Auroínkosähköäkö?

KALLIO SULEVI 10.04.2015 15:08

Oiskohan tämä hyvä paketti? http://www.tori.fi/lappi/Taydellinen_CARAVAN_aurinkosahkojarjestelma_18424735.htm?ca=11&w=3

Vai kannattaskohan kerätä oma paketti.? Motonetista paneeli, kaapeli ja MPPT sääjin on kallis ja akkukin pitäs uusija.

VEIJOLA ESA 10.04.2015 16:28

Vastaa hinnaltaan aikalailla verkkokauppa ebaysta ostettuna. itse tilasin vastaavat tilppeet netistä, liimat+ruuvit sekä paneeleille tupla kiinnikkeet, sekä katon läpivientipalikan. pvm säädin +vastaava kahden 50w paneelisydemin tilasin Suomesta 1w/€. hinnaksi tuli yhteensä n. 400€, jossa lähetyskulut mukana. Itselläni tuo 5 m kaapelipituus ei riittänyt vaan 8m meni. Jatkokaapelin hankinta liittimineen erikseen hankittuna saattaa Suomesta hankittuna lisätä reilusti hintaa. Säädin kun suositetaan asennettavaksi mahdollisimman lähelle akustoa.

Käyttäjän lisäys viestiin 10.4.2015 klo 16:31:23 korjaus. liimat ja ruuvit hankin Suomesta.

HARJULAMPI JUKKA 10.04.2015 17:16

Paneeli on varmaan hyvä ja muutkin tavarat. Mitä itsekukin tarvitsee. Riittäkö yksi 100W paneeli - haluaako myöhemmin lisätä, tuolloin säädin kannattaa hankkia valmiiksi "isompi". Kuinka tehokkaasti haluaa järjestelmän toimivan - Paneelin kallistusmahdollisuus, ei onnistu noilla kiinnikkeillä.

VEIJOLA ESA 10.04.2015 22:06

Aika hyvin tuo monikidepaneeli pukkaa sähköä vaakassakin. Raskaamista kallistus reteleistä tahtoo tuo niin kriittinen auton paino nousta ja teettää lisätyötä käytössä hyödyn jäädessä vähäiseksi. mutta kaikkea kannattaa kokeilla. ps. orgin puolella aiheessa menossa mielenkiintoinen kokeilu.

HIETALA PEKKA 11.04.2015 07:38

Moi.Valitettavasti tuohon Torin ilmoitukseen oli livahtanut "painovirhepaholainen". Tuon säätimen virrankesto on 20A .Joten järjestelmän laajennusmahdollisuus on jopa 240W:iin saakka .Nyt tiedot ilmoitukseen korjattu. Pede

POKKINEN TAPANI 11.04.2015 10:55

Tuo paketti on aika kilpailukykyinen ja lisää kummasti käyttösähköä akulle. Vasta laitoin 140W monikidepanelin ja 10A säätimen. Ostin Oulun Akkutalosta ja maksoin koko paketista 250 euroa. Tossa hinnassa vain tahtoi olla jonnin verran tutunkauppaa kun olen 20v hankkinut kaikki tarvittavat akut tuosta samasta puljusta. Pirun viksu erikoisliike, isältä pojalle ja toimii niin, että haluaa pitää asiakkaan jatkossakin itsellään. Ja mikä parasta, hyvät tuotteet eikä tarvitse miettiä kun kaverit mittaavat esim; hupiakut ja sanovat selvästi missä kunnossa ne ovat ja kannattaako vaihtaa, vai vieläkö menee vuosi tahi kesä. Tässä iässä ei enää edes etsi sitä kaikkein halvinta ratkaisua, vaan mielenrauhaa. -tapani-

VEIJOLA ESA 11.04.2015 20:48

Jos tuossa oli koko paketti kaapeleineen ym. tilppeineen niin halpa oli. Ymmärtääkseni liimasit suoraan paneelin kehyksestä kattoon mikä säästää hinnassa kiinnikebrakettien osalta n. 60-120€ ostopaikasta riippuen.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.4.2015 klo 20:56:52 ebaysta ostin kotiovelle postipaketissa toimitettuna 2 paria MC4 liittimia hintaan 2.78€ vastaava tuote em. liikkeesä 1paria maksoi 9€ !! vaikka ikäni olen omat ja firman akut hankkinut ko liikkeestä. Pitäneepä tarkistaa seur. kerralla nuo asiakasalennukset uudelleen.;-)

