Karavaanarin vihreä siirtymä

Pasi Sormunen 27.01.2023 16:33

Aurinkopaneelit on yhä useammalla vaunun tahi auton katolla, mutta mites karavaanarin tuulimyllyt?
Tuossa syksyllä muikunpyyntiaikaan ei enää päivän pituus tahtonut riittää akun lataamiseen, kun pitää käyttää kompressoripakastinta, invertterillä vakuumikonetta, moottorisahan 80W terotuskonetta ja muitakin tarpeita välillä. Tuuli kuitenkin puhalteli järvenselältä vaunulle päin senverran, että pisti tutkimaan, löytyiskö inhimillisen hintaista n. 300-500W tuulimyllyä, jonka voisi tökätä vaunun katolle tai piuhan päähän tuohon rantakalliolle. Ja kyllähän niitä alkaa olla.

Onko jollain kokemusta karavaanarille käypäisistä tuuligeneraattoreista? joko ajoneuvoon kiinteästi asennelluista, siirreltävistä tai kausipaikan tarpeisiin pystytetystä.

Vaatiiko aina erillisen säätimen? Myynnissä on myös mm. 400W ropeleita sisäänrakennetulla säätimellä, jonka voisi kytkeä suoraan akkuun vaikkapa seinän läpi tupakinsytkäliitännällä. Tykkääkö akku kyttyrää, jos virtaa tulee samaan aikaan taivaalta ja järvenselältä?

Kari Rautiainen 27.01.2023 16:59

Kaveri laitto autotallin voimalaitokseksi pikkasen tuulimyllyn. Kennojen lisäksi. Arveli että hyvä combo. Ja niin on ollutkin. Kelejä ettei paista eikä tuule, ei ole kovin paljon. Kattelin jo sellasta ropelia omaan tarpeeseeni. Ei sitä etelän reissulla tarvii mutta täällä suomessa syys, ja talviaikaan voisi olla näppärä. Ihan siedettävän kokosiakin jo, ja hinnat ei enään pahat. Ja jo niitä on säätimiäkin jotka on tolle combolle tehty.

Pasi Sormunen 27.01.2023 18:12

Minkälaista kattelit? Joitain mallejahan on, jotka vois periaatteessa laittaa kiinteästi samoin kun perinteinen tv antenni. Eli nostaa korkealle pystyyn kun on parkissa.

Kari Rautiainen 27.01.2023 18:16
Pasi Sormunen

Minkälaista kattelit? Joitain mallejahan on, jotka vois periaatteessa laittaa kiinteästi samoin kun perinteinen tv antenni. Eli nostaa korkealle pystyyn kun on parkissa.

Kyllä mä meinasin sille telineen erikseen, jotta helppo ottaa mukaan tai jättää varastoon.
Voishan se moottoritiellä pyöriä aika villisti kyllä.
Ei kun meinasin että se pitää olla helppo ottaa tai jättää.

Tapani Pokkinen 28.01.2023 11:41

Ensinnäkin kyllähän koneen käydessä tulee sähköä niin paneleista kuin laturistakin.
Toinen on, että itse olen ajatellut ostaa akrigaatin jos auton laturi, akut ja panelit eivät riitä.
Tämän olen ajatellut olevan itselleni helpoin ja järkevin ratkaisu.
Ainakin toistaiseksi on sähkö riittänyt, toki väliin on joutunut, varoiksi ainakin käyttämään auton laturia.
Yhdellä kaverillani on 200l pakastin ja hän käyttää sitä pelkästään Hondan 2000i akrigaatin kanssa.
Meillä ei pakastin ole kuin 100l ja hyvin vähän muita sähkölaitteita.

Petteri Haverinen 28.01.2023 13:22
Pasi Sormunen

Aurinkopaneelit on yhä useammalla vaunun tahi auton katolla, mutta mites karavaanarin tuulimyllyt?
Tuossa syksyllä muikunpyyntiaikaan ei enää päivän pituus tahtonut riittää akun lataamiseen, kun pitää käyttää kompressoripakastinta, invertterillä vakuumikonetta, moottorisahan 80W terotuskonetta ja muitakin tarpeita välillä. Tuuli kuitenkin puhalteli järvenselältä vaunulle päin senverran, että pisti tutkimaan, löytyiskö inhimillisen hintaista n. 300-500W tuulimyllyä, jonka voisi tökätä vaunun katolle tai piuhan päähän tuohon rantakalliolle. Ja kyllähän niitä alkaa olla.

Onko jollain kokemusta karavaanarille käypäisistä tuuligeneraattoreista? joko ajoneuvoon kiinteästi asennelluista, siirreltävistä tai kausipaikan tarpeisiin pystytetystä.

