Akun lämmitin ?
KAASINEN PERTTU
21.01.2015 20:37
Onko kenelläkään kokemusta akun lämmittimestä onko se hintansa väärti.
Näyttää jotenkin hinnakkaalta, motonetissa on nyt klubi tarjouksena?
KOISTINEN TOIVO
21.01.2015 20:59
Toimiko sähköllä. Lienee silloin kun on riittävästi latausta, muutenhan akku tyhjenee.
Toivopoika
VALTONEN MARTTI
21.01.2015 21:16
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455081/Arctic-Battery-Heater-Akunlammitin-72-135-Ah-12-V-akuille
"ajonaikainen lämmitin"
..päätelkää siitä.
Käyttäjän lisäys viestiin 21.1.2015 klo 21:16:49
hätäinen mielipiteeni..pyörä keksitty uudelleen...
Käyttäjän lisäys viestiin 21.1.2015 klo 21:18:15
..tosin, ajaessa saattaa akku jäähtyä aika lailla kun tarkemmin ajattelee. Voi siis olla hyödyllinen. Jos ei paljon vie virtaa.
VÄLIMÄKI JARMO
21.01.2015 22:28
Voi herran tähe. Jo 50-60 luvulla osattiin tää,styroksi koppa akun ympäri,eikä ikinä ollu mitää,ja silloon oli viälä pakkaasiakin.ihan miten vaan. ,JV
JALONEN KARI
22.01.2015 14:45
Helppo tehdä itsekin.
Lämmityskalvon saa ainakin Vaasan elektroniikkakeskuksesta, www.vekoy.com. Koko 32x14, FG12-35W, hinta parin kympin paikkeilla. Jotain eristettä ympärille ja varsinkin alle..
Lienee hyödyksi, jos akku roikkuu peltilaatikossa auton alla, kuten meillä.
KOISTINEN TOIVO
22.01.2015 14:53
Sama juttu meillä. Astinlaudan sisällä kylmimmässä paikassa. Ole aatellut porata lattiaan reijät, ja siirtää kuskin pemkin alle.
Toivopoika
KAASINEN PERTTU
22.01.2015 21:40
Karilla olikin ideaa tuo lämmitys kalvo ja routa eristettä päälle siinähän se on.
Tuolta motonetin lämmitin videosta tuo rakennekin selviää.
KOISTINEN TOIVO
23.01.2015 07:11
Onkohan nykyautoissa väöhän liian pieni laturi.
Tulimieleen, että niissä on tuota elektroonihärpäkettä yllin kyllin, niin jospa se sähkö ei vaan riitä.
Viime talavena näytti, ettei aamulla käyntiin, kun vepastolla lämmitin puoli tuntia 24 asteeen pakkasessa, vaikka leirillä roikkassa yön, ja edellispäivän koko päivän ajelin.
Auto 2v vanha, ja mittauksissa akku kunnoossa, ja lataus kunnossa, mutta onko riittävä
Raskaissa ne akut ovat aina oleet peltilaatikossa rungossa., ne tosin käyvät päljon päivässä, mutta kyllä nuo koneen kuljetus autot seisovat pitkään välillä.
leulantissa mulla keulassa jähdytys ilmavirrassa.
Minä käytän rattoria harvoin, jolloin se seisoo viikkokaudet.
Aina lähtee, enkä ikinä lataa akkua, ja käyttö kerralla on pari tuntia. Akku on yli kymmenen vuotta vanaha.
Toivopoika
HAAPANEN TIMO
23.01.2015 07:29
Sellainen vanhan liiton traktori ei virtaa kuluta seisoessaan. Mittailin just ruoholeikkurin akkua, 12,6 V ja syksyllä talliin sammutettu. Nämä vehekeet pärjäävät kyllä lataamattakin tosi pitkään.
@timppa
HALMEENMÄKI JUHANI
23.01.2015 18:03
Ei se laturi ole liian pieni, vaan sähkön kuluttajia on liikaa. Ja osa niistä on huomaamattomia, kuten vaikkapa dieselin jälkihehkutus. Toinen puoli on mukavuutta kuten se Webasto. Eikä se auta jos edellisenä päivänä ajoi akun täyteen, jos Webastolla se tyhjennetään seuraavana päivänä.