POKKINEN TAPANI 11.04.2015 22:20

Jos Veijola minulle vastasi niin hintani oli, ainakin kuitin mukaan se 250 euroa. Sitä en mene vannomaan, että hinta kaikille on se sama, kaupassa on aina monta eri aspektia. Toisaalta hinnat tulevat kokoajan myös parantuneen tekniikan myötä alaspäin ja voluumi vain lisää mahdolliusuuksia tarkastaa katteita, Säätimeni oli myös sitä halvinta mallia, mutta luotan Mikan ammattitaitoon ja jos ei niin varmasti pääsemme sopuratkaisuun myös parempaa, hinnakkaampaa säädintä hankittaessa. Paneli tuli tosiaan suoraan kattoon ihan sen omilla alumisella kehikolla kiinni ja läpivienti poistamastani antennin läpiviennistä. Tottahan myös tiedän, että olisin voinut saada jostain nettikaupasta vielä edullisemman paketin, etenkin jos olisin ollut odottamaan vaikka ensi-syksyyn.

Itse haluan asioida ihmisten kanssa ja kivijalkaliikkeessä. Kunnioitan myös sitä, että voin luottaa toisen hankkimaan ammattitaitoon ja voin soittaa tai käydä kysymässä tutulta kauppiaalta neuvoa. Mihin yhteiskuntamme ja yhdysrakenteemme meneekään jos kaikki tilaavatkin jo alushousunsa ja vessapaperinsakin netistä. Toisaalta ei me hiukan muita tyhmemmät jäärät pystytä kehityksen rattaita muuttamaan. Ei se kuinka mitään auta vaikka ajankin aina uran vieressä ja haen sillä tavoin matkamökkiini pienempää rengasmelua. -tapani-

Käyttäjän lisäys viestiin 11.4.2015 klo 22:23:39 Lisäisin vielä, että paketissani oli 5m 6 neliön johtoa liitettynä panelin johtoihin, liimamassan hankin erikseen paikallisesta säästökuopasta.

VEIJOLA ESA 12.04.2015 09:41

Joo Tapani sulle vastasin. Edullisesti sait nuo vermeet. Paneelit näyttävät olevan meillä kotomaassa kilpailukykyisiä hinnaltaan nettihintoihin verrattuna. Paneelit 2x50w +pvm säädin teki mullakin lähetyskuluineen 164 €. Mutta nuo muut tilppeet kuten liittimet kaapelipätkät ja asennuspalat kannattaa kyllä tilata netistä, koska Suomessa niissä näkyy olevan aivan järjettömät katteet. Kuitenkin samaa tavaraa näkyvät myyvän. Tuo aloituskirjoituksen paketti on edullinen jos osat vaan tyydyttävät. Minusta ei noita kauppiaita loputtomiin kannata kumarrella jos hinnat alkavat lipsuun. Kaupalla on tulevaisuudessa Suomessa kova sopeutumisen tie nettikaupan edessä se on todettava. Huono juttuhan se on jos kivijalkapuodit häviävät globalisaation alla, mutta ei kait se ole kuluttajan asia näiden pönkittämistä loputtomiin tehdä. Alan miehille/ naisille pelaaminen näiden asioiden kanssa ja tavaran tilaaminen netistä on varmaan helpompaa kuin ei-tekniikan ihmisille. Ei se kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole. Nämä tekniikan keskustelusaitit ovat varsin hyödyllisiä ja tietoa saa sitä kaipaava +netistä lisää. Summa summarum, kokonaisuushan se kuitenkin ratkaisee ja tyytyväisyys lopputulokseen.

ps. netistä tilattaessa huomasin, että kannattaa katsoa tarkkaan tuotteen lähetyskulut. Joissakin tuotteissa tavaran hinta on edullinen, mutta postikulut voivat olla isot, kun taas toinen voi olla vähän kalliimpi, mutta lähetyskuluja ei välttämättä ole ollenkaan. Tuo MC4 liitin esimerkki ääripäätä. Mitä suurempi paketti, sitä isommat lähetyskulut.

