- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Tarvikkeet »
- Kaasun paineensäädin - Miksi useita rikki samaan aikaan?
Kaasun paineensäädin - Miksi useita rikki samaan aikaan?
Kun olin käyttänyt lähes loppuun viimeeksi ostetun kaasupullon niin äkkiä kaasua lakkasi tulemasta.
Vika-analyysi osoitti, että kaasu ei tule ulos paineensäätimestä.
Ostin uuden paineensäätimen ja jäin vähän ihmettelemään kun karavaaniliikkeessä sanottiin: "Näitä säätimiä on nyt viikolla mennyt useampiakin, taitaa olla vaikeat säät kaasupainesäätimelle."
Päätin tutkia miksi kaasun tulo yht'äkkiä lopahti. Oletin, että syy olisi ollut jäätyminen tai roska - ei ollut kumpikaan.
Analyysi:
Kaasua tuli niin vähän, että edes letkunrikkoventtiili ei toiminut, vaikka kaasuletku oli venttiilin jälkeen kokonaan irti.
Purin arviolta 8 - 10 vuotta vanhan paineensäätimen ja totesin, että säädin on kyllä muuten kunnossa mutta kaasun virtausta säätävän venttiilin tiivistekumi on turvonnut niin paljon, että kaasu ei yksinkertaisesti sopinut tulemaan ulos venttiilin reijästä, olipa paine mikä tahansa.
Aikaisemmat havainnot:
Vielä noin neljä kuukautta sitten tehdyssä rutiinitarkastuksessa letkunrikkoventtiili toimi ja vuototesti näytti tiivistä järjestelmää sekä kaikki muutenkin oli Ok. Kaasua riitti kesällä sekä lämmityslaitteeseen että grilliin samanaikaisesti.
Nyt kaksi lieden rengasta eivät enää palaneet samanaikaisesti. Toinenkin poltin sammui kun yritti sytyttää toisen. Kaasua tuli siis todella vähän.
Johtopäätös 1:
Kaasunpaineensäätimen tiivistekumilla on kalenteriaikaan perustuva ilmiömäinen kyky turvota yks-kaks niin paljon, että kaasu ei käytännössä virtaa enää ollenkaan säätimen läpi.
Johtopäätös 2:
Käyttämäni kaasun (viimeisin pullo) seassa on ollut joitakin vieraita molekyylejä, jotakin sellaista ainetta, joka saa tuon venttiilin sulkijakumin turpoamaan niin paljon, että sen koko liikevara ei enää riitä avaamaan kunnollista kaasun virtausta.
Tämän kerron siksi, että jos teillä on tässä viimeisen kuukauden sisällä mennyt paineensäädin rikki, niin se olisi ohjaamassa vian syyn johtopäätöksen 2. suuntaan. Muuten täytyy vain hyväksyä, että kumi päättää turvota yks'kaks vuosien käytön jälkeen.
Tiedän, että paineensäädin olisi hyvä muutenkin uusia n. 5+ vuoden jälkeen. Sikäli ei asia ole merkittävä, mutta sikäli on, että jos liikkeellä on huonoa kaasua menee näitä säätimiä lisää rikki ja monesta vaunusta.
Minua jäi hiertämään se, että miksi säädin menee lähes täysin tukkoon yhden pullollisen aikana.
Katso liitekuvat, jos säätimen rakenne kiinnostaa.
Terveisin,
Pepe
Olikos hankala avata ?? Pitääkö käyttää järkee vai väkivaltaa ?? Onko se juotettu hitsattu vai niittaamalla kiinni ??
Rautasahaa käytin. Olisi voinut käyttää dremeliä tms, mutta perinteinen saha toimii.
Sahasin ulkokehältä sisäänpäin. Näin leikkasin prässätun reunan irti ja sitten säädin aukeaa helposti ja ilman voimaa. Jotta näkee miten tuo kumi voi, pitää vielä hioa tai taltata pari nokkaa, jotka pitävät tuon sulkijaventtiilin akselia paikallaan.
