Tarkasta vesiletkut.
HAAPANEN TIMO
08.12.2014 20:19
Talviteloille autoa laittelin ja huomasin painepullon olevan täynnä vettä vaikka pakkasvahti oli auki 30 sentin päässä. Toisella puolella on painepumppu saman matkan takana, ja siitä letkun irroitettuani alkoi pullo pulputa tyhjäksi.
Reilun kahden kuukauden reissun aikana oli pullo onnistunut täyttämään itsenä vaikkei sen pitäisi olla mahdollista. Itse en sen täyttymistä huomannut vaikka olisi tietty pitänyt kun jatkuvasti vesihanoja käyttelin ja pumpun käyntiä kuuntelin.
@timppa
ASIKAINEN MATTI
09.12.2014 09:16
Aikoinaan ihmettelin -89 LMC:ssä, kun pumppu silloin tällöin kävi pienen jakson. Sitten yhtenä aamuna kiertäessäni auton huomasin takapyörän edessä märän läntin hiekassa. Tämä pani tutkimaan istumalaatikkoa, jonka sisällä oli pumppu ja painevaraajapullo. Märkäähän siellä oli ja syynä oli se,että pullossa oli olemattoman pieni reikä, josta paineenalainen ilmatyyny oli purkaantunut ulos ja sen jälkeen oli veden vuoro. Sen takia pumppu harvakseltaan pärähti pari iskua silloin tällöin.
Uusin painepullon ja irroitin lokasuojan kuivausta varten sekä lämpöeristin sen kuivauksen ja paikalleenlaiton jälkeen. Kyseisessä autossa oli siis painepumppujärjestelmä eikä hanoista käynnistyvä uppopumppu.
HAAPANEN TIMO
09.12.2014 10:18
Juurikin tämä pullo on kyseessä.
Mulla se on karvalakkimalli, suu alaspäin oleva tyhjä pullo johon painepumpun paine litistää ilmaa ja näin keinoin vettä tulee hanoista pitkään ilman pumpun käynnistymistä.
Tälläinen:
http://www.ebay.co.uk/itm/ACCUMULATOR-TANK-FOR-WATER-SYSTEMS-SIZE-1-LITRE-TO-STOP-TAP-PULSING-/290840050688?pt=UK_CarsParts_Vehicles_BoatEquipment_Accessories_SM&hash=item43b76afc00
Mun pulloni on läpinäkyvä joten huomasin sen olevan täynnä. Ei tullut kokeiltua olisiko pumpun kuivakäyttö antanut pullolle ilmaa sen verran että se olisi tyhjentynyt.
Kehittyneemmässä versiossa on kalvo pullon puolivälisssä ja tavallinen pyörän venttiili päässä. Tälläisessä pullossa on aina paine, kalvo vain pullistelee veden paineen vähetessä. Tähän malliin ei vesi pääse kertymään mitenkään.
Tälläinen:http://caravansplus.com.au/catalog/product_info.php?products_id=5749
@timppa
AHJOS TIMO
09.12.2014 11:03
Onko kaikissa matkailuautoissa tuollainen? En tiedä, että minulla olisi.
LINDBLOM ALF
09.12.2014 11:15
Jos painepullossa ei ole välikalvoa, veteen liukenee koko ajan hivenen ilmaa. Sen takia pullossa lisääntyy vesimäärä. Mitä kovempi paine sen enemmän ilmaa liukenee varsinkin ajon aikana (tehdään ikään kuin vichyvettä).
HAAPANEN TIMO
09.12.2014 11:16
Tätä käytetään vain painepumppusydeemissä, eikä kaikissa niissäkään.
Parhaiten paineastian olemassaolon huomaa siten että avatessa kylmävesihanaa ei pumppu käynnisty heti, vaan ehkä 10-20 sekunnin kuluttua, sen aikaa vesi tulee astiassa olevan ilmanpaineen voimalla.
Toinen tapa on sammuttaa pumppu ja avata kylmähana, vettä pitäisi tulla hyvä tovi.
