Lämpöä autoon

VAHTOLA HEIKKI 02.09.2014 03:10

Talvi kai sinne Suomeen tulee taas. Itselläkin hissukseen suunta pohjoiseen.

Onkos minkälaisia kokemuksia lisälämmittimistä asuntoautoon!? Soliferin omaan lämmityslaitteistoon ei täysi luotto ja ajattelin ostaa lisälämmittimen, että pysyy talven hengissä. Itsehän haluaisin laittaa kaminan tähän moskaan, mutta se ei varmasti se viisain joskaan ei huonoin vaihtoehto.....

Mites nämä kaasulämmittimet? Pärjäisikö sellaisella? Tämmöisen löysin mikä toimisi kaasulla sekä sähköllä. Onko kellään kokemusta moisista?

http://www.obelink.nl/kampeerartikelen/verwarmen/gimeg-hybride-rolkachel.html?category_params=s_company%3D1%26category_id%3D1233

Kiitoksia jo etukäteen josko jollain kokemuksia ynnä vinkkejä!!

http://homeiswhereveripark.blogspot.fi

Käyttäjän lisäys viestiin 2.9.2014 klo 03:12:22 Olen melko lähellä tuota Obelinkin Megastorea , niin voisi napata kyytiin lämmittimen....

KOISTINEN TOIVO 02.09.2014 06:10

Kaasulämmitin sisätiloissa syö happea, ja tuottaa kosteutta. Sähkö lämmitin on hyvä lisälämmitin roikan nokassa ollessa. Toivopoika

JANHONEN MATTI 02.09.2014 13:26

Taidanpa olla myöhässä.

Keraaminen on pieniin tarpeisiin hyvä. Vaati tosin verkkovirtaa Hiljainen

Siellä on myynnissä Eurom SF 1525 tarjoushintaan 18,50 Max teho 1500 W.

NYYSSÖNEN KAJ 02.09.2014 13:55

Nuo kaasu irto lisälämmittimet ovat kielletyt Suomessa veneessä, autossa ja vaunussa kaatumisvaaran takia jolloin lämmitin voi saada 700 kertaisen kaasuannoksen polttimeen.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 02.09.2014 14:54

Tuo kaasuirtolämmitin on paljon halvempi tapa tappaa itsensä kuin ase. Ase vaatii kaikenmaailman luvat, mutta tuollaisen lämmittimen voi ostaa kaupasta ilman mitään lupia. Molemmat tappaa, tuo irtolämmitin huonosti tuuletetussa sisätilassa jokseenkin yhtä varmasti kuin asekin, joko suoraan heti tuottamaansa häkään, tai sen jälkeen kun se on hävittänyt kylliksi happea ilmasta ja alkanut tuottaa häkää..

Käyttäjän lisäys viestiin 2.9.2014 klo 14:56:24 Ainoa toimiva lisälämmitin on sähkötoiminen. Tai kiinteästi asennettu ajopolttoaineella toimiva "webasto"

ROSTEN MIKA 02.09.2014 15:07

Itekkin ostin hätävara lämppäriksi sähköisen keraami lämppärin max. 2000w. Hiljainen ja tehokas, ja termostaatti ohjattu. Siinä on pohjassa "tappokytkin" eli sammuu heti jos sattuu kaatumaan. Tais maksaa joku 25 ecuu k-raudassa.

EI MISSÄÄN nimessä tommosta kaasulämppäriä matkakulkineeseen !!!

T. Mika

VAHTOLA HEIKKI 02.09.2014 18:34

Kiitoksia kovasti kommenteista ja vinkeistä! Ei tosiaan tarkoitus itseään tappaa tai ei ainakaan koiria....

Huomenna hilipasen Obelinkkiin ja ostan siis jonkun noista edullisista sähkölämmittimistä.

VAHTOLA HEIKKI 02.09.2014 18:35

Tattista Matti! Juuri sitä itsekin kattelin. Haenpa sen.