Ostamani uuden säätimen ohjekirja sanoo, että säätimessä on lämpösulake, joka sulkee kaasunvirtauksen kun säätimen lämpötila ylittää 100 C. Yksi optiohan oli, että tämä suoja olisi jonkun vian takia lauennut, mutta eihän sellaista tässä säätimessä ole.
''Kaasua tuli niin vähän, että edes letkunrikkoventtiili ei toiminut, vaikka kaasuletku oli venttiilin jälkeen kokonaan irti. ''
Selittäisitkö tarkemmin? Onko kysessä vaunu vai auto ja minkä vuoden malllia? Millainen letkurikkoventtiili?
@timppa
Ymmärsithän, että tässä on kyseessä vika-analyysi. Ei tuo kaasuletku normaalisti ole letkunrikkoventtiilistä irti ;-).
Kyseessä on vaunu mallia 2007. Letkunrikkoventtiili ei ole alkuperäisvaruste vaan on tilattu Vapaa-ajan Tarviketalosta ja asennettuna painesäätimen ja kaasuletkun väliin. Kun paineensäädin toimii ok letkunrikkoventtiili sulkeutuu heti kun pullon avaa kunnolla, siis kun letku on irti. Tällöin ei ole mitään vastapainetta.
Nämä muutamat asiat, kuten vaunun oman kaasun vuototestauksen tekeminen, kuuluvat rutiineihini muutaman kerran vuodessa, aina kauden vaihtuessa. Siksi tiedän mikä toimii ja miten sekä milloin on viimeeksi toiminut.
No nyt tämä on selkee.
@timppa
Voisiko näillä Biokaasuilla olla kumeja tärvelevä vaikutus, myyvät nykyään nestekaasuna kaikkea paskaa. Talvessa toimivia kumiseoksia on nykyään heikosti monissa autoissa.
Objektiivinen ajatus Kai.
Täytyy pitää huoli, että on ostokuitit tallella niin kaasuista kuin säätimestä.
No tuo säätimen hinta on kuitenkin vain murto-osa niistä kustannuksista mitä tulee siitä, että venttiilin kumi turpoaa pilalla kesken talviloman.
Tälläinen nykyaikainen voisi toimia paremmin, on se vaunu vuosimallikin niin tarkalla tähän vaatimukseen.
http://caravan-grebner-wuerzburg.de/Gas-Zubehoer,070071.html?appl=1&path=20-551
@timppa
Itsellä kävi jokunen viikko takaperin samanlailla.Jämä pulloo käyttelin
loppuun vaunussa.
Loppu kaasun tulo(pullossa oli vielä). Vaihdon jälkeen ei kaasua lämmittimeen eikä
muuallekkaan.Tutkiskelun tulos,alipaineventtiili tukossa.
Uutta ostamaan. Myyjä totesi öljyn tuhoavan näitä.
Ajatuksissa on ollut myös avata mötikkä,mutta onneksi on jo avattu.
Kaikki kumi laaduthan ei kestä öljyä, toisaalta eipä kaasun seassa
pitäisi olla öljyäkään.
On tullut saman taudin kanssa painittua kautta autoilu historiani .Viimeisin innovaationi on filtteri (Truma) jonka asensin ennen P.alentajaa. Sisällä olevasta suodattimesta voidaan tarkistaa, mitä kaasu mahdollisesti sisältää .
Vuosi sitten kun vaihdoin autoa asensin nämä suodattimet( 2kpl). Maksoivat silloin 45€/kpl. Ei ole ollut mitään ongelmia kaasun kanssa. Täytyy keväämmällä katsoa onko suodattimiin kertynyt jotakin.
Selvittely 30 mb kaasunpainesäätimen nopeasta tukkeutumisesta on prosessissa!
