LED valoista
ROSTEN MIKA
27.01.2014 12:33
Tein tänään löydön (kodin tavaratalosta) Kotona jo kaikki mahdolliset wanhat hehkulamput olen vaihtanut LED lampuiksi ajan saatossa, mutta nyt osu silmiini perinteisen hehkulampun näkönen mutta suoraan 12V. ledi lamppu. Eli kanta on E27 ja toteutettu 8 kpl ledillä. Tehotarve 4W joka vastaa 40W hehkulamppua. Onhan noita jo kotona muutama kymmen vastaavan näkösiä ledi lamppuja mutta ekan kerran näin 12V. Hinta oli 9,95 €. Hyvän valon antaa ja nyt pitääkin sitte vaihtaa kaikki vaunun lamput sisältä ja ulkoo led lampuiksi. Taas saa pari päivää kivasti kuluu kun metsästää sopivia lamppuja.
T. Mika
Laitan kuvat ostamastani ledistä
Käyttäjän lisäys viestiin 27.1.2014 klo 12:57:51
Unohdin mainita että mun vanhan tabbertin katossa roikkuvaan "kristallikruunuun" menee just toi E27 kantainen 12V lamppu.
HAAPANEN TIMO
27.01.2014 19:02
Saksalaisissa vaunuissa noita oli, E-27 kannan 12 volttisia hehkulamppuja.
@timppa
HYTÖNEN RAIMO
02.02.2014 22:47
Vastaavia löytyy esimerkiksi halpatavarataloista (Ale-Makasiini, Robin Hood, Tokmanni etc...) tunnetumpana Huyndai -merkkinä ja puolta halvemmalla. Ostin tällä viikolla kaksi 3 W (~30 W hehkulamppua vastaava) á 4,90/kappale.
Käyttäjän lisäys viestiin 2.2.2014 klo 22:48:52
Ne ei kylläkään olleet 12 volttisia, mutta kuitenkin.
SUOMI SEPPO
03.02.2014 21:05
Mahtaisiko olla eroja lampuissa onko ne tarkoitettu tasaiselle vai sykkivälle tasavirralle (tai ehkä vaihtovirralle) ? Muistaakseni olen jossain paketissa nähnyt merkinnän 12V 50 Hz.
Joskus ostin led-sarjan jossa oli muuntaja 12v ja yritin kytkeä ne suoraan auton 12v. Ledi kärähti ja sarja joutui varaston hyllylle (onneksi yksi vaihtettava varaledilamppu mukana)
Varsinkin tuollainen E27 kantainen epäilyttää.
@seppo
ROSTEN MIKA
04.02.2014 11:54
Hyvin tuo E27 kantanen toimii, lukihan paketissaki 12v DC.
Syttyi hyvin heti täyteen valotehoonsa vaikka pakkasta oli vaunussa -17 kun viikolla testasin sen pakkastoimivuutta !
Voin suositella täysillä jos joku tommosia harkitsee !!
T. Mika
LEHTINEN PERTTI
23.02.2014 22:32
Joo LED-valot vaativat selvästi enemmän tietoa niiden ominaisuuksista, jos niitä "virittelee", kuin hehkulamput vaativat.
Ledit ilman sisäistä regulaattoria ovat tarkoitetut kyllä esim. 12 V jännitteelle, mutta monet niistä on kytkettävä omalla virtalähteellä tai osattava lisätä sopiva sarjavastus tai virran rajoitin max. virran rajoittamiseksi, muuten ledit kärähtää, tai kuumenevat niin, että tinaukset saulaa ja ledit tippuvat yksitellen pois lampun piirilevystä.
Jos tavalliseen, perinteiseen muuntajalla varustettuun halogeenivalosarjaan vaihtaa LED-lamput, virtalähde hajoaa. Usein 3-lampun sarja toimii vielä jos on 1 halogeeni ja 2 LED-lamppua. Kun viimeisenkin vaihdat LED-lampuksi kärähtää virtalähde.
LED-vaatii (vaatii ja vaatii, mutta ilman sitä pitää tietää mitä tekee) virtalähteen, jossa on vakiovirtaominaisuus ja se tarkoittaa että vaikka johdot laittaa oikosulkuun ei ulos tule kuin säädetty max. virta.
AHJOS TIMO
24.02.2014 10:00
Koskeeko tuo varoittelu jollakin tavalla myös matkailuautoa, jossa ei liene halogeenilampuille mitään erityistä virtalähdettä?
HÄMÄLÄINEN MARKKU
24.02.2014 11:26
Kerrotko Pertti mihin nuo sinun väittämäsi perustuvat?
WILHELMSSON LEIF
24.02.2014 19:51
Ajan nyt kolmatta talvea 100% ledvaoilla autossa siis kaikki halogeeni valot vaihdettuna ja ei minkäänlaisia ongelmia.