TERVO JARI 02.09.2014 19:28

http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilmastointi/muut-lammittimet/sahkolammitin-ecomat-classic-230v.html

TURUNEN HEIMO 02.09.2014 22:18

Oho, tuota hintaa ei oken tajua, karseeta.

NYYSSÖNEN KAJ 03.09.2014 09:41

Eihän hinnassa muuta ole tehty kuin muuttamalla tuote karavan tuotteeksi tuo muutostyö, siirrettiin pilkun paikkaa, oli vaativa tuotteen hintalapussa .

HAAPANEN TIMO 03.09.2014 10:38

On se kallista. Tuossakin on täydellisillä säädöillä ja suodattimella varustettu vastaava: http://www.ebay.de/itm/Berger-Keramik-Heizer-Plus-230-Volt-1-5-kW-Heizgerat-Camping-Heizung-mobil/380972284081?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D23937%26meid%3D0cefbcf9d8dc45ff9f29ac3ba7fad093%26pid%3D100005%26prg%3D9172%26rk%3D6%26rkt%3D6%26sd%3D380937585172&rt=nc

@timppa

JANHONEN MATTI 03.09.2014 11:24

Itsellä on Timon linkissä näkyvä laite. Hyvät säätöominaisuudet, turvakytkin kaatumista vastaan, pienkokoinen ja kevyt. Ihan hyvä laite.

LAINE RAIMO 03.09.2014 16:40

Jari Tervo esitteli ECOMAT-lämmitintä lisälämmittimeksi. Minäkin etsiskelin jo viime vuosituhannella lisälämmitintä autooni. Ostinkin pari kolme keraamista rämpytintä, joita sitten kokeilin. Äänekkäitä, ilman termostaatti, ei tehonsäätöä ja muita pikku puutteita. Sitten silmiini sattui sveitsiläinen laatutuote ECOMAT. https://picasaweb.google.com/110055903594005000305/Tekniikka#6054834120915573650 .Tässä 2 kuvaa laitteestani. Se on minun laitteeni. Jos muut ovat mainosten mukaan hiljaisia niin tämä on kokemukseni mukaan äänetön. Siinä on myös termostaatti ja valittavana vain 450 Watin teho, joten se on verraton laite

TERVO JARI 03.09.2014 19:11

Ecomatteja löytyy taloudestani kolme kappaletta, viimeisimmän ostin kirpparilta 30€ hintaan avaamattomassa paketissa. Aiemmat on ostettu päivän hintaan caravan liikkeestä.

Yksi on talvikeleillä takatallissa 450W teholla ja n. 18*C lämpötila-asetuksella, muutenvain kierrättämässä ja lämmittämässä tilaa.

On kokeiltu Carbest Ivaloa

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/carbest-ivalo-1500w-keraaminen-l%C3%A4mmitin

huonolla menestyksellä. Muovi on huonolaatuista johdon vedonpoistin oli hajonnut ja muutkin ruuviliitokset olivat murtuneita. Palautin laitteen ja sain siitä täyden hyvityksen kun ostin Ecomatin tilalle.

Ecomat on yksi ylitse muiden, niin hinnassakin.

SILJAMÄKI ANTTI 03.09.2014 20:34

Täällä myös yksi Ecomat fani. Aivan verraton lämmitin eri tehoversioineen. Suosittelen lämpimästi laatua ja turvallisuutta arvostaville.

EEROLA TEEMU 03.09.2014 23:55

Lämmittimiähän löytyy joka lähtöön. Yksi vain on paras, eli Ecomat. Se on ollut meillä yli 10 v käytössä niin mökillä kuin m- autossa ja laite on täysin ylivoimainen verrattuna esim. tuohon "Keramic Heizeriin", mikä on lopulta vain lämpimiin olosuhteisiin tarkoitettu "muovilelu". En uskaltaisi jättää sitä talvipakkasella ajastimen perään m- autoon, koska laitteessa on huono laakerointi, mikä jämähtää pakkasessa. Ei sitä ole edes luokiteltu talvikäyttöön. Meillä on sellainenkin, mutta sitä käytetään nykyisin vain lämpimissä tiloissa.