Alla oleva on vain henkilökohtainen vian syntymisen selvittelyni kertomus eikä mikään virallinen tutkimusraportti asiasta.
Sitten pallo siirtyi Gasumille, josta myös viivytyksettä ja ystävällisesti otettiin yhteyttä ja annettiin kattava selvitys kaasun käsittelystä heillä. Gasum vain pakkaa heille toimitetun kaasun pulloihin.
Gasum ei kuitenkaan selvittänyt tässä yhteydessä onko mahdollisesti kaasupullossa voinut valmiiksi olla tai pullon puhdistuksessa ennen sen täyttöä pulloon päässyt jokin aine, pesuaine, korroosiosuojaa tms., mikä voisi jättää pulloon kumia turvottavaa haitallista kemikaalia, joka sitten leviää nestekaasun höyrystymisen mukana paineensäätöventtiiliin.
Tämä selvittely Gasumin kanssa jatkuu, jos Nesteen raportissa ei ole mitään mikä voi valaista ongelmaa syvemmältä. *
Nyt ongelman arviointi on siirtynyt Gasumin toimesta Nesteelle arvioitavaksi.
Päätelmä tähän saakka:
Oletettavaa on, että paineensäädintä tukkiva ominaisuus kaasussa on paikallinen ja rajattuun kaasupullomäärään kohdistuva. Paineensäätöventtiileitä on tietoni mukaan mennyt tukkoon normaalia enemmän vain rajatulla alueella eteläsuomessa. Ainakaan kovin pohjoisesta ei ole ollut mitään vinkkiä juuri tämän hetken vastaavasta viasta. "Hajuni" ongelmasta onkin itse kaasupullossa ennen pullon nestekaasulla täyttöä ollut aine.
Jos vika olisi itse kaasussa, se leviäisi kaikkiin tästä erästä pakattuihin tuotteisiin ja silloin myös kaikki matkailuajoneuvot, jotka käyttävät tämän toimituserän kaasua, keittiöt, grillit ja niissä olevat kaasunpaineensäätimet olisivat saman tukkiutumisongelman kanssa tekemisissä.
En siis oleta, että Nesteen vastaus tuo mitään ratkaisua kaasunpainesäätimen venttiilin tiivistekumin äkilliseen turpoamiseen. Ongelma ei ole riittävän laaja (tämä arvio koskee vain minun tiedossa olevia tapauksia ja voi olla laajempi kuin tiedän), jotta se olisi nestekaasun kemialliseen koostumukseen liittyvä ja siten vähintään koko yhtä kaasun toimituserää koskeva.
En tiedä olenko päätellyt oikein, mutta asian selvittely jatkuu. Päivitän tilanteen kun saan Nesteeltä jonkin vastauksen.
Kuvassa kaksi erilaista kaasufiltteriä. "pötkelöfiltterissä" on sinteröidystä pronssista tehty suodin,
jonka voi irroittaa ja puhdistaa helposti.
Toisessa on, kuten Trumankin vastaavassa, vaihdettava suodin.
Näitä kysytään täällä Algarvessa yhä enemmän, sillä jo 2-3 vuoden aikana on moni joutunut korjauttamaan
jääkaappeja ym kaasulaitteiston osia, epäpuhtaan kaasun takia.
Jostain syystä kaasussa on yhä enemmän parafiinia, öljyä ja ne osin aiheuttavat nämä tukkeutumat.
Nämä ovat halvempia kuin esim Truman filtteri, jonka vaihtosuodin maksaa liki saman kun tuo pienempi malli.
Varsinkin ranskalaiset maksavat hymyillen viisikymppisen tuosta puhdistettavasta mallista.
Liitetiedostot
dscf3979.jpgKiitos kaikille erinomaisista tiedoista sekä aikaisemmasta tredistä vuodelta 2015. Näiden tietojen ja hyvän vinkin perusteella muutan kaasupullon käsittelyä.
http://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/tarvikkeet/ketju-129296139/
"........ Helppo kokeilla kun pullo tyhjä, pullo nurin ja antaa valua astiaan. Mustaa rasvaista mönjää tulee.
