Honda aggregaatin käyttö.
BRAITHWAITE WILLIAM
25.02.2008 13:26
Tervehdys!
Minulla on Hondan 1000W salkkumallinen aggregaatti, jolle tein säilytys/käyttöboksin matkailuautoni katolle. Laatikko on ruostumatonta peltiä ja siinä on isot tuuletusritilät boksin sivuissa, koska laite on ilmajäähdytteinen. Pakokaasu on ohjattu ulos putkella. Olen käyttänyt laitetta ainoastaan silloin kun auto seisoo paikoillaan. Käyttäisin laitetta mieluusti myös ajaessa, jolloin voisin pitää kesäisin ilmastointilaitetta päällä. Soitin asiasta maahantuojan valtuuttamalle Honda edustajalle, joka sanoi, että laitetta voi käyttää myös ajon aikana, kunhan pakokaasu on ohjattu laatikosta ulos ja säilytysboksin ilmanvaihto toimii. Saatuani tämän tiedon, luin kuitenkin ohjekirjaa vielä vähän aikaisempaa tarkemmin ja siellä lukee, että jos laitetta kuljetetaan autossa, pitää se olla suorassa, sillä muuten bensiini saattaa läikkyä. Heiluttaessani laitetta, ei sieltä pahemmin bensaa läiky, ainoastaan pari pisaraa polttoainetankin korvausilmaventtiilistä, venttiilin ollessa auki. Onko teillä karavaanikaverit tietoa/kokemusta laitteen ajonaikaisesta käytöstä? T. William.
UUSITALO MARKO
25.02.2008 14:55
Ajattelin rakennella samanlaisen virityksen pyörätelineeseen auton taakse. Johtoajatuksena on käyttää asunto-osan ilmastointia myös ajon aikana.
Tuntuvat nuo kiinteästi auton alle asennettavat generaattorit kovin kalliilta, joten minäkin kuulisin mielelläni hyviä vinkkejä, kuinka muut ovat järjestäneet paksusähkön saannin auton liikkuessa.
NUUTINEN ONNI I
25.02.2008 15:10
Kurkkaa ja pyydä tarjous www.dynawatt.fi.Minulla ollut 17 vuotta ja olen ollut tyytyväinen.Aina moottrinkäydessä verkkpvirtaa.
RAUTIAINEN KARI
25.02.2008 16:57
Vai oisko http://www.dynawatt.fi./
UUSITALO MARKO
28.02.2008 12:22
Kyselin hintaa.Dynawatt tulee maksamaan kaikkine oheistarpeineen noin 5000€. Se on hieman liikaa.
UUSITALO MARKO
28.02.2008 12:31
Uusin Caravan-lehti mainostaa sivulla 118 Telairin 2,5 kW:n hiljaista kaasuaggregaattia jossa on Yamahan moottori. Lehti kertoo että polttoaineen voi ottaa matkailuajoneuvon omista kaasupulloista.
Mutta onko näin? Tarvitseko aggregaatin moottori moottorikaasun, jossa kaasu tulee moottorille nesteenä?
Saksassa kyseinen laite maksaa noin 3300€ mutta suomalaisten jälleenmyyjien hintaa en ole vielä saanut selville.
NYYSSÖNEN KAJ
28.02.2008 12:53
Minkälaista kaasua tarvitset en osaa sanoa mutta jos tuo värkki pystyisi 100% hyötysuhteella muuttamaan pyörivän liikkeen sähköksi niin 11kg pullosta riittäisi polttoaine 27 tunniksi. (2,5 kWh teholla)
UUSITALO MARKO
28.02.2008 13:12
Lehti kertoo:
"Kaasun maksimikulutus on 0,85 kg tunnissa jolloin tehoa irtoaa 2,5 kW."
Eli maksimikuormalla 11 kg:n kaasupullo riittää noin 13 tunniksi. Hyötysuhde lienee siis jossakin 50% paikkeilla?
HAAPANEN TIMO S
28.02.2008 18:09
Eiköhän polttomoottori vaadi kaasun nestemäisenä.Lehden kuvassa vehkeen päällä oleva mötikkä vaikuttaa höyrystimeltä, jolla kaasu muutetaan sopivaksi.
Saksalaisten kiinteässä kaasutankissa on varmaankin mahdollista ottaa kaasu alhaalta nestemäisenä.
RAUTIAINEN KARI
28.02.2008 20:03
Joo, ja asiantuntemuksesta kertoi se että pensan poltto on polttomoottori ja kaasunpoltto ei. Mikähän ero niillä sitten on. Jos se kaasu tekee tehoa sitä polttamatta polttomoottorissa niin hyvä. Mutta kyllä se jammun moottori on ihan polttomoottori, poltteleepahan vaan kaasua.
Tai jos se onkin jammun stirling moottori? Vaikka polttaahan sekin.
HAAPANEN TIMO S
28.02.2008 20:59
Juu,juu. Mutta polttomoottoriin ei kaasua päästetä kaasumaisena kuin vasta höyrystimeltä asti,aivan moottorin kyljestä.
Höyrystimelle kaasu tulee nesteenä.
Trukeissa käytetään moottorikaasupulloa joka toimii samoin kun spray-pullo,pullon pohjaan ulottuva letku nostaa kaasun nesteenä höyristimelle.
Tavallisesta pullosta höyrynä tuleva kaasu ei toimi polttomoottorissa.
HAAPANEN TIMO S
01.03.2008 12:05
Palataan vielä tähän kaasuaggregaattiin, nouseepa juttu ylös.
Lehden ilmoitus on niin harhaanjohtava kun olla voi.
Jos katsotte sivulla 118 olevaa kuvaa,kuvassa näkyy harmaa mötikkä, jossa on liitin.