KOISTINEN TOIVO
23.01.2015 18:23
Tuo on totta, koskapa, kun muutaman minuutin odotti, niin hyrähti käymään.
Tuon päätelmän mukaan ajoakku kapasiteettia pitäisi suurentaa jotta riittäisi tarvittavaan kulutukseen.
On surkuhupaisaa, jos kylmänä aamuna, kun lämmitystä käynnistykseen tarvitaan, niin akun kapasiteetti loppuu kesken.
Mutta miten on laturit mitoitettu, riittääkö poveri lataamaan isomman akun, jos varsinkaan ei koko päivää vaan ajeta, vaan pysäytellään, ja Starttaillaan monta kertaa.
Lämpimiin olosuhteisiin mitoitetuissa autoissa näyttäisi olevan tarvis muutoksiin maahantuojalla pohjolan myytyihin autoihin
Tuossapa pohtimista, ja ehkä testaamista.
Toivopoika
HALMEENMÄKI JUHANI
25.01.2015 16:55
Harvassa autossa on enää alle 100 A laturia, mutta akku on hyvin usein 70 Ah luokkaa. Kun ennen laturi oli 50 A ja akku 88 Ah. Ja akun kapasiteettihan on myös varmuusvara. Siitä eilisestä pitkästa ajelusta olisi jäänyt aamustartillekin hönkää, jos akkuun olisi mahtunut enemmän.
KOISTINEN TOIVO
25.01.2015 17:33
Tuossa tarkistelin raktorin arvoja laturi lucas 16 acr 36 A. Akku 180 ah.
yli kakskymentä vuotta satunnaisissa ajoissa ilman lisälatausta. Tosin ei sama akku koko aikaa. Viimeinen jotain kymmenen vuotta vartalainen.
Muuten, jos laittaa kaksi ajoakkua. Toinen kylmässä, ja toinen ohjaamossa lisäkapasiteetin saamiseksi.
Toivopoika
SAARILAHTI VILLE
08.02.2015 16:57
No nyt voi mennä pahasti mettään, mutta:
80-90 luvun vaihteessa mulla oli 127 Fiat (omasta mielestä hieno. Keltanen) ja tietenkin pakkasella huonosti käyntiin. Akku oli hyvä, niin isot pojat neuvo pitään radiota päällä ilman volyymia. Väittivät akun porisevan hissukseen eikä siten jäädy. Ja kun volume on pois, niin ei vie paljon virtaakaan, TOIMI.
Noh sillioin oli silloin ja virrankulutus varmasti minimaalista tähän päivään nähden.
Mites kun asunto-osan töpseli on kiinni, niin eikös se samalla lataa autonkin akun? Ainakin auton akku aina näyttää paneelissa täyttä vaikka se tossa pihassa nyt paljon seisoskelee ja välillä saa virtaa siitä seinän töpselistä. Ja siksi just latailen, koska uskon vieläkin niitä isoja poikia yli 20v takaa.
SAARILAHTI VILLE
08.02.2015 17:16
Niin siis tarkoitin, että jos pitäisi auton radion päällä esim 3h tai mitä lie ajan ennen käynnistystä olisiko silloin akku terhakkaampi startatessa?
HALMEENMÄKI JUHANI
08.02.2015 17:21
Periaatteessa juu, mutta ei sitten kuitenkaan enää. Eli nykyautossa on jo radion muistia, kelloa sun muuta jotka tekee saman pikkukulutuksen.
TERVO JARI
08.02.2015 21:12
Miks ei moottorin lämmöllä ?
Tuossa tuo Motonetin 12V käyttöinen :
https://www.motonet.fi/fi/tuote/455081/Arctic-Battery-Heater-Akunlammitin-72-135-Ah-12-V-akuille
Joutaishan tuota akkumulaattoria lämmittää moottorista vapautuvalla lämmöllä . . .
Haarat syylarin putkista ja mankkuventtiili termostaatin ohjaamana hoitais lämmön tasaisuuden, putkilenkku oikein eristettynä akunympäri, tahi alle ainoastaan . . .
Noin toteutettuna tulee kallis turhake mutta oispa myyjille haastetta . . .