@timppa"
Arvata saattoi, ettei Neste vastaa asiakaspalautteeseen, jonka Gasum ystävällisesti edelleen toimitti heille. Tämä on isojen firmojen ongelma. Eräs hyvin menestynyt kotimainen matkapuhelinfirma oli siitä huippuesimerkki. Aliarvioivat kaikki asiakaspalautteet ja niin sitten karahdettiin kiville.
Tuleva prosessi, jos tämä ei ole vaarallista:
Onko siitä mitään vaaraa, että kaasuhanan avaa pullon ollessa ylösalaisin. Nestekaasu höyrystyy kyllä vasta venttiilissä! Jäätyykö se eikä sulkeudu enää kunnolla? Onko muuta riskiä?
Jos tämä prosessi ei osoittaudu vaaralliseksi voisin tehdä näin:
Kausipaikalla, kun vaunua ei liikuteta, varapullo tulee olemaan aina ylösalaisin etulaatikossa. Kun asennan sen, pidän sitä ylösalaisin vielä sen hetken, että suhautan kaasua (nestettä) ulos aimotuhauksen. Näin olen aina tehnyt pullon ollessa pystyssä venttiilikosteuden poistamiseksi.
Vaihtoehtoinen prosessi:
Pulloa pidetään jonkin aikaa ennen käyttöönottoa ylösalaisin. Sitten pullo käännetään nopeasti pystyyn ja kaasuhanasta tuhautetaan kaasua ennen kuin paksuviskoosisemmat nesteet ovat kerinneet valua venttiilistä takaisin pulloon.
Kumpaa suosittelette?
Tästä tulee seuraamaan se, että kaasiupullon ulostulon eteen laitettavaan kankaaseen jää näkyviin se mitä pullosta tulee, olipa vieraan aineen lähde tankattu kaasu tai pullossa olleet jäämät.
Kiitos vielä kaikille
ja erityiskiitos heille, ketkä ottavat kantaa kaasun vierasaineiden tarkastusprosessoin.
Pepe
Minä en kääntäisi pulloa ylösalaisin. Siellä pohjalla on roskaakin joka voi estää venttiilin tiiviin sulkeutumisen.
Kun pulloa pidetään oikein päin pysyvät epäpuhtaudet siellä pohjalla, ne eivät ole haihtuvia aineita.
Aika reippaasti nestemäistä kaasua tulee kun venttiilin avaa pullon ollessa käännettynä. Pullossahan on painetta n. 7 kg/cm². Suihku on parin metrin luokkaa ennen kaasun höyrystymistä, vaarallistahan tuo on.
@timppa
Tiedän...... on kokemusta!
Joskus on mm. jouduttu vähentämään kaasua pikkupullosta (3 kg), joka ihan täällä kotosuomessa aikoinaan oli täytetty niin paljon liikaa, että ylipaineventtiilistä suihkusi kaasua kun pullo lämpesi. Onneksi se alkoi autossa jo antamaan hieman kaasun hajua, joten turvallisuustoimenpiteet saatiin alkuun ennen kuin auto poksahti.
Oli pakko avata pullon venttiili oikein kunnolla, ettei vain pullo poksahda. Olisi ollut komea roihu, kun olisi siihen kaasusuihkuun tarjonnut vähän kipinää.
Nuo pullon pohjalla olevat roskat on kyllä ovela asia ja varsin huomioitava. Ei uskoisi, että siellä voi olla fyysysiä partikkeleita!
Taitaa olla niin, että jos pullon sisältöä aikoo puhdistaa niin tuo pullon käyttäminen ylösalaisin ja siitä pystyyn sekä vasta sitten perinteinen tuhautus on se järkevin ja turvallisin menetelmä tätä tyyliä ja ilman suodattimia. Joidenkin ulkomaisten sivustojen kertomien kokemusten mukaan suodattimet eivät kuitenkaan poista ongelmaa, mutta todennäköisesti vähentää ongelmien esiintymistä.