Vaatiiko aina erillisen säätimen? Myynnissä on myös mm. 400W ropeleita sisäänrakennetulla säätimellä, jonka voisi kytkeä suoraan akkuun vaikkapa seinän läpi tupakinsytkäliitännällä. Tykkääkö akku kyttyrää, jos virtaa tulee samaan aikaan taivaalta ja järvenselältä?

Millainen paneeli sinulla on nyt käytössä?
Minulla on 330 watin HC Perc paneeli matkavehkeen katolla ja nyt tammikuun lopulla lataa akut täyteen.

Esa Ojala 28.01.2023 16:27

Jokunen vuosi sitten ajattelin josko pienen myllyn mökille laittaisin paneelien lisäksi. Syksyllä alkoi sähköstä olla silloin tällöin pulaa, kun aurinko ei aina näyttäytynyt.
Tutustuin edullisiin 200-500W myllyihin lähinnä YouTubessa olleiden testien ja kokeilujen perusteella.
Eihän niillä mitään tee. Tuulta pitää olla lähemmäs 10m/s, jotta mitään latausta saa aikaiseksi.
Harvoinpa meillä tuulee niin navakasti yhtäjaksoisesti ja mylly pitää saada korkealle puiden latvojen yläpuolelle.
Viisaampi ratkaisu on hankkia agri ja tehokas akkulaturi.

Toivo Koistinen 28.01.2023 16:52

Tutkitko pystytuuli rootorin ominaisuuksia. Pitäisi olla aika hyviä. En tiijä valmistetaanko niitä.
Niin kyllä se taitaa talviolosuhteissa puskaparkkeilussa olla se aggrekaati varmin sähkön tekijä.
Tp

Tapani Pokkinen 28.01.2023 17:02

Olen Esa Ojalan kanssa samoilla mielin.
Kaiken muun lisäksi autossa on Viktronin sininen invertteri jossa on valmiina 32ah laturi samassa. Tosin en ole sitä vielä koskaan tarvinnut ja ei ole tietoa miten akut noin tehokasta laturi pystyyv hyödyntämään.

Esa Ojala 28.01.2023 18:05
Toivo Koistinen

Tutkitko pystytuuli rootorin ominaisuuksia. Pitäisi olla aika hyviä. En tiijä valmistetaanko niitä.
Niin kyllä se taitaa talviolosuhteissa puskaparkkeilussa olla se aggrekaati varmin sähkön tekijä.
Tp

Hyötysuhteeltaan huomattavasti heikompia, pitäisi olla valtava hökötys. Ei mitään järkeä sijoittaa noihin laitteisiin..

Kari Rautiainen 29.01.2023 11:53
Esa Ojala

Hyötysuhteeltaan huomattavasti heikompia, pitäisi olla valtava hökötys. Ei mitään järkeä sijoittaa noihin laitteisiin..

Järkee tai ei niin kokeiltava on. Jos ei pelitä kätevästi autoretkillä niin laitan mökille sen tolpanpäähän. Siinä on vieressä 5X10km lätäkkö niin aina joskus pikkasen puhalteleekin. Olkoot siellä sitten kennojen lisänä.

Esa Ojala 29.01.2023 13:01
Kari Rautiainen

Järkee tai ei niin kokeiltava on. Jos ei pelitä kätevästi autoretkillä niin laitan mökille sen tolpanpäähän. Siinä on vieressä 5X10km lätäkkö niin aina joskus pikkasen puhalteleekin. Olkoot siellä sitten kennojen lisänä.

Hyvä, että joku aina kyseenalaistaa toisen olettamukset. Tiedä vaikka olisin ihan väärässä..
Kerro sitten käytännön kokemuksia kunhan saat myllyn pyörimää, olisi mukava saada siitä tietoa miten tuottaa vai tuottaako ollenkaan sähköä.

Lauri Niittynen 29.01.2023 13:29
Esa Ojala

Hyötysuhteeltaan huomattavasti heikompia, pitäisi olla valtava hökötys. Ei mitään järkeä sijoittaa noihin laitteisiin..

Vanhan tiedon varassa voi väittää, että pystyakseliroottorin hyötysuhde on huonompi kuin vaaka-akselisen, mutta sähköntuotto on tasaisempaa eikä suuntausta tarvita. Tiedä miten energiantuotanto sitten käyttöpaikalla sujuu, voittaako tasainen tuotanto vai olisiko kunnon tuulista saatavissa enemmän energiaa kasaan.

Hauska tuo keskustelun otsikko. Matkailuauto kuluttaa 100 kWh satasella ja vihersiirtymä aloitetaan hupiakkujen lataamisesta.

Kari Rautiainen 29.01.2023 15:56
Esa Ojala

Hyvä, että joku aina kyseenalaistaa toisen olettamukset. Tiedä vaikka olisin ihan väärässä..
Kerro sitten käytännön kokemuksia kunhan saat myllyn pyörimää, olisi mukava saada siitä tietoa miten tuottaa vai tuottaako ollenkaan sähköä.

Olen varautunut siihen ettei homma toimi kuten odotan. Mutta näkkeepähän sitten.
On mulla tuo 2000w alligaattorikin mutta ei sitä viitti kuunnella. Juu, kertoilen sitten…

Pasi Sormunen 30.01.2023 08:39

Juu, ei se agrekaatti ole tätä päivää tähän tarpeeseen. Ehkä hätävararatkaisuna, mutta ei mulle, pärinää ja pakokaasua on maailmassa vielä muutenkin liikaa, joten minä koitan mennä minimimäärällä. Kyllähän se hupiakkujen lataus auringolla tai tuulella dieselin tai bensan sijaan on mitä suurimmassa määrin liikettä vihereään suuntaan.

Ei mulla edelleenkään ole kuin 100W katolla ja 2 x80 Ah vaunussa. Puolukat ja mustikat vielä pakastuu, mutta jos sattuu muikunpyyntiaikaan pilvisempää ja sateista keliä viikon ajaksi, niin alkaa olla jo tiukilla.

TV-antennireiät ja niissä sojottavat tangothan olis vanhemmassa kalustossa oiva paikka sijoittaa pieni pystyropeli, vaikkapa kiinteästi ja järven/merenrantaparkissa nosto maksimikorkeuteen. Vaakaropelia olen vähän ajatellut tuohon vakipaikan niemen nokkaan ja tarvittaessa töpselillä vaunun kylkeen. Siinä olis hollilla yksi tanakka mänty, jonka voisi katkaista n. 10 metrin korkeudelta ja istuttaa ropelin tanko sen päähän.

Eihän tuo edes olisi kamalan kallis testata, jollain 100-150W voimalalla. Alkaa valmistajan mukaan tuottaa latausvirtaa jo 1,5 m/s, jonka verran järveltä lähes aina henkäilee.
esim. tuommonen "halpamalli" :
https://verkkokauppa.saaristotekniikka.com/product/308/90w-12-volt-tuulivoimala-sisaanrakenetulla-lataussaatimella


Jotakin tuonsuuntaista: (google kääntäjän kautta) https://www-outandaboutlive-co-uk.translate.goog/caravans/articles/practical-advice/living-off-the-grid-wind-powered-caravanning?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
muokattu: 30.1.2023 14:27
Esa Ojala 30.01.2023 17:31

Kannattaa katella noita tuottokäyriä eri tuulennopeuksilla.
Halvoissa myllyissä harvoin tuottokäyriä esitetään.
Tuossa Saaristotekniikalta löytyvässä 90W myllyssä saa 5m/s tasaisella tuulella n.1Ah tuoton.
90W tehoon pitääkin sitten tuulla tasaisesti lähemmäs 13m/s.

Kari Rautiainen 30.01.2023 20:34

Näinhän se on. Suomessa ei ympärivuoden pärjää kennoilla eikä tuulimyllyllä. Siksipä ajatus laittaa molempia.
Mulla ei ole tarvetta millekään invertterille, kulutus on truma ja vähän ledejä. Vesipumppu ei syö yhtään mitään tällä käyttöasteella. 100w kenno on ollut ihan riittävä kesäaikaan, tai enemmänkin kun riittävä. Talvella ei.

Pasi Sormunen 31.01.2023 08:15

Vaunuun vähän hankalampi keksiä korkealle tangolle kiinnitystilaa, täytyisi varmaan tuohon aisaan rakennella joku tukisysteemi.
Mutta autoonhan tuulivoimala näyttää asentuvan helposti ja kätevästi. Tuolla muutama kuva:

https://www.marlec.co.uk/wind-power/caravans-and-leisure/

Ari Jokinen 31.01.2023 13:37

Kylä tuo vaatii tosi tuulisen paikan . 11m/s on maalla jo melkein myrsky, toki jos liikkuu meren rannalla niin sitten..

Cut in Windspeed 3 m/s
Power / Current Ratings:
5m/s 24W(1.7A)
11m/s 143W(10.3A)
15m/s 262W(18.9A)
Packed Weight & Dimensions 13.1kg 370 x 300 x 450mm

Lauri Niittynen 31.01.2023 19:17

Saaristotekniikalla on myös opas tuulivoimaan: https://verkkokauppa.saaristotekniikka.com/product/199/lue-opas-tuulivoimaloista.

