Kameravalvonta ja navigaattorit
PÖNTINEN PEKKA
24.01.2008 09:20
Täytyy taas kääntyä kaiken alan asiantuntijoiden puoleen. Olen olettanut, että kameratolpat-ohjelma varoittaa tolpista koordinaatteihin perustuvan tiedon perusteella, eikä niitäkään älyä kaikkia. Nyt kuitenkin eräs tuttavani kertoi heillä olevan sellaisen navigaattorin, että siitä näkee "mitkä tolpat on päällä". Lienee tarkoittanut tolppia, joissa on kamera sillä hetkellä käytössä. Onko tällainen mahdollista? Eikö se vaadi jonkinlaisen tutkanpaljastin-laitteen käyttöä? Olen ymmärtänyt, että tutkanpaljastimet ovat laittomia ja tolppien sijainti-ohjelmat laillisia. Itselläni ei ole kumpaakaan, enkä ole hankkimassakaan. Tienvarsillahan on sellaisia pyöreitä läpysköitä, joista voi todeta tiekohtaisen nopeuden ja ajella suunnilleen niiden mukaan ja sitä kautta selvitä aika pienillä ylimääräisillä maksuilla.
KNAAPI JUHA
24.01.2008 11:42
Kyllä nyt kysyjä on täysin oikeassa. Ei ole paljastinta, joka tunnistaisi tolpassa olevan kameran. LP:hän vaihtelee kameroita epäsäännöllisin välein tolpasta toiseen. Tolpat on sijoitettu karttaohjelman lisätiedostoon nimenomaan koordinaatteja käyttäen.
Olisikohan naapurisi sijoittanut rahansa magneettisiin kengänpojallisiin, jotka parantavan kaiken kihdistä merisairauteen. Voipi olla,että kertoilee vaan muuten kuulemiaan legendoja.
Yhden varman keinon tunnen kyllä sen valvontakameran löytämiseen. Ajat vain reilua ylinopeutta kunnes näet kirkkaan välähdyksen. Juuri siinä tolpassa on sitten se kamera.
PALIN MATTI
24.01.2008 12:30
Ei kannate Pekka uskoa kaikkia, mitä jokku selittää. Jatka vai ajattelua ja olettamista sun omalla terveellä tyylilläs ;)
KORPPI SEPPO A J
24.01.2008 13:00
Eikä nopeuden mittaus (yleensä) perustu tutkaan. Vaan tiessä on silmukat, joiden välityksellä tietokone laskee nopeuden.
ENGMAN JARI
02.02.2008 21:17
Tuli mieleen juttu jonka kuulin eräältä karavaanarilta .
Kyseinen herra ajeli matkailuautolla 80 nopeusrajoituksella
vajaata 80 kmh mutta kamera räpsähti kohdalla,
isäntä kääntyi ympäri ja ajoi uudestaan vajaata 70 kmh kameran kohdalla ja taas salama räpsähti kamerassa,
isäntä tokaisi ei hitto vieköön voi olla totta, vaan kääntyi taas ympäri ja ajoi kamerankohdalla 50 kmh ja silti taas salama räpsähti.
Kolmen viikon kuluttua isäntä sai kolme sakko lappua
siitä että ei ollut käyttänyt turvavyötä,Kamera oli ottanut kyseisenä paivänä kuvan jokaisesta autoilijasta
Terveisin
Jari Engman
AHONEN KAI
05.02.2008 15:24
Mulla oli Garminissa se varoitusjuttu käytössä, mutta täällä Fuengirolan ja Malagan väliä kun ajelee, niin se kilisee kaiken aikaa ja varoittaa "siirrettävästä nopeusvalvonta-alueesta" tjsp.
Onhan kaikki maailman tiet siirrettävän nopeusvalvonta-alueen alaisia teitä.
Turha toiminto matkailuautokäytössä, jos täällä on kiire jonnekin, kannattaa lähteä jo edellisenä päivänä.
Fugessa +21°C, pilvetöntä/ lähes tyyntä.