Jos sitten valitsee ratkaisun => Asennetaan suodatin!
Myös vaihdettavan sintratun keraamisen patruunan pesu voi olla haastavaa varsinkin jos siihen on imuttunut runsaasti parafiinia. Ehkä hinnasta huolimatta (joka on kohtuullinen hankintapaikasta riippuen) vaihdettava Truma partuuna olisi pitkäikäisempi ongelman uudelleen alkamisen siirtäjä.
Kohtuuhintainen suodatin ja varasuodatin:
https://www.vapaa-aika.com/Truma-nestekaasujaerjestelmaen-suodatin-1
https://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Products/2221750
Kaikesta huolimatta (asennus on melkoinen hirviö) pitänee tilata tällainen suodatin ja jättää pullon kääntely sikseen.
Tulee vain aika pitkä yhdistelmä, kaikkineen. Miten turvallinen se sitten lieneen?
Jos ensin on tämä Truma filtteri sitten paineensäädin ja jatkona letkunrikkoventtiili. Koko assy on arviolta 25 cm - 28 cm pitkä!
Hmmmmmm! Mitäs tohon nyt sanoisikaan?
Pepe
Tässä kuva asianmukaisesti asennetuista laitteista.
https://www.promobil.de/werkstatt/gasfilter-nachruesten-sauberer-brennstoff/
Kyllä, tämä näyttää hyvältä.
Korkeapaine kaasuletku vie kaasun suodatinyksikköön.
Seuraavana kahden pullon paineensäädin/pullonvaihtaja.
SITTEN ?
Mikä tämä rakennelma pullonvaihtajan alla on? Toi tollainen sylinterimäinen paksunnos. Mikä sen rooli on?
Näin se törmäyssuoja Crash-Sensor toimii.
Letkurikkoventtiili on asia erikseen kuten kuvasta näkyy.
https://www.youtube.com/watch?v=PcSRpWry6HI
Niin teki että kaasun tulo loppui,luulin että pullo tyhjä mutta niin ei ollut.Paineensäädin ei antanut kaasua lävitse.
Avoin säätimen laikkakonella kas kummaa säätimen venttiilikumi turvonnut että kaasua tullut lävitse.
Ok Matti
Noihan on eri asiat selvästi. Oikein hyvä kuvaus siitä mitä sylinterin sisällä on.
Kiitos infolinkistä.
Pepe
Hei Altti
Tervetuloa joukkoon!
Näitä samoja terveisiä on nyt lyhyellä ajalla tullut niin paljon, että taitaa olla viisasta pitää varalaite vaunussa.
Jännään nyt montako pullollista nykyinen säädin kestää.
Jostakin pitäisi löytää testaus tai kokemusperäistä luotettavaa tietoa onko näitä häiriöitä ihan oikeasti paremmin sietävää säädintä olemassa. Ilmeisesti kyse on siitä, että tiiviste ja ehkä kalvokin pitäisi olla eri materiaalia.
Tämä on hyvä: https://verkkokauppa.siilincaravan.fi/varustelu/tuote/saadin-30-mbar-tayttaa-en-12864-annex-d:n-vaatimukset/A4176200/
@timppa
Olisin vielä tyhmyyttäni kysynyt mitä hitsin eroa on ns. Letkunrikkoventtiilillä ja törmäyssuojalla ??? Ja onko sama kumpi on kun ajelet vaunun kanssa pullo auki. Jos vielä piruuttaan säästäisi niin että on vaan toisessa pullossa, siis ajelis vaan yksi käytössä ja pitäis vaihtajan vaan kämppärillä käytössä. Tää alternatiivi on kyllä melkein tsoukki, mut ei niin ettei totta toinen puoli.