Kuumapuolella on lämminvesivaraajassa ilmatasku joten se puoli toimii samaan tapaan ilman painepulloakin.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 9.12.2014 klo 11:17:42
Alfilta uskottava selitys astian hitaaseen täyttymiseen.
KORHONEN PAULI
09.12.2014 14:21
Hyvä konsti on välillä sammuttaa pumppu ja laskea paineastia tyhjäksi. Sen jälkeen pumppu päälle, niin ei ole paineastia liian täynnä vettä. pkk
HAAPANEN TIMO
09.12.2014 15:23
No kun ei tyhjene vaikka pakkkasproppu on auki. Ei saa ilmaa sieltä kautta.
Siksi koko tämä avaus ettei kenelläkään jäisi tarkastamatta.
@timppa
HIETAVUORI JUHA
09.12.2014 16:28
Jos noin hankala värkki tyhjentää , niin vesisäiliössä letkun päässä oleva pumppu tuntuu kätevämmältä .
EEROLA TEEMU
09.12.2014 18:49
Kaikissa järjestelmissä voi olla vikoja. Kun joskus m- autoilun alkuaikoina käytin uppopumppuja, niin niitä meni vähintään joka 2. vuosi tahdissa. Nykyinen Shurflon painepumppu käy jo 15. vuottaan ilman minkäälaisia ongelmia, eikä ole tarkka edes tyhjennyksestä tai ilmauksista ennen pakkaskautta. .
HAAPANEN TIMO
09.12.2014 19:57
Onkohan kukaan tarkastanut kalvopullon painetta. Näkyvät tehtaalla Shurflolla laittavan 1,4- 2,07 bar mallista riippuen. Joka kausi pyytävät tarkastamaan, taitaa olla jäänyt aika monelta eikä se sielä vuositolkulla pysy.
http://www.depcopump.com/datasheets/shurflo/182-200%20Installation%20manual.pdf
Fiamma laittaa 0,9 bar, mutta se voidaan mukauttaa kaikkien pumppujen paineeseen sopivaksi ( vähän alle pumpun paineen käsittääkseni )
http://www.fiammastore.com/Fiamma-Aqua-Pumps-for-caravans-and-motorhomes/Fiamma-A20-Universal-Expansion-Tank
Siis rengaspainetarkastuksen yhteyteen vielä yksi kohde lisää.
@timppa
LINDBLOM ALF
09.12.2014 22:07
Ellei halua käyttää kalvopainepulloa käy ihan tavallinen muovinen limupullo käy yhtä hyvin. Korkkiin joutuu askartelemaan letkuliitännän ja sitten vain pullo jotenkin kiinni pystyasentoon korkki alaspäin. Helppo tyhjentää kiertämällä pullon irti tai vain puristamalla sinne kertyneen veden pois. Toimi meillä aikanaan ihan hyvin.
HALTTUNEN TEUVO
18.12.2014 21:27
Pumpusta toiseen.
Harmaavesipumppu olisi joskus tarpeen, kun kaivon reuna on liian korkealla. Vesiletkuun laitettava kalvopumppu saattaisi olla sopiva. Onko kokemuksia?
SUOMI SEPPO
19.12.2014 08:34
Tuommoisen mallin asensin edelliseen autoon. Oli kai delux-malli kun oli yläpäässä ilmaventtiili tyhjennystä helpottamaan (kunhan vain muisti syksyllä avata hanan),
http://www.vapaa-aika.com/vesi-wc/vesipumput/painevesipumput/tarvikkeita-pv-pumpuille/paisuntasailio-1-l-maksimi-paine-5-bar-60-c.html
@seppo
HAAPANEN TIMO
19.12.2014 09:49
No tuo malli on loppuun asti ajateltu. Eikä hinta ole sen kummempi kuin toimimattoman.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 19.12.2014 klo 10:04:30
Teuvolle löysin promobilista tälläisen keskustelun:
http://www.promobil.de/forum/threads/35174-Nichts-los-im-Forum-Sommerloch/page2
Ikävä kyllä pumpun merkki ei tule jutussa esille.
Kaverilla on pikkuisen kennoja katolla ( kuva jutun vieressä )