- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Tarvikkeet »
- Navigaattorista
Navigaattorista
Myyvät näköjään navigaattoreita edullisesti. Onko ko. mallit huonoja vai liekö jotain uutta tulossa? Sanotaan, että älypuhelimessa toimiva navigointisofta on vienyt markkinoita perinteiseltä navigaattorilta. Itse olen pettynyt älypuhelimessa toimivaan navigaattoriin. Toimiihan se sovellus ihan hyvin, mutta näytön koko on liian pieni kertavilkaisuun.
Kannattaisiko noita satasen perinteisen navigaattorin malleja ostaa?
Itse tablettia navigaattorina käyttävänä sanoisin että ei kannata laittaa satastakaan laitteeseen joka ei osaa muuta kuin navigoida.
Nyt saa aika halvalla vaikka pelkällä wifiyhteydellä toimivia 7-8 tuuman tabletteja jotka on tosi monipuolisia laitteita sen navigointioiminaisuuden lisäksi.
Mutta kukin tarpeidensa mukaan, jos ei kuvittele käyttävänsä tablettia mihinkään muuhun niin sitten erillislaite navigaattori on se oikea.
Tuskin nuo halvimmatkaan mallit niin huonoja on. Ominaisuuksista voi puuttua kyllä jotain joka voisi olla matkailuautoilijalle hyödyllinen, vaikkapa auton mittojen huomioon ottaminen reittiä suunnitellessa. mot
Jos olet ostamassa niin osta keskihintainen koko Euroopan kartoin varustettu, jossa elinikäset (laitteen) karttapäivitykset sisältyy kauppaan. Länsi-Euroopan kartat ja koko Europan kartat tarkoittaa eri asiaa. Tämä jää myyjiltäkin joskus kertomatta. Toki noissa kalliissa on enempi ominaisuuksia, mutta karavaanarikäytössä niillä lisäominaisuuksilla ei juurikaan ole merkitystä.
Säästyvällä rahalla voit ostaa uusimman MS AutoRouten. Reittisuunnittelussa se hakkaa tulleen mennen kaiken maailman härpäkkeet.
Jos navi on pelkässä autokäytössä niin mitä suurempi näyttöä sen parempi. Merkit on Garmin ja Tom Tom, siinä ne.
Matti Janhonen kirjoitti: "Toki noissa kalliissa on enempi ominaisuuksia, mutta karavaanarikäytössä niillä lisäominaisuuksilla ei juurikaan ole merkitystä."
Eikö täällä perusteellisesti käsitellyssä Garmin Camper 760LM -navigaattorissa ole juuri nimenomaan karavaanareille hyödyllisiä lisäominaisuuksia? Alkaen siitä, että se ei ohjaa liian kapeille teille tai kujille, jos syöttää siihen autonsa mitat reilusti yläkanttiin arvioituina.
Ottaen huomioon tuon laiteen tarjoaman lisäarvon karavaanarille ja siitä maksettavan lisähinnan en ostaisi laitetta.
Monet lisäominaisuudet on käytännössä vähän niin ja näin. Hyvä esimerkki on nuo liikennetiedotteet navista tai RDS-radiosta.
Olet Saksan moottoreitiellä ja tulee stau. Siitä kyllä tiedotetaan mutta jos olet liittymien välissä niin ei ole muuta tehtävissä kun ajaa laitaan ja auttaa näin pelastustien syntymistä. Tai jos olet tulossa liittymään ja pääset poistumaan moottoritieltä, niin sitten olet sivutiellä ruuhkassa. Muutkin kun poistuvat - ne jotka tuntee aluetiestön- muuta ruuhkassa on silti. Kun ne moottoritiet vetää nippa nappa sen liikenteen - eikä aina vedäkään - niin turha odottaa, että kaksikaistainen aluetie sen liikenteen läpäisisi.