Tyhmiä kysymyksiä ei ole, vastaus voi olla sellainen!
Tuossa 6 viestiä aikaisemmin "Matti Janhonen" viestissä on eriomainen linkki esitykseen siitä miten törmäyssuoja toimii.
TÖRMÄYSSUOJAn toiminta perustuu siihen, että sulkijaan syntyy sellainen kiihtyvyys, että se siirtää törmäyssuojan sisällä olevan kevyellä jousikuormalla paikallaan pidetyn sulkijakuulan kaasun ulosvirtausaukon eteen.
Tämän tyyppisessä venttiilissä on "kuittausnappi", eli painike mitä painamalla kuula saadaan vapautettua ja kaasu jälleen kulkemaan törmäyssuojan läpi. Törmäyssuoja siis sulkee kaasun virtauksen jos tapahtuu kolari tai muu voimakas tärähdys ja tämä tilanne sulkee kaasun virtauksen riippumatta siitä, onko venttiilin jälkeen kaasujärjestelmässä mitään vikaa tai ei.
Todellisuudessa törmäyssuoja ei ole sisältä sen rakenteinen kuin linkin kaaviokuva esittää. Kaaviosta kuitenkin selviää erinomaisesti se miten venttiili toimii ja miten se palautetaan.
LETKUNRIKKOVENTTIILIn toiminta perustuu kaasun virtaukseen ja siihen, että kaasun virtausnopeus venttiilin läpi kasvaa tiettyyn massavirtaan ja tämä virtaus "imaisee" sulkijakuulan mukaansa ja näin kuula sulkee kaasun virtauksen. Kun pullo suljetaan ja jokin liitin pullon ja letkunrikkoventtiilin välissä avataan, jotta paine letkunrikkoventtiilin molemmin uolin tasaantuu, vapautuu kuula- tai neulaventtiili paineen laskiessa takaisin paikoilleen ja kaasujärjestelmä toimii taas.
Letkunrikkoventtiilillä on roolinsa esim. asuntovaunuissa, missä törmäys voi repäistä pullon irti kiinnikkeistään ja samalla katkeaa kuminen kaasuletku. Tässä tilanteessa (jos paineensäätöventtiili on kunnossa ja sallii riittävän virtauksen) kaasua lähtee purkautumaan niin nopeasti letkunrikkoventtiilin läpi, että se sulkeutii silmän räpäyksessä. Letkunrikkoventtiili on helppo testata. Puhalla hiljaa venttiilin läpi ja huomaat, että tietyssä vaiheessa, aika pienellä virtauksella, venttiili sulkeutuu ja vapautuu heti kun puhaltamisen lopettaa. Letkunrikkoventtiilissä ei tarvita kuittausnappia.
Kiitos hyvästä kysymyksestä, en ole aivan varma oliko tämä vastaus tyhmä ;-)
Okkei! Selkee vastaus, asia selkis kerralla. KIitti vaan, menee kyllä hankintaan. Ollut tosin vähän niinkuin puutelistalla jonkin aikaa. Nyt menee hankintaan.
Tässä säätimessä on sisäänrakenettu letkurikkoventtiili ja tämä EN 12864 D säädin on pakollinen -07 jälkeen rekisteröidyissä vaunuissa.
https://verkkokauppa.siilincaravan.fi/varustelu/tuote/saadin-30-mbar-tayttaa-en-12864-annex-d:n-vaatimukset/A4176200/
Jos Pertti puhuu tästä venttiilistä niin sitä ei ole tarkoitettu ajoneuvokäyttöön lainkaan.
https://www.google.fi/search?q=letkurikkoventtiili&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiDu-Dg4Z3ZAhVGFSwKHQrsBRoQsAQIRQ&biw=1920&bih=949#imgrc=Kv1TPr1GUNyVWM:
@timppa
Tuo Siilinkaravaanin venttiili näyttäisi olevan ok mutta ihmettelen mikä tuossa sakemannin venttiilissä on vikana jos ei hyväksytty vaunu tai liikennekäyttäyttöön, näyttäisi kyllä näppärämmän kokoiselta. Mutta tehdään niinkuin reklementit määrää.