LEHTINEN PERTTI
24.02.2014 23:06
Kyllä koskee, jos asentaa niitä LED-lamppuja, joissa ei ole regulaattoria! Se tarkoittaa siis että esim. sellainen pyöreä sivupiikeillä oleva halogeenin korvike on aivan litteä, toisella puolella on LE-diodit ja toisella puolella vain pienen pieniä vastuksia ja virtapiiri sekä piikit reunassa. Nämä on juuru niitä joita voi ostaa halvalla Kiinasta. Sama koskee joitakin valolistoja ja LED-nauhoja jotka on tarkoitettu vakiovirtalähteellä syötettäväkvi, mutta niihin otetaankin "virtarajoitukseton syöttö akusta". Jos pyöreä LED lamppu on jo noin 3-4 mm paksu koteloitu tai sen takapinnassa on muutamia isompia komponentteja on siinä käytännössä aina tasasuuntaaja (asennusnapaisuudella + tai - ei ole väliä) sekä virtaregulaattori. Regulaattorun toiminnan huomaa monesti himmentimen käytössä. Reguloidutkin kyllä himmenevät, mutta usein epälineaarisesti, kun täysin reguloimaton, vastuksella rajoitettu virta, himmenee melkein kuin halogeeni.
Jos ostaa suomalaisesta kivijalkakaupasta standardi LED-lampun hintaan 6 € tai yli voi odottaa, että niissä on regulaattorit. Jos putoaa ansaan eikä ymmärrä mitä ostaa ja ostaa Kiinasa LED-lamppuja hintaan esim. alle 1,2 €/kpl, saakin jo olla tarkkana ettei polta koko liikkuvaa mökkiään.
Mullan on näitä mallikappaleita viljalti jos ketä kiinnostaa ja kaikki ledit vaunussa kahta (sängynpäätyvalot, jossa ledit vain päädyssä = Class Ohlssonilta) lukuunottamatta ovat Kiinasta, mutta olen "säätänyt" ne toimiviksi. Ostelin niitä jo kolmisen vaiko neljä vuotta sitten. Silloin ei täällä vielä juuri kaupasta ledejä saanut. Näitä halpoja voi kyllä edelleen ostaa edullisesti kunhan tietää miten ne asennetaan
LEHTINEN PERTTI
24.02.2014 23:14
Tarinani perustuvat fysiikan lakeihin, sähköoppiin, kaavoihin P=UI ja U=IR sekä kuten toisessa viestissä mainitsin, omiin LED-kytkentöihin ja laskettuihin virranrajoitinvastusten arvoihin sekä rakenneltuihin regulaattori-tasasuuntaajiin jo vuosien takaa.
Ne on mukavia opislelu ja harrastehommia kun se sisältäävät vanhojen opiskelujen täydentämistä uudella tekniikalla toimivien sähkövärkkien kanssa.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
25.02.2014 12:29
Minulla taas on jäänyt tuo elektroniikan harrastelu vähemmälle, kun tuli tehtyä sitä päätyökseen yli 40 vuotta, ensin huollossa sitten laite- ja järjestelmäsuunnittelussa ja lopuksi huollon esimiehenä.
Kyllä ne etuvastukset on normaalisti mitoitettu käyttöjännitteen mukaan.
(tuli testattua 9 - 18V:lla) tosin kiinasta saattaa saada mitä tahansa.
Autossa jännite heiluu normaalisti 12 - 14,2 V:n välillä
Meillä on ollut autossa ledit yli neljä vuotta kytkettynä suoraan akkujännitteeseen ilman ongelmia.
Vakiovirtalähteellä tarkoitetaan virtalähdettä joka syöttää vakiovirtaa kuormasta riippumatta, nostamalla jännitettä jos kuorman vastus kasvaa.
Jos virtalähteen ulostulovirta on rajoitettu ei se tiedä onko siihen kytkettynä 10 vai vain yksi ledi.
Virtalähde tulisi pikemminkin olla vakiojännitteinen jos se on reguloitu.
Halogenien virtalähteet ovat käsittääkseni vaihtovirtalaitteita jotka lisäksi vaativat myös resistiivistä kuormaa (en ole tutkinut).
LAINE RAIMO
25.02.2014 15:53
Nyt menee tuo sähkömiesten jutustelu vähän liian tieteelliseksi pelotteluksi. Minä vaihdoin autooni 7 vuotta sitten kaikki 15 halogeenilamppua ledeiksi asentamatta minkäänlaisia regulaattoreita. Hyvin on pelittäny eikä autokaan ole palanut.
LEHTINEN PERTTI
25.02.2014 17:44
Nykyään pääsee jo niin helpolla kun ostaa kunnon kaupasta G4-kantaiset lamput ja laittaa ne halogeenipolttimon tilalle, nehän palaa. Ennen ei siitä ollut varmuutta .
Sitten pitää ostaessa valita värilämpotilaa ja se millainen ledi on rakenteltaan, mihin se asennetaan, vaikka kaikki olisivatkin G4-kantaisia. Kannattaa harkita etukäteen valaiseeko se vain päädystä, sinne minne vanha halogeenipolttimo valaisi huonoimmin vai aivan ympäriinsä mikä oli taas halogeenien vahvuus jne.
Hyvinkin pienelläkin sähköteholla saa LED-valosta erinomaisen hyvän kohdevalon. Nimenomaan silloin kun sivulle ja taaksevalaisua heijastimen kautta ei tarvita ja LED-valokeila on suunnattu kapeaksi keilaksi linssien avulla yhteen suuntaan.