Siinä se Tomtom - kaapissani. Mutta tiedoksi TomTomista (XXL) kummallinen ominaisuus: Istun vaikkapa Fuengirolassa ja tutkiskelen reittiä Saksan Dahlemista Ranskan Oradour-sur-Glaneen käyttäen vuoron perään välipisteinä La Camping les Rivers du Lackia ja Cresantignesiä niin kesken kaiken TomTom ryhtyy laskemaan reittiä Fuengirola - Cresantignes - Oradour-sur-Glane. Tämän kyllä saa estettyä pitämällä TomTomia jonkin metallikappaleen (kattilan) varjossa satelliitteihin nähden. Silloin se ei tiedä sijaintiaan eikä lähde räknäämään luvattomasti omiaan.
Varsinainen navigaattori tekee nopeimman reitin maksullisia ja maksuttomia teitä käyttäen ja näyttää tiedot rinnakkain verrattaviksi. Tehneekö muut systeemit saman?
Vähän yksinkertaistaen: navigaattori on kämmenmikro johon ei saa muita ohjelmia tai ominaisuuksia sen sisältämän navigointisoftan lisäksi. Niissä on samat tekniset ominaisuudet kuin tableteissa tai puhelimissa: gps ja kiihtyvyysanturi on tärkeimmät.
Eli yksinkertaistaen miten navigaattori tehdään? Otetaan esim Windows CE-laite (kämmenmikro), tehdään navigointiohjelma, syötetään ohjelma koneeseen, teetetään kiinalaisilla vielä sopiva autoteline ja myydään kokonaisuus navigaattorina. Näin on monet firmat toimineet tähän asti.
Miten hyvin se toimii tai mitä ominaisuuksia siinä on navigaattorina on täysin kiinni siitä softasta eli ohjelmasta joka laitteeseen on syötetty.
Kilpailu laitemarkkinoilla on kovaa ja nyt muistaakseni ainakin alan iso toimija Navigon on päättänyt lopettaa erillislaitteiden valmistuksen ja etsii tulevaisuuden menestystä vain navigointiohjelmia tekemällä. Antaa kuluttajan huolehtia siitä fyysisen laitteen hankinnasta ja myydään hänelle hyvään hintaan vain kartat ja ohjelmisto.
Kilpailu navigointiohjelmissa on tietty myös kovaa, markkinoilla on paljon halpoja tai suorastaan ilmaisia navigointiohjelmia puhelimiin tai tabletteihin mutta asiassa on yksi koukku. Useat puhelimiin tarkoitetut ohjelmistot tarvitsee jatkuvan datayhteyden joka voi eritoten ulkomailla tulla kalliiksi. Ohjelmisto joka sisältää valmiit kartat on ehkä pitkän päälle halvempi vaihtoehto kuluttajalle.
Miksi sitten asiakkaan kannattaisi hankkia laite erikseen ja ohjelmisto erikseen? Siksi että nuo erillislaitteet vanhenee äkkiä niinkuin kaikki elektroniset laitteet. Muisti käy pieneksi, tallennustila ei riitä uusille kartoille joissa on enempi yksityiskohtaista tietoa, prosessori ei jaksa pyörittää kasvavaa datamäärää, GLONASS-tuki puuttuu (jos siitä joskus jotain tulee?) jne.
Monet kuitenkin pitää isonäyttöisen puhelimen tai pienen tabletin ajan tasalla, vaihtoikä taitaa olla vain pari vuotta. Mikä järki on uusia jatkuvasti erikseen sekä erillislaite navigaattori että puhelin/tabletti/phabletti kun saman voi tehdä uusimalla vain jälkimmäinen ja hankkimalla siihen sillä hetkellä parhaalta tuntuva navigointisofta. Uuteen laitteeseen voi asentaa edellistä varten hankitun softan tai sitten kokeilla jotain muuta versiota.
Kuinka moni on saanut erillislaitteeseen uusia ominaisuuksia softapäivityksellä? Ei varmasti monikaan, niiden ohjelmaan tulee varsin harvoin jos koskaan sellaisia päivityksiä jotka lisäisivät hyödyllisiä ominaisuuksia. Erillisiä puhelimiin tai tabletteihin asennettavia ohjelmia valmistavat kilpailevat keskenään ominaisuuksilla ja tekevät ohjelmisto uusia versioita tai myyvät lisäpalikoita olemassaoleviin ohjelmiin. Hyvän käsityksen lisäominaisuuksien hankkimisesta saa vaikka navigonin sivuilta.
