Diesel ilmanlämmitin

Kari Tolmunen 10.10.2019 10:26

Ostin 8kw diesel ilman lämmittimen, toimiiko tuo tupaöljyllä vai pitääkö olla dieseliä, Malli kiinalainen, mutta jos en nyt ihan väärin muista niin primuksen vastuksien tehot oli 2+2 kw eli tossa myllyssä pitäis olla tuplana primuksen sähkövastusten teho ja silläkin tarkeni -20 asteisessa ilmastossa

Toivo Koistinen 10.10.2019 10:39

Löpön, ja dieselin ero on väri, ja vero. Eli toimii, ja kannatta aina talvilaatua, se palaa paremmin.
Tp

Kari Tolmunen 10.10.2019 10:43

Onko nuo kW:t verrannollisia tollai ihan suoraan primuksessa lämpö tulee patterista ja tuossa tohottimesta kuumana ilmaan. Taitais olla trumatic sopivampi vertailu kohde


Itsellä ei ole kokemusta kuin Aldesta ja Primuksesta
muokattu: 10.10.2019 10:44
Harri Halinen 12.10.2019 20:26

Toivottavasti palaa myös hiilihiukkaset, eikä karstaannu. Likaisen ja huonosti (epäpuhtaasti) polttavan naapurissa on ikävä olla, eikä siitä itsekään nauti.
Monenlaisia kun on eikä luotettavia vertailutietoja.

Seppo Suomi 24.10.2019 17:05

Millaiset kokemukset diesel lämmittimistä matkailuautoissa ? Paljonko vie sähköä ja onko käryä ulkona ? Tarkoitan uutena autoon asennettuja laitteita.
@seppo

Toivo Koistinen 24.10.2019 19:42

On. 8 vuotta on kokemusta. tehokas, tuossa peltikopassa sa kylpeä 30 pakasessa, jos pistää isolle.
Ollaan leirillä, käytetty. Pakokaasua tulee tietysti, mutta haitalle asti ei, eli toimii hyvin.
Sähkön syöppö on kun pakkasella käyttää. Polttoaine pumpun raskaan olonen nakutus ei ole mukavaa kuultavaa.
Siinäpä tärkeimmät.
Tietysti se, että ei tarvi nousta lämmön takia ulos vaihtamaan pulloa suunnilleen kello 02,36 0sapuilleen, on hyvä puoli, eikä kaasupullorumbaa, kun ainoastaan hella, ja jääkaappi käyttää kaasua, eli mejän tahilla noin vuosi, ja pullo.
Tp

Kari Tolmunen 24.10.2019 19:46

Olen katsellut videoita ja kiinnittänyt myös huomiota tähän pa pumpun ääneen eikö sitä saa mitenkään eristettyä

Kari Tolmunen 24.10.2019 19:46

Olen katsellut videoita ja kiinnittänyt myös huomiota tähän pa pumpun ääneen eikö sitä saa mitenkään eristettyä

Toivo Koistinen 24.10.2019 20:22

Eikai sitä. Sehän on jossain sielä lämmittimen seutuvila, en ole tutkinu. En tosin ole kysely viisailta, että voiko sille.
Minua se ei ninkään häirihe, kun mulla kuulemma uni ei häiriinny ydinlatausta pienemillä äänillä.
Ennemminki kuulemma minun hiljentämiseen saisi jotain keksiä, kun siinä desipelit on työsuojelulain rikkomisen tasolla, vaikka en minä ole kuullu, että korsaisin.
En ole tohtinu kysyä, onko ollu mielessä henkeen kohdistuvia ajatelmia. Eli se nakutus on murheista pienimpiä,,, kai.
Tp

Kari Tolmunen 25.10.2019 07:51

Se pumppu on kai jotenkin erikoinen toimii jollain sysäyksillä josta tämä ääni tulee, jos pumpun vaihtaisi sellaiseen pyörivään malliin, voisiko toimia. Ittellä tulee mieleen liian polttoaineen palautus säiliöön miten se hoituu taitaa mylly tukehtua liikaa löpöön

Kari Tolmunen 25.10.2019 07:53

Sen verran katselin Trumatic lämmittimien tehoja että ovat noin 4kWn tehoisia että tehoa tossa myllyssä kyllä riittää

Toivo Koistinen 27.10.2019 14:01

Kun oli nätti pikkupakkanen, ja auto on seissy pari kukautta, pistin ladosa käyntiin molemmat vebastot.
Olivat tunnin verran, ja menin pistämään käyntiin.
Etuovi oli ladossa auki, mutta muuten kiinni, joten tuuli ei käyny. Huomasi nenä, että vähän hajua, mutta ei näkyvä savua, eli kyllä noilla lämmittimillä tohtii leirille mennä.
Aattelin keväällä kahtoa huoltoa noille, ja siinä yrittää josko tuon sisälämmittimen polttoaine pumpun, ja kiinityksen väliin jotain pehmeää kumia vaikka vaimentamaan sen nakutuksen.
Tp

Kari Tolmunen 27.10.2019 14:08

Ittellä on sellaista talviteltan katossa ollutta solukumia, ja ajattelin sillä eristää koko lämmittimen, ja tänä pumppu johonkin vuorattuun koteloon. Kiitos sinulle Toivo Koistinen hyvistä vinkeistä ja tiedosta.