POKKINEN TAPANI 12.04.2015 11:48

Niinpä, Esa. Mutta ainakin minua harmittaa kun kohta kaikki palvelut katoavat bittiavaruuteen ja niin monet työpaikat ja työpaikkojen mukana koko infraktuuri muuttuu työttömien kahviloiksi ja vanhan tavaran kirppareiksi.

Pyrin ostamaan tarvittavani läheltä ja suosimaan niitä ihmisiä jotka lähelläni ovat, vaikka en heitä henkilökohtaisesti tuntisikaan. Miksi mennä Motonettiin ostamaan samanlainen akku kolme euroa halvemmalla, tai tilata se netissä kun voi ajaa tutun kauppiaan luo ja se kuuntelee mitä sinulla on tunnollasi, kysellen sivussa rouvan tai pesuen voinnit. Kehottaa ottamaan kahvia ja sinun hörpetessä kurjan automaattikaffeen on uusi akku jo paikoillaan. Näin toimien ei tarvitse miettiä takuulappuja ja sitä onkohan tuote kelvollinen, kun tuotteen myyjällä on kasvot ja hän haluaa myydä sinulle myös jatkossakin.

Tuossa talvella poika tarvitsi poksiinsa pesukonetta, oli selvittänyt hintoja ja Gigantista löytänyt mieluisen, maksu tietysti isin ja äiteen tililtä, jos mahdollista. Noh minä kun maksan niin sain päättää myös ostopaikan. Menimme paikalliseen Haukiputaan ainoaksi sinnittelevään liikkeeseen ( Putaan Radio Väiskin TV ja Kone. Ja kas kummaa, kauppias tunnisti minut vuosien käymäksi asiakkaaksi ja suositteli kahta mallia josta toinen poikani valitsema tuote Gigantista. Ilman tinkaamista koneesta tippui heti sata euroa liikkeen lähtöhinnasta pois. Matkalla Ouluun pojan kämpille, poika sanoi hinnan olleen nyt 8 euroa kalliimpi kuin siinä minkä oli Gigantin supertarjouksesta löytänyt. Sen paikalliselle suotakoon, kun tiedän kauppiaan sillä rahalla paikallista jalkapallojoukkuettakin tukevan. -tapani-

KALLIO SULEVI 12.04.2015 11:49

Evullisesti ootte vermeet saanu. Itte ajattelin et n.85-100w paneli mppt säätimellä meijä käytössä 70-80Ah akulla vois olla riittävä. Kun tuo sähkön kulutus vaunussa ei ihan kamala mielestäni ole, rario, valot, ja lämmityksen ja vejen pumput, lamppuja en ole viihtinyt vaihtaa vaan ne on perinteiset lasikantaset hehkulamput. Eikä hellapolliisi tykkää leti valosta, korkeintaan vois jonku leti nauhan laittaa, siihen ois lupa ..

Viime syksynä Hongkong möi kakskije 140w paneelia 149e , mut en saanu itteeni kauppaan asti, vaik kauppa on tuos kahe kilsan pääs, ny sama paneeli ois 199e. Motonet myy nyt 90w kakskije paneelia 119e , tioteista ei oo tietoja.

Mut se on aivan sama minkä verran tuhulaa sähköä,jossai vaihees akku on kuiteski tyhyjä. Ajattelin laittaa paneeli, kun se tois enempi vappautta, ei tarttis saaja aina piuhan nokkaan. Vaunua ku ei oikei voi pittää taloyhtijön vieraspaikallakaan, et saa akun latattua.

Kummati se paneeli kannatas liimata katolle. Suoraan alumiinikehästä vai asennuspaloilla? Reikiä en aijo tehä pysyvyyjen varmistamiseksi.

Jos sen liimaa suoraa paneelin kehästä, niin vaunun kattohan "kuumenee" tolokuttomasti kirkkaalla paisteella paneelin alta, kun ilma ei pääse kiertää siellä alla. Kärsiikö paneelin lataus teho tämän kuumuujen johosta?