Itselläni on tabletissa sekä Navigonin ohjelma että CoPilot, edellinen Euroopan kartoilla ja jälkimmäinen USA:n. Edellisen erillislaitteen kohdalla muisti ei riittänyt molempien kartastojen samanaikaiseen tallentamiseen laitteelle mutta tabletissa on ison SD-kortin lisämuisti. Sinne mahtuu.
Kuinka monella on jo käytössä sekä isolla näytöllä oleva puhelin että erillislaite navigaattori? Ja miksi? Haapasen Timo esitti aikanaan pätevän perustelun että puhelimen piti olla jatkuvasti taskussa ja navigaattorin kiinteästi autossa mutta hän taisikin olla autonkäytön ammattilainen. Harva karavaanari ei ehdi vaihtamaan laitetta käytöstä toiseen. mot
Käyttäjän lisäys viestiin 19.12.2014 klo 11:26:28 Taas taisin innostua luennoimaan....
http://www.navigon.com/portal/fi/index.html
Martti Toivonen kirjoitti: "Kilpailu laitemarkkinoilla on kovaa ja nyt muistaakseni ainakin alan iso toimija Navigon on päättänyt lopettaa erillislaitteiden valmistuksen ja etsii tulevaisuuden menestystä vain navigointiohjelmia tekemällä."
Ei se nyt ihan noin tainnut mennä Oheisen artikkelin mukaan suuri amerikkalainen Garmin osti siihen verrattuna pienen saksalaisen Navigonin vuonna 2011. Se mitä Navigonin nimellä nykyisin tehdään, siitä päättää Garmin-konsernin johto.
http://www.crn.de/software-services/artikel-94075.html
Käyttäjän lisäys viestiin 19.12.2014 klo 12:55:39 Siis ilmeisesti he ovat päättäneet käyttää laitekaupassa nimeä Garmin ja ostamaansa hyvämaineista nimeä Navigon vain softakaupassa.
Martti pisti Nokian Here-liiketoiminnan ansaintalogiikan uusiksi!
Tuskin menee kauan kun matkailuauton kojelaudassa on navi vakiovarusteena. Ja pelkkien navien suosio toki em. syystä hiipuu, mutta erillislaiteella on omat etunsa.
Itse en ymmärrä näiden teknisten laitteiden sielunelämästä mitään ja siksi olen keskittynyt vain niiden käyttämiseen.
Vierastan hieman monikäyttölaitteita, joihin on integroitu joukko ominaisuksia, kuten puhelin, navi, kamera, tietokone, soitin jne.
Pidän niitä hinnan ja laadun suhteen kompromissituotteina, joihin ympätyt toiminnot ei vastaa erillislaitteiden laadullisia- tai käyttöominaisuuksia.
Esimerkiksi kelpaa vaikka kamera. Lähes jokaisella on taskussaan tai tabletissaan kamera, ja silti tuskin koskaan järjestelmäkameroiden myynti on vetänyt niin hyvin kun viime vuosina.
Ne pikselit kun ei ratkaise vaan se käytettävyys.
Itse olen ottanut navien suhteen sen linjan, että en osta kovin kallista laitetta en päivätä ohjelmia enkä uusi akkua. Uudet on parempia ja niissä on aina suurempi näyttö. Tiet kun ei kokemukseni mukaan muuta paikkaa.
Osa tuosta navin päivitysvimmasta on myyntikikka ja hömppää.
Ainakin niin kauan kun myytäessä ei ilmoiteta sitä aikaviivettä joka on tapahtuneen tiemuutoksen ja sen välillä milloin uudessakin navissa tai tabletissa sisällä oleva kartta on viimeksi päivitetty.
Viive voi olla jopa vuosi tai puolitoista.
Ruotsi ja Suomi tuskin on näissä päivityksissä hitaimpia maita ja silti tuli Etelä-Ruotsissa ajettiin uudenkin navin mukaan "metsässä" pari vuotta moottoritien valmistuksen jälkeen
Ihan sama vaikka Suomessa välillä Viisarimäki-Kanavuori.
Ei karttapalveluilla omia kartoituslaitoksia ole, vaan ovat ostopalvelun varassa.