Toivo Koistinen 27.10.2019 16:30

Hyvä kun oli apua. Jos koteloit lämmittimen, nin on hyvä saada sinne koteloon ilmanvaihtoa, ettei sen kotelon sisällä tule liian kuuuma.
Tuosa meilä on kaksi suorakaiten muotoista ritilän suojaamaa ilmankierto aukkoa, jotain 30 cm x 8 cm kumpanenkin.
Tp

Harri Kolu 27.10.2019 17:47

Mites tuo lämmönsäätö näissä toimii? Onko laite on/off tyylinen, eli sammuu kun haluttu lämpötila on saavutettu, ja kytkeytyy taas päälle kun lämpöä tarvitaan. Vai osaako laskea tehoa kun haluttu lämpö on saavutettu? Ja jos osaa, niin pienentääkö liekkiä, vai vain puhallintehoa?

Kari Tolmunen 27.10.2019 17:58

Itse en ole vielä tuota tohotinta asentanut, mutta sen mitä olen you tubesta nähnyt niin termostaatti pienentää ainakin pyörimis nopeutta, sitä en tiedä mitä sitten tapahtuu kun haluttu lämpötila on saavutettu. Tähän varmaan osaa vastata Toivo Koistinen

Toivo Koistinen 27.10.2019 18:44

Termostaatti pienentää puhaltimen, ja pienentää liekkiä, koska nakutus harvenee. Mutta luullakseni sammuttaa myös, koska kun on lämpöä tarpeeksi, nin hiljaa puhaltaa kylmää hetken, ikäänkuin jäähdyttää palotilaa, ja siten puhallus sammuu, kunnes tarpeentullen alkaa uudestaan nakutus.
Tästä en ole ihan varma, koska ei ole tullut nin tutkittua, kun on pelannut vielä hyvin.
Tp

Harri Kolu 27.10.2019 19:34

Kiitos Karille ja Toivolle vastauksista. Kiinnostaisi kovasti asentaa omaanikin tommoinen lisälämmittimeksi Truman rinnalle. Oon niin kyllästynyt tuohon kaasupullojumppaan. Ulkomailla pullon täyttäminen ongelmallista. Talvella kun käyn kelkkailemassa pohjoisessa, niin kovilla pakkasilla viikon reissulla, pitäis olla oma peräkärry kaasupulloille.

Toivo Koistinen 27.10.2019 20:51

Käsittääkseni tuommonen 8 kw mylly on varsin tehokas, jos vertaa, että tuossa meillä on 3 kw laite, ja kokemus on, että 30 pakkasessa se pitää reilusti tuon lämpösenä, ja vielä varaa olisi lisätä lämpöä.
Eli uskoisin riitävän perinteisen asuntoauton lämpösenä pitoon
Kun sen ison oven aukoo, niin aikapian tasaa lämmön. Tosin sen puhaltajan puhina, ja muu lämmittimen ääni on kova, kun se on tositöissä.
Myös kannatta ottaa huomioon, että akkukapasiteettia on riitävästi, koska tuokin on sähkön ruokahalustaan verrattavissa minun ruuan mättämiseen, joka on kuulemma alle 16v kiellettyä kahtella.
Meillä 100 ah ei riitä kovalla pakkasella koko yöksi ihan 30 pakkasella. Mutta se pulosulkeinen on tosiaan poissa, kunvan löpö riittää.
Tp

Harri Kolu 27.10.2019 22:58

Tämäntakia tuota lämmönsäätöä kyselinkin. Vie käynnistyessään ja sammuessaan10A, jos vartin välein sammuu ja taas hetken päästä käynnistyy niin eihän sille riitä mikään akku. Käynnissä ollessaanhan tuo ei juuri Trumaa kummoisempi virtasyöppö ole, mutta se käynnistys ja sammutus käyttää hehkutulppaa ja se syö sähköä.