Tuo Siilinkaravaanin venttiili näyttäisi olevan ok mutta ihmettelen mikä tuossa sakemannin venttiilissä on vikana jos ei hyväksytty vaunu tai liikennekäyttäyttöön, näyttäisi kyllä näppärämmän kokoiselta. Mutta tehdään niinkuin reklementit määrää.
Mitä sakemannin venttiiliä tarkoitat? Vaunussa kaytettävässä paineensäätimessä tulee olla ajoneuvokäytön hyväksyntä EN 12864 ja jälkeen -07 vaunuissa EN 12864 D
@timppa
AI jaa, ok. Se vaan oli jollain saksankielisellä sivulla se pienempi googlattu venttiili, jos on ok niin pitäisi hommata se hyväksyntä, on aika kevyen ja näppärän näköinen..
Siis käykö toi siilincaravanin säädin secumotionin tilalle?
Vaunuun käy, mutta autoon ei.
@timppa
Jälleen erikoista kaasua pullossa. Teräspullosta (11 kg) tuli kaasua ulos 8 kg ja 3 kg jäi pulloon niin ettei sillä toimi kaasulaitteet 0 C lämpötilassa.
Ei mahtanut olla kovin laadukasta kaasua tuossa pullossa.
Hankintapaikasta päätellen Gasumin pullotus.
Nyt jännään milloin painesäädin lakkaa toimimasta kun venttiilin kumi turpoaa ja tukkii kaasun virtauksen.
Ei tarvinnut kauaa jännittää!
Tänään kun tulin vaunulle ei paineensäätimen läpi tullut enää kuin hiukan kaasua. Juuri ja juuri yksi kaasulieden liekki paloi. Tammikuussa 2018 jouduin ostamaan uuden paineensäätimen sen kumin turvottua tukkoon. (Katso ensimmäinen ketjun viesti.) edellinen on kestänyt vaunun iän eikä vuosikymmeniin ole tällaista ollut missään vaunussa!
Edellisestä pullosta, joka oli käytössä n. 6 kk, eli kesästä, ei tullut viimeksi kaasu ulos kunnolla. Pullon vaihto auttoi silloin 2.3.2019 kahdeksi päiväksi. Nyt seuraavalla yrittämällä paineensäätimen läpi ei tullut käytännössä mitään. Paineensäädin kesti uudesta vain 13 kk kun sen kuminen venttiilin jo turposi umpeen.
Pakko oli asennuttaa uusi "assy" letkurikkoventtiili, paineensäädin ja g-sulkijapaketti sekä toivoa, että nyt laitteet toimivat pidempään kuin yhden vuoden.
Huonon kaasun laadun ja sen, että kaasu turvottaa paineensäätöventtiilit piloille ostin yli 300 € osat ja asennus sekä matkat, autollani n. 100 km.
Onneksi on löytynyt kaasu toimittaja, jolla on ryhtiä ja halua selvittää mistä on kyse!
Palaan asiaan jos vaikka Nesteeltä oltaisiin yhteydessä sen pullon sisällön takia, minkä käytön aikana voin osoittaa paineensäätimen kumin turvonneen niin paljon, että se meni yhden pullon käytön aikana aivan tukkoon.
Hei teille taas!
Nyt olisi aika ja mahdollista syventää sitä miksi matkailuajoneuvojen käyttäjät kärsivät nestekaasun laatuongelmista.