Nyt Paseolle bongailemaan ;)
HAAPAKOSKI OSSI
05.02.2008 18:30
Jotta näkis vain "päällä olevat" tolpat, pitäs hakea aina ennen lähtöä netistä tuore koordinaattilista - jossa pitäs tietysti olla reaaliaikainen päivitys muuttuneista kameroista. Sittenkin on vielä mahdollisuus, että kamera siirtyy sillä välillä kun netin lista on päivitetty ja auto kohtaa tolpan.
Viimekesältä on itsellä havaintoja ainakin Oulu-Kuusamo välitä, ettei tolpat olleet kohdallaan - lista oli alle 2vk vanha ja osa tolpista oli maastossa siirtynyt jonnin matkaa - kartan mukaisella kohdalla näkyi vanha paikka. Lisäksi oli jokunen uusi tuntematon tolppa.
Ossi
RAUTIAINEN KARI
05.02.2008 18:54
Aiheesta tyhjentävästi:
Tekniikka, välineet, paljastimen paljastimet ja paljastimenpaljastimen paljastimet jne.
Tuo vaan pikkasen epäilyttää että jos ajelee lista kourassa ja siinä joku tuhat poliisin siviiliauton rekkaria niin tuleeko ajamisesta mitään...
http://www.blacksnake.info/
HAAPAKOSKI OSSI
05.02.2008 20:50
Ei niitä nyt tuhansia ole - vajaa sata. Itse joitain aikoja (vuosia) takaperin editoin listasta paperille kaikki 100-150km säteellä liikkuvat autot. Kerran sitten liikenteessä oli hidasteleva "Panda Vectra" - pysähtyi pysäkille ja päästi letkan edelle. Itsellä oli hiukan kiire ja ohittelin letkassa muutamia autoja. Saavutin Mondeon, jossa tumma takalasi - ei nähnyt auton läpi - taisi olla myös kaksi antennia katolla. Vilkaisu ovikotelon listaan ja Bingo! Loppumatkan ajelin kiltisti perässä ilman sakkoa.
Pitäisikin taas uudistaa tuo listahomma pahan päivän varalle.
RAUTIAINEN KARI
05.02.2008 20:53
Tai jos matkit poliisin tekniikkaa. Perruuttelukamera kojelaudalle, siitä läppäriin ja läppärin "toimistosovellus" vahtimaan rekkareita ja vertaamaan tietokantaan. Varottelis sitte niin ettei tartte ite niitä rekkareita vahtia.
HAAPAKOSKI OSSI
05.02.2008 21:03
Tuossa on muuten ideaa - kannattaa vaan laittaa sovellukseen jokin "vääntävämpi" DSP-kortti, jotta riittää prosessointiteho ruuhkassa autoja ohitellessa - Läppäri saattaa hyytyä prosessoitavaan datamäärään. "Toimistosovelluksella" ei ole mihinkään kiire, kun "asiakkaat" on jo haavissa.
RAUTIAINEN KARI
05.02.2008 21:16
Nonni, ja ei kun kaupallinen tekniikka ja sovellus pystyyn niin aletaan tekeen rahhaa.
PALIN MATTI
06.02.2008 07:23
Hieno asenne liikenteeseen ja yleiseen turvallisuuteen joillakin on.
Ajetaan jatkuvasti ylinopeutta siihen kuuluvin riskiohituksin muulloin, paitsi silloin, kun pystytään teknisin välinein havaitsemaan viranomaisvalvonnan olevan paikalla.
Ja liikenteeseen ei lähdetä ellei ole mukana päivitettyä listaa aktiivisista salaisista valvontapisteistä ja -ajoneuvoista.
Todella erinomaista! Jihuu!
RAUTIAINEN KARI
06.02.2008 10:04
Tossa mun laittamassa linkissähän juuri osoitetaan että tekniikkaa käyttää ne jotka ei sitä tartte :-)
HAAPAKOSKI OSSI
06.02.2008 17:21
Oliko tämä vastaus mun viestiin???
Huomauttaisin, että ikinä en ole tehnyt riskiohitusta.
Missä luki, että ajoin ylinopeutta tuossa kertomassani tilanteessa? Oletko koskaan huomannut, miten jonon vauhti 100km/h rajoituksella putoaa alle 90, kun havaitaan polliisi liikenteessä.
em. tilanteessa olisin ohittanut myös sen tunnuksettoman polliisiauton (ajoi 90 rajoitus 100) sopivan tilaisuuden tullen, mutta matka loppui kesken.
PALIN MATTI
06.02.2008 18:51
Ei. Ei ollut vastaus viestiisi, koska et siinä esittänyt mitään kysymystäkään.
Kirjoitin vain mielipiteeni niistä autoilijoista, joilla on tarve etukäteen tietää mahdolliset nopeudenvalvontapisteet.
Miksi autoilijan, joka noudattaa annettuja nopeusrajoituksia, pitäisi etukäteen tietää missä sitä hänen noudattamaansa laillista ajonopeutta mitataan viranomaisten toimesta?
Millaiselle autoilijalle sitten on ensiarvoisen tärkeää tietää ennakolta nämä valvontapisteet reitillään? Jopa niin tärkeää, että hän vaivautuu kaivamaan jostain nettisivuilta esiin tällaisen tiedon ja vielä printtaamaan sen matkaan lähtiessään mukaansa pitäen sitä ajon aikana nopeasti esille saatavilla.
Tämä kommenttini sisältää kysymyksen johon voit vastata. Jopa kaksikin sellaista.
TAPANINEN JORMA
06.02.2008 19:04
Ei yhtään riskiohitusta?? No hyvin on menny...
HAAPANEN TIMO S
06.02.2008 19:23
Ei tarvi olla sen kummempi tienpätkä kuin Raisio-Kustavi.Matka ei ole pitkä mutta rajoituksia on tarjolla 50,60,70,80,100km/h
Suuri syy on siinä että tie itsessään on samanlaista, ei anna mielikuvaa rajoituksista.
Kyllä siinä on kiva kun navigaattori muistuttaa katsomaan mittariin,muuten on raskas ajella kun ei voi olla ajatuksissaan.
Eikä minkäänlaisesta koheltamisesta tai rajoitusten tarkoituksellisesta rikkomisesta ole kysymys.
KNAAPI JUHA
06.02.2008 21:40
Paliinin Matille sanoisin, että olen kovasti eri mieltä tässä asiassa.
Itse ajelen kameravalvottua tietä 50 km työmatkalla ja saman verran takaisin illalla. Ei siinä todellakaan tarvita minkäänlaista piittaamattomuutta tahikka hurjastelemisen halua kun ajaa vähän ajatuksissaan kameraan liian kovin. Ei tarvi muuta, kuin että aamulla on jo vähän työasioita mielessä.
Kokonaan toinen asia on vieraalla tiellä, jota valvotaan kameralla. Vaikka on ihan vilpitön halu ajella rajoitusten mukaan niin paska on tulla housuun kun näkee kameran, eikä tiedä mikä nyt sattuu olemaan juuri sillä paikalla rajoitus. Esim. 60 rajoitusta ei kyllä osaa arvata, ellei ole havainnut taulua. Rouva meillä huutelee ääneen nitä vaihtuvia rajoituksia ja hyvä niin. Usein havahtuu, etten minä sitä huomannut tai kamerapaikalla muista. Turhaa on jarrutus, jos rajoitus onkin 80.
En pidä asiantilaa liikenneturvallisuudenkaan kannalta hyvänä. Olen myös havainnut, että kansa on siirtynyt noudattamaan rajoitusten sijasta kameroita. Aamun työmatkajono kumartaa kameralle ja muuten ajaa melko vapaasti. Ei hyvä.
Muutoin ole kyllä sitä mieltä, että pääasiassa kysymys on valtion tulonhankinnasta eikä liikenneturvallisuudesta.
PALIN MATTI
06.02.2008 22:15
Ettei tuo aloittajan esittämä aihe kokonaan hämärtyis, niin kapioin tähän hänen viestinsä alun:
"Täytyy taas kääntyä kaiken alan asiantuntijoiden puoleen. Olen olettanut, että kameratolpat-ohjelma varoittaa tolpista koordinaatteihin perustuvan tiedon perusteella, eikä niitäkään älyä kaikkia. Nyt kuitenkin eräs tuttavani kertoi heillä olevan sellaisen navigaattorin, että siitä näkee "mitkä tolpat on päällä". Lienee tarkoittanut tolppia, joissa on kamera sillä hetkellä käytössä. Onko tällainen mahdollista?"
Eli kyse on siitä, että onko olemassa laitetta tai järjestelmää, joka tiedottais etukäteen missä tolpassa se varsinainen kamera lymyää.
Eikös tämä tarkoita juuri sitä, että kun tällainen etukäteistieto on olemassa, niin silloin ei tarvitse turhaan hiljennellä kaikkien tolppien kohdalla.
Vai mitä varten sitten ne "aktiiviset" tolpat pitäs etukäteen tietää?
Kaikkiin navigaattoreihin saa ladattua tiedoston kaikista kameratolppien sijainneista ja niille asetettua lähestymishälytykset. Eikös tämän pitäisi riittää juuri tuohon sinun mainitsemaasi tarkoitukseen eli tahattoman ylinopeuden torjumiseen?
Normaali autoilijalle on siis ihan yks hailee missä tolpassa se kamera on piilossa. Hän kunnioittaa kaikkia tolppia.
Kaahari taas haluaa erotella ne aktiiviset kameratolpat vakavasti otettavina kohteina. Muiden tolppien kohdalla ei silloin tarvitse turhaan nopeuttaan hiljennellä ja siten matkantekoa hidastaa.
PASANEN MIKKO
06.02.2008 23:04
Kyllä on vaikea ymmärtää näiden ihmisten liikenneajattelua,
jotka joutuvat ajellessaan kavahtamaan, jopa pelkäämään näitä
"kylmiä poliisia" tien laidalla...oikeita poliisiaakaan ei tarvi pelätä, jos noudattaa sääntöjä.
Näistä Matin kommenteista kannattaisi syventyä ajattelemaan
sitä liikenneajattelun syvintä olemusta. Siellä liikenteessä kaaharitkaan ei pääse karkuun toisia autoilijoita ja kulkijoita, vaikka ajaisi kahtasataa....
Ja tuo, että ajatukset lentelee ties missä, ettei tiedä edes kuinka lujaa se kulkine vie. Arvelisin, että silloin se on
liikenne piittaamattomuutta toisia ja itseään kohtaan.
Laitetaan Matti mietintämyssyt päähän, ja keksitään Ossille sellainen laite autoon, että pääsisi vaikka lentämällä niiden
kameratolppien yli, jossa kuvittelee sen kameran olevan!
Mutta semmonen, ettei laskeutus tielle takaisin.
KORPPI SEPPO A J
06.02.2008 23:05
että ei liene järjestelmää, jolla tietää mikä tolppa on "aktiivinen". Jos ei poliisi(t) kerro. Tai nähnyt, mihin se kamera on laitettu. Ja siitä tieto leviä netitse tai muuten muille.
Ja sitten toinen juttu on se, että jos ja kun välillä on "irto tutka", niin mikään navi ei pysty kertomaan sellaisen olemassaoloa. Luojalle kiitos jälleen.
Laina Matilta:
"Normaali autoilijalle on siis ihan yks hailee missä tolpassa se kamera on piilossa. Hän kunnioittaa kaikkia tolppia."
Näin on asia. Mutta me "normaaliautoilijathan" kärsimme joidenkin lakia kunnioittamattomien takia kaikenlaisista rajoituksista. Eräs esimerkki. Olikohan radiossa vai lehdessä kysymys kuljettajalta: "Miksi Kuopion pohjoispuolen moottoritiellä on satasen rajoitus, kun täällä ei näe mitään". Selitykseksi, että siellä on vaihdettavat nopeusrajoitukset.
Turvallista matkaa. Rajoitusten mukaan. Jarruttelematta turhaan.
SARANPÄÄ MATTI L
06.02.2008 23:31
Kyllä sekin on ihan turhaa hurskastelua jos vakavissaan väittää ettei koskaan ylitä nopeusrajoituksia. Jos ei tee sitä harkiten niin varmasti tekee jossakin vaiheessa vahingossa. Joka muuta väittää niin puhuu muunneltua totuutta!!!
PASANEN MIKKO
06.02.2008 23:47
Ossihan tässä kehuu ajelevansa ilman riskejä! Eikä kukaan ole
väittänyt, ettei koskaan olisi ajanut ylinopeutta!
KORPPI SEPPO A J
06.02.2008 23:57
Kuka väittää? En ainakaan minä.
Ja jos "vahingossa" ajaakin, niin auttaako siihen tieto kameratolpista? "Aktiivisista"?
PALIN MATTI
07.02.2008 06:01
Kaima hei! Kuka näin on väittänyt? Ettei siis koskaan ylittäisi nopeusrajoitusta.
Vaikka "normaali" autoilija kunnioittaakin kaikkia tolppia, ei se tarkoita etteikö hänellä joskus kävisi vahinkoa ylinopeuden suhteen.
Juuri tällaisen "vahingon" torjumiseksi on navigaattoreissa tämä muistutustoiminto. Tavallinen kuolevainen kun saattaa ajatuksissaan jättää huomioimatta jonkin risteysalueella olevan 60 km/h rajoituksen. Tällaisissa paikoissahan nämä "peltipoliisit" yleensä lymyävät.
SARANPÄÄ MATTI L
07.02.2008 08:52
"Ja jos "vahingossa" ajaakin, niin auttaako siihen tieto kameratolpista?"
Auttaapa tietenkin, viimeistään silloin tiputtaa(?) nopeuttaan kun navigaattori antaa muistutuksen ylinopeudesta. Ja toivottavasti pitää saman nopeuden tolpan jälkeenkin. Silloin laite on edistänyt liikenneturvallisuutta aivan kuten kameratolppakin.
RAUTIAINEN KARI
07.02.2008 10:12
kahen miljoonan kilsan matkalla oon saanu 3 ylinopeussakkoa. Nekin ennen gps aikaa.
Oiskohan paree jatkaa samalla ajotyylillä kun ei sillä näytä sakkoja tulevan kuin noi tilastopakko kerrat.
Muuten kepukka kiva peli, hyvä on tietää oikea nopeus ja kivastihan toi löytää perille. Eikä moiti vaikkei tottele.
HAAPAKOSKI OSSI
07.02.2008 12:56
Mikko taitaa nähdä jotain sellaisiakin viestejä, joita minä en näe???
Vai mihin nämä kirjoituksesi viittaavat???
No jokainen lukee asiat tavallaan...
PASANEN MIKKO
07.02.2008 17:46
No...ajattelen asiaa noin yleisesti. Miksi muuten viksut ja asiosta perillä olevat ihmiset tuhlaavat tietoenergiaansa,
jopa rahaa tämän kaltaisiin juttuihin, kuten nopeuskameroi-
de ja salapoliisiautojen paljastajiin, johan tälläisistä vahti
hommista häämöttää vainoharhaisuus.
Olen tottunut tuomaan mielipiteeni esiin, vaikka istuttaisiin
"nenäkkäin". Tyyli tietysti saattaa olla kömpelöhkö, koska tämä verbaalinen ominaisuus ei ole kehuttava.
Onneksi matkailuajoneuvoilla tuo ohittelu tarve ja nopeuden pito sopivana ei ole kovin suuri ongelma.
Yli 40vuotta autoilua harrastaneena voin kehaista! etten ole saanut yhtään ylinopeus sakkoa. Sallitun nopeuden ylityksiä
kyllä varmaan on joskus tullut. Ja vielä sen totean, että kyllä poliisiauton voi ja saa ohittaa jos sen nopeus on alle
sallitun nopeuden.
SARANPÄÄ MATTI L
07.02.2008 19:00
Piti oikein lukea viestiketju uudelleen läpi. Ja oikeassa olet ei väittänyt kukaan, ei. Oli ihan oma (väärä) tulkintani parista muuten vaan hymistelevästä kommentista. Tsori!
