- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Tarvikkeet »
- FitNord Flow vaihteeton sähköpyörä
FitNord Flow vaihteeton sähköpyörä
Esittelyssä kevyt Alumiinirunkoinen vaihteeton sähköpyörä | FitNord Flow
https://youtu.be/T-P7ISHNI4M?si=JawL7w-skfReDEMeö
Liitetiedostot
00001_pyora_esittely_logo.jpgTuo sinkulointi on just oikea suuntaus sähköpyörissä. Sähkömoottori korvaa vaihteiden tarpeen.
Sähköttömissäkin pyörissä pidän yksivaihteisen jalkajarrullisen pyörän toimintavarmuudesta ja yksinkertaisuudesta.
Tuo sinkulointi on just oikea suuntaus sähköpyörissä. Sähkömoottori korvaa vaihteiden tarpeen.
Sähköttömissäkin pyörissä pidän yksivaihteisen jalkajarrullisen pyörän toimintavarmuudesta ja yksinkertaisuudesta.
Olen kyllä kanssasi täysin samaa mieltä ,että tuo Sinkulointi on loisto juttu näissä sähköavusteisissa polkupyörissä.Tällä vähäisellä ajotuntumalla pyörälläni voin todeta sen vaativan ajajaltaan normaalia sähköpyörää enemmän polkemista akun ajoajan pidentämiseksi.Tällä ei kyllä taida millään keinolla päästä liikkeen lupaamaan jopa 60 km toimintamatkalle.
Oli kuinka vaan pyörään olen tyytyväinen ja se vastaa hyvin tarpeitani .
Kyllä sillä varmaan pääsee 60km kauniilla kesäkelillä myötätuulen polkien ja avustus pienimmällä tasolla.
Kyllä sillä varmaan pääsee 60km kauniilla kesäkelillä myötätuulen polkien ja avustus pienimmällä tasolla.
Myyjäkin toteaa tuon saman eli jopa 60 km on mahdollista optimiolosuhteissa.
Minulla on nyt testi vaiheessa pyörän käyttäytyminen ,jonkin ajan kuluttua osaan kertoa lisää.
Kyllä sillä varmaan pääsee 60km kauniilla kesäkelillä myötätuulen polkien ja avustus pienimmällä tasolla.
Kyllä tällä FitNord Flow vaihteettomalla sähköavusteisella pyörällä voi päästä myyjän lupaamat 60 km optimiolosuhteissa.Tänään täydellä akulla lämpimällä ilmalla päästelin menemään mittarissa näkyvän 10 km ja vielä oli jäljellä täydet kuusi tolppaa.
Ajoin tuon 10 km ykkösavulla pääasiassa.Muutamassa nousussa käytin sähköapua hetken vitosella.
Jatkossa ajelen lähinnä 3-5 sähköavulla .Eli sitten max.toimintamatka lienee 35-40 km ,riittää kyllä minun tarpeisiin.
Liitetiedostot
20240522_182715.jpgKyllä sillä varmaan pääsee 60km kauniilla kesäkelillä myötätuulen polkien ja avustus pienimmällä tasolla.
Kyllä tällä FitNord Flow vaihteettomalla sähköavusteisella pyörällä voi päästä myyjän lupaamat 60 km optimiolosuhteissa.Tänään täydellä akulla lämpimällä ilmalla päästelin menemään mittarissa näkyvän 10 km ja vielä oli jäljellä täydet kuusi tolppaa.
Ajoin tuon 10 km ykkösavulla pääasiassa.Muutamassa nousussa käytin sähköapua hetken vitosella.
Jatkossa ajelen lähinnä 3-5 sähköavulla .Eli sitten max.toimintamatka lienee 35-40 km ,riittää kyllä minun tarpeisiin.
Liitetiedostot
20240522_182715.jpgMulla on tuosta mallista hieman vanhempi painos, mutta joo, vaihteeton sinkula. Sähkö ei ole päässyt loppumaan ajellessa, kun en mikään matkapyöräilijä ole, kunhan leiristä kauppaa, kaupunkiin tms. reissuja. Ihan hyvä minunlaiselleni polkijalle...mutta..mutta.. Ylämäessä menee rouvvan ohitte ja alamäessä ylivoiman hoitaa ylipaino, mutta tasasella rouvva pyyhkäsee ohitte vaikka kuinka sotkisin!
Eli tuo sähkötoimisuus myös rajoittaa vauhtia ja usen toivonkin, että olisipa edes se yksi ylivaihde...tasaselle..
Niin, onhan siinä vaihteettomuudessa omat ongelmansa, vaikka se toisaalta mukavasti yksinkertaistaa asioita.
Itselläni on 10-vaihteinen sähköpyörä. Matkavauhdissa käytän eniten vaihteita 6-8, varmaan 7 on se eniten käytetty. Ajan yleensä tasaisella noin 22-30 km/h eli välillä mennään ilman sähkön avustusta. Alamäessä otan joskus lisää vauhtia noilla 9-10 vaihteilla, vaikka minullakin ylipaino hoitaa ison osan alamäen vauhdissa.
Ei noilla matkavauhdeilla käytettävillä vaihteilla mäkiä nousta, vaikka on 85nm vääntävä moottori, kun tuossa Flow:ssa on vain 40nm vääntö. Kotikulmien kevyen liikenteen väylillä on jyrkimmillään sellaisia mäkiä, joita nousen ehkä vaihteella 3. Muuten hyytyy sekä polkija että moottori. Kotipihaan todella jyrkällä rinnetontilla nousen sitten vaihteilla 1-2.
Pitkän selitykseni pointti on se, että en keksi yleispätevää vaihdetta, jolla suostuisin aina ajamaan. Ei ole vaihdetta, jolla pääsisin sekä mäen päälle että pystyisin pitämään millään tavalla järkevää matkavauhtia. Toki minulla asiaan vaikuttaa se, että pyörässäni on keskimoottori eli voima takapyörään siirtyy vaihteiston läpi. Jos on ylämäessä reilusti liian iso vaihde, niin ei se nouse vaikka kuinka on 85nm vääntö. Keskimoottori tarvitsee vaihteita siinä missä ihmispolkijakin.
Kuvien perusteella Flown ainoa vaihde on välitykseltään niin pieni, että sillä ei taida pystyä polkemaan lähellekään sähköavustuksen ylärajaa eli 25km/h?
Minusta sähkösinkula ei ole ollenkaan hyvä idea, vaikken pyöräilyn harrastaja tai himopyöräilijä olekaan. Jollekin toiselle se totta kai voi olla kovinkin passeli malli.
Mulle pyöräily on fiilistelyä ja nautiskelua. Tasamaalla ajan noin 18km/h. Ylämäkeen vauhti hidastuu, mutta kuvan nojapyörällä ei vielä ole mäet jääneet nousematta. Nojapyörässä saa kovan polkuvoiman, koska saa puristaa selkänojaa vasten, ikään kuin jalkaprässissa. Alamäkeen ei mielestäni tarvitse polkea. Pyörässäni on 16 vaihdetta, mutta käytän vain yhtä, muut on turhia. Pyöräilen noin 2000km kesässä.
Liitetiedostot
img_20240310_124351.jpgVmo ajaa 3-vaihteisella e-Jopolla vaihteella 3. Oli sähkö päällä tai ei.
Kyllä hän tietää että muitakin vaihteita on mutta kun on löytänyt hyvän niin miksi sitä vaihtaisi.
Niin se sanoo minustakin.
Mulle pyöräily on fiilistelyä ja nautiskelua. Tasamaalla ajan noin 18km/h. Ylämäkeen vauhti hidastuu, mutta kuvan nojapyörällä ei vielä ole mäet jääneet nousematta. Nojapyörässä saa kovan polkuvoiman, koska saa puristaa selkänojaa vasten, ikään kuin jalkaprässissa. Alamäkeen ei mielestäni tarvitse polkea. Pyörässäni on 16 vaihdetta, mutta käytän vain yhtä, muut on turhia. Pyöräilen noin 2000km kesässä.
Minulle taasen (sähkö)pyörä on ensisijaisesti hyötykulkine ja auton korvike. Toki käyn välillä myös hikilenkillä tai fiilistelemässä, mutta kun en ole urheilumiehiä niin harvemmin. Jotta tulisi mahdollisimman usein lähdettyä pyörällä auton sijaan, tarvitaan hyvää keskinopeutta ilman merkittävää läkähtymistä.
Jos nyt raa'asti oletan että tuollaisella vaihteettomalla sähkösinkulalla keskinopeuteni olisi 12 km/h vs. oman pyöräni 24 km/h, niin sen pohjalta muutama todellinen esimerkki. Auton matka-aikoihin vaikuttaa se, että reitti on vähän pidempi ja reitillä on pyörää enemmän kärkikolmioita.
Hyvän kaverini luo saunomaan reilun 10 km päähän: auto 15 min per suunta, oma pyöräni 25min tai sinkula 50 min.
Noista luvuista näkee, että hyvä keskinopeus pyörällä vähentää auton käyttöä. Siksi sinkula olisi itselleni huono vaihtoehto - pyörää tulisi käytettyä paljon vähemmän ja ajettua enemmän autolla.
