Hyvä/helpoin vaha muoville
Hannu Mankisenmaa
06.05.2022 09:23
Aiheesta on kirjoiteltu usein, mutta kerrataan. Kysyn, mikä vaha on hyvä vahaukseen, puoli-integroidun tuulilasin yläpuolelle/katolle menevälle alueelle onko muovia tai lasikuitua. Varmaan joku sumute, mutta mikä, kokemuksia?
Jan Makkonen
06.05.2022 11:31
Jos lasikuituinen, niin käytän samaa vahaa kuin lasikuituveneessä Hempel. Hyvä muistaa,että katto on todella liukas jos on tarvetta mennä vahauksen jälkeen. Muuten olen käyttänyt Bilteman vaunuvahaa, helppo levittää ja kiillottaa. Tämä oli yksittäinen kokemus ja tarjolla paljon tuotteita,mutta lasikuituun ei kannata käyttää autovahaa.
Lauri Niittynen
06.05.2022 14:52
Ei kai katon materiaalilla ole väliä, luultavasti se on kuitenkin maalattu ja siihen sopii sama kuin muuallekin autoon. Mutta jos tosiaan on jotain muovia ilman maalia, kannattanee käyttää sille materiaalille kelpaava ainetta.
Korrek Pro ohutkalvopinnoite tuntuu toimivalta. Olen käyttänyt pari vuotta lähinnä pelkkää shampoota, vaikka muitakin makuja tuli ostettua. Pinta pysyy kiiltävänä ja vettähylkivänä eikä ole vahalla sottaamisen ongelmia. Vahaamisessahan on ongelma se, että maalille sopiva vaha ei sovi muoville ja muovinkirkaste ei sovi maalille. Pitäisi kokeilla vahvempiakin aineita alkupinnoitukseen, mutta tehokas pesuaine on vielä haussa.
Hannu Mankisenmaa
07.05.2022 12:14
Tämä tuote ei anna kunnon kiiltoa, testasin sen moottoripyörän muoviosiin.
Hannu Mankisenmaa
07.05.2022 12:20
Tämä on parempi kiiloltaa, kuin tuo edellinen, mutta en tiedä miten se toimii matkailuauton kattoalueelle. Testattu on motskarin boxiin.
Timo Haapanen
07.05.2022 12:38
Lauri NiittynenEi kai katon materiaalilla ole väliä, luultavasti se on kuitenkin maalattu ja siihen sopii sama kuin muuallekin autoon. Mutta jos tosiaan on jotain muovia ilman maalia, kannattanee käyttää sille materiaalille kelpaava ainetta.
Korrek Pro ohutkalvopinnoite tuntuu toimivalta. Olen käyttänyt pari vuotta lähinnä pelkkää shampoota, vaikka muitakin makuja tuli ostettua. Pinta pysyy kiiltävänä ja vettähylkivänä eikä ole vahalla sottaamisen ongelmia. Vahaamisessahan on ongelma se, että maalille sopiva vaha ei sovi muoville ja muovinkirkaste ei sovi maalille. Pitäisi kokeilla vahvempiakin aineita alkupinnoitukseen, mutta tehokas pesuaine on vielä haussa.
Eikös lasikuituun vedetä gelgoat jo muottiin eikä mitään maalausta ole. Käyttäytyy auringossa aivan erilailla kuin maalattu alupelti. Jos pinta pääsee mataksi on kiillon saaminen aikamoisen työn takana puhdistusvahoineen.
Omasta autostani on otsapatin yläpinta konekiillotuksen tarpeessa, vieressä 10 sentin päässä suora katto aivan kiiltävä.
Hannu Mankisenmaa
07.05.2022 12:48
Just tuo on se ongelma, kuin Timppa kirjoitti. Se "epämääräinen nihkeä alue" kaipaisi oikean vahan. Tämäkään ei ollut hyvä, laitoin sitä viime kesänä.
Markku Hämäläinen
07.05.2022 13:25
Kyllähän sen ohjaamon päällä olevan osan vahaisi millä vaan, jos sinne ylettäisi.
Jollakin harjan avulla ole rätin kanssa sotkenut sinne mitä milloinkin, mutta hyvää ainetta ei ole kohdalle sattunut.
Ari Kuusisto
07.05.2022 16:02
Mankisenmaa , tuo Auto Glymin Vinyl&Rubber Care kuminhoito on juuri tiivisteille parempaa kun silikoni joka taas sotkee paikat .
Se käy myös muovipaneeleihin hyvin.
Olen sillä käsitellyt srintterivanhuksen tiivisteet jo vuosia sitten eka kerran ja voi tulla vapaasti toteamaan että ovat lähes uudenveroiset.
Otin tiivisteet irti , sitten puhdistus/pesu kuivaus ja käsittely AutoGlymillä.
Lauri Niittynen
07.05.2022 17:05
Timo HaapanenEikös lasikuituun vedetä gelgoat jo muottiin eikä mitään maalausta ole. Käyttäytyy auringossa aivan erilailla kuin maalattu alupelti. Jos pinta pääsee mataksi on kiillon saaminen aikamoisen työn takana puhdistusvahoineen.
Omasta autostani on otsapatin yläpinta konekiillotuksen tarpeessa, vieressä 10 sentin päässä suora katto aivan kiiltävä.
Kyllä Corvetet ja muut lasikuitu- ja muoviautot on maalattu oikealla maalilla. Mutta jos on paljas lasikuitu gelgoatilla niin varmaan venevahat toimivat autossakin. Ainakin osaa niistä voi käyttää myös maalipinnoilla.
Jos maalipinta pääsee kulumaan, haalistumaan, mataksi, on senkin korjaus harjaannusta ja tekemistä vaativaa työtä. Joskus sellainen fiksaus on näköjään kuitenkin kannattavaa ja kestävää. 2001 Opelini alkoi näyttää nuhjuiselta ja käytin sen myllytyksessä ja vahauksessa kait 2008. Siitä asti on kiiltänyt hienosti ja maalipinta toimii kuin uutena myös ulkonäöllisesti (näyttää auringossa vaaleahkon tummansiniseltä ja pimeämmässä hyvin tumman siniseltä ja muut metallivärin ominaisuudet näkyvät kuten kuuluukin), vaikken sitä ole kuin laiskasti vahaillut ja nykyisin Korrek Prota käyttänyt. Auto on myös nauttinut auringonpaisteesta viime vuosina haalistumatta kaikki kesät.