Ecomatia voi löytää netistä uutena selvästi alle 200 euron, mikä on kohtuullinen hinta. Lämmitintä on useampaa versiota riippuen säätömahdollisuuksista, mutta jo peruslaite on riittävä.

MUURIMÄKI MARTTI 04.09.2014 09:15

Minulla on vasta vuoden kokemus Ecomatin käytöstä.Lämmitin on monipuolinen 3 tehoaluetta ja todella hiljainen käyntiääni.Hintaahan laitteella on verrattuna halpamerkkeihin.Kun olin hankkimassa laitetta minua varoitettiin hankkimasta halpoja lämmittimiä matkailuautoon.

VAHTOLA HEIKKI 04.09.2014 20:56

Tottahan sitä kaikkea ostaisi, mutta kun melkoisen rajallinen budjetti. Jos ei rahasta kiinni, tokkopa ajelisin vuoden -89 Soliferilla, missä lattialämmitys vuotaa, auton oma kaasulämmitys ei starttaa ja muutenkin tekniikka niin ja näin.... Kaikenlaista laitettavaa riittää. Sekä asunto-osaan että autoon.

Mutta tällä mennään jok tap iloisin mielin!!! Ja jos jollakin on hyviä kokemuksia parin kympin lisälämmittimestä niin ilman muuta otan kokeiluun ennen kun maksan satasia, jotka voivat mennä yhtälailla pas..... Roskiin.

Ja toki tässä vanhassa tekniikassa on hyviä puolia, että kaikki on korjattavissa! Nyt jo konehuoneesta korjattu monta palasta eikä ole paljoa tarttenu uutta palikkaa ostaa!! Tyhmyyttäni menin jo itteni kipeeksi maksamaan erääseen karavaanihuoltoon. Kaikki olisi ollut korjattavissa ilman uusia osia, mutta tottakai nämät huollossa katsomatta vaihtaa uutta tilalle, ku itte ei asioista tajunnu. Mutta oli viimeinen kerta.

Kyllä jo oppinut, että vähemmilläkin euroilla pärjää ja pääsee!! Toki kunhan homma ja laitteet toimii. Välillä voi ja vois mennä enemmänkin....

VIITASALO SAMPO 04.09.2014 22:16

Moikka.Itsellä on ollut Solifer 670 vm -90 ja lattialämmitysmatto ,mikä oli varsin tehokas,vuosi monta kertaa ja muovihitsari sanoi lopuksi että heitä menemään.Se lattialämmitysmatto oli just kuin lakritinahaa,mustaa mutta ei ollut pitkäikäisiä.Vielä sulla on mahdollisuus.vie priimuksen pannu huoltoon niin sekin on vielä kunnon kamaa.Itsellä on tuttu jolla on kaasuasennus oikeudet niin sanoi kerran että jos sen huoltaa niin kourallinen tulee ruostetta pois joka just aiheutta käynnistys ongelmia.Voi olla muitakin vikoja.Olen seurannut sun reissaamista ja halusin antaa kommenttia.

VAHTOLA HEIKKI 06.09.2014 01:57

Juu, tuo matto hyvä! Ja tosiaan tehokas, sitä keväällä testasin. Eiköhän sen vielä saa paikattua.... Ja pannu huoltoon, kyllä. Nimenomaan, varmasti saa soivan ja lämmittävän pelin vielä. Se on ollut listalla aina seuraavana. Tässä vaan meinannu auton tekniikan kans ollan niin kaikkee.......

HÄNNINEN JUKKA 07.09.2014 21:08

Mitens tämmööttine:

http://www.amazon.de/Rowi-Blue-Flame-Basic-4200/dp/B00J39HA4I

Siihen lisukkeeksi Gas Druckregel HGD 1/2 mit Doppelter ûberdrucksicherung

Suomeen toimitettuna 131,00 euroa.

Ei pitäis olla mitään vaaran mahdollisuutta oikein käytettynä, normaali ilmanvaihdolla.