Toivo Koistinen 28.10.2019 06:16

kerran on virta loppunu akusta kun olimma yön Muoniossa ja 28 raatia minusta. Iltasella kuuden aikoihin jäätiin, kateltiin tölöä, ja tietysti sisällä pari valolampua kunes mentiin 9-10 aikoihin pötkölleen.
Aamusella ennen viittä päällikö alako puisteleen varsin reippaalla otteella ylös, jotta autossa ei ole sähköä.
Elikkä 100 ah akku riitti 10-11 tiimaa.
Alle 20 pakkaset on pärjänny hyvin, että pistää koneen kuuden jäläkin, kun niihin aikoihin heräillään käyntiin.
Arvelisin että 140-200 ah akut satasen tilalle.
Painohan ei ihmeemmin muutu, kun jos toinen 100 ah kapasiteettia lisää, kun yhdellä kaasupullolla pärjää, jotenka se toisen pullon paino jää pois.
Tp

Kari Tolmunen 28.10.2019 09:56

Eli kovilla pakkasilla sähköpaikka nii ei virtanen lopu no mä en tolla talvella paljoa liiku kun ei ole edes talvirenkaita, Mitens olis aurinkopaneelit antamaan lisä virtaa ne kai toimii vaikka ei ihan aurinko paistaiskaan

Toivo Koistinen 28.10.2019 11:04

Kyllä tolpassa virta riittää, kun aattelee, että ilman tolppaa loppui virta 10-11 tunnin käytön jälkiin, ja kun kone heräsi, heräsi asuntopuoli täysin toimimaan lämmityksinen kaikkineen.
Alle 20 pakkasila ei ongelmaa, mikäli päivisin ajelee.
Aurinkopaneleitahan käyttävät paljon, ja talvihan Suomessa on, että etelässä pärjää joulunkin aikan, mutta pohjonen on paneleilla sillon 4-5 tunnin käyttöaikaa kai.
Aggregaatti sitten vaikka viikon on paikallaan.
Tp

Harri Halinen 01.11.2019 14:45

Omakotitalo tarvitsee 4 - 8 kW per tunti riippuen tietenkin talon koosta ja lämpöeristyksestä. Siitä voi mietiskellä miten paljon ko. kohde tarvitsee.

Kari Tolmunen 01.11.2019 14:56

Kiitos valaisevasta esimerkistä Harri. Nyt tarvitsisin kaikkien tietämystä sähköstä, mä tiedän että on laskukaavoja kun tiedetään jotain. Eli ostin 100W aurinko paneelin ja sen tuottama jännite on 24 V tasavirtaa pystyykö tosta laskemaan amppeerien määrän. Jäi kouluaikana noi sähkölaskut opiskelematta, nyt mä vaan maksan niitä. Tän paneelin mukana tuli joku säätöyksikkö josta näkee sisään tulevan ja akkuun menevän jännitteen ja kilvessä lukee että amp on 60A eli nyt tämä kysymys voinko kytkeä tähän samaan yksikköön toisen samanlaisen paneelin.????

Veli-Pekka Merikallio 01.11.2019 15:10

https://peda.net/pori/perusopetus/koulujen-kotisivut/pl7/psyl/opetus/oppiaineet22/fysiikka/9-luokka/s%C3%A4hk%C3%B6oppi/sl

Tuosta voipi aloittaa ja jatkoa löytyy googlella pilvin pimein.

Harri Kolu 01.11.2019 19:24

Tuo 100W 24V jännitteellä tarkoittaa hieman yli 4A. Tuon mukaan toleranssia pitäisi olla.

Kari Tolmunen 01.11.2019 19:27

100W/24V = 4,166 A eli reippaasti saa lisätä tohon 60 A säätimen kiitoksia kaikille oslistuneille

Toivo Koistinen 02.11.2019 08:54

Lämmittimen käyttö on kovimmillan juuri vuoden kylmimpänä, ja pimeimpänä aikana, jotenka se kannatta ottaa huomioon varsinkin pohjoisessa matkaillessa, kun paneleita suunnittelee.
Eli aggregaatti, vaikkapa se polttokenno sellainen, jos ei halua melua. Toimii aina. https://www.marinea.fi/polttokennot
Tp

Kari Tolmunen 02.11.2019 09:03

Joo agregaatti on varmaan oikein hyvä ratkaisu. Tollasesta polttokenno ratkaisusta olen joskus nuorena miehenä lukenut scifi kirjoista. Eikä toi näytä kovin halpa ratkaisulta tänäkään päivänä. Mä taidan luottaa pakkas päivinä ihan tohon ydin sähköön. Sitä saa aina töpselistä eikä maksa ihan maltaita. Agregaatti olis omavaraisuuden kannalta OK. Mutta tosiaan se meteli mikä niistä lähtee. En ole nähnyt ihan uusia malleja onko ne jo hiljaisempia, kuin nuo vanhat modellit joiden ääressä keskustelusta tulee huutokilpailu