Ois vanahaa (Ilimajohtoa) 4mm2 puhelin kaapelija, käykö ko.piuha asennukseen? Vai oisko parempi ostaa 6mm2 kaapelia kaupasta?

Mites semmonen, ku vaunun katolla on vanaha harava antennikin ja ajattelin sen poistaa ja tästä reijästä ujuttaa kaapelin sisään, mites tukitaan toi reikä ettei vesi tuu kaappiin? Mites säätimen sijotus vaunuun, lähelle paneelia, sais reilu metrin päähän vai lähelle akkua n. 5-6m paneelista?

VEIJOLA ESA 12.04.2015 14:57

Tapani. Totta on tuokin.

HAAPANEN TIMO 12.04.2015 15:01

Säätimen paras paikka on akkujen lähellä.

@timppa

VEIJOLA ESA 12.04.2015 20:57

Kun on kysessä jännitteeliset osat olisi suositeltavaa, että ulkoilmaan tulevat kaapeliasennukset täyttäisivät kosteustiiviydelle vaadittavat ip luokitukset. Kaapelin ominaisuudelle vaaditaan laaja lämpötilankestoalue +50- -40 celciusta jotta kaapeli kestää murtumatta. vuosia ulkona sään armoilla ollut puhelintapsi ei ehkä täytä enää vaatimuksia, sekä kuuman karvan tulisi olla tärinänkestävää monisäiejohdinta. Antenniläpivienti on varmaan käyttökelpoinen jos siinä on tilaa vaadittavan paksuiselle parikaapelille tai kahdellekaapelille kun huolehditaan tiivistys esim. UV kestoisella uretaanipohjaisella massalla ja kaapelin taivutussäteen ei saa alittaa kaapelin suosituksia. Parempi lopputulos tulee esim käyttämällä asianmukaista läpivienti kupolia asentamalla se samalla massalla kattoon kaapeli läpiviennin päälle tai käyttämällä vastaavia vesitiiviitä seinän läpivienti hylsyjä. Tuohon paneelin liimaamisen suoraan kehyksestään kattoon on ilman kokemuksia paha sanoa vielä mitään. Jotta jäähdytys ei jäisi arvailun varaan jättäisin ilmaa paneelin kehyksen ja katon väliin ainakin jonkin verran. Paneelin hyötysuhde laskee sen lämmetessään joten siinä ainakin yksi perustelu. jospa näistä jotain apua.

Käyttäjän lisäys viestiin 12.4.2015 klo 21:04:06 ps. 4mm2 riittää varsin hyvin näihin kaapelipituuksiin ja käytettyihin paneelivirtoihin.

NYBERG JYRKI 13.04.2015 18:51

Mulla oli yhteen autoon laitettu yksikidekenno suoraan kehyksistä liimaamalla kattoon, kesti pari vuotta ja "paloi puhki". Ilmeisesti kenno kuumeni liikaa ja lakkasi toimimasta, siksi kai noissa kaikissa kennon asennuspalikoissa kenno jää irti katosta. Lennu

KALLIO SULEVI 13.04.2015 20:00

http://lapinakkumaailma.fonectanverkkokauppa.fi/category/36/paneelit

Oiskohan näistä jompikumpi 80w vai 100w hintansa väärtti?

Katoin ensin,et ovat ykskidepaneeleja ulkonäkönsä takija, mut teksti sano toista.

POKKINEN TAPANI 13.04.2015 21:01

Nyt nuo poijaat lyö minua vyön alle kun laitoin panelin suoraan liimalla kiinni tyröksikoppini kattoon. En mee halpaan, mut kasko saa olla voimassa vähän tyyliin kuin sahan omistajalla. Ja mitä tulee tuohon lapin panelin kysymykseen, laita niin iso kuin mahtuu ja sellanen uudenaikainen ppmv säädin, ainakin ton Oulun poikien tutkimuksen valossa. Paljon kanssa aina pärjää ja toi 140W paneli sopii vielä aika monelle katolle ja se antaa jo hirmusesti lisäkapasitettiä lämmityksen ja pumppujen kuin tv;eenkin käyttöön -tapani-

Käyttäjän lisäys viestiin 14.4.2015 klo 21:06:22 Siis se uudenmanmallinen säädin on MPPT eikä suinkaan mikää ppmv kuten aijemmin kirjoitin, Muistini on ihan hyvä, silloin tällöin kun se oikein toimii. Onneksi alitajunta käskee korjaamaan tämmöisetkin kömmähdykset. -tapani

NYBERG JYRKI 13.04.2015 22:59

Tapani, en oo varma, johtuko liimaus kennon sippaamiseen, kuitenkin lakkasi toimimasta jostainsyystä.