Kytkentä suoraan kaasupulloon 5 tai 11 kg.

NYYSSÖNEN KAJ 09.09.2014 10:02

Empä käyttäisi tuota 4kW tehoista laitetta tilassa jossa hyvin vähän ilmaa. Tukesin turvaoppaasta kaasulaitteille löytyy tekstinpätkä irtolämmittimistä esim. asuintilassa käytettävässä irtolämmittimessä CO2 ilmaisin joka katkaisee kaasun jos ilma alkaa loppumaan. Asuntovaunu/autosta mainitsee että kaikkien retkeilytarkoitukseen tehtyjen kaasulaitteiden käyttö on kielletty niissä.

HÄNNINEN JUKKA 12.09.2014 07:49

Minäpä aion käyttää. Näetsen siinä on myös 2000W asento, ja sisätiloissa minimisuositus sopiva bussin tai tilavamman kulkineen nopeaan lämmitykseen. Kulutus on todella vähäistä, väittäisin, että puoli-ilmaista, kun käyttää edullista LPG-kaasua. Etuteltassa sitten 4000W teholla sopiva. 5 kg pullolla hyvä vara ja lisäteho, jos vuoristossa tai talvipakkasilla kylmä yllättää. Kokeiltu jos on.

Sisäkäyttöön suositellaan vielä tupla-paineensäädintä. Vaarat samaa luokkaa kuin havin valumattomissa. Ei hajuakaan hajusta. Sammuu itekseen, jos käyttäjä sammuu.Ihan kuten havin valumatonkin. Jos loppuu polttoaine...

http://www.amazon.de/Rowi-Blue-Flame-Basic-4200/dp/B00J39HA4I

Samalta sivulta löytyy sitten muitakin sisätilaan soveltuvia kaasulämmittimiä. Jopa CO2 hälyttimillä, automaattikatkaisulla, termostaatilla ym. herkuilla.

HAKALA SAMI 12.09.2014 08:13

Tää nyt menee hieman ohi aiheen, kun ei ole varsinaisesta lisälämmittimestä kysymys. Mutta kun viime talvenkin pärjäili mainiosti Trumaticin kanssa, tosin vaunulle tullessa oli kaverina öljytäytteinen sähköpatteri. Ja nyt on käytössä Primus (josta muuten saa täysin luotettavan noin kymmennen euron investoinnilla) ... kun tuossa LMC:ssä on jo tehtaalla ollut varaus Trumaticille ja sen kokoinen kaappi löytyy, taidanpa joskus kun sopiva tulee vastaan edullisesti, asentaa siihen myös sen Truman. Jaa miksi?

Kun vaunu on kylmänä talvipailla odottamassa, ja saavut vaunulle, millään muulla et saa niin nopeasti vaunua kuivaksi ja asuinlämpimäksi kuin Trumalla. Tuo Primus vesikiertoineen tuottaa kyllä tasaista ja miellyttävää lämpöä pitkässä juoksussa, mutta sen huono puoli on tuo hitaus kun kylmää vaunua aletaan lämmittämään. Ja kaiken lisäksi Trumasta on iloa kesälläkin kun Trumaventillä saa vaunua tuuletettua. Ja toimintavarmuudenltaan se on noista ihan ykkösluokkaa, itse poltinhan ei vaadi edes sähköä millään muotoa, sytytys toimii paristoilla ja jos piezo sattuu hajoamaan niin onnistuu vaikka tulitikuillakin hätätilanteessa.

VAHTOLA HEIKKI 13.09.2014 09:16

Lisälämmitintä hommasin, kun Primus ei ihan täysin luotettavassa kunnossa. Mikäs tämä kymmenen euron investointi....?! Kuulostaa eri kiinnostavalle......

