Hyvä suoja-aine?
MERIKALLIO VELI-PEKKA
29.03.2014 15:09
Integroidun Hymerin keula on jotakin muovintapaista ja ajanmittaan alkanut tuntua huokoiselta. Ne sadat ötökät eivät enää tahdo normaalissa pesussa irrota siitä kuin kynsin rapsuttamalla.
Onko olemassa mitään ainetta, jolla siihen saisi ötököitä hylkivän pinnan?
Olen kokeillut erilaisia autovahoja, vaan ei oikein skulaa, lopputulos on kuin juosten kustu, kirjava ja tuhruisen näköinen, ei hyvä.
KANKAANPÄÄ KARI
29.03.2014 15:25
Imeytyisiköhän silikoniöljy jotenkin keulamateriaalin huokosiin. Ja ei tarttuisi niin lujasti kiinni epäpuhtaudet. Jos pyyhkisi liiat pois suihkuttelun jälkeen ettei näytä märältä ja kerää pölyä. Tuulilasiin ei saa päästää ko. öljyä...
MERIKALLIO VELI-PEKKA
29.03.2014 15:29
Mä kokeilin Kari silikoniöljyäkin, vaan kirjavaksi jäi lopputulos.
Oiskohan olemassa jotain jämäkämpää tavaraa.
Oisko jollain ollut samoja murheitä ja keksinyt toimivan ratkaisun, kerro?
LAUKKANEN MAURI
29.03.2014 16:40
Kun se Hymerin konepeitto on muovia,niin minä ainakin vahaan sen venevahalla
ja niitähän on taas useita merkkejä myynnissä.
JANHONEN MATTI
29.03.2014 16:49
Hymerin keulan lasikuitupinta käyttäytyy juuri noin vanhempana.
Joskus tuntuu, että itikat suorastaan "absorboi" lasikuitupinnan kanssa ja lian irtoaminen on vaikeaa.
Yksi konsti on vahata pinta ja kun itikoita ja muuta likaa jää keulaan niin pesee liottimella vahan pois ja vahaa taas uudestaan. Siinä ne irtoaa itikan kynnetkin.
Työlästä.
Helpoista on kun ohiajaessasi poikkeat Motonetissa ja osta AutoGlym:n
Caravan&Motorhome Cleaneria ja peset sillä keulan tarvittaessa.
Pikku pullo cleneria mukana ja kun pinta-ala on pieni niin pesuharjaksi käy käytöstä poistettu tiskiharja. Sen jälkeen vain huuhdotaan irronnut lika pois ja se on siinä. Tuo cleaner ei ole hirveä myrkky ja toimii oikeastaan paremmin, kun sen sumuttaa kastellulle pinnalle.
KOISTINEN TOIVO
29.03.2014 17:10
tetlesin puoli intekroidun otsa oli semmoinen itikan kerääjä, ja hemmetin vaikea pestä.
Minä vahasin kova vahalla joka kerta kun reissu oli tehty. Siis pesin sen hyvin samalla kun koko auton, ja vahasin aina uudestaan, ja uudestaan.
Toivopoika
LIIMATAINEN HANNU
29.03.2014 17:14
Entäs jos V-P vetäisit siihen keulaan muovitarran, samanvärisen kuin se keula on, tai vaikka erivärisen. Tarroissa on tiukka muovipinta ja on helppo uusiakin. Teipataanhan niitä autoja muutenkin, m-autojakin. ?
MARTTILA RAIMO
29.03.2014 17:37
Tervehdys. Presco oy Pälkäneellä markkinoi ammattilaisten aineita.
http://www.presco.fi/
Oli takavuosina muutaman kerran esittelemässä Matkailuautoilijoiden tilaisuuksissa tuotteitaan (silloin kun oli aktiivisemmin mukana). Heiltä löytyi joka lähtöön ratkaisut. Soita sinne, ainakin Markku Uotila tietää asioista parhaiten. Sano terkkuja samalla...
MERIKALLIO VELI-PEKKA
29.03.2014 19:19
Kiitos kamraatit, tiesin, että teihin voi luottaa.
Kokeillaan nyt kaikkea suositeltua siitä päästä alkaen, mitä en ole vielä ehtinyt kokeilla.
JANHONEN MATTI
29.03.2014 22:15
Sen verran vielä, että vanhan maalipinnan puhdistukseen Korrex Cleaner on hyvä aine ja siinä ne lähtee ötökätkin ja rasvaläikät ja maalipinnan hapettumat
Korrex´n clenaneria myy kaikki tarvikekaupat.
Riepuja - mieluusti puuvillaisia - vaan pitää olla paljon, koska cleanerilla käsin puhdistettaessa työskentelytekniikka on sellainen, että ensin cleaner levitetään rievuilla pestyyn puhdistettavaan pintaan ja hangataan sen jälkeen lika ja maalipinnan hapettumat irti. Tämän jälkeen irronnut lika poistetaan pinnasta puhtaalla puuvillarievulla pyyhkimällä. Pieni odotusaika puhdistuspyyhkimisen jälkeen ja sitten vielä uusi kevyt pyyhkiminen. Näin tulee kiiltävämpi ja yhdenmukainen pinta.
Ts. homma tehdään pieni ala kerrallaan niin ettei irronnut lika ehdi kovettumaan uudelleen pintaan. Ei siinä sinällän mitään tapahdu mutta jynssäyttää enemmän.
Cleanerilla on erinomainen lian irrotuskyky, mutta mitään ihmeen kiiltävää pintaa sillä ei saa. Jos sellaisen haluaa, niin puhdistettu pinta pitää vielä erikseen vahata.