KALLIO SULEVI 14.04.2015 08:26

Onko asennuksella väliä miten päin paneeli vaunun katolle pistää, pitkittäi vai poikittai? Pitkittäis asennus rajoittaa paneelin kokoa max.90w, poikittain mahtus 140w:nen.

Kumpaas väliin asennetaan päävirtakatkaisin, ennen vai jälkeen säätimen?

Käyttäjän lisäys viestiin 14.4.2015 klo 08:28:35 Isompi paneeli kun tupaa oleen pisempi.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.4.2015 klo 08:30:28 90w:sen ja 140w:sen pituus ero melekei puolimetriä.

HAAPANEN TIMO 14.04.2015 08:54

Mulla on Bilteman pääkykin, akkuihin tarkoitettu, taitaa olla 100A:n. Siksi iso ettei tulisi häviöitä. Katkaisin on mulla asennettu yläkaappiin heti panelilta tulevan läpiviennin jälkeen.

Mulla ei hermo kestänyt katsella kotipihalla päivästä toiseen volttimittarin 13,7 lukemaa. Välillä peli poikki panelin päävirtakatkaisijasta.

@timppa

HIETALA PEKKA 14.04.2015 09:05

Kerroppa Timo miksi tuo päävirtakytkin? Minulla ei ole kokemusta noista paneeleista kuin 10v myyntiä ja 15v.asennusta ja kuulen asiasta ensi kertaa. Kyllä se säädin mielestäni hoitaa nuo jänniitteen säätöhommat (jos toimii) sitä vartenhan se on sinne asennettu. Terv.Pede

POKKINEN TAPANI 14.04.2015 09:19

Laita vain se 140w paneli ja tuskin sillä on mitään seksualista merkitystä onko paneli mitenkä päin kunhan kidepuoli on ylöspäin. Itsekkin mietin poikittaista asennuta, mutta olisin joutunut takatallin päältä poistamaan yhden turhan kattoluukun ja nyt laitoin panelin eteen, josta poistin tyhmälaatikon (tv) antennin ja sen vapaaksi jääneestä läpiviennistä johto sisään. Mitään virtakatkaisua ei meille tullut, ei edes säädintä mahdollisimman lähelle akkua vaan säädin piiloon entiseen tv kaappiin, tyyliin asenna ja unohda. Ohjeet sain tutulta akkukauppiaalta ja häntä on uskominen, aika näyttää miten äijän käy. -tapani-

POKKINEN TAPANI 14.04.2015 20:39

Tänään mittasin pilvipoudalla panelin virtoja. Säätimelle tuli panelilta noin 18,4 ja akkuun lähti aika tasaseen 14.4. Mikä lie on sopiva määrä, ettei akku lähde kiehumaan. Täytyy seuraavan kerran mitata aurinkoisella kelillä -tapani.

HAAPANEN TIMO 14.04.2015 22:37

Pekalle .''Mulla ei hermo kestänyt katsella kotipihalla päivästä toiseen volttimittarin 13,7 lukemaa.'' Juuri siksi päävirtakytkin, en luota säätimen viisauteen, tosin mulla säädin on edellisimmasta päästä.

Kyllä Tapanillakin aika kovat lukemat on jos aamusta iltaan kesäpäivinä tuollaisia lykatään paikoillaan vailla kulutusta olevaan autoon. Tosin ajessakin menee noin.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 15.4.2015 klo 08:11:16 Kyllä sun Sulevi pitäisi ne lamput vaihtaa jos akkujen varassa meinaat olla. Yhden kymmenwattisen kulutamalla virralla saat suunnilleen viisi vastaavaa lediä palamaan eli lähes koko valaistuksen. Nätti valo niissä nykyään on, vaihda salaa niin emäntä ei edes huomaa.