NYYSSÖNEN KAJ
07.02.2008 19:20
Kari samat sanat Ei se tolppa kiinnosta pätkääkään mutta tieto että mikä rajoitus sillä kohtaa tietä kiinnostaa Ementtikkoa sitäkin enemmän.
Eläessään kahret rikesakot, Ruottista ja Koopiosta 100km moottoritiellä M-autolla saanut.
PALIN MATTI
08.02.2008 07:25
Älä kaima välitä. Ei kai kukaan jaksa näitä kaikkia jorinoita ihan "ajatuksen kanssa" lukea.
-)
PYLKKÖ RAIMO O
09.02.2008 16:51
Niimpä,eivät niiden kameroiden paikat kiinnosta minuakaan,koska en yleensä aja ylinopeutta (joskus vahingossa saattaa mennä).Kysymys vähän sama,kuin niiden tutkanpaljastajien kanssa aikoinaan.onneksi poliisi kehitteli niille ilmaisijan ja joiltakin ne paljastimet vietiin pois sakon kanssa.En ole poliisi,mutta sitä moraalia myös liikenteessä kaivataan..
RAUTIAINEN KARI
09.02.2008 19:49
Mutta nyt on noitten poliisin paljastimien paljastimien lisäksikehitetty paljastimien paljastimien paljastin. Se kun tunnistaa paljastimien paljastimen niin se osaa varottaa ja sulkea itsensä. Ettei paljastu.
Täytyy muistaa että noissa asioissa on marssijärjestys se että ensin joku puuhastelija keksii, ja sitten viranomainen joutuu keksimään sille paljastuksen. Sama kun tietokoneviruksissa, ensin joku keksii uuden viruksen ja sitten vasta sille keksitään torjunta.
HAAPAKOSKI OSSI
09.02.2008 22:58
Mitäs järkee sitä paljastimen paljastinta on paljastella???
Eikös oo parempi vaan paljastaa ja hälyyttää itse itsensä sulkien??? Tuli vaan mieleen ko en noista sen enempää ymmärrä - ihimettelen vaan kauhiasti...
KORHONEN KARI
09.02.2008 23:01
Ei ne polliisit mittää keksi!Sama firma joka tekee tutkat valmistaa myös paljastimet.Homma menee esim. näin:Kun jeppe ajelee tutkanpaljastin päällä ja vastaan tulee toinen jolla on se vehje myöskin päällä,ne vempaimet "moikkaa"toisiaan,sanovat että "piip".Polliisi on hankkinna,takavarikoinunna,ostanna samanlaisia paljastimia ja ajelevat paljastin viritettynä.Piip kun kuuluu nii poijaat painaa tutkan kytkintä ja paljastin rääkäsee niin perkeleesti ja kuski säikähtää ja painaa vaistomaisesti jarrua!Eli kuittaa jarruvaloilla polliisille et täältä löytyy paljastin....Tuloista riippuen jokunen satanen livahtaa valtion pohjattomaan kirstuun.
Kyllä minä tiijän....kele...
STRÖMMER HEIKKI
01.03.2008 21:06
Kun olen töissä, ajelen rekalla. Rekkakuskin ominaisuudessa olen havainnut lukuisan joukon "turvallisia" tienkäyttäjiä.Nämä turvallisuusasiantuntijat ajavat 80km/h alueella mittarinsa mukaan turvallisesti n. 75 km/h ja yrittävät kaikin keinoin estää ohitukset koska he, ja vain he tietävät mikä on oikea ja turvallinen nopeus milloin missäkin olosuhteissa.Kun sitten henkilöauton nopesmittari näyttää n. 10km/h liikaa etenee turvallisuusasiantuntija n. 65km/h todellista nopeutta 80km/h alueella. Varmaan kyllä selviätte ilman ylinopessakkoja.Kannattaa hankkia navigaattori ihan vaan senkin takia, että se näyttää TODELLISTA nopeutta. Ei tarvi sit taas kirjoittaa lehteen että rekka veti taas sataa ohi. Ne eivät nimittäin oikeasti kulje kuin 85-89km/h.
HAAPAKOSKI OSSI
01.03.2008 22:17
Jaa, viimeksi taas piti torstaina aamulla kaivaa GPS taskusta ja virittää toimimaan, kun en meinannu pysyä pois rekan jaloista - testini mukaan "rekka" (kuorma-auto, dolly ja puoliperävaunu) tuli tasasella perässä 93km/h. Onneksi matkalla tuli pari nousua, jotta sain rekkaan pienen turvavälin - oma vauhti kun ei pudonnut mäissä.
Turha väittää ettei rekat oikeasti kulje yli 89km/h.
Seuraavaksi kysytään, miksi en väistänyt ja antanut rekan mennä nopeampaa - itse pidän aamun hiljaisina tunteina yleensä mittarinopeutena 95 eli 92-93 todellista - samaa vauhtia etenevä rekka tulee mäessä perä edellä vastaan ja seuraavan kylän stoppiristeyksessä on vielä hiukan enemmän hitaampi.
KORPPI SEPPO A J
02.03.2008 01:22
Heikki, sanoit: Ne eivät nimittäin oikeasti kulje kuin 85-89km/h.
Eikös siinäkin ole sitä "taitavan kuljettajan varaa"? Pykälät kun sanoo, että kuorma-autojen suurin sallittu nopeus on KAHDEKSANKYMMENTÄ kilometriä tunnissa. Ei 85 tai 89.
Niin, että josko Sinunkin autosi ajaisi ainoastaan niitä laillisia nopeuksia?
Et sanonut, että Sinä ajat sitä "sataa". Tai siis oikeasti 85-89, mutta.... Se oli rivien välissä.
Ps. On niitäkin, jotka ohittavat keinolla tai toisella nämä rajoittimet. Olen kuullut? Tai lukenut? Jostakin?
Ps.2 Minä en ole "jaloissasi" se "turvallinen" karavaanari.
Ps.3 Luonnikasta reissua sinne rekankin hyttiin.
RAUTIAINEN KARI
02.03.2008 22:19
Oliko kallis tiedonhankinta tapa ?
KORHONEN KARI
03.03.2008 09:03
En tunnusta.....Enkä hanki tois...ei ku siis moista vempelettä.
KLOCKARS JUHANI
14.04.2008 21:04
Tässä pari ajatusta aiheesta. Itselläni on navigaattorissa pönttöpaikat tallenettuina samasta syystä kuin iso määrä erilaisia turhia kohdepisteitä eli tarkkaillakseni niin GPS-laitteen kuin navin ohjelmiston toimivuutta, niin tekniikan kuin softankin kannalta. Noita pönttöjä on kiva bongailla ja sitten katsoa onnistuiko navikin bongaamaan ne... Autoa on tullut ajeltua puoli vuosisataa eikä nopeussakkoja ole langennut, kun olen tarkkuuttanut nopeusmittarin. Navi on siinä oivallinen väline.
Pidän muuten usein tuon satelliittisivun esillä kun en navigointiapua tarvitse niin että voin havainnoida ympäristön vaikutuksen vastaanottoon. Paljon hyödyllisempää kuin kamerapönttöjen pelkääminen ja rajoituksista piittaamattomuus.
HARJU JARI
15.04.2008 09:01
Navigaattori hyvä suunnistamiseen Suomen ulkopuolella.
KLOCKARS JUHANI
15.04.2008 16:41
Kyllä se on sitä Suomessakin, on niitä meilläkin kivikyliä joiden paikallistuntemusta ei ihan jokaisella ole kun ei ole aikoihin käynyt. Ja on navista hyötyä enne kaikkea silloin, jos tuli ajettua vähän harhaan. Navi ohja takaisin ja ennen kaikkea kertoo etukäteen, milloin pitää poiketa. Niin, ja sitten ne yksisuuntaiset ja kävelykadut! Navi auttaa kyllä paljon. - En itsekään kylläkään lähde vieraaseen kohteeseen ilman karttoja, mutta kyllä jopa Lapissa navista oli hyötyä...