Ne jotka Puolassa liikkuu voivat seurata millä viiveellä uudet moottoritiet uusien navien karttapohjiin ilmestyy. Eipä näytä netissä oleva vismichelinkään kovin hyvin pysyvän samalla tasolla karavaanareilla olevan reaalitilanteen kanssa, Puolaa koskien.
Olen Matin kanssa samaa mieltä erillislaitteen eduista. Iso joukko ihmisiä miettii mitä kaikkea siihen voisi keksiä jotta se olisi parempi siihen ainoaan työhön johon se on tarkoitettu, navigointiin.
Luutavasti suuri mullistus tapahtuu lähivuosina kun kaikki laitteet kaikkialla ovat koko ajan yhteydessä verkkoon, myös erillisnavi. Mun mielikuvitus ei riitä siihen mitä se tuo tullessaan.
Päivityksestä olen joutunut muuttamaan kantani. Töissä ollessani uudet asuntoalueet eivät vuosiin pääseet päivityksiiin mukaan ja hylkäsin koko homman.
Nyt olen täysin eri kannalla, nimenomaan Puolassa on sellainen tientekovauhti päällä ettei perässä meinaa pysyä. Mulla sieltä on oikein hyvät kokemuksen nopeasta toiminnasta tiedon saatamiseksi karttojen tekijöille.
Ruotsin motarin muistan hyvin, se ei oiken pääsyt naveihin aikoinaan, mutta eiköhän ajat ole muuttuneet.
@timppa
Mulla on tänään huono päivä, nyt tuli jo toinen mielipide jota en ymmärrä. Nokian ansaintalogiikka Here? Siis eikö Nokia yritäkään myydä karttoja kaikille mahdollisille navigaatiota tarvitseville? Autonvalmistajille kiinteästi asennettaviin navigaattoreihin, puhelinvalmistajille jotta nämä voisivat houkutella asiakkaita navigaatiosovelluksella ja itsenäisille navigointiohjelmien valmistajille jotta nämä voisivat myydä softansa esim tabletteihin asennettavien ohjelmien muodossa?
Tablettien myyntimäärät on tällä hetkellä sellaiset että riittää kun joka kymmenenteen asennetaan navigointisofta esiasennetuilla kartoilla niin määrä tuottaa jo aika mukavasti.
Sitten tuo erillislaite versus yhdistelmä, asia josta voidaan olla montaa mieltä. On totta että järjestelmäkameroiden myynti on hintojen laskettua lisääntynyt mutta mikähän mahtaa olla käytettävyyden ja käytön laita? Oltiin pari viikkoa sitten viikon ulkomaanmatkalla, joukkoon kuului kolmisenkymmentä henkeä ja vain yksi näytti kantavan koko ajan mukanaan isoa kameralaukkua. Jollakin oli kyllä bussissa mukana järkkäri mutta sitä ei raahattu koko ajan mukana, kaikilla muilla oli joko pieni kiinteäoptiikkainen taskukamera tai puhelin kamerana. Puhelinta kamerana käyttäviä oli näistä valtaosa. Se yksi järkkäriä koko ajan mukanaan kantava harrasti lintukuvausta. Itse sekä että: osan kuvista otin pienellä kiinteäoptiikkaisella ja osan halvalla puhelimella. Nettiin laittamistani kuvista ei kyllä näe kummalla kuvat on otettu paitsi siitä että puhelin tallentaa haluttaessa myös kuvan ottopaikan koordinaatit.
Mitä tulee esim. mp3-soittimiin en usko että erillislaite on millään tavalla parempi kuin puhelimen tai tabletin soitin. Kannatko Matti myös erillistä radiota mukana? Hienolta tablettinäytöltä voi vaikka autossa katsella HD-tason televisiota niin ettei tarvitse erillistä telkkaria sovitella ahtaisiin tiloihin.Tabletin tai puhelimen radio voi olla vähintään yhtä hyvä kuin erillislaite. Ja tabletin navigaatio-ohjelma voi olla paljon parempi kuin halvan erillislaitteen.
Uudessa tabletissa voi olla tehokkaampi prosessori ja enempi muistia kuin muutaman vuoden vanhassa keskihintaisessa pöytäkoneessa.
Mutta kukin uskollaan autuaaksi, eikös niin. mot
Käyttäjän lisäys viestiin 19.12.2014 klo 16:02:26 Timpalle vielä. Kun kirjoitit "Luutavasti suuri mullistus tapahtuu lähivuosina kun kaikki laitteet kaikkialla ovat koko ajan yhteydessä verkkoon, myös erillisnavi. Mun mielikuvitus ei riitä siihen mitä se tuo tullessaan."
Vastaus on että verkkoon yhteydessä oleva erillisnavi onkin vehje jossa on myös puhelin, navigaatiosofta, mp3-soitin, nettiselain, radio, iptv, kamera ja johon saa verkosta hankituksi kaikenlaisia hyödyllisiä ohjelmia.
Martti on nyt ärhäkällä päällä
Itse olen aika vanhoillinen mitä tietotekniikkaan tulee vaikka ekan tietokoneen ostinkin jo 1986. Minulla on toki älypuhelimeksi luokiteltava puhelin paidan rintataskussa mutta harvoin sitä muuten käytän kun puhumiseen ja tekstiviestien lähettämiseen. Näyttö ja näppis on yksinkertaisesti liian pieni. Kamerakin siinä on mutta zoom on digitaalinen ja kameran käyttö hidasta.
Radio/CD-soitin on kiinteästi autossa
Navina on Garmin, jonka vaihdan uudempaan malliin tammikuussa.
Reittisuunnittelussa käytän MS AutoRoutea ja reitin ajan navilla. AutoRoutea on ihan turha päivittää joka vuosi. Joskus suunnittelen viamichelinillä, se kun laskee myös tiemaksut
Matkakoneena on pieni kannettava mikro Internet-yhteydellä. Pitää tietenkin sisällään WIFI:n, skyben s-postin ja tavanomaiset ohjelmat.
Paremmalla puoliskolla on vielä Nokian täysverinen älypuhelin ladattavin maakohtaisin kartoin.
Tällä varustuksella olen pärjännyt ja jos yksi laite pettää en jää tyhjän päälle. Tiedän, että kaikki edellä mainittu voidaan sulloa yhteen laitteeseen. Mutta sen huono puoli on, että siinä samalla kasaa riskinsä.
Noista pilvipalveluista puhutaan paljon. Sen tiedän, että operaattoreille ja palvelun tuottajalle se on hyvä tapa sitoa asiakas, mutta onko se pitkässä juoksussa edullinen myös asiakkaalle? Aika näyttää.
Minä taas käytän Android-älypuhelnta kaikkeen muuhun paitsi en puheluihin enkä tekstiviesteihin. Siinä on SIM-korttinakin puhdas dataliittymä, jolla ei voikaan soittaa kuin ehkä hätäpuheluja. Nokian peruspuhelin on edelleen ylivoimainen vaihtoehto kaikkiin niihin toimintoihin, joita siinä on. Sitä ei tarvitse ladata joka päivä ja se mahtuu hyvin housuntaskuun. Ei tarvitse pelätä, että akku on tyhjä juuri silloin, kun pitäisi soittaa tai vastaanottaa tärkeä puhelu.
Se kehityssuunta, että autoihin asennetaan jo tehtaalla navigaattori, on todennäköinen, mutta suomalaisille epäedullinen, koska silloin navigaattoristakin joutuu maksamaan autoveroa tavallisissa henkilöautoissa, joita ei ole vapautettu autoverosta.
Matti Janhonen kirjoitti ... "ja silti tuskin koskaan järjestelmäkameroiden myynti on vetänyt niin hyvin kun viime vuosina" ....
Onko?
http://petapixel.com/2014/12/15/chart-shows-badly-digital-camera-sales-getting-hammered-smartphones/
Tuosta taulukosta on vaikea erotella järjestelmäkameroita. Kompaktikameroiden kauppaa on varmasti puhelimet syöneet. Itseä on joskus ottanut päähän kun "luontoreissulle" olen ottanut helpommin mukana kulkevan kompaktikameran. Vaikka tuo kompakti on uudempi kuin minun järkkäri on se sopivasti liian hidas lintujen kuviin saamiseen. Lisäksi kuvan laatu on järkkärillä parempi kun niitä vertaa rinnakkain, jos ei ole vertailukohtaa, niin menee se kompaktikin kuva, koska usein kuva on parempi, kuin ei kuvaa lainkaan.