VEIJOLA ESA 15.04.2015 09:12

Onkohan nuo akut terveitä kun näyttäis etteivät täyty tai sitten niissä on kuormaa jatkuvasti tai sit säätimen latausasetukset ovat pielessä.

NIITTYARO TAPANI 15.04.2015 09:23

Onpa suosittu aihe tuosta Re: jonosta päätellen.

Mutta asiaan, minulla on nyt ollut pari vuotta m-auto jonka katolla on 2 x 50W kennot ja jo aikaisin keväällä kun aurinko hiemankin pilkistää se alkaa tuppaamaan sähköä säilöön sinne akkuihin.

En ensin oikein tajunnut toimiiko se oikein mutta hankittuani siihen latausvirran mittarin huomasin sen toimivat kuin Strömsöössä. Hyvällä paisteella kun kennot eivät ole varjossa ja akun jännite on siellä 12,7V hujakoilla se tunkee 4 - 5Avirtaa mutta kun jännite latauksen vuoksi nousee sinne 14,4V hujakoille tippuu latausvirta jonnekin sadan mA tienoille. Mittari kun on analogimallinen viisarivekotus niin nuo 0,x ampeerit eivät ole ihan yksiselitteisiä.

Se lataa myös pilvisellä säällä kun valoa riittää mutta vain jossain 0,5 - 1A tienoilla. Olen perin tyytyväinen sen toimintaan vaikka se maksoi enemmän kuin nykyiset postimyyntitarjoukset antavat ymmärtää. Minulla on säädin joka lataa pääosan tulevasta tehosta hupiakkuun (2x100 Ah) ja vain pienen osan, ainakin mittarin näytöstä päätellen, sinne startin puolelle.

Niille jotka viettävät kesäisin aikaa leirintäalueiden ulkopuolella suosittelen hankkimaan aurinkokennolaturin ainakin hupiakkujen toimivana pitämiseen.

Käyttäjän lisäys viestiin 15.4.2015 klo 09:31:49 Jäi kirjoittamatta, sen säätäjän ja mittarin valmistaja on ainakin nimestä päätellen saku Schaudt. Muitakin varmasti löytyy. Säätäjä lienee varsin perusmallia ilman mitään kromeluureja ja jos olisin heti osannut lukea jännitemittarin käyttäytymistä oikein ei virtamittarin hankinta olisi ollut kovinkaan tarpeellinen. Vaan ei sitä vanha äijä usko ennen kuin näkee!

Rattoisaa kevättä kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta. Nykyisinhän tuo sukupuoliasiakin on monia alkanut arveluttamaan joskaan se ei kuulune palstan aiheisiin.

POKKINEN TAPANI 15.04.2015 09:43

Vanhassa autossa oli kaksi 100ah hupiakkua, mutta tässä nykyisessä vain yksi jokin geeliakku kuskin penkin alla ja se varmaan Hymerin laittama kun auto rekisteröity 2012. Optimistina ajattelin jotta selviäisin tuolla yhdellä akulla ja paneli vain varmistamaan truman toiminta ja tietty vähän ledivaloja ja pakollinen vesipumpun käyttö. Noh jos menee pettymykseksi niin seuraava suunnitelma on laittaa toinen akku vaikka pelkääjän penkin alle, tai painojakauman takia siirtää koko hupiakku takatalliin, mutta siinä vaiheessa investoin jo yhteen noin 200ah ihan amg aurikokennoakkuun, ovat vain aika isoja ja painavia käsitellä, vieden myös hyvää käyttötilaa takatallista. -tapani

HAAPANEN TIMO 15.04.2015 10:10

Samoista syistä ja uteliaisuuden vuoksi laitoin kennon asennuksen jälkeen myös ampeerimittarin. Kyllä se samoin menee kuin Tapanillakin, virta putoaa lähes nollaan, mutta en kuitenkaan tykkää siitä jatkuvasta volttilukemasta.

Nyt on tilanne muuttunut kun lisäsin toisen akun ja akunvalitsimen josta saan auton seisoessa akut tykkänään pois pelistä. Siitä huolimatta kennon päävirtakatkaisin on käytössä ettei turhaa mene virtaa säätimelläkkään silloin kun ei tarvitse.

