- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Tarvikkeet »
- Kävinpä nettiostoksilla
Kävinpä nettiostoksilla
Ja aivan kaksi kertaa, ensimmäisen ja viimeisen kerran.
Hurahdin liikennekameraan, kun pojilla oli niin hienoja otoksia, ajattelin, jotta toimisi, kun kaverille opastaisi reittiä jonnekin ja itsellekin muistin apuna.
Loistavilla ominaisuuksilla varustettu kamera löytyi suositusten perusteella e-villeltä, ei muuta kuin tilausta sisään ja odottelemaan kolme viikkoa ja maksu etukäteen.
Saapumisilmoitus tuli aikanaan, nouto postista, mutta ensin maksettava tullimaksu, 24% tavaran hinnasta, ihmettelin kovasti.
Tuote osoittautui leluksi, lisäksi se oli viallinen, reklamoin ja palautin. Pyysivät tilinumeroni ja ilmoittivat viikkojen kuluttua, että palauttavat tavaran hinnan, mutta tullimaksu on mennyt valtiolle ja sitä eivät palauta.
Tässä vaiheessa poltin lopullisesti päreeni ja vaadin maksamaani kokonaishintaa palautettavaksi. Lisäkuluja aiheutti kallis mikro sd -kortti ja ajelut postiin noutamaan ja palauttamaan (meillä posti on 15km päässä), kymmenen sp-postia ja turha ajanhukka.
Aikaa on nyt kulunut pari kuukautta, eikä vieläkään ole palautusta kuulunut. Eilen panin taas sp:a, pahoittelivat ja lupasivat taas panna tilille. Kuinkakohan moni on kyllästynyt tähän pelleilyyn ja heittänyt pyyhkeen kehään.
No ne oli mun oppirahat nettikaupasta, mitään tavaraa en tule enää ikinään tilaamaan netin kautta, ainoastaan lauttaliput ja hotellivaraukset, ne ovat pelanneet niin kuin pitääkin.
Mikäli e-ville toimii muidenkin ostajien kanssa samoin, pimittää tullimaksun, on kyseessä mielestäni jatkettu petos, mistä aionkin kysellä paikalliselta vallesmannilta.
Tämä ei varsinaisesti helpota tuskaasi mutta...
Olen tavannut kyseisen e-Villen Hong Kongissa... En välttämättä tilaisi sieltä mitään...
Ottamata kantaa e-Villen toimintaan, niin kyllä nettikauppa on useimmiten ihan toimiva sydeemi! Tietysti syytä olla tarkkana, mitä ostaa, mistä ostaa ja miten maksaa. Ei ennakkoon maksuja! Itse tilasin läppärin kaveriksi langattoman hiiren ebaysta (Suomen hinnat 50%kalliimmat) ja maksu PayPalin kautta. No problem. Myyjä saa maksun vasta, kun tavara on toimtettu. Jos reklamoitavaa, niin palaute saman tien ja maksua ei heru. Tuo tullimaksun palautus on sitten jo vähän kinkkisempi juttu?
Vuoden aikana tulee tehtyä nettiostoksia, niin koti- kuin ulkomaisiltakin toimittajilta, luokkaa 5... 10 kertaa.
Kuuna päivänä en maksa mihinkään mitään etukäteen. Ainoa oikea tapa maksaa verkossa on luottokortti tai PayPal. E-Ville on tavallinen humpuukiliike joita maailmasa on satoja. Sen suomekieliset sivut hämää mutta jos ei odota liikoja ja tilaa liian hintavaa niin sieltä saa sama kuin muualtakin. Tullimaksua, se on aika pieni mutta alv on se 24%, sitä se ei taatusti palauta, tilasithan tavaran ulkomailta. Perittäänhän Euroopasakin erinlaisten alv-maksuje erotus, meillä se kun on kaikkein korkein oli tuote mikä tahansa.
Niissä asiakirjoissa puhutaan tullauspäätöksestä ja tullimaksusta, mutta ei siitä varmaankaan mitään tullia peritty vaan pelkästään Suomen arvonlisävero 24%. Jos kauppa purkautuu ja tavara palautetaan sen myyjälle, ymmärtääkseni arvonlisäveronkin saa takaisin.