TURUNEN HEIMO
30.03.2014 14:18
Cleanerit ovat hiovia puhdistusaineita ja niiden käytön jälkeen pinta pitää ehdottomasti suojata vahalla. Noita cleanereita ja paintrestorer yms saa useilta valmistajilta. Itsellä kokemusta Korrek ja Autoglym. Korrel selkeästi halvempi ja aivan yhtä tehokas. Jos konetta käyttää niin kannattaisi miettiä jonkin aikaa. Lasikuitupinnan gelcoat on kohtuu palksu mutta maali ei.
Jos kaipaa lisää tehoa niin Farecla:tlta löytyy tujumpia aineita.
Puhdistetun alueen voi siten suojata vaikkapa venevahalla, niillä ainakin saa veneen suojattua, hinnoissa tosin vesiliikennelisää. Ehkä koostumus muoviin sopivampi?
TURUNEN HEIMO
30.03.2014 14:24
Hyvä ajatus, ja kun auto on aika vaihtaa, nyppii tarran pois ja alla uudenveroinen, kiveiskuista ja kulumisesta vapaa pinta.
Jos henkilöauton teippaus alkaa alle tonnista niin paljon halvempi on makakulkimen keula.
ROSTEN MIKA
30.03.2014 14:46
Tässä hyvän kaverini firma espoon niittykummussa joka hoitaa kalvotuksia laseihin ja koripintoihin sekä pesee autot ja vaunut sisältä ja päältä.
Tekee myös kaikki lasin vaihdot ja rengashommat.
Kannattaa soittaa tai käydä paikanpäällä ja kun kertoo minulta terveisiä ja sanoo olevansa karavaanari niin uskon että hinta on kohdillaan
Paikan omistaja on Risto Vattulainen
http://www.shiningcenter.com
T. Mika
VALTONEN MARTTI
30.03.2014 14:55
Noissa vaunujen etulaatikoissa kun on samaa ongelmaa niin olen muutaman vuoden välein joutunut tekemään käsinhionnan hienolla hiomatahnalla, Glymin tuote muistaakseni.
Sen jälkeen käsittely Turttlen cleanerilla ja lopuksi pari vahakerrosta Glymin puhdistavaa vahaa.
Työ on kova ja trasselia menee pussillinen mutta lopputulos aika hyvä.
Tuntematta Hymerien materiaaleja en uskalla suositella menetelmää mahdollisen maalipinnan puhkihioutumisen vuoksi mutta etuloota on sen hyvin sietänyt.
TÖRÖLÄ SIMO
30.03.2014 15:08
Muovimatto lattiavaha. Kokemusta on.
VALTONEN MARTTI
30.03.2014 15:15
Pakko kritisoida lattiavahakonstia. Ehkä 10-15v. takaperin levisi vaunuilijoiden keskuudessa helppona ja hyvänä konstina tämä lattiavahalla käsittely.
Kaverini kokeili sitä osaan vaunua. Muutamassa vuodessa lattiavahalla käsitelty osuus selvästi kellastui. Se ei varmaan olisi eroittunut ellei olisi muulla vahalla käsiteltyä pintaa ollut vieressä.
Tässähän oli maalattu pelti kyseessä ja aloittajalla muu materiaali joten vaikutuksesta siihen ei voi sanoa mitään.
PULKKI MARTTI
30.03.2014 18:37
Kannattaa tulla Matkailuautoilijoiden vapputapahtumaan Kokemäen Pitkäjärvelle. Yhtenä luennoitsiana on Presco Oy.n Markku Uotila. Luento antaa hyvää tietoa auton/vaunun puhdistusaineista, vahoista sekä menetelmistä.
LATVALA MARKO
30.03.2014 18:57
Voisi kuvitella, että koko keulan yliteippaus voisi olla hyvä vaihtoehto. Ei kauhean kallis ja ainakin sen jälkeen helppo pitää puhtaana.
PULKKI MARTTI
30.03.2014 19:16
Pysyykös net teipit puhtaana? Sama ongelma eri pinnalla.
LATVALA MARKO
30.03.2014 19:21
Teippaus ei muutu huokoiseksi, eikä lika ota niin tiukasti kiinni, kun vaikka lasikuituun. Näin ainakin kertovat, joilla on teipattuja autoja. Nykyisin teippaavat autoja yliteippauksena, esim takseja.
RUOHONEN NIINA
31.03.2014 13:25
Hei
Nämä PRESCON tuotteet toimii ainakin minun autossa.Pulimoscerini Tällä sut sut
pullosta sumutat aineen pariminutin vaikutus aika,pieni hankaus huuhtelu ja ötökät on poissa.Vahana käytän PRESCON Cerry flash "pika vahaa"helppo käyttää,levitys ja kiilloitus voi myös koko auton käsitellä samalla.Kevyt vaha käsitellä.Huom nämä tuotteet ei sisällä silikonia.
T:Niina
NYYSSÖNEN KAJ
31.03.2014 14:51
Sitä puskuria johon on laitettu silikoonia öljynä tai vahassa ei voi paikata jos tulee vaurio.
JOKINIEMI PETRI
31.03.2014 20:05
Mitä on nää uudet nano pinnotteet, näkyy olevan auton muoviosillekin myytävänä.
SALMINEN MATTI
24.04.2014 21:01
Moi! Hio pinta hyvin hienolla hiomapaperilla ja puhdista pölyt pois,
sen jälkeen maalaa se raskaankaluston maalilla haluamasi väriseksi.
Näin säilyy hyvänä tarvitsee ainoastaan normaalit pesut ja vahaukset.