@timppa

KALLIO SULEVI 15.04.2015 10:13

Lainaus: Kyllä sun Sulevi pitäisi ne lamput vaihtaa jos akkujen varassa meinaat olla. Yhden kymmenwattisen kulutamalla virralla saat suunnilleen viisi vastaavaa lediä palamaan eli lähes koko valaistuksen. Nätti valo niissä nykyään on, vaihda salaa niin emäntä ei edes huomaa.

Vaununi hehkulamput on 5wattisia. Eellisessä vaunus kokkeilin letejä, eikä kuulemma tuu ennää, ku valo on jotenkin kylymä ja eloton. Vaikka letin piti olla lämmin valkoinen.

Viikko oltiin iliman johtosähkyä reissussa,virta riitti, mut akku oli ihan vinaalissa, kun ei ennää kiertovesipumppukaan pyöriny viimesenä päivänä.

Näin ollen ajattelin laittaa paneelin, josko se hieman helpottas tilannetta. Meil on aina enerkian säästöviikko päällä kun ollaan vaununkaa menossa. Hiluksi vie n.9,5-10,8l naftaa sajalle soliver s4:sen kanssa 85km/h noppeuvella ja matkaosastossa säästetään ja pijetään vaan yhessä lampussa valua kerralla.

Näi ollaan tehty ja kivvaa on ollu...

HAAPANEN TIMO 15.04.2015 10:52

Eipä siinä mitään mutta tosi on että ledien valon väri on parantunut huimasti pienessä ajassa.

@timppa

SAARELA MARKKU 19.04.2015 00:30

Nyt jo vuosi kokemusta 100w panelista jonka tilasin saksasta säätimineen ja johtosarjoineen. Löytyy varmaan tietoa sivustolta, kun kirjoittaa hakusanaksi aurinkopaneli. Vaihdoin silloin hupiakun motonetin 140aH akkuun. Ei ole sen jälkeen ainakaan minun tarvinnut miettiä talvella akkujen lataustilaa. Akut on aina olleet täynnä, kun vaan jaksaa aina välillä kennon putsata lumesta. Ei sen auringon tarvi paistaa, kennot lataavat aina kun vaan on valoisaa. Sen jälkeen kun asensin kennot, ei ole ollut tarpeen turvautua leirintäalueisiin, ja sähköpaikkoihin, paitsi talvella. Kesällä riittää mainiosti. Esim. viime kesänä Normandian maihinnousupäivän reissulla käydessäni, olimme kolme viikkoa tämän 100w aurinkokennon varassa, etukäteen hieman epäilytti mutta ei epäilytä enää. Nämä Suomen hinnat on jo ehkä tulleet alaspäin siitä mitä kysyin vuosi sitten täältä paikallisilta myyjiltä, eli Suomesta. Itse ostin netistä, koska tavara on aivan sama mitä kotimaisetkin myyjät myy, mutta huomattavasti, jopa satoja euroja halvempaa. Eikä näiden aurinkokennojen asentaminen ole mitään rakettitiedettä. 12V asennuksia voi tehdä jokainen, ja jos ei osaa niin neuvoja aina saa.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.4.2015 klo 00:55:07 Asiasta toiseen, tuli mieleen että oliko kukaan tämän sivun lukijoista siellä Normandiassa 6 päivä. Jos olit niin laita yksityisviesti.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.4.2015 klo 01:16:27 No joo... oon jo varmaan tunnin yrittäny laittaa että salli yksityisviestit, mutta ei me läpi. Että näin se tämä toimii. Mutta kuitenkin ... vaalituloksia ootellessa, ja huomisa kommentteja, ei kun tämänpäivisiä...