Sama ilmiö tulisi tietenkin myös vankkurireissuilla. Hyvä keskinopeus tarkoittaa sitä leiristä kauempana oleviin kohteisiin viitsii lähteä tutustumaan. Jos ainoa käyttötarve taas on kaupassa käynti kilometrin päässä, niin sitten on aika sama mitä vauhtia pystyy polkemaan.
On mulla asiointiajoihin sähkönojapyöräkin. Tämä kulkee laillisen 25km/h ja tarvittaessa ei paita kastu, kun laittaa avustuksen isolle. Pyörässä on kolme vaihdetta, joista tarvii vain yhtä. Sitä suurinta pykälää.
Liitetiedostot
img_20230918_134244.jpgHarvoin olen ollut niin sataprosenttisesti samaa mieltä jonkun kirjoittajan kanssa kuin nyt Jarin T:n kanssa.
Itselläni sähköpyörät käytössä jo lähes kymmenen vuoden ajan niin kotiympyröissä kuin reissuillakin ja allekirjoitan nuo Jari T:n terävät ja tarkat huomiot.
Yksivaihteiset (eli vaihtteettomat) pyörät jäivät multa 60-luvulle, pikkupoika vuosille.
Kiitos myös tekstin jakamisesta selkeälukuisiin kappaleisiin, miellyttävää tekstiä (toinen ääripää on yhteen pötköön kirjoittaminen, pitkästi ja jaaritellen, huonolla suomen kielellä).
Myyjäkin toteaa tuon saman eli jopa 60 km on mahdollista optimiolosuhteissa.
Minulla on nyt testi vaiheessa pyörän käyttäytyminen ,jonkin ajan kuluttua osaan kertoa lisää.
Latasin akun täyteen ja lähdin ajamaan pyörällä 1 - avustuksella melkoisen tasaisella lähes koko matkan muutamissa kohdin jouduin ylämäki osuuksilla ottamaan 5 - avun käyttöön .Palkki näytti lähtiessä kuutta tolppaa ja kymmenen km ajettuani oli mittarin palkit edelleen näyttämässä täyttä kuutta.Siihen lopetin testauksen ja tulin siihen tulokseen ettei se myyjä ole liioitellut siinä ,että tällä pyörällä on mahdollista ajaa jopa 60 km.Siinäpä se onkin sitten se juju eli tuolla ykkös avulla tämä pyörä on oikeastaan sama kun ajaisi ihan tavallista pyörää ,toki niissä muutamissa ylämäki osuuksissa oli viitosapu tarpeen ja silloin tämä oli sähköavusteinen vaihteeton sähköpyörä.Minulle tämä ei ole tuottanut mitään pettymystä ,eli ostaessani tiesin mitä saan ,toki jos ajaa esim. 3-5 avustuksilla ei tuo akun kesto ole kuin 35-40 km joka kyllä on riittävä minun tarpeisiin.
Ari-Pekka W . sama juttu kyllä tämä riittää minun tarpeisiin mainiosti.
Niin, onhan siinä vaihteettomuudessa omat ongelmansa, vaikka se toisaalta mukavasti yksinkertaistaa asioita.
Itselläni on 10-vaihteinen sähköpyörä. Matkavauhdissa käytän eniten vaihteita 6-8, varmaan 7 on se eniten käytetty. Ajan yleensä tasaisella noin 22-30 km/h eli välillä mennään ilman sähkön avustusta. Alamäessä otan joskus lisää vauhtia noilla 9-10 vaihteilla, vaikka minullakin ylipaino hoitaa ison osan alamäen vauhdissa.
Ei noilla matkavauhdeilla käytettävillä vaihteilla mäkiä nousta, vaikka on 85nm vääntävä moottori, kun tuossa Flow:ssa on vain 40nm vääntö. Kotikulmien kevyen liikenteen väylillä on jyrkimmillään sellaisia mäkiä, joita nousen ehkä vaihteella 3. Muuten hyytyy sekä polkija että moottori. Kotipihaan todella jyrkällä rinnetontilla nousen sitten vaihteilla 1-2.
Pitkän selitykseni pointti on se, että en keksi yleispätevää vaihdetta, jolla suostuisin aina ajamaan. Ei ole vaihdetta, jolla pääsisin sekä mäen päälle että pystyisin pitämään millään tavalla järkevää matkavauhtia. Toki minulla asiaan vaikuttaa se, että pyörässäni on keskimoottori eli voima takapyörään siirtyy vaihteiston läpi. Jos on ylämäessä reilusti liian iso vaihde, niin ei se nouse vaikka kuinka on 85nm vääntö. Keskimoottori tarvitsee vaihteita siinä missä ihmispolkijakin.
Kuvien perusteella Flown ainoa vaihde on välitykseltään niin pieni, että sillä ei taida pystyä polkemaan lähellekään sähköavustuksen ylärajaa eli 25km/h?
Minusta sähkösinkula ei ole ollenkaan hyvä idea, vaikken pyöräilyn harrastaja tai himopyöräilijä olekaan. Jollekin toiselle se totta kai voi olla kovinkin passeli malli.
Niin sinä et kenties tiedä taustojani mikä on johtanut tämän pyörän hankintaan ? Eli olen sairastanut lokakuusta 2023 ruokatorven syöpää ja hankin tämän nimenomaisen pyörän omaan kuntoutumiseeni.Nuo sytostaattihoidot ovat sinänsä aika helppoja ja kivuttomia,mutta hoitojen jälkeen on noin viikon erilaisia sivuoireita,kuten sormenpäiden nipistelyä tai tunnottomuutta sekä kylmäarkuutta.Minulle tämä laite sopii erinomaisesti juuri siksi,ettei siinä ole liikaa sorminäppäryyttä vaativia osia.Kuten sanoi minua ei liioin Newtonit nyt juuri kiinnosta eikä muukaan "rakettitiede" analyysi aiheesta .Tämä pyörä on erinomainen minulle juuri tässä tilanteessa ja lyhyissä ajoissa lähiympäristössä,toki pisin lenkkini on ollut reilut 15 kilometriä .
Näillä mennään ja kuntokin on noussut vähitellen ja muuten kun tämä on nimenomaan sähköavusteinen vaihteeton polkupyörä sa myös tarkoittanee,että tätä joutuu myös polkemaan ja varsinkin ylämäki osuuksilla tarvitaan molempia viitos sähköapu ja "kauramoottori" kumppanina niin ne kimpassa on tarjonnut sellaiset Newtonit ,ettei ole tarvinut pyörää alkaa taluttamaan.
Vmo ajaa 3-vaihteisella e-Jopolla vaihteella 3. Oli sähkö päällä tai ei.
Kyllä hän tietää että muitakin vaihteita on mutta kun on löytänyt hyvän niin miksi sitä vaihtaisi.
Niin se sanoo minustakin.
Näinhän se on Seppo että se on pääasia mistä itse tykkää ,oli muut sitten mitä mieltä tahansa ja sano vaimolle että pitää päätöksensä ja nautinnollisia pyöräretkiä teille.
Näinhän se on Seppo että se on pääasia mistä itse tykkää ,oli muut sitten mitä mieltä tahansa ja sano vaimolle että pitää päätöksensä ja nautinnollisia pyöräretkiä teille.
Näinhän se on Seppo että se on pääasia mistä itse tykkää ,oli muut sitten mitä mieltä tahansa ja sano vaimolle että pitää päätöksensä ja nautinnollisia pyöräretkiä teille.
Näinhän se on Seppo että se on pääasia mistä itse tykkää ,oli muut sitten mitä mieltä tahansa ja sano vaimolle että pitää päätöksensä ja nautinnollisia pyöräretkiä teille.
Niin sinä et kenties tiedä taustojani mikä on johtanut tämän pyörän hankintaan ? Eli olen sairastanut lokakuusta 2023 ruokatorven syöpää ja hankin tämän nimenomaisen pyörän omaan kuntoutumiseeni.Nuo sytostaattihoidot ovat sinänsä aika helppoja ja kivuttomia,mutta hoitojen jälkeen on noin viikon erilaisia sivuoireita,kuten sormenpäiden nipistelyä tai tunnottomuutta sekä kylmäarkuutta.Minulle tämä laite sopii erinomaisesti juuri siksi,ettei siinä ole liikaa sorminäppäryyttä vaativia osia.Kuten sanoi minua ei liioin Newtonit nyt juuri kiinnosta eikä muukaan "rakettitiede" analyysi aiheesta .Tämä pyörä on erinomainen minulle juuri tässä tilanteessa ja lyhyissä ajoissa lähiympäristössä,toki pisin lenkkini on ollut reilut 15 kilometriä .
Näillä mennään ja kuntokin on noussut vähitellen ja muuten kun tämä on nimenomaan sähköavusteinen vaihteeton polkupyörä sa myös tarkoittanee,että tätä joutuu myös polkemaan ja varsinkin ylämäki osuuksilla tarvitaan molempia viitos sähköapu ja "kauramoottori" kumppanina niin ne kimpassa on tarjonnut sellaiset Newtonit ,ettei ole tarvinut pyörää alkaa taluttamaan.
Tiedän kyllä kaima tilanteesi, olen videoitasi seurannut jo vuosia. Kiitoksena niistä sinulle vähän sponssiakin Youtuben kautta heitin, kun toit sairautesi julki.
Tarkoitukseni ei ollut arvostella sinun eikä kenenkään muunkaan valintoja. Sanoinkin tuossa lopussa sen, että jollekulle muulle sinkula voi olla hyvä valinta.
Halusin tuoda alkupään viesteihin verrattuna vähän toisenlaista näkökulmaa. Se mikä on yhdelle hyvä ei välttämättä ole sitä jollekulle toiselle. Jos joku täältä esim. etsii sähköpyöräkokemuksia oman valintansa tueksi, on mielestäni paikallaan tuoda esiin erilaisia näkökulmia, ketään arvostelematta.
Ei muuta kuin hyviä kilometreja ja hienoa että olet pyörääsi tyytyväinen. Ja ennen muuta, toivottavasti syöpä talttuu, vointi edelleen paranee ja pääsette Vuokon kanssa taas vankkurireissuistakin kunnolla
nauttimaan.
Tiedän kyllä kaima tilanteesi, olen videoitasi seurannut jo vuosia. Kiitoksena niistä sinulle vähän sponssiakin Youtuben kautta heitin, kun toit sairautesi julki.
Tarkoitukseni ei ollut arvostella sinun eikä kenenkään muunkaan valintoja. Sanoinkin tuossa lopussa sen, että jollekulle muulle sinkula voi olla hyvä valinta.
Halusin tuoda alkupään viesteihin verrattuna vähän toisenlaista näkökulmaa. Se mikä on yhdelle hyvä ei välttämättä ole sitä jollekulle toiselle. Jos joku täältä esim. etsii sähköpyöräkokemuksia oman valintansa tueksi, on mielestäni paikallaan tuoda esiin erilaisia näkökulmia, ketään arvostelematta.
Ei muuta kuin hyviä kilometreja ja hienoa että olet pyörääsi tyytyväinen. Ja ennen muuta, toivottavasti syöpä talttuu, vointi edelleen paranee ja pääsette Vuokon kanssa taas vankkurireissuistakin kunnolla
nauttimaan.
Ei tässä mitään hätiä ,en ole loukkaantunut mistään.Aina ei vaan jaksa miettiä tarkkaan sanomisiaan ja siten voi lipsahdella jotain mitä ei ole tarkoittanut ?
Kiitos sinulle sponssista ja 93 muulle lahjoittajalle.Niinhän siinäkin kävi ,että You Tube nappasi osuutensa eli puolet ja verottajakin tuli osingoille myös.Toki ihan kiva summa jäi minulle joka tuli kyllä hyvään tarpeeseen ,kun pienellä eläkkeellä tässä sinnitellään.Sain pitkäksi aikaa hankittua noita Fresubin energia juomia ja selvisin niiden avulla noin puolisen vuotta kestäneestä liemiruokinta jaksosta.
Nyttemmin olen saanut syödä jo normaali ruokia muutaman viikon.
Mentiin näemmä vähän sivuraiteelle pyöräily aiheesta ,joten palataan siihen.
Minä pidän tosiaankin kuntoani yllä tällä Sinkula pyörällä ja se sopii hyvin minun tarpeisiin.
Jos joku tietää missä on Pajulahden urheiluopisto niin sinne usein poljen ihailemaan Iso-Kukkasen järveä ja läheistä luontoa.
Takaisin palatessani onkin melkoisen pitkää nousua ja siinä kyllä tarvii töitä tehdä polkienkin .
Vitos sähköavulla ja polkemalla se kyllä on luonnistanut hyvin.
Nyt alkaa näyttämään myös sellaiselta ,että on mahdollista päästä aina välillä caravan reissuille muutamiksi viikoksi hoitojen välissä.
Yhden alan yrityksen kanssa on vireillä myös pientä yhteistyön tynkää,joissa reissaan ja kuvaan mitä he haluaa ? Siitä sitten videoita kunhan päästään alkuun.
En siis ole luovuttamassa ,vaan aion sinnitellä joidenkin iloksi ja muutaman meilensäpahoittajan harmiksi vielä jonkun tovin ,tehtävä on kesken .
Sinulle myös antoisia reissuja ja seuraa edelleen Senioritubettajan kanavaa.
Kiitos myös tuesta ja myötäelämisestä.Se on moro nyt.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.