Tuo AES kaappi on vähän ongelmallinen.
Minusta niitä ei olisi koskaan pitänyt tehdäkään vaan uskoa, että kyllä karavaanarit osaa kaapin nappuloita kääntää. AES-kaapeissa on myös monenlaista ohjausta riippuen siitä onko siinä manuaaliohjaus , AES vai molemmat. Ja sekin vaikuttaa kaapin energiavirtalähteen valintaan onko kattopaneelit ja onko ne kytketty ja jos niin miten.
Normaali marssijärjestys energialähteen valinnalle on
-verkkovirta, jos sitä on ja jos jännite on riittävä (230V)
-kaasu
-12 V (vain moottorin käydessä.) Voi olla myös manuaalikytkentöjä joilla kaappi saadaan hupiakuille vaikkei moottori käy.
Jos kaappi on verkkovirrassa voi käydä niin, että kaappi putoaa esim. virtakatkon tai alijännitteen vuoksi pois päältä, yrittää kaasulle pari kertaa, iskee häiriöön eikä enää käynnisty (punainen lamppu palaa)
Kaapin pitäisi olla automaatti ja käynnistyä mutta aina kaappi ei käynnistykään.
Ja tyyppistä on tällöin juuri tuo, että kun ottaa kaapin pois sähköstä, niin kaappi käynnistyy kaasulla ihan normaalisti tai ainakin parilla yrittämällä.
Joissain kaapeissa on 15 - 18 min varoaika 12 V virrasta kaasukäyttöön siirryttäessä. Tämä tarkoittaa sitä, että esim. tankkauspysähdyksessä kappi ei siirry kaasukäyttöön kun 15 minuuttiin päästä 12 V käytön jälkeen.
Sammuta kaasu, anna hieman paikkojen viilentyä ja kytke sähkövirta päälle.
Luulen, että kaappi toimii taas normaalisti.
Tappelin oman kaappini kanssa viime syksynä ja siinä viaksi paljastui thermoadapter niminen mutikka (140 e) joka ohjaa magneettiventtiiliä ja esti kaapin käynnistymisen kaasulla. Yritti ja napsui kyllä kovasti mutta ei vaan käynnistynyt. Kaivelin esiin huoltotiedotteen ja siinä osaa pidettiin ongelmana.