Markku Hämäläinen kirjoitti: "Vaikka tuo kompakti on uudempi kuin minun järkkäri on se sopivasti liian hidas lintujen kuviin saamiseen"
Eikö siinä ole valittavissa sellainen toiminto kuin "Nopeasti liikkuvien kohteiden kuvaaminen" vai eikö sekään auta?
"Eikö siinä ole valittavissa sellainen toiminto kuin "Nopeasti liikkuvien kohteiden kuvaaminen" vai eikö sekään auta? "
Onhan siinä kaikenlaisia säätöjä, mutta lintu meni jo ennen kuin kamera ehtii tarkentaa ja laueta.Laukaisuviive on liian pitkä. Tuo järkkäri on paljon nopeampi ja tekee parempaa jälkeä, tarkentaa ja laukeaa alle sekunnissa.
Navigaattorista vielä puheen ollen, en luovu ainakaan vielä, vapaaehtoisesti erillislaite Tomtomista, vaikka AutoRoutea on kehuttu niin oikean navin ja sen väliin sopii vielä pari heinäkuoramaa kun navigoinnista puhutaan.
Kyllä kartta täytyy olla fölis ei pärjää ilman vaikka on garmin ei ne kaikii tiä vaik on just päivitetty tulin vähän aikaa sitten 8 tietä alas päin niin jossin kohtii kaattori sekos oli 100 rajoitus niin rupes väitää et nyt onki vaa 50 ja rupes väitää että tee u käänös no onneks oli tuttu tie et ei hätää on muuten seonnut ennenkin ja tullu ajettua ympyrää eräässä norja n kaupungissa että näin: JOULUJA
Markku Hämäläinen kirjoitti: "Onhan siinä kaikenlaisia säätöjä, mutta lintu meni jo ennen kuin kamera ehtii tarkentaa ja laueta.Laukaisuviive on liian pitkä."
Tietääkseni siinä moodissa "Nopeasti liikkuvien kohteiden kuvaamisessa" kamera laukeaa heti eikä suorita tarkennusta sitä ennen. Itse onnistuin kuvaamaan esim. kissan, joka tuli alas 1,78 metriä korkean kirjahyllyn päältä pää edellä, mutta siististi tassuilleen. Tietysti kuvaajan pitää olla valmistautuneena ja laittaa esim. zoomaus sopivalle tasolle etukäteen. Digikameroissahan on hirveän laaja syvyysterävyysalue, joten etäisyyttä ei tarvitse tarkkaan säätää, kun ollaan kuitenkin melko kaukana kohteesta. Tosin kameroissa on eroa. Esim. olemme vertailleet vaimoni kanssa kahta eri merkkistä taskukameraa keskenään. En viitsi tässä mainita, kumpiko kahdesta kamerastamme osoittautui selvästi paremmaksi, kun molemmat ovat jo myynnistä poistuneita vanhentuneita malleja.
Käyttäjän lisäys viestiin 20.12.2014 klo 16:48:56 Siis digikameran hyvyys ei riipu vain sen optisista yms. perinteisistä kameraominaisuuksista vaan myös sen sisältämän tietokoneohjelman laadusta ja nopeudesta, jota on lähes mahdotonta arvioida ennen ostoa. Joistakin julkaistuista testiraporteista voi ehkä saada jotakin infoa siitäkin.
On mullakkii Tabletti ja lääkekaapissa pienempiä tabletteja. Tabletissa voi pyörittää monenlaisia asioita ja navigointiin saa hyviä sovelluksia. Minulla vaan homma Tabletin kanssa on tyssännyt siihen autonavigoinnissa kun, että mihin sen saa sijoitettua. Sylissä tai vieruskaverin käsissä se jotenkin käy, mutta jatkuvammassa käytössä olen tyytynyt puhelimeen, josta tosin nyt haikailen muutosta johonkin vähän isompaan. (Veneilypuolella moittivat, että tabletista ei tahdo saada auringonvalossa selvää.)
