Kaasuletku

HÄMÄLÄINEN MARKKU 05.11.2014 22:32

Kaasun pituudessa on siirrytty järkevään pituussuositukseen. Johtunee Tukesin virkamiehen kommentista. Vihdoin on todettu ettei 1,2 m ole lakiin kirjoitettu. Edelleen turvatoimikunta haluaa siihen pituuteen oman sormenjälkensä. Edellenkään ei voi luottaa karavaanareiden omaan harkitaan ja tarpeeseen. Tosin nykyään se 3 m enää suositus, joten kunkullakin saanee käyttää yli 1,2 m pitkiä letkuja. Onhan tietysti järkevää ettei ole 15 m letkuja.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.11.2014 klo 22:39:12 https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuvaunut-ja-vetoautot/?x26528=106134079

Käyttäjän lisäys viestiin 5.11.2014 klo 22:40:40 Siis kaasuletkun ei kaasun pituudessa

TERVO JARI 06.11.2014 19:51

Letkun halkaisijamittaan ei vielä keritty puuttua, mutta eiköhän sekin oteta vielä käsittelyyn ;-)) . . .

Ps.

Kyllä Leirintä ja turvatoimikunnan on vaikeeta ymmärtää kirjoitettua tekstiä mitä Tukes on ulos suoltanut.

EI ole tarvetta millekkään kaasuletkun suosituspituusmitalle VAIN tiedote ettei käytetä TARPEETTOMAN pitkiä letkuja ulkotilassa.

Tarpeen olisi ollut huomautus kunkin henkilökohtaisessa käytössä olevien grillien / vastaavien kaasulaitteiden turvaetäisyyksien "muistiin" palauttamisesta ( Nuot kaasulaitteiden turvaetäisyydet vaikuttavat oleellisesti käytettävään kaasuletkun pituuteen ) . . .

Vaikkapa pari "rautalankakuvaa" malliesimerkkinä joissa olisi käynyt ilmi myös kaasulaitteen turvaetäisyys olisi ollut paikallaan ?

Sisätilan letkun mitta ei pitäisi olla enää epäselvä ? Etutelttahan on SFC:n Leirintä ja turvatoimikunnan kannan mukaan sisätilaa . . .

JANHONEN MATTI 06.11.2014 20:20

Turvallisuus on tietenkin vakava.

Mutta turvallisuus paranisi huomattavasti jos turvatoimikunta tekisi sellaisen päätöksen, että SF-Caravanin jäsenyhdistysten camping-alueella,

kaasua ei saa käsitellä jos käyttäjä on "kaasussa".

POIKULAINEN ESA 06.11.2014 20:28

Ei kai karavaanarit nyt lomalla "kaasussa" ole.

LINDBLOM ALF 06.11.2014 20:40

Kyllähän tästä on tehty ongelma. Meillä on 10 metrin letku grilliin. Testasin mitä ongelma siitä voi syntyä. Vaikka miten yritin "räjäyttää" liian pitkän letkun ei syntynyt kun pieni tussahdus, joka ei ole ympäristölle vaarallinen. Miksi tästä on tehty ongelma? Onko maalaisjärjen käyttö EU-säännösten myötä kielletty?

SUOMI SEPPO 06.11.2014 22:11

EU on kieltänyt EHDOTTOMASTI maalaisjärjen käytön. Samoin tuntuu että kuluttajasuojakin on kääntynyt kuluttajaa vastaan. Muuten olen sitä mieltä että pakkaukset joiden tuoteseloste on esim. musta teksti tummahkon sinisellä pohjalla kärpäsen paskan kokoisin kirjaimin pitäisi kansalaistottelemattomuuden pohjalta jättää kaupan hyllylle. Tuollainen teksti on asiakkaan halveksimista. @seppo

LAAKSO MARKKU 09.11.2014 01:47

"Sisätilan letkun mitta ei pitäisi olla enää epäselvä ? Etutelttahan on SFC:n Leirintä ja turvatoimikunnan kannan mukaan sisätilaa "

Tää on sitten seuraava keskustelun aihe. Sähköturvallisuusmääräysten mukaan teltta on ulkotilaa. Minkään logiikan mukaan kaasuasetuksessa sitå ei voi määritellä sisätilaksi kuten ei määritelläkkään. Etuteltta on ulkotilaa. kuten TUKESin lausunnossa todetaan. . . . "Nestekaasusäännösten pohjalta etutelttaa ei voida pitää sisätilana säännösten tarkoittamassa mielessä. Caravan-etuteltta tuo lisää säältä suojattua, katettua oleskelutilaa, samoin kuin kesämökkien yhteydessä olevat katetut terassit. Näissä tiloissa grillaaminen on sallittu noudattaen laitevalmistajan ohjeita mm. suojaetäisyyksien ja ilmanvaihdon osalta."

Turvatoimikunnan olisi syytä rantautua nykyaikaan. Tietysti heillä on valtuudet kertoa omia mielipiteitään mutta velvoittavia ne eivät ole.

HÄNNINEN JUKKA 19.11.2014 02:20

Sattuipa Spon kirjoiuksesta silmiin tuo kaikenlainen järjen käytön hilltsimen ja hallitsemine, ja hallitseminen.

Kaasusta kesksuteleminen on silloin mielekästä, kun halutaan tietoa jostain järkiperusteisista asioista. Siis kysyjälle vastaus, ei oma eikä jonkun kummallisen tyrvatoimikunnan tai jopa tukesin "määräykset".

Yleensähän maalaisjärki riittää esim polttoainetankkauksen yhteydessä. Samoin kuin luulisi riittävän vaikkapa ajettessa turvaetäisyydestä huolehtimiseen.

Kuitenkin jostain ikivahoista peloista johtuen kaasusta jäydään jatkuvaa kesksutelua. Erytisesti sen teoreettisita vaaroista, johtojen pituuksista jne.

Oliko se nyt Alf, joka kirjoitti 10 metrin kaasuletkustaan, ei yrityksistään huolimatta saanut vaaratilannetta aikaiseksi.

Nyt kun joulu taas lähestyy, niin olisi huomattavasti mielekkäämpää kesksutella kynttiöiden vaaroista. Vaan kun ei oikein tahdo löytyä edes tukesilta nääräyksiä ja sääntöjä, joihin Matti terveelä sarkasmill otti kantaa. "Kaasussa" ollessa kyntilät aiheuttavat tuhansia oikkupaloja, isompiakin. Jos "kaasussa" käsittelee tulta ja kynttilää samanaikaisesti. Todellisia vaarija syntyy silloin, kun arkijärki unohtuu, ja ruvetaan väkisin "keskustelemaan" kaikenmaailman täysin turhien ohjeistuksien , jopa jonkun toimikunnan laatimista. Lhistön kyttääjätn harrastuksiin kuuluu höpöttää kaikista mahdollisista letkujen pituuksista, halkaisijoista ym täysin joutavista arkijärjellä selvitettävistä asioista

Pitääkö pian olla direktiivit kynttilän sytyttämisestä ? Jokun pian huolissaan kyselee että miten kynttilä oikeappisesti tlulisi sytyttää, saako sen asettaa verhon alle. tuleeko tulitikku phaltaa sammuksiin, vai kastaa se veteen - muovi- vai mininhin lasiin.

Toki keskustelun pitää olla vapaata, mutta eikö olisi mielekkäämpää kirjoitella turvaväleistä autoilla ajamisen yhteydessä ? Siis yleensä pyrkiä pitämään juttua yllä todellisista ennakoinneista, joiden huomiotta jättäminen vie tuonelaan vuosittain kymmeniä suomalaisia autoilijota, ja ainakin korjaamoille myös kymmeniä turvaväleistä piittaamattomia karavaanareita.. Jos yksi kysyy, niin tarvitseeko kymmen viisaan vastata pelkästään kommentoinnin annista nautiskellen. Provohan tämä minunkin kannanottonihan, vaan jos auttaisi suuntaamaan ajatukset sinne, missä todell sattuu, ja tapahtuu on mutta nämä saattavat viedä keskustelut räntäliukkaaseen ketjukolariin, mikä olisi estettävissä ainakin osittain.
Elekee suuttuko, vaan kun alta kahden viikon taas köolisee, niin siksi tähän lykkädin.

Jonkun olisi hiukka useammin hyvä purkaa se kirjoittamisen tarve asioihin, joissa järkeä tulisi käyttää, eikä niinkään epäolennaisuuksien pohtimisiin. Kutenn nyt tämäkin po. aihe. Ei tästä kukaan viisastu, mutta vaikka turvaetäisyys ei ole tarvike, niin voisi silti hiukan ajatella tuota Sepon mainitsemaa arkijärjen käyttöä

NYYSSÖNEN KAJ 19.11.2014 17:54

Mitä väliä on halkaisijalla jos se on säädödten mukainen Tusvakaasuletku joka on rakenteeltaan umpinainen.

JANHONEN MATTI 21.11.2014 13:14

Turvakaasuletku on niin umpinainen, että reikä on letkun ulkopuolella eli ns. umpiputki.

ANTTILA MARKKU 23.11.2014 13:16

Tässä joku päivä taaksepäin oli uutinen jossa Ulvilassa oli joku polttanut pihassaan asuntovaunun jossa oli kaasupullo.Palo oli syttynyt räjähtämällä jolloin kaasupullo oli singonnut ulos?Paloesimies kommentoi tapahtunutta että vaunupaloissa on aina kaasupulloja jotka aiheuttavat räjähdysvaaran.Tässä tapauksessa uutisoitiin että kaasupullo oli räjähtänyt,mikä oli palon syttymis syy.Mikähän saa kaasun räjähtämään ja lennättämään pullon ulos vaunusta?Liian pitkä ja hapero letku?

SUOMI SEPPO 23.11.2014 13:25

Eipä taida uuskaan lyhyt letku pitää kaasupulloa paikallaan jos koko vaunu palaa. Parasta pysyä kauemmalla sellaisesta tulipalosta missä on kaasupulloja sisällä. Ne melkovarmasti lentävät ulos ennenmmin tai myöhemmin kun varoventtiili laukeaa. @seppo

JANHONEN MATTI 23.11.2014 14:23

Oliskohan kuitenkin niin, että vuotanut kaasu on jostain räjähtänyt ja aiheuttanut vauriot ja tulipalon. Usein näitä uutisoidaan niin, että kaasupullo räjähti vaikka vuotanut kaasu räjähti. Pullo ei räjähdä jos edes varoventtiili ei ole avautunut ja sen nimenomainen tehtävä on estää pullon räjähdys.

VALLI AULIS 07.01.2015 22:25

Aivan samaa mieltä . vielä sellainen seikka et CE merkillä hyväksyttynä saa ja myydään ihan ala arvoista tavaraa laadusta ei ole tietoakaan kunhan vain on CE hyväksyntä kunnossa..

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.