Asunto-osan virtamittaus
TERVASMÄKI MARKKU
25.06.2014 22:08
Onkos raatilaisilla kokemuksia virran A -mittauksesta ko. tuotteella? (edellisessä autossa ole heidän jännite V -mittari, joka oli hyvä)
http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?_a=product&product_id=406
HAKALA SAMI
26.06.2014 06:25
Tarkkaan tietämättä millaista mittausta ajattelit, tuossa ainakin lukee että asteikko on 0-100. Takavuosina muistan kun isäukon autossa oli ampeerimittari jossa oli nolla keskellä, toiseen suuntaan lukemat miinusta ja toiseen plussaa. Tästä näki mikä oli auton kokonaistilanne, riittikö laturi lataamaan yli kulutuksen jolloin neula kipusi plussalle, vai toisinpäin ... tällaisella mielestäni olisi enemmnä käyttöä.
TERVASMÄKI MARKKU
26.06.2014 06:52
Lainaus: "jossa oli nolla keskellä, toiseen suuntaan lukemat miinusta ja toiseen plussaa"
Tätähän tässä haetaan. Edelleen, onko kokemuksia?
HAAPANEN TIMO
26.06.2014 09:55
Eiköhän tuo hyvä peli ole, kallis kylläkin, kovalla Suomi-lisällä.
Tuolta sama postikuluineen 11.95
http://www.miniinthebox.com/fi/50a-3-digit-display-panel-digital-ammeter-with-shunt-resistor-black-dc-4-30v_p506230.html
Tilasin juuri tuolta kuuden tuuman kameranjalan selfieiden kuvaamista ajatellen. Tavara tuli viikossa postikuluineen 2,71€
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 26.6.2014 klo 09:57:43
Jännitemittari
http://www.miniinthebox.com/fi/v27d-0-56-led-3-numeroinen-direct-current-volttimittari-meter-module-musta-punainen-dc-2-5-30v_p523748.html?pos=ultimately_buy_4
Käyttäjän lisäys viestiin 26.6.2014 klo 09:58:45
Kytkentäohje A-mittarille
http://img203.imageshack.us/img203/8025/ngnc.jpg
Käyttäjän lisäys viestiin 26.6.2014 klo 10:17:22
Mielestäni aika turha mittari, vallankin kun asennuksessa pitää katkaista johto jonka kautta kaikki virta kulkee.
Jännitemittarilla saa mun mielestäni tarpeellisen tiedon latuksesta, aina kun jännite on yli 12,7 V akku latautauu. Ja lepojännitteellä levon jälkeen riittävän varaustilankin.
TOIVONEN MARTTI
26.06.2014 12:41
Kerrankin Timpan kanssa eri mieltä.
Mulla Bürstnerissä tehtaan puolesta ampeerimittari. Ihan kätevä peli kun voi seurata sähkönkulutusta kussakin tilanteessa. Jussinakin tuli katseltua mittaria aika tiheään kun piti pitää lämmitystä päällä päivälläkin ja piti arvioida akun riittävyyttä seuraavaksi yöksi. Pelkkä volttimittari ei kerro kuinka nopeasti sähkö juuri sillä hetkellä hupenee.
Ei turha mun mielestä.
mot
HAAPANEN TIMO
26.06.2014 12:59
No, ehkä ajattelen asiaa liikaa kennolla varustetun auton käyttäjänä. Eihän infoa akuista voi liikaa tulla.
Mullakin kennon miinusjohdossa ampeerimittari, lähinnä kennon tehon silmälläpidon vuoksi. Volttimittarista kuitenkin näen mennäänkö kulutuksessa plussalla vai miinuksella. Näin keskikesällä on mukava herätessä huomata voltteja olevan jo enemmän kuin 12,7.
Miinusjohtoon tuokin kytketään, siellä on turvallisempaakin tehdä jatkoksia. Huolellisuuteen kehoitan.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 26.6.2014 klo 13:03:46
Huomioitava myös kytkiessä miinukseen silta tulee ikään kuin väärinpäin, virta juoksee akulta pois.
JANHONEN MATTI
26.06.2014 13:03
Tuo 12,7 V on kyllä normaalin lyijyakun lepojännite.
Eli jännite mitattuna navoita jonkun ajankuluttua latauksen jälkeen.
Heti ajon tai latauksen jälkeen akun jännite kieppuu tasolla 13 V mutta laskee siitä sitten normaaliksi lepojännitteeksi
Ajon tai latauksen aikainen latausjännite on tasoa 14.2-14,4 V
Älylaturin latausjännite elvytyksessä voi lähennellä tietyn ajan jopa 16 volttia.
Kun akun hapon ominaispaino on 1,28 on lepojännite 12.72 ja varaustila 100%
Kun akun hapon ominaispaino on 1,25 on lepojännite 12,54 ja varaustila 85 %
Kun akun hapon ominaispaino on 1,22 on lepojännite 12,36 ja varaustila 70 %
Alle 75 % varaustila ei ole akulle suotavaa.
Noissa edellä esitetyissä luvuissa esiintyy eri lähteissä pieniä heittoja mutta ne ei itse asian kannalta ole merkityksellisiä
HAAPANEN TIMO
26.06.2014 15:32
Olin mattopyykillä ja aivot olivat taustalla töissä. Tajusin ettei tuossa digitaalimittarissa ole etumerkille paikkaa. Taitaa olla niin ettei se sovellu kuin yhdensuuntaisen virran mittaukseen, ja sellaiseen se tuossa asennusohjeessa on laitettukin.
Millainen se Martin mittari on? Onko +/- viisarinäyttö?
@timppa
TOIVONEN MARTTI
26.06.2014 18:16
No tuossa on kuva mittaripanelista. Vasemmalla virtamittari joka näyttää sekä auton akun että hupiakun jännitteet ja oikealla amperimittari. Pistin koneen käymään niin näyttää pikkuisen latausta. Voltit ei tietty näkyy vain kun keinuvipua painaa jomman kumman osalta.
Aurinkopanelin asentaja vaan ei ole laittanut panelia auton EBL99:iin kiinni vaan sillä on oma säädin joten tuo amperimittari ei näytä panelin osuutta virran kulussa. Säädin näyttää kyllä sitten molempien akkujen voltit ja aurinkopanelin tuoton ja siihen liitettyjen laitteiden kulutuksen.
mot
Käyttäjän lisäys viestiin 26.6.2014 klo 18:19:48
Niin ja tuossa kuvassa näkyy myös ainut lisäys minkä kaksi edellistä omistajaa olivat tehneet autoon 10 vuoden kuluessa. Se on tuo hassu pyöreä ledilamppu. Muuten auto oli kuin suoraan tehtaasta, uudensiistikin vielä. Kyllä saksalainen on tarkka....
HAAPANEN TIMO
26.06.2014 18:52
No tuo on sellainen ajattelinkin. Mitä meinaat ko.digimittarista? Mun käsittääkseni se ei pelaa tässä tarkoituksessa.
Taisi Samikin tätä tarkoittaa jo alussa.
@timppa
TERVASMÄKI MARKKU
26.06.2014 19:30
Nytpä löytyi ainakin yksi: DC -199.9~+199.9V -99.9~+99.9A
http://www.ebay.com/itm/DC-0-200V-0-100A-Volt-Amp-Combo-Meter-Battery-Monitor-Charge-Discharge-12V-24V-/181297903168?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item2a36327640
HAAPANEN TIMO
26.06.2014 20:03
Siinä sen on. Just tuollainen sen pitää olla. Charge ja discharge, siinä oikeat hakusanat ja niillä rupesi löytymään.
http://www.ebay.com/itm/DC-200V-75A-Digital-Amp-Volt-Combo-Meter-Charge-Discharge-Battery-Monitor-/181446196693?_trksid=p2054897.l5662
http://www.ebay.com.au/itm/DC-90V-30A-Volt-Amp-Battery-Capacity-AH-Power-Combo-Meter-Charge-Discharge-Timer-/181114198565
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 26.6.2014 klo 20:05:32
Katsos tuota, ei paljoa maksa
http://www.ebay.com/itm/90V-30A-Volt-Amp-Battery-Capacity-Power-Combo-Meter-Charge-Discharge-Indicator-/171365219382?_trksid=p2054897.l5676
Käyttäjän lisäys viestiin 26.6.2014 klo 20:08:17
Uskomaton tämä viimeinen, 4,47 € ja ilmainen rahti. Sama Elite.Element myyjänä
HAKALA SAMI
27.06.2014 08:15
Juuri tuota tarkoitin ... tuo ensimmäinen taitaa olla lähinnä virranoton tarkasteluun tarkoitettu, mikä autohifipuolella riittääkin. Virran suuntaa se ei kerro, toisin kuin nuo ketjun loppupäässä löydetyt.
Tuo viimeinen on muuten huutokauppa, jos tarkkaan katsotte. Voi se tuollakin hinnalla lähteä, mutta se on sitten muista huutajista kiinni :)
HAAPANEN TIMO
27.06.2014 09:07
Niinpä onkin. Joskus on hauska kun huutokaupassa menee hinta reilusti yli sen mitä toisaalla saa suoraa.
Makitan akkuja metsästelin ja näin kävi monta kertaa. Lopulta tilasin suoralla kaupalla.
@timppa
LAUKKANEN MAURI
27.06.2014 18:35
Kun mitaan virtaa tai mitä hyvänsä oleelista on se mittausalue,eli tuossa virtamitarissa se on 100A ja kun as,autossa/vaunussa käsitellään virtoja jotka
ovat max noin 20A,purkaus/lataus niin tuon mittarin todellinen tarkkuus on kyseenalainen.
Siis jos vaikka haluaa seurata laiteitten virtojen summaa sataa tulla pettymys
eli mittarin näyttämä on mitä on.
Jopa se jännite mittauksin saattaa olla parempi kuin sinnepäin oleva virran mittaus.
TERVASMÄKI MARKKU
29.06.2014 23:00
Krhm.. onkos hra Laukkanen mitannut esim. asu-auton hupiakulle menevää latausvirtaa kun akku on melko tyhjä ja moottori käynnistetään? Riittääkö 20 A?
....minä mittään tiijä... ;)
TERVASMÄKI MARKKU
01.07.2014 00:13
Niin, kellä mitattua tietoa asiasta?
TOIVONEN MARTTI
01.07.2014 09:24
Kyllä tuo +-30 pitäisi normaaliolosuhteissa riittää. Lähes tyhjäänkään akku/akustoon ei varmaan tuota suurempia virtamääriä saada ajettua. Starttimoottorin ottamaa virtaa tuolla ei varmaan ole tarkoituskaan mitata.
Jos maksimi on 30 niin silloin mittarilla on senverran erotuskykyä että pienet ampeerin - parin virrat näkyy jotenkin mittarista.
mot