Suosittelevat 12 metristä jäykkää mastoa, joka on harustettu. Helppo toteuttaa reissun päällä.

Briteillä homma sujuu paljon helpommin ja myllyn toiminnan tietää aina koriin välittyvästä hurinasta. Ei sitä välttämättä kuule, kun matala asennus vaatii aika puhurin toimiakseen.

Toivo Koistinen 31.01.2023 20:22

taitaa olla niin, että ainoastan liikkuvaan autoonsa riittävästi tuulta latailuun, mutta sillonhan kone lataa.
Talvisissa oloisa varminta on aggrekaatti, niitähän on hiljasiakin, tosin kalliita vetypolttokenno malleja.
Asuintaloissa on erijuttu laitella minkä kokoista tarvii, ja kuinka pitkään mastoon tarvii. Muistelen taannon jossain Inarin kairassa tunturissa asukas laittoi tuulimyllyn, ja isosti aurinkopaneleita. Sitten isonakkukapasiteetin, mitä lataili, ja pärjäilee sillä.
No tunturissa tuulee.
Tp

Pasi Sormunen 01.02.2023 08:11

Tuota tuulen puhaltamisen voimakkuuden vaatimusta voi mielestäni hyvin verrata aurinkopaneelin tuottoon. Eli jotta aurinkopaneeli tuottaisi lähelle nimellisvirtansa se pitäisi saada keskikesällä päin pilvetöntä taivasta ja suoraan kohti aurinkoa. Aika vajaateholla nekin siis lähes aina toimivat ja silti vaan virtaa akkuihin tulee.

Siis kyllä niistä ropeleistakin tulee virtaa kun tuulee senverran että alkavat pyöriä. Mitä paremmat tuuliolosuhteet ja korkeampi masto, niin aina parempi. Kyllä minä aika rohkaisevina tarinoina mm. noita engelsmannien kirjotuksia luen. Ainakin mielenkiinto herää, katsotaan eteneekö kokeiluasteelle.

(p.s Agrekaateista ja niiden ihanuudesta voi mainiosti perustaa uuden keskusteluaiheen ja kertoa kokemuksiansa siellä )

Tapani Pokkinen 01.02.2023 12:44

Mitäpä jos vaan lähtee helpommasta päästä ja lisää akkukapasiteettia ja tietty uutta panelia kattoon?

Juhani Backman 01.02.2023 13:52

Mitä mieltä salkku paneelista lisäksi kattopanelista jotka katolla lappeellaan, jonka saa kohdistettu aina aurinkoon kun paistaa, aina ei autoa saa puidenkaveesta pois,eikö hyöty parempi?300satasta saa alta 3sadan€.

Kari Rautiainen 01.02.2023 14:05

Niin siis kyllähän pitäs päästä vihdoin sterling, lämpötilaeromoottoreihin jotka sitten pyörittelee generaattoria. On hiljaisia moottoreita net, ja hyvin taloudellisia. Jollain whispergen paketilla hoitas kaiken mitä tarvii.

Lauri Niittynen 01.02.2023 19:21
Kari Rautiainen

Niin siis kyllähän pitäs päästä vihdoin sterling, lämpötilaeromoottoreihin jotka sitten pyörittelee generaattoria. On hiljaisia moottoreita net, ja hyvin taloudellisia. Jollain whispergen paketilla hoitas kaiken mitä tarvii.

Onhan tuollaisen stirling-moottorin hyötysuhde liki sata mitä vain pakokaasut hukkaan menevät. Jonkin Whisper Genin mallin teho on manuaalin mukaan 750W sähköä ja 5000W lämpöä. Jos siis vain sähköä kaipaa, ei sitä suurta osaa tule, mutta lämpöä lisäksi yli kuusinkertaisesti.

Kari Rautiainen 01.02.2023 21:26
Lauri Niittynen

Onhan tuollaisen stirling-moottorin hyötysuhde liki sata mitä vain pakokaasut hukkaan menevät. Jonkin Whisper Genin mallin teho on manuaalin mukaan 750W sähköä ja 5000W lämpöä. Jos siis vain sähköä kaipaa, ei sitä suurta osaa tule, mutta lämpöä lisäksi yli kuusinkertaisesti.

Juuri näin. Lämmitys, sähkö jne. Whisper laitto sellasen astianpesukoneen kokosen vimpaimen norjaan ylös vuorille tupaan jossa siis palvelut patikoitsijoille. Valaistus, suihkuvedet, lämpö, jne. Siellähän hyttassa on isäntä joka myy sapuskaa ja muuta siinä samalla. Koko pytingin tarpeet tuli koko talven hoidetuksi, olikohan alle 20 kpl 33 killon putelia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.