POKKINEN TAPANI 19.04.2015 08:08

Mukava kuulla, että aurinkopaneli on ajanut asiansa. Me kun ollaan enempi sellaisia puhtaita puskaparkkilaisia niin tuo huoleton sähkönriittävyys on juuri se mitä lähdettiin hakemaan. Akrigaatti oli toisena vaihtoehtona, mutta arvelutti käynnistettävyys kun kuitenkin melko harvoin tarvitaan ja ei se narusta kiskominen ole mikään itseautuus, siitä saamme kylliksi perämoottorin muodossa, toki kaksipyttyinen Honda on aika nöyrä kaveri. Huolettomuus ja vaivattomuus on ihan kiva asia. -tapani-

Käyttäjän lisäys viestiin 19.4.2015 klo 08:20:54 Ja mitä noihin hintoihin tulee. Mekin käytiin Helsingistä tullessa Jyväskaravaaniss ja kysyttiin sieltä aurinkopanelia asennettuna paikoilleen. Noh kaveri kävi paikan kattomassa ja sanoi 105W panelin juuri mahtuvan, mutta nyt ei ollut aikaa sitä kiireisellä huoltoporukalla asentaa, hinta-arvio noin tonnin, sovimme soitosta. Noh seuraavana päivänä soitin ja hinta tarkentui 985 euroa, mutta niin kiireistä aikaa, ettei millään asennus onnistu kuin 3vk päähän. Paneli tuli sitten täältä Oulusta, tutulta akkukauppiaalta ja itse sen liimasin kattoon ja kun päätin poistaa tyhmälaatikon antenneineen niin sain mahtumaan vielä isomman 140W panelin. Meidän tapauksessa kiireenä tehty itseasennus säästi reilut 700euroa.

KALLIO SULEVI 19.04.2015 12:42

Mitä mieltä paneelin asentaneet, yksi vai monikide paneeli? Kumpi lataa paremmin yleensä Suomen olosuhteissa näkyvällä puolipilvisellä paisteella?

Itte veikkaisin monikidettä, mut en oo varma ja ei oikein huvittas ostaa ja kokeilla.

Olen täs miettinyt nyt yssikseni, et 100-140w riittäis ja akuksi n.70-80ah ja MPPT säädin.

Vaunu kun on katoksessa ainakin talvet n.90km päässä kotoo. Näin mietin et mitenkä paneelin sais katolle kiinni sillai, et sen vois talveksi "irrottaa" ja kiinnittää vaikka katoksen pystytolppiin, niin pysyis akkukin virrassa?

HARJULAMPI JUKKA 19.04.2015 15:21

Panelien ominaosuuksista en sano mitään sanokoon tietävämmät. Meillä katolla 430 W paneeleja. Kahdessa ryhmässä, kahden säätimen kautta omiin akkuihinsa. Järjestelmässä Bilteeman akkuvalitsin. Paneelit nostettavissa 45 asteen kulmaan, jolloin lataus lisääntyy huomattavasti., Riittää myös pilvisellä kelillä.

Talveksi voit tehdä ylim. "haaroitus" liittimet paneelin kaapeleihin ja siirtää panelin valoisampaan paikkaan pois katoksesta. Veneessä käytän irtopanelia täällä tavalla ja talveksi laitoin sen pressujen ulkopuolelle.

NYYSSÖNEN KAJ 22.04.2015 13:08

Katsoin omien panelien sähkön tuotasnto luvut päättyneeltä takvelta:

tuotantoaika 9.10.2014 - 20.4.2015

Startti akku 24V, 185W paneeli 26,4 kWh - 190 päivää - 5,78 Ah/vrk keulaakku 12V, 85W paneeli 14,4 kWh - 190 päivää - 6,32 Ah/vrk keskiakku 12V, 110W paneeli 13,2 kWh - 190 päivää - 5,76 Ah/vrk

Vähän tuosta talvesta: 58 päivää auto ollut asumaton jolloin aurinkokennot lataa sen minkä itsepurkauksen kompensointi vaatii. 64 päivää auto ollut kiinni 230v sähköverkossa ja asuttuna leirintäalueella. 68 päivää autolla on ajettu ja oltu ilman maasähköä jolloin myös kennojen tuotto ollut parhaimmillaan. Koskaan et voi ladata enenpää kuin mitä olet edellisen. Suurin viikkotuotanto on ollut keulaakulla 14,3Ah/vrk siinä on radio, 300 W 230V invertteri ja videot plus muutama valaisin.

HUOM!

Mikäli haluat saavuttaa sen maks kapasiteetin mihin aurinkokenno pystyy tuottamaan on tuotto kulutettava saman tien sähköpatterissa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.