Tuossa alkajaisiksi .. http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/netista_ostaminen/nettituonti/ukk/
Myös nettiostoksilla pitää muistaa se, että hyvä ja (liian) halpa osuvat harvoin samaan pakettiin. Itse olen pyrkinyt välttämään jossakin hinkuvinkuintiassa olevia superhalpoja nettikauppoja, joista ei todellakaan tiedä etukäteen mitä sieltä lopulta tulee. Yhtä poikkeusta lukuunottamatta (tavara tuli mutta ei toiminut Transitissa, led -polttimo) olen ollut toistaiseksi tyytyväinen nettiostoksiini. Ja Biltemasta löytyi toimiva polttimo.
Älä nyt V-P kuitenkaan yhden epäonnisen kaupan takia lopeta nettikaupoilla käyntiä. Niin kuin jo yllä kerrottiin, niin käytä maksamiseen PayPalia tai luottokorttia, mikä suojelee oikeuksiasi. Kaupalla saa mielellään olla hyvä tausta eli "arvostettu nimi". Esim. EBay:llä on tuhansia alihankkijoita, joista he vastaavat ehtojensa mukaan. .
Yleensähän on niin, että "liian hyvä tarjous tai halpa hinta" sisältää riskin. Olen 3 kertaa saanut luottokorttifirman pidättämään maksun tuotteen "viallisuuden/väärien tietojen " perusteella lyhyellä ilmoituksella heille.
Jos joku myyjä ei suostu em. luotettavien maksupalvelujen käyttöön, niin unohdan ko. kaupan, oli luvattu hinta mitä hyvänsä. Olen tehnyt paljon nettikauppoja onnistuneesti.
Kannatetaan kotimaista kivijalkakauppaa mahdollisimman paljon. Sieltä saa neuvot ja ohjeet samaan hintaan. Eikä tarvitse maksaa etukäteen.
Olen kyllä käynyt monessa kivijalkakaupassa, mutta olen kyllä aina joutunut maksamaan etukäteen kassalla ja vasta sitten saanut tavaran? Jos noin niinkuin tarkasta pilkkua fiilataan? Mutta, leikki sikseen. Maksun suhteen kannattaa olla noissa nettikaupoissa tarkkana. Liekö sitten turhaa häveliäisyyttä, mutta en ole lähtenyt luottokortin kanssa (ebayssa) seikkailemaan noissa "nippeliostoksissa". En ole myöskään antanut PayPalille luottokorttitietoja, vaan siirrän sinne tilille tarvittavan summan ja homma on bueno.
Mutta, jokainen hoitaa homman omalla "oikealla" tavallaan ja thats it?
Pari tarkennusta vielä. Oletteko todellakin kaikki joutuneet erikseen maksamaan tullin perimän alvin, ennen kuin posti on suostunut tavaran luovuttamaan? Mielestäni nuo kulut kuuluvat tuotteen myyjälle ja ovat siten tavaran kokonaishinnassa.
Kyllä minäkin käytän nettiostoksia jatkossakin, mutta vain palvelujen ostamiseen, lautta-lentoliput, hotellivaraukset yms.). Yhtäkään lelua en tule enää netistä ostamaan, koska -toimitusajat ovat kohtuuttomia, jos jotain tarvitsen, se on saatava heti -tuotteesta en saa käsitystä ennen kuin olen sen nähnyt luonnossa ja kosketellut ja tutkinut, että se pelaa toivomallani tavalla, en osta sikaa säkissä. -reklamaatiotulokset ovat pitkissä kantimissa, riippuu ihan firman halusta, mielellään unohtavat koko jutun, ellei itse ole aktiivinen.
Jatkossa ostan vain ja ainoastaan kivimuuriliikkeistä, tiedän taatusti, mitä olen ostamassa ja mahdolliset reklamaatiot on AINA helpompi hoitaa face-to-face.
Tuo jatkettu petos-juttu on vielä vaiheessa eli onko firmalla oikeus pimittää asiakkaiden tuotteesta maksama tullimaksu, kyseessähän on tavaran hintaan kuuluva maksu, mikä tulee myös palauttaa kaupan purkautuessa.
Noh, oppirahat on näköjään vielä näilläkin aamuilla maksettava, kun sotkeutuu kaikenlaiseen pilipali-kaupankäyntiin. Sitä tavaraa, mitä en saa marmoripöytäkaupasta, en tule tarvitsemaankaan.