Tähan liittimeen asti kaasu on saatava nestemäisena,pullon täydellä paineella (huoneenlämmössä n.7 bar) Vasta tuosta höyrystimestä alkaen kaasu on höyryä ja johdetaan letkulla aggregaatin polttomoottorin kaasuttimen kurkkuun.
Omia kaasupulloja ei voi käyttää, on käytettävä erillistä moottorikaasupulloa.Melkoisen varmaa on, etteivät kaikki kauppiaat ymmärrä tätä asiaa.
Telairilla on muitakin malleja:
http://www.support-telecogroup.com/telecogroup/telair/en/prodotti.htm
UUSITALO MARKO
01.03.2008 12:47
Moottorikaasun käyttö matkailuajoneuvossa saattaa osoittautua sikälikin hankalaksi, että moottorikaasupullo pitää säilyttää vaaka-asennossa. Harvassa matkailuautossa on siihen tarkoitukseen sopivaa tilaa.
NYYSSÖNEN KAJ
01.03.2008 12:52
Näyttäis toimivan ihan maakaasulla. Ei muuta kuin kiinteä kaasutankki autoon.
ENERGY 8012 Super-silent GAS generator
Generator runs on LPG liquid gas and can deliver up to 70 Amps at approximately 13.5 Volts. It can be used as a power supply for a 12Vdc air conditioner
HAAPANEN TIMO S
01.03.2008 13:26
Eikös se ole näin:
LPG= Liguefied petroleum gas Tavallinen nestekaasu
LNG= Liguefied natural gas Nesteytetty maakaasu
CNG= Compressed natural gas Paineistettu maakaasu
MURTO JUHA
02.03.2008 12:19
Kommentoin vain tuota LPG asiaa, minulla on 26 litran LPG pullo autossa ( eikä muuta pulloa ), sen pitäisi olla puhtaampaa kuin butaani/propaani, ei esim mustaa kattilanpohjia. http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-camper-motorhomes/fles-lpg-prakto/index.htm Kaasu maksaa täällä Belgiassa jotain 40 senttiä litra. Pullon täyttö maksaa siis jotain 8 euroa kerta. Hankintahinta oli n. 300 euroa mutta mukavuudesta maksan mielelläni, kaasua saa bensa-asemilta ympäri euroopan enkä tarvitse lainkaan vaihtopulloja. Yhdellä pullolla olen pärjännyt. Terkuin Murtsi.
HAAPANEN TIMO S
02.03.2008 17:01
LPG on propaania tai butaania. Nestekaasutuotteiden yhteinen englanninkielinen nimi on LPG.
Kovat vaatimukset täälläkin kaasulla on.Taitaa olla mielikuva se puhtaus.
MURTO JUHA
02.03.2008 20:59
Ajattelin sitä Telairin generaattorin käyttöä sillä tankattavalla LPG -kaasulla, kun täällä Belgiassakin vaihtopullo "tavallista" nestekaasua maksanee n. 20 euroa ja LPG pullon täyttö vain 8 euroa niin sehän voisi olla "edullista" (jos mikään nyt on) sähköä. Luultavasti edullisempaa kuin bensalla sähkön tekeminen, tää on tällaista mutua... On toi hankintahinta aika kova, saksassa 3100 € tuo 2,5 kw laite. Nyt löytyi vertailu bensa/kaasunkulutus per tunti:
max. Verbrauch Benzin: 1,2 l/h
max. Verbrauch Gas: 0,7 kg/h
HAAPANEN TIMO S
03.03.2008 18:02
Ongelma onkin tässä:
http://www.tehokaasu.fi/uutiset/32003/Tehokaasu%20Uutiset%203_2003.pdf
Katso sivu 3/4 Se ei toimi sillä höyrymäisellä kaasulla.
Siinä koneen päällä on höyrystin,sitä ei olisi jos käytettäisiin höyrymäistä kaasua.
Tuosta sun linkistäsi löysin kuvia höyrystimistä ja sikäläisitä moottorikaasupulloista:
http://vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-hefvorken/index.htm.
HAAPANEN TIMO S
03.03.2008 18:27
Ai niin! Et ole tainnutkaan nähdä uutta Caravan-lehteä, jossa kuva aggregaatista on.
MURTO JUHA
03.03.2008 20:44
terve taas, kyllä kohta varmaan posti kulkee tänne Rysäläänkin ja saan tuoreen karvanaamarin luettavaksi ! Kiva saada valaistusta asiaan myös muilta, kaikenlaista kaasutarviketta kun on myynnissä ja tarkkana saa olla ettei osta sutta tai jopa vaarallista laitetta. EU:n alueella on niin monta kansallista "standardia" käytössä että sylettää. Onko niin vaikeaa saada yhteneväistä kaasupulloa aikaiseksi EU:n alueelle. Asiasta toiseen, minulta syttyi invertteri tuleen ajon aikana moottoritiellä, onneksi olin yksin autossa eikä ollut vaimo ja lapset kyydissä (ajoivat edellä pikkuautolla, oltiin hakemassa matkavessaamme huollosta). Hyvä ettei koko auto palanut, hajuhaitta vaivasi muuten monta kuukautta. Kärhämoin asiasta täällä myyjäliikkeen, maahantuojan ja valmistajan kanssa sitkeästi viime kesästä asti ja nyt on uusi, isompi invertteri tulossa. Kyseinen firma ei enää mainosta nettisivullaan että se invertteri sopii käytettäväksi aircon kanssa.. tarkoitan vain sitä että vaikka sähkö- ja kaasuasennukset on tehty asiantuntijan toimesta, jokin voi silti näköjään mennä pieleen.