Aurinkopaneelin kytkentä
Jouko Pajunen
06.03.2024 09:05
Autossamme on kuskin penkin alla keskusyksikkö, jossa näkyy olevan myös pistokepaikka aurinkopaneelille. Mitä hyötyä on vetää johdot panelilta (oman ohjausyksikkönsä läpi) tuohon liitäntään, eikä esim. suoraan asuntotilan akkuun?
Ville Säynäjäkangas
06.03.2024 09:18
Näillä lähtötiedoilla ei voi sanoa vielä mitään. Pitäis olla paljon enemmän tietoja, speksejä, kuvia, kytkentäkaavioita, jnejne.
Timo Haapanen
06.03.2024 10:18
Se hyöty on että hupiakkujen täytyttyä ohjautuu panelien tuottamaa virtaa starttiakulle. Lisäksi ohjauspaneli saattaa näyttää panelien antia. Luultavasti sieltä keskusyksikön kautta kierrättäminen tuottaa myös häviöitä.
Palstalla on asiasta ollut paljon juttua ja mun käsittääkseni valtaosa panelimiehistä vetää johdot panelisäätimeltä suoraa hupiakkuun. Näin on asia myös itsellä, nykyaikaisesta säätimestä näkee tuoton yms.
Panelien ja säätimen väliin kannattaa asentaa kytkin, säädin voi rikkoutua tilantaassa missä hupiakut kytketään irti ja panelit työntävät virtaa säätimeen.
Jouko Pajunen
06.03.2024 10:22
Kiitos. Jotain tämänsuuntaista ajattelinkin. Edellisessä autossa vedinkin johdot suoraan säätimen ja sulakkeen kautta asuntotilan akuille.
Antero Virkkala
07.03.2024 20:40
"Se hyöty on että hupiakkujen täytyttyä ohjautuu panelien tuottamaa virtaa starttiakulle. Lisäksi ohjauspaneli saattaa näyttää panelien antia. Luultavasti sieltä keskusyksikön kautta kierrättäminen tuottaa myös häviöitä."
Tuosta voisi asiaan vihkiytymätön saada sen käsityksen, että nämä hyödyt toteutuvat, jos (minkä tahansa) aurinkopaneelisäätimen latausvirta kierrätetään sähkökeskuksen (esim. EBL) kautta. Ehkä täsmällisempää olisi sanoa, että jos on käytössä kahta eri lataustilassa olevaa akkua lataava laturi (esim. Schaudt LRM1218 tai Votronic Duo), niin sähkökeskus tarjoaa tähän helpon johdotusmahdollisuuden. EBL:n takaseinän suurivirtaisiin ruuviliittimiin ei nimittäin ylimääräisiä johtoja mahdu, ja vaikka mahtuisi, niin penkki kääntöpöytineen pitäisi purkaa päältä pois. Mutta ainakin mainitsemani kaksoislaturit lataavat starttiakkua vain ylläpitolatauksena, n. 2 -2,5A, ei siis täydellä paneelin teholla.
Jos joku muu keskus kuin EBL toimii tässä suhteessa älykkäämmin, otan mielelläni ojennuksen vastaan.
Timo Haapanen
07.03.2024 21:12
Totta. Schaudt LRM1218 on se säädin jota olisi käytettävä jos haluaa kaiken toimivan niin EBL on fundeerannut. EBL- latureissa on kolmireikäinen pistorasia johon LRM1218 säätimestä vedetään sen oma johto.
Säätimen kuvassa näkyy ko. johdon paikka säätimessä.
https://www.siilincaravan.fi/storage/product_images/9/MPPsolarcontrollerSchaudtLRM1218_9920399_2.jpg
Tavallista säätimestä vedetään EBL:n solarliittimeen vain kaksi johtoa. Kuvassa EBL 119 Ja kuvaa suurentamalla block6 näkyy hyvin.
https://www.sarkacaravan.fi/product/16539/elektroblock-ebl-119-kaytetty--korjattu---vaihtolaite?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA6KWvBhAREiwAFPZM7h-Nso37jjjvz5oDhuTjaHZHi_9bS6nUA9AOwSZFWkd9fkUbBDHTURoCOqYQAvD_BwE
Tässä tulee ampeeritkin vastaan, EBL 119 rajoittaa panelit 15 A:n sulakkeen taakse. Itsellä se muistaakseni on 18 A. Paneleista tulee rapiat 20 A joten esim. mulle ei ole mahdollista kierrättää paneleita EBL:n kautta.
Selvennykseksi se että Schaudt on sen firman nimi joka tekee Elektroblock ( EBL ) sähkökeskuksia matkailuvehkeisiin. Schaudtin säädin on tehty juuri EBL - laturiin sopivaksi. Sen näkee mm. hinnasta. Huhtikuussa 2021 Lippert osti Schaudtin ja nyt viime vuoden alusta alkaen on sinisiä vehkeitä Lippert-nimellä.
https://www.lippertcomponents.eu/brands/about-schaudt/
muokattu: 8.3.2024 08:14