Keneltä osaavalta voisi kysyä ja/tai osaavalle voisi viedä Solikan Primus-pannuineen tsekattavaksi, että mikäs sitä vaivaa? Ei siis ylikallista ja tod näk "heitä roskiin, ostat uuden järjestelmän"-karavaanihuoltoa. Meinaan siis oikeaa osaavaa ihmistä, jonka kanssa asiasta voi puhua? Ja jolta voisi oppia, että miten tuo lämmitysjärjestelmä toimii... Toki kyllä korvaus maksetaan, ei kenenkään ilmaiseksi tarvitse....

homeiswhereveripark.blogspot.fi

HAKALA SAMI 14.09.2014 01:11

Primus todella harvoin kärsii mistään muusta kuin jännitteen puutteesta. No, sain onneksi vaunun halvalla kun ostaessa pannu ei suostunut päälle menemään sitten millään. Kv-pumppu lähti kyllä pyörimään mutta vajaan minuutin jälkeen häiriölle, ei tovoakaan syttymisestä. "Ammattilaisten" suusta sain kuulla että mulla on hehku entinen, pyrostaatti entinen ja mahdollisesti jopa se koko musta laatkko entinen ... pannu siis mallai 2470. Ja kaikkia noita osia mulle oltiin myymässä.

Otin sitten kuitenkin asiakseni mittailla boksille tulevan jännitteet ... 11 voltin luokkaa. Manuaali lupailee muistaakseni että 10,5V riittää ... onneksi en uskonut. LMC:ssä on akku etupään sohvalaatikossa, Primuksen ohjauspaneeli melkein vaunun takapäässä vaatekaapin yläpuolella, ja pannu tietty etulaatikossa. Matkaa johdotuksella edestakaisin siis noin 8 metriä. Ja lisäksi tuolla ohjauspaneelissa on rele, jonka kontaktit lasittuvat ajan myötä kipinöinnistä, ja tämän vian takia asiakkaille myydään uusia ohjauspaneeleita.

Sattumalta tuolla akun vieressä on myös Primuksen riviliitin. Nappasin siitä ohjauspaneelilta tulevan keltaisen johtimen irti. Tämä on siis paneeilta pannulle menevä 12V syöttö. Laitoin tuon johdon ohjaamaan relettä, jolle taas tule syöttö suoraan akulta, oman sulakkeen kautta toki, ja rele syöttää sitten sinne pannun suuntaan keltaiseen johtimeen.

Nyt jänniten on Primuksen boksilta mitattuna tasan sama kuin akussa. Kaiken lisäksi tuon ohjauspaneelin kuormana on enää tuo rele, joten se paneelin omakin rele kestää. Pannu on syttynyt joka kerta tämän jälkeen, ja nopeasti. Ei herättele naapureitakaan :) Ja toimii vaikka olisi muutakin kuormaa akulla.

Mulla sattui olemaan tuo rele valmiilla kannalla entisestä auton lisävalojohdotuksesta, joten ei maksanut oikeastaan mitään, mutta eiköhän tuohon sillä kympillä tarvittavat osat saa. Ainakin jumalattomasti halvempi kuin piezon virittely, joka toki parantaa syttymistä muttei korjaa sitä alkuperäistä ongelmaa. Kaiken lisäksi ainakin osa kaasuasentajista tulkitsee tuon piezon laittomaksi, kun se kuitenkin on lisäys tyyppihyväksyttyyn laitteeseen, jota ei ole siihen hyväksytty. Kun taas tuo rele mullakin on vaunussa sisällä, kaasupullokotelon puolella ei tarvinnut tehdä kytkentöjä ja näin ollaan laillisilla ja turvallisilla vesillä. Tuohon relekytkentään on myös ohjeita joissa se tehdään boksin sisälle, mutta siinä ollaan harmaalla alueella.

Olen kyllä miettinyt, jos vielä tuohon pannuun hehkun uusisi ainakin, niin miten hyvän siitä saisikaan ... vielä ainakaan ei ole syytä tullut moiseen. Seuraava projekti on asentaa kiertoon kaveriksi Grundfosin 230V kv-pumppu, jolle kontaktoriohjaus vaunun sähkönsyötön kautta niin että aina kun vaunu on roikassa kiinni, tuo pumppu hoitaa automaatisesti kierron, ja muulloin se 12V pumppu niinkuin tähänkin asti :) Mietinpä vielä jos tekisi pumpulle ohituskierron, johon magneettiventtiili ... silloin kun tuo 12V pumppu on käytössä, mankku on auki ja toinen pumppu ei ole tukkeena kierrossa. Kun 230V kytketään, mankku vetää ohituskierron kiinni ja ohjaa sen pumpulle.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.9.2014 klo 01:18:35 Ja Heikki, voit sä tulla tuota näyttämään vaikka mulle :) Viikonlopun vielä vaikutan Satakunnassa, maanantaina klo 10 tulee puhelinsoitto jossa selviää tuleeko parin viikon työkeikka Vaasaan, 90% varmuudella tulee. Lukkuhaka tulee silloin olemaan asemapaikkana jonkin aikaa. Oot muuten tehnyt hienon projektin Solikan kanssa, viime kesän ja talven itsekin asustelin 3,6 metrin Bürtsnerissä, ulkopuolisten kauhistelusta huolimatta :)

VAHTOLA HEIKKI 14.09.2014 16:12

Mahtavaa! Kiitoksia viestistäsi Sami! Juuri tätä tarkoitinki, että kaikkea saa varmasti korjattua ja huollettua. Ei tarvitse heti ostaa uusia osia.

Pitääpä tässä tsekkaa, josko tulen Vaasassa käymään....

Ja nyt minulla on yksityisviestit käytössä, joten voi laittaa

KAIJALA HEIKKI 16.09.2014 10:15

minkäslainen pitää olla lisälämmittimen , jotta puhelinsoitolla saa sen lähtemään päälle,esim. 2 tuntia ennen vaunulle tuloa?

SALO JYRKI 16.09.2014 10:55

Etäreleellä saat minkälaisen lämmittimen vaan toimimaan.

TAMMINEN MIKKO 19.09.2014 13:13

Tai siis gsm ohjatulla pistorasialla.

SALO JYRKI 19.09.2014 14:49

Pistorasioista ollut huonoja kokemuksia käyttäjillä.(eivät pitkäikäisiä) Hyvä etärele kestänyt itsellä vuosia.

TERVO JARI 19.09.2014 20:45

Etäohjattavan käyttölämpötilat pitää ottaa huomioon, tuossa alla olevassa linkissä yks jonka käyttölämpötila ei oikke sovellu talvikäyttöön . . .

Tiä sitte muiden valmistamista, tuo kuiteski esimerkiksi.

Ottakaa huomioon laitteiden tekniset ominaisuudet/soveltuvuudet jotta ei tule poroksi muuttuneen vermeen ääressä eri näkemyksiä vakuutustarkastajan kanssa, tosin Joulupukille poro kelvannee ? Mutta fiktio olennolta tuskin rahhoo saa ?

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/26411/dbvnc/TUTA-S30-GSM-power-socket-etaohjattava-GSM-pistorasia

SALO JYRKI 19.09.2014 21:02

Esim.Ontech 9020,käyttölämpötila -20-+40c.Lisää tietoja "kuukkelista".

TERVO JARI 19.09.2014 21:29

http://www.ondico.se/files/manuals/15040_IB_FI.pdf

Niimpä, pitää vaan muistaa ettei käytä kylymemmällä ilimalla kysseistä vermestä . . .

SALO JYRKI 19.09.2014 21:31

Nyt parannettu painos Ontech 9025 -40-+55c,hintaa noin 232e.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.9.2014 klo 21:33:25 www.elfaelektroniikka.fi

TERVO JARI 19.09.2014 21:55

http://www.clasohlson.com/fi/GSM-larm-med-fj%C3%A4rrstyrning-Ontech-GSM-9025/36-5850

http://www.ontechgsm.com/se/support/PB_15045_SE.pdf

Pikkasen lissää tuohta niin saat karvanaamarikäyttöön suunnitellun . . .

http://www.siilincaravan.fi/verkkokauppa/naytatuote.php?lTuoteTunniste=1711

Hemmotta haaskaa . . .

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.