Hyvää Joulua!
Sitten kun tabiin saa AutoRouten istutan sellaisen kojelaudalle. Kyllä siihen on valmiitakin telineitä.
Useampi vuosi on menty pieni läppäri kojelaudalla, sen asentaminen vaati kiinteän telineen teon. Navigointi navilla, kartan katselu Routesta kojelaudalla.
Parempaa sydeemiä en vielä ole keksinyt, Route on loistava karttaohjelma. Yhdessä näytössä koko euroopan kaupunkikartat, ja kaikki muukin.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 23.12.2014 klo 18:12:41 Tuon alimman kuvan Routen pisteen kohdalle vie navi jos yrittää Sevillassa Platzille Promobilin koordien mukaan. Oikeasti Platzi on kanavan toisella puolella ja pikkuisen pohjoisempana. Kaikki asiat pitäisi aina itse tarkastaa.
Linkissä oikeat koordit http://areasevilla.blogspot.de/
Paikka näkyy tuossa. http://goo.gl/maps/iiBEf
AutoMapa sovellus löytyy tablettiin.
Huomenta! Automapaa olen kokeillut, muttei mun mielestäni ole Routen veroinen. On enemmän navigointiohjelma kuin karttaohjelma. Tuolla mun systeemillä pääsee valvomaan navin touhuja reaaliaikaisesti, eikä paperikarttoja tarvita lainkaan.
Hyvää Joulua!
@timppa
Autoroute löytyy minultakin en vaan ole tarvinnut sitä näillä reissuillani kotimaassa, emäntä tykkää seurailla paperikarttaa ajankulukseen.
Latasin tämän AutoMapan iPadille koemielessä, viikon verran siihen saa tutustua ilmaiseksi.
Hyvää Joulua. T. Jorkka
"Sitten kun tabiin saa AutoRouten istutan sellaisen kojelaudalle."
Minulla se on Win 8.1 tabletissa, mutta en ole tykännyt, Tomppa riittää.
Uusissa Ducatoissa se kojelaudan päällä oleva paperin pidike ei enää nouse pystyyn, koska ilmatyynyn lauetessa se olisi kuulemma hengenvaarallinen. Sama koskee tietokonetta, tablettia, navigaattoria tai puhelinta, jos se on paikassa, mistä turvatyyny voi paiskata sen kuljettajan tai matkustajan päälle.
Mikä sitten olisi turvallinen paikka? Ehkä se alue alhaalla keskellä, missä on radio ja kolo Siihen tilaan asennettavia yhdistelmälaitteita onkin jo myynnissä (= radio+navigaattori+peruustuskameran näyttö). Miten olisi turvatyynyn ja tuulilasin välinen alue, mistä se lentäisi toiseen suuntaan tuulilasin läpi???
Olisikohan tämä Blaupunktin Camping-navigaattori järkevä vaihtoehto sille paljon kalliimmalle Garmin Camperille? Tähänkin voi syöttää auton pituuden, leveyden, korkeuden ja painon, jotka laite ottaa reittisuosituksissaan huomioon. Tässäkin on paljon matkailuautoilijoille hyödyllisiä paikkatietoja.
http://www.blaupunkt-store.de/navigation/geraete/28/blaupunkt-travelpilot-50c-lmu?c=21
Blaupunktin navigaattoreihin näyttää yleensä sisältyvän TomTomin kartat kahden vuoden maksuttomilla päivityksillä. Epäselväksi jäi, paljonko päivityksistä joutuu maksamaan sen jälkeen.
Käyttäjän lisäys viestiin 25.12.2014 klo 11:38:30 Tähän malliin näyttää kuitenkin sisältyvän maksuttomat karttapäivitykset niin pitkäksi aikaa kuin niitä on tarjolla samassa tiedostomuodossa, enintään kuitenkin 30 vuodeksi. Päivitysoikeutta ei voi siirtää toiselle henkilölle eikä toiseen laitteeseen.