Onhan niissä nettikauppiaissakin vielä parantamisen varaa. Esimerkkina Pixmania, jonka halvat hinnat perustuvat alvittomuuteen, josta ei (ainakaan aikaisemmin) puhuta ehdoissa mitään. Kun lähetys sitten tulee, hinta on toinen kuin odotukset, koska siihen on mätkäisty päälle ALV. Eikä toimitustakaan voi nopeaksi sanoa.
Yksi hyvän verkkokaupan tunnusmerkki on toimitusnopeus. Tilasin vasta tällä viikolla uuden Triax Ufon myöhään illalla ja lähetys oli yllekirjoittaneella puolentoista vuorokauden jälkeen aamulla. Eli toimittivat heti, mainittu viive on normaali kuljetuksista johtuva.
Eikä ne kivjalkaliikkeet (tai muutkaan kaupat) etenkään syrjäseudulla loista nopeudellaan - valikoimista puhumattakaan. Jos olet ostamassa jotakin hieman tavallisuudesta poikkeavaa, niin toimitusaika lasketaan viikoissa ellei peräti kuukausissa. Eivätkä helpolla ala muutaman euron ostoksia edes tilaamaan. Ja jos suostuvat se ei ole enää halpa.
Tämänkin vuoden puolella olen tilannut varmaan yli kymmenesta paikasta kaikenlaista, enimmäkseen pikkutavaraa, USA:sta, Saksasta, Englannista, Kiinasta. Parhaillaan on jotain tulon päällä Kiinasta.
Huvittavin oli Samsungin autolaturi New Yorkista kotiin 3,41 euroa:)))
Kaikki kaupat Paypalilla luottokortilla, eikä mitään ongelmia ole ollut. USA:stakin tavara tulee yleensä kahdeksassa päivässä kuten euroopastakin. Kertaakaan ne ole mitään alveja enkä tulleja erikseen maksanut.
@timppa
E-villehän ilmoittaa tuotteen yhteydessä hinnan+vat, kun klikkaa tuotteen tarkemmat tiedot auki. Hiukan harhaanjohtavaa suomalaiselle joka ei tunne lyhennyksen vat -merkitystä. Mikäli ko yritys tekee kauppaa myös ulkomaille (netti!) joissa erilainen alv, niin asia on ihan ok.
V-P Merikallio kysyi: "Oletteko todellakin kaikki joutuneet erikseen maksamaan tullin perimän alvin, ennen kuin posti on suostunut tavaran luovuttamaan? Mielestäni nuo kulut kuuluvat tuotteen myyjälle ja ovat siten tavaran kokonaishinnassa."
Tuo pätee myyjään, joka on Suomessa arvonlisävelvollinen. Mutta jos tilaa tavaran suoraan EU:n ulkopuolelta ja sen arvo ylittää edellä linkatuissa tullin ohjeissa mainitun rajan, Suomessa asuva ostaja on velvollinen maksamaan arvonlisäveron. En ole tässä asiantuntija, mutta luulen, että alvin saa tullista takaisin, jos todistettavasti palauttaa tuotteen ulkomaiselle myyjälle.
EU:sta, kuten Pixmaniasta, tehtyihin ostoihin pätee eri säännöt. Luulen, että myyjä ei voi myydä toiseen EU-maahan ilman alvia, paitsi jos ostajakin on arvonlisävelvollinen yritys.
Timon kanssa täysin samaa mieltä. PayPal on niin luotettava kansainvälinen firma, ettei sillä olisi varaa eikä tarvetta olla noudattamatta ehdotonta luotettavuutta. Luottamus on sekä ostajien, että myyjien taholta varmistettu, eikä hanttapulifirmat pääse edes asiakkaiksi myyjäpuolelle.
Luottokortista kokemukset VISAsta ja kauppahan menee niin, että myyjä saa varatuksi ostohetkellä vain ostoksen summan ostajan kortilta. Maksu realisoituu vasta sitten kun Visalta, tai muulta luottokorttiyhtiöltä, tulee lasku, jonka kortinhaltija hyväksyy tai ei. Reklamaation ehtii tekemän yleensä jo paljon ennen laskun saapumista, jos toimitusta ei ole tullut tai tuote on roskaa tai ei vastaa tilausta, yms. syy.
Suurilla ketjuilla, kuten Ebay tai Amazon on osittain hyvin erilaiset toimitussäännöt. Ebay ottaa vastuuta myös kaikkien alihankkijoittensa osalta, mutta Amazon vetäytyy tässä pois vastuusta.
Kyllä Amazonkin saatiin pari v sitten ruotuun, kun kyseessä oli heidän toimittajansa, joka sai maksun eräältä karavaanarilta m- auton latauslaitteesta ( n. 450 e) pankkitilin kautta (mitä ei pidä koskaan tehdä, koska pankit eivät auta asiakkaitaan). Toimittajaliike aikoi varastaa rahat ja väitti toimittaneensa laitteen. NO SHOW että olisi toimitettu! Vaihtoivat jopa liikkeen nimen ja omistajaa.
Kun Amzonille meni uhkaus, että tulevat lukemaan tapauksesta saksalaisista lehdistä ja juttu menee oikeuteen, niin jopa tuli sieltäkin tukea ja rahat takaisin parissa päivässä...
Kukas se maksaa suomalaisen yrityksen alvn ko tuotteen liikevoitosta? Ei liikevoiton osuus ole alv-vapaa vaikka möisi ulkomaille.
Yritys toimii ALV:n kerääjänä valtiolle. Myydessään jotain yritys lisää 24% myyntihintaan ja ostaessaan jotakin maksaa tuotteen ja siihen lisätyn ALV:n myyjälle.
Myydyistä tuotteista tai palveluista saadun veron ja ostettujen tuotteiden tai palveluiden mukana maksetun veron erotuksen yritys tilittää kuukausittain valtiolle.
Juuri tässä pistän firmaa pyötälaatikkoon. Kaksi viikkoa jo eläkkeellä. Nyt tulee iso ALV koska en osta enää mitään ja kaikki laskutettavat on laskutettu. Autot on myyty ja naftakortit saunan pesässä.
@timppa
Herroilla ei tunnu menevän jakeluun se villakoiran ydin eli jos minä maksan tavarasta, jonka mulle toimittaa Suomeen rekisteröity yritys, 100€ ja tullille alvia 24€, on tuo tuote tullut mulle maksamaan 124€.
Kun nyt palautan tuotteen, ei mulle riitä tuo 100€, vaan se raha, jonka tavarasta olen kaikenkaikkiaan maksanut, eli 124€. Liike on vähintäänkin velvollinen etukäteen toimitusehdoissa ilmoittamaan, että menetän alvin osuuden, mikäli palautan tuotteen. Ei ole tästä maailmasta, että olisi asiakkaan velvollisuus hakea tullilta tuota alvia takaisin. Eiköhän ne firmatkin maksa alvejansa könttälaskutuksena, eikä joka nippelistä erikseen.
Timpalle sen verran, että eihän noista sun muutaman euron ostoksista tulli ole kiinnostunut, vaikka hommaisit ne vinkuintiasta, raja/tavara on 22€.
Koska valtio on perinyt alv:n sen kuuluu myös se palauttaa. Sen voinee vaatia myyjän todistuksella kun olet saanut hyvityksen myyjältä.. Turha yritystä on syyttää joka on erikseen ilmoittanut alv:n lisättävän kuluttajan hintaan. Jos kyseessä olisi pelkkä kauppa kuluttajille Suomessa alv 0 -hinnan ilmoittaminen kuluttajakaupassa ei ole lainmukaista.
Kyllä se on kai useamman taholta ilmoitettu että olet oikeutettu alv:n palautukseen. Alussa keskustelua sotki se kun väitit maksua tullille tullimaksuksi. Se kuitenkin tulisi selvitä siitä laskusta jonka olet tullille maksanut. Jos maksoit tuon 24 euroa E-villelle kuuluu heidän palauttaa myös alv. Takaisin perintä jää silloin e-villelle.
Niin, jos myyjä on Suomessa toimiva yritys, se maksaa kaikki tullilaskut eikä kuluttaja-asiakas käy niitä tullipostissa maksamassa, vaan ne sisältyvät kauppahintaan. Jos kauppa purkautuu, Suomessa asuva kuluttaja saa myyjältä maksamansa kauppahinnan takaisin, siis sen 124 euroa.
Jos taas myyjä on ulkomailla toimiva yritys, suomalainen tilaaja - myös kuluttaja - maksaa tullilaskut tullipostissa. Jos kauppa purkautuu, ymmärtääkseni tuote pitää postittaa takaisin ulkomaille tullipostissa ja sieltä saa sitten myös tuonnin yhteydessä maksetun arvonlisäveron ja mahdollisen tullin takaisin.
Suomessa kuluttajille pitää ilmoittaa tuotteen arvonlisäverollinen hinta. Kuitenkin monet sellaiset liikkeet, joiden asiakkaat ovat pääasiassa yrityksiä, julkaisevat hinnastonsa ilman arvonlisäveroa, joka sitten lisätään kauppahintaan. Se on kätevää, ettei liikkeen tarvitse painattaa uusia kalliita tuoteluetteloita aina arvonlisäprosentin muuttuessa.
Tilasin juuri 2 x 100 kpl Caceboxeja Verbatimin korkeatasoisia DVD- levyjä Saksasta. Hinta postikuluineen ja veroineen 58,78 euroa. Hinnassa on mukana 1,85 e (4,2%) lisäys siksi, että Saksan alv on 19% ja Suomen 24%. Se on laskussa mainittuna.
Vastaavia levyjä myy mm. Gigantti, jolla suurin pakkaus on 25 kpl ja hinta 34,95 e. Verkkokauppa comissa 2x100 kpl caceboxia (spindle) maksaisi 184 e. Saksalaiselle myyjälle pitää ruksata, etten ole "liike" ja kun olen vain yksittäiskäyttäjä, niin eivät peri levyille Suomessa säädettyä tekijänoikeusveroa. Ei sitä peri kukaan muukaan.
Sama tapahtuu alv:n osalta muussakin EU:n sisäisessä nettikaupassa, kun tuote lähetetään postitse loppukäyttäjälle. Uuden matkailuauton saa ostettua ilman alvia, koska se maksetaan kokonaan Suomessa.
Tiedät V-P itsekin, mistä summasta lähtien pitää maksaa tullia tai alvi Suomeen, kun se tilataan EU:n ulkopuolelta. Vinkuintiasta lähetetään tavaroita ehkä 100 eri maahan, joista jokaisella on omat tulli- ja verosysteeminsä. ( Useissa maissa ei edes ole mitään tulleja tai alveja ulkomailta tuleville postipaketeille). Näiden määrät vaihtelevat ja muuttuvatkin tuotteen mukaan. Ei niitä myyjiä voisi vähemmän kiinnostaa, mitä lisämaksuja missäkin peritään.
Tuskin niitä kiinnostaa sekään, tuleeko ostajasta heille pitkäaikainen asiakas, joten saa olla tyytyväinen jos saa edes sen "myyjän osuuden" pois palautustilanteessa. Onhan se niin väärin, mutta se on pelin henki. Oikeudenkäynti on maksuongelmien kanssa hankalaa EU:ssakin, puhumattakaan siellä v- intiassa asti.
E-Villen kannattaisi junailla asiansa näin kun Eur1-supply. http://www.euro1supply.com/2628inch-s%C3%A4hk%C3%B6polkupy%C3%B6r%C3%A4-muutossarja-36v-10ah-lithiumpolymer-akulla-p-12780.html?language=fi
Kolme sähköpyörää olen sieltä tilannut ja firma junailee jotenkin kamat euroopan puolelle ennen asiakkaalle toimittamista.Ei alvia eikä tullia, yli kolmensadan ostoksia kaikki,
@timppa
Onhan heidän toimitusehdoissaan sanottu selvästi näin:
"Euro1Supply postittaa tilaukset Hongkongista, ellei kohteen kuvauksessa ole toisin mainittu.
Alle 22€ lähetykset ovat verovapaita. Yli 22€ tuotteista tulee maksaa 24% arvonlisävero, kun tuote saapuu maahan.
Kaikki hintamme ovat ALV 0%."
Niinpä näkyy olevan. Pyörien moottoreiden osalta mainitaan ''Tämä tuote toimitetaan EU-maasta Suomeen, ei tarvitse maksaa tullia!''
En ole firman muita tuotteita katsonutkaan, ja veroasia on jäänyt huomaamatta.
@timppa
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.