Kaasun valmistajan ja pullottajan mukaan ongelmaa ei ole. Ongelma heidän mukaansa johtuu esim laitteistosta, joiden vaatimustaso kaasun suhteen on kiristynyt ajan saatossa ja laitteet ovat tulleet ronkelimmaksi nestekaasun laadulle. Kuitenkaan käytäntö ei ole sitä, että pullossa on varmasti sitä ainetta, mitä kaasun toimittaja tuottaa. Siellä pitäisi olla esim. 11 kg 98 % propaania ja 2 % butaania Suomessa. Pullossa voi kuitenkin 10 vuoden käytön jälkeen olla konsentraatio mistä tahansa nesteseosta ja tämä on osaltaan merkittävä ongelma tämän asian käsittelyssä. Kaasun myyjä ei nimittäin voi mitenkään tietää mitä hänen myymässään kaasupullossa on, koska kaasun pullottaja ei mitenkään voi tietää mitä kaasupullossa on silloin jo pohjalla kun sinne täytetään EU-standardin mukaisella menetelmällä speksattu määrä kaasua. Tai ei speksattu määrä, vaan pullo täytetään speksattuun pullon sisällön painoon. Huomaa tämä ero!
Löytyisiköhän ketään halukasta tekemään vaikkapa diploomityö matkailuajoneuvojen nestekaasun käyttöongelmista ja nestekaasun käsittelyyn liittyvistä faktoista ja olettamista siitä, miksi reilu 5 vuotta sitten kaasulaitteet alkoivat reistailemaan aiempaa enemmän ja tämä trendi on jatkunut nyt edelleen.
Minulla olisi antaa faktoja, yhteystietoja, yhteyshenkilöiltä saatuja tietoja ja käytännön kokemusta sekä mekaanisten laitteiden tarkastuksista havaittuja asioita. Nyt siis viimeinen paineensäädin kesti vain 13 kk ja sen läpi virtasi kaasua vain neljästä kaasupullosta. Tämän jälkeen painesäädin oli niin tukossa ettei sen läpi virrannut käytännössä yhtään kaasua. Kuvaukset ongelmasta löytyvät edellisissä postauksissa.
Asiakokoanisuuden selvittäminen kiinnostaa selvästi myös kaasun pullottajia ja tuottajia, mutta tieto heidän välisestä yhteistyöstä ongelman poistamiseksi ei vielä vakuuta. Myös EU:n kaasupullojen täytön standardi vuotaa, näin limailussa vuosikymmeniä toimineena ja mm. ilmailun onnettomuustutkinnan teknisen asiantuntijan mielipiteen osalta, kuin seula!
Em. johtuen en halua osoittaa ketään osalliseksi tai syylliseksi tähän ongelmaan ennen kuin sitä on perusteellisemmin tutkittu.
Mielenkiintoista on, että kaikki nestekaasun käsittelijät vakuuttavat, että kaasu kulkee jokaisessa tuotanto- ja pullotusvaiheessa suotimien läpi ja ne poistavat mm. näitä öljymäisiä aineita pullotettavasta kaasusta. Silti jääkaapin kaasuputkesta ja kaasufilttereistä löytyy öljymäistä ainetta ja säätimet turpoavat tukkoon jostakin syystä.
KYSYMYS:
=========
Löytyisikö halukasta tekemään tästä aiheesta vaikkapa diploomityö. Olisin vapaaehtoinen tukija ja oletan, että aivan loistavan asiakaspalvelun antaneet asiantuntijatkin olisivat edelleen käytettävissä. Ilmeisesti muutamia kaasuanalyysejä tulisi tehdä, mutta kenet saan ne maksamaan? Luulisi, että isoille firmoille joku 400 € analyysi ei olisi kohtuuton kustannus, jotta saa selville mitä kaasupullossa oikeasti on ollut, vaikka se minulle tai mahd. diploomityön tekijälle voi olla avainkysymys.
Liitteenä kuva viimeeksi tukkiintuneesta ja vika-alysoidusta painesäätimestä.
Terveisin,
Pepe
Liitetiedostot
image007.jpgOsallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.