Toivo Koistinen 02.11.2019 09:48

Ovat hiljentyneet aikalailla nykyään, mutta ei äänettömiä.
Tosin kun kaapelia on, niin voi viedä kauemmas höpökopista kun leiriytyy puskaparkkiin, kuten taannoin tuone kairaan mettätien varteen syksyn leireileet metästäjät.
Heillä oli se kauempana metässä, ja parin vaunun pihassa oli sitten jopa pihavalokin.
On ollu ajatus laitaa kärry perään, ja kuomun sisään pehmusteen päälle kone, ja pakoputki haitarilla ulos, niin vaimenee, ja yksin puskassa parkkeeratessahan ei ääni haittaa kun ihteä.
Leirillä virran saa tolpasta
Tp

Harri Halinen 03.11.2019 20:09

Minulla ollut yli 30 vuotta Endress 600 W;n jatkuvan tehon 4-tahti. Ei ole ollut paljoa tarvetta, enemmän kotona/mökillä sähkökatkojen aikana. Siinä on suora laturin ulosotto muistaakseni 12 A.
Siihen aikaan ei ollut sähkiksen hyväksymä Suomessa, mutta kun toin itse maahan jätin yhdestä poistamatta. Nykyään lienee sallittu. Hyvin on pelannut, eikä ole pahan ääninen, puolet B&S:n ruohonleikkurin äänestä. Nykyään myytävänä edelleen jollain muulla tuotemerkillä.

Timo Ahjos 13.11.2019 18:44

Matkailuautossani on asunto-osan lämmittimenä diesellämmitin Truma Combi 6D, hiukan vanhempi malli kuin tämä nyt myynnissä oleva:
https://www.vapaa-aika.com/Laemmitin-Truma-Combi-D-diesel-6-E-CP-plus-myoes-230-V
Tuon ilmoituksen mukaan se toimii nykyisin kolmella eri teholla tai neljäntenä on sammuneena. Se ottaa polttoaineensa samasta tankista kuin auton moottori. Polttoainepumpun ääni on hiljaista nakutusta, joka rauhoittaa kuin kellon tikitys. Se ei ole minua koskaan häirinnyt. Jos ulkona on yli 20 astetta pakkasta, se nakuttaa koko yön, mutta jos lämpötila on nollan tuntumassa, se lämmittää auton lämpimäksi alle tunnissa ja on sitten monta tuntia sammuneena.

Dieselkäyttöisen moottorinlämmittimen pakoputki on yleensä auton alla, mistä pakokaasu leviää auton ympäristöön. Tässä pakoaukko on noin metrin korkeudella keskellä sitä sivuseinää, missä ei ole ovea. Tyynellä ilmalla kuuma pakokaasu nousee suoraan ylös. Tuulisellakaan säällä pakokaasua ei tule sille puolen autoa, missä yleensä kuljetaan. Minulle ei ole kukaan valittanut 7 vuoden aikana tämän lämmittimen pakokaasun hajusta, vaikka kyydissäni on toisinaan henkilö, joka herkästi valittaa moottorin lämmittimen (Webaston) pakokaasusta. Tämä laite ei myöskään pidä sellaista ulisevaa ääntä kuin moottorin lämmitin.

Kari Tolmunen 14.11.2019 15:23

Kiitos Timo käytännön kokemuksista, mä koe asensin lämmittimen autoon ja ensin oli ongelma polttoaineen syötön kanssa vika koodi E8 eli ilmaa letkuissa, sen kun sain korjattua niin rupesin kokeilemaan polttoainepumpun asennusta ja totesin että kun ei kiinnitä pumppua ollenkaan runkoon niin tämä tikutus jää aikahiljaiseksi eli tätä solukumia väliin ja nippusiteillä roikkumaan ilmaan. Lämmitin on tehokas mutta aika äänekäs saas näkee saako tossa äänessä ollenkaan unta.

Veijo Viini 22.11.2019 10:53

Laitanpas tähän oman kokemuksen diesel webastosta,eli asensin itse 5kw ilmawebaston kaasulämppärin rinnalle edelliseen autoon,ilmaputke yhdistin samaan kiertoon kun trumankin putket y-haaralla ja sellaset vaijerikäyttöiset sulkimet ettei puhalla "takaisin päin "kun toista käytti....pumpun nakutuksen minimöin sillä etten kiinnittänyt sitä runkoon ja eristin sen erikseen...käyttökömus hyvä aina tonne -15 asteeseen riitti hyvin...sitten alkoi olemaan "tehoton" ......auto oli 7,5m pitkä puolintergoitu....mutta suosittelen kyllä tuota vaihtoehtoa,ei puljaamista kaasun kanssa jne. Ja toimii aina kun löpöä tankissa.....akkuja oli 2x100amp niin yhden kerran parin vuoden sisään joutui auton stsrttaamaan puskassa kun ei virta riittänyt webaston starttiin. Suosittelen ainakin rinnakkais lämppäriksi.....

Ari Kujala 22.05.2023 08:06

Lisätermostaatti diesellämmittimeen?

Ari Kujala 22.05.2023 08:06

Lisätermostaatti diesellämmittimeen?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.