Käyttäjän lisäys viestiin 25.12.2014 klo 11:44:06 On sitä näköjään saatavana myös 7 tuuman näytöllä: http://www.blaupunkt-store.de/navigation/geraete/30/blaupunkt-travelpilot-70-camping-lmu?c=6
Matti kirjoitti: "Säästyvällä rahalla voit ostaa uusimman MS AutoRouten. Reittisuunnittelussa se hakkaa tulleen mennen kaiken maailman härpäkkeet."
minä otin tuon toisenkin kohteen säästöpuolelle eli minulla ei ole erillistä navigaattoria lainkaan vaan MS Autoroute (kolmas versio) Läppäri 13" (ties monesko) USB liitännällä GPS vastaanotin. Koko roska kojelaudalla ratin edessä. Eikä pulmia viranomaisten kanssa Saksassakin ratsiassa katsastivat sen ja hyväksi totesivat.
Miten Caj sinulla on nuo läppärien kovalevyt kojelaudalla kestäneet.
Tai oikeastaan piti kysyä, että kauanko ovat kestäneet?
Parista on kovalevy alkanut sekoilemaan mutta niitä ei käytetty autossa. Nykyinen läppäri 13# on ilman kovalevyä siinä on 140GB puolijohdemuisti ja hyvin pieni virran kulutus. Varalla on 10" läppäri jossa edellinen versio AutoRoutesta (Win XP)
Mun vanha IBM -XP on muistaakseni nyt neljännen vuotensa telineessä ollut. Ei mitään häiriöitä. Nettiinhän sillä en ole mennyt pariin vuoteen, tuo Route on sen ainoa homma.
@timppa
Yritin edellä 25.12.2014 klo 10:04:21 herättää keskustelua ilmatyynyn huomioonottamisesta navigointilaitteen paikan valinnassa, mutta siihen ei tullut yhtään vastausta. Kokeilen nyt huvikseni, miten samaan kysymykseen reagoidaan kilpailevalla sivustolla karavaanari.org
Minulla on ollut kolmatta vuotta jo Garmin Nuvi 2595 LMT. On myös tabletti ja kaksikin kännykkää, joissa tosin vain googlemaps. Ei siinä paljon tabletit, eikä kännykät auta, kun itälapissa esim. ajelee. Ei riitä ainkaan s...n, eikä kolmen kirjaimen operaattorin kentät. Ja joskus, kun Garmini on unohtunut kotiin ja puhelin telineessä ajaa... Tulleepa sitten puhelu, navigoippa sitten..(on händsfree kyllä) Ja kyllä, latasin tässä pyhien aikana Garminiin 2015- euroopan kartat. Hakkaa mennen tullen ja palatessa kännykät ja tabletit. Lisäksi siinä on hyvä "äänikomento". Sille kun puhuu komentoja (valikko sitten näkyy näytössä), niin ompa kätevää. Ei tarvi naputella.
Käyttäjän lisäys viestiin 28.12.2014 klo 20:56:08 Niin, tapletti, jossa esiladattu kartta ja sisäinen gps päällä, niin...
Mun viis vuotta vanha Tomppa on käytettävyydeltään paljon parempi kun melko uusi Lumia.
Tabissakin on Tomppa ja Sygic, mutta ei niitä tule viritettyä toimintakuntoon kun hyvin harvoin, jos silloinkaan. Iso 10.1 näyttö on pelkästään hankala autokäytössä.
En edes jaksanut lukea koko keskustelua läpi, oli jo niin levotontakin kommettia että loppui mielenkiinto... joten laitan vaan oman mielipiteeni.
Teen töitä sanomalehtin varhaisjakelussa, ns varajakajana koko Satakunnan, ja vähän Pirkanmaankin puolella, jolloin keikkaa tulee ties minne ennestään tuntemattomille alueille. Ja siihen päälle toki tämä karavaanaritouhu.
Navina on ollut Tomtom, on ollut useampikin Lumia, on ollut Samsungin 7 tuuman Android-tab. Arvatkaas mikä noista on yhä kojelaudan päällä? Se on se Tomtom. Paljon hyvää on noissa kännykkäsoftissakin, mutta ne on vielä pirun kaukana siitä, että nillä oikeasti korvaisi oikean navin. Ellei osta kokonaan erikseen laitetta vain navigaattorina käytettäväksi, ja siinähän taas ei ole taloudellisesti mitään järkeä.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.