Apukäynnitys

Kullervo Alpua 10.11.2022 11:36

Minkälainen buusteri kannatta hankkia matkailuautoa varten.

Ville Säynäjäkangas 10.11.2022 17:38

Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta itse laittaisin matiksen siihen kuosiin, ettei buusteria tarvitse. Siis akut ja laturit kuntoon, erotusrele startti- ja hupiakun väliin. Kun starttiakkua ei käytetä asumiseen, niin pysyyhän siinä virtaa kuukausitolkulla.
Sitä paitsi nämä uudemmat tietokoneautot ei välttämättä tykkää ulkopuolisen virran antamisesta. Can väylä sekoilee helposti kipinöivistä apukaapeleista ja kojelaudan vikavalot vilkkuu sitten jouluvalojen lailla.

Antero Virkkala 10.11.2022 17:44

Lyhyt vastaus: Telwin Drive 13000 toimi hyvin ainakin minulla. Mutta Li-Po akkua ei kannata varastoida aivan täytenä eikä aivan tyhjänä.

Pitempi tarina: Olen kertonut akkuongelmistani tässä ketjussa …

https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/kaynnistysakku-vaihtoon/

Sain sovittua akun vaihdon myyjäliikkeen kanssa, mutta sopiva aika löytyi vasta tämän viikon tiistaina. Viime sunnuntaina (6.11.) yritin kokeeksi käynnistää autoa. Kytkin Sunlightin akun rinnalle Skodan entisen akun, joka palveli Skodassa 6 vuotta ongelmitta, mutta jonka vaihdatin varmuuden vuoksi. Irrotin Sunlightin akusta miinusnavan, jotta huono akku ei veisi latausta kohtuullisen kuntoisesta akusta. Pyöritti laiskasti, mutta ei käynnistynyt. Yritin myös niin, että ajoin Skodan Sunlightin eteen kuonot vastakkain ja otin virtaa Skodan uudesta akusta. Sama tulos.

Ongelma: Mitenkäs saadaan auto huoltoon jos se ei lähde käyntiin? Tutkin nettiä, erityisesti YouTubea, ja tilasin Motonetistä Telwin Drive 13000 -apukäynnistimen. Olisin voinut käydä ostamassa sen suoraan myymälästä, mutta netistä tilaamalla (ja myymälästä hakemalla) varmistin lakisääteisen palautusoikeuden. Palautusoikeutta en tarvinnut.

En tiennyt voiko Sunlightia käyttää ilman akkua, vain pelkällä apukäynnistimellä, joten kytkin takaisin Sunlightin oman akun, joka lienee ollut yhden kennon oikosulussa, koska sen jännitettä ei millään latauksella saanut korkeammalle kuin 10,5V. Tämän rinnalle laitoin Telwin-boosterin. Niin vain käynnistyi parissa sekunnissa.

Puuilo myy toisen merkkistä boosteria. Siitä on Puuilon netissä yksi arvostelu, jonka mukaan yhdellä boosterin latauksella pystyi käynnistämään useampia autoja ja työkoneita, mutta yksi ongelma oli, että boosteri piti nopeasti irrottaa autosta, koska muuten moottori sammuu. Minulla ei Telwinin kanssa tällaista ongelmaa ollut.

Toinen hyvä puoli Telwinissä on, että siinä on käynnistyskaapeliliitännän lisäksi läppäriä varten 19 voltin lähtö ja kokoelma vaihdettavia liitinpäitä. (Lisäksi on 2 pienivirtaista USB-A -liitintä ja 12 voltin koaksiaaliliitin.) Tuo läppäriliitin on sitä tarvitsevalle kätevä puskaparkissa, koska muuten läppärin lataus vaatisi invertterin päällä pitämistä.

Vielä pari ongelmaa tai varottavaa asiaa. Yksi on, että tätä boosteria voi ladata vain pienen koaksiaaliliittimen kautta 12 voltin jännitteellä ja yhden (!) ampeerin virralla. Laitteen mukana tulee 230 voltin vaihtosähkölaturi sekä tupakansytytinlaturi. Jos laite pääsee täysin tyhjäksi, sen lataaminen kestää siis nimellisesti puoli vuorokautta. Latausmahdollisuutta USB:n kautta ei siis ole.

Tämä hidas lataus saattaa olla tietoinen valinta, ottaen huomioon että akkutekniikka on litium-polymeeri (Li-Po), jolla yleisesti käytettävistä akkutekniikoista on suurin energiatiheys (wattituntia litraa tai kilogrammaa kohti), mutta myös suurin riskialttius kolhuille, ylikuormitukselle ym. Suunnittelija lienee tarkoittanut, että täysin purettua akkua ei ladata suurella virralla. Maailman suurin kuluttajadroonien valmistaja DJI käyttää tietenkin Li-Po -akkuja, mutta ne ovat ns. älykkäitä akkuja, jotka täyteen ladattuina alkavat muutaman päivän päästä purkaa itseään kohti 50% latausta turvallisuuden vuoksi. Huomasin heinäkuussa, että vanhemman kopterini yksi akku oli lennolta palatessa jonkin verran turvonnut. Hylkäsin akun Tromssan leirintäalueella olevaan metallisäiliöön, joka oli tarkoitettu palovaarallisille esineille. Tässä Telwinissä ei tietääkseni ole mitään itsepurkaustoimintaa, joten ryhdyin sitä tänään purkamaan. Yksi Sunlightin käynnistys ei sammuttanut viidestä latausindikaattori-ledistä ensimmäistäkään, joten 10 tuntia sitten laitoin Telwinin lampun päälle akkua purkamaan. Tavoitteena on n. 50% lataus talven ajaksi. Nyt on lamppu palanut 10 tuntia ja kaikki viisi indikaattorilediä palavat edelleen.

Jos vielä lisään, että minulla on myös Telwinin hitsausmuuntaja (tai oikeastaan invertteri), ja olen siihenkin hyvin tyytyväinen, niin eiköhän tämä arviointi ole valmiiksi taputeltu.


Antero Virkkala 10.11.2022 17:57

Ville, olit ehtinyt väliin kun sävelsin omaa vastaustani. Meidän Sunlight on ollut ensin puolitoista vuotta liikkeen esittelyautona ja sen jälkeen vuoden meillä. Ostettaessa autolla oli ajettu tuhat kilometriä. Ei mielestäni ole odotettavissa oleva vika, että starttiakku meni näin nopeasti näin huonoksi (ilmeisesti yhden kennon oikosulkuun).

Lisäksi Telwin-boosterin kanssa ei apukaapelit kipinöi, koska apukaapelit kytketään ensin rauhassa paikalleen, sitten painetaan Telwinin käynnistysnappulaa ja sitten kaikessa rauhassa käynnistetään auto (tai ainakin yritetään). Jos tavallisen auton akun kytkee viallisen akun rinnalle, viallinen akku tyhjentää hyvän akun nopeasti, mutta ei tyhjennä Telwinin 12Ah:n akkua. Arvelisin toteutuksen olevan sellainen, että Telwin huomaa käynnistysyrityksen laskevasta napajännitteestä ja ryhtyy siinä vaiheessa antamaan lisävirtaa.

Sen verran noista apukaapeleista, että aika heppoisilta näyttävät kun poikkipintaa on vain vähän yli 5 neliötä, eli noin viidesosa perinteisten apukaapelien poikkipinnasta. Mutta kun pituuttakin on vain viidesosa, niin resistanssi (ja jännitehäviö) on likimain sama kuin perinteisillä kaapeleilla. Hentojen kaapelin eristeet voisivat sulaa jos käynnistystä jatketaan pitkään, mutta ohjeen mukaan käynnistys saa kestää vain kolme sekuntia kerrallaan.

Ville Säynäjäkangas 10.11.2022 18:24

Minun mielestäni starttiakun vikaantuminen on hyvinkin todennäköistä, jos 1,5 vuoden aikana sitä on siirrelty pihassa muutamia kymmeniä metrejä kerrallaan ja enimmillään ajettu muutamia kilometrejä. 1000km tällaista ajoa on voinut sisältää esimerkiksi 100 starttausta. Esittelyautojen akut tyhjentyvät usein.

Esa Ojala 10.11.2022 18:34

https://www.virtasenkauppa.fi/starttiboosteri-boost-plus-gb40-1000-a-noco-46386

Tuollainen ollut käytössä useamman vuoden, hieman malli ehkä nyt muuttunut.
Toiminut hienosti, vanha MF240 traktori käynnistyy helposti, henkilöautot, mönkkäri, kelkka, ruohonleikkuri, kaikki käynnistyneet akun tyhjennettyä.
Mukana pidän aina, näppärän kokoinen ja kevyt.
Kaapelit lyhkäset, yltävät kyllä normi 100Ah akun napoihin. Ducatoon tarvitsee pätkän jatkoa, jos konehuoneen alkuperäisiä apukäynnistyskohtia käyttää.

Petri Ahonen 11.11.2022 10:14
Ville Säynäjäkangas

Minun mielestäni starttiakun vikaantuminen on hyvinkin todennäköistä, jos 1,5 vuoden aikana sitä on siirrelty pihassa muutamia kymmeniä metrejä kerrallaan ja enimmillään ajettu muutamia kilometrejä. 1000km tällaista ajoa on voinut sisältää esimerkiksi 100 starttausta. Esittelyautojen akut tyhjentyvät usein.

Lisäksi kun ottaa huomioon, että joissakin näissä uudemmissa autoissa on lisäksi tuo start-stop toiminto, jonka "ansiosta" moottori sammuu joka stopissa, niin jo yhdessä kaupungin läpi ajossa, ruuhkissa sdistessä, startteja tulee helposti kymmeniä. Onneksi löytyy myös "nappula", jolla kyseisen toiminnon saa pois "tarvittaessa".

Lauri Niittynen 11.11.2022 11:42
Petri Ahonen

Lisäksi kun ottaa huomioon, että joissakin näissä uudemmissa autoissa on lisäksi tuo start-stop toiminto, jonka "ansiosta" moottori sammuu joka stopissa, niin jo yhdessä kaupungin läpi ajossa, ruuhkissa sdistessä, startteja tulee helposti kymmeniä. Onneksi löytyy myös "nappula", jolla kyseisen toiminnon saa pois "tarvittaessa".

Miten tuo liittyy asiaan? SS on aktiivinen vain, jos akussa on tarpeeksi varausta. Toiminto on suunniteltu autoon ja akku ja startti ovat sen mukaisia. Myös jotkin muut olosuhde-ehdot poistavat SS:n käytöstä.

Ville Säynäjäkangas 11.11.2022 14:46

No liittyy se sen verran, ettei start/stop ainakaan lisää akun ja starttimoottorin ikää. Kyllä ne kuluvat tuossa leikissä. Toimintoa ei ole suunniteltu autoa parantamaan, vaan se on käytännössä pakollinen, jotta päästöt saadaan teoreettisesti pienemmäksi.

Lauri Niittynen 11.11.2022 16:04
Ville Säynäjäkangas

No liittyy se sen verran, ettei start/stop ainakaan lisää akun ja starttimoottorin ikää. Kyllä ne kuluvat tuossa leikissä. Toimintoa ei ole suunniteltu autoa parantamaan, vaan se on käytännössä pakollinen, jotta päästöt saadaan teoreettisesti pienemmäksi.

Oikea automies ei edes käynnistä autoaan, sehän kuluu. Ja samalla on luontohyvis, kun ei tule saasteitakaan. Polkupyörällä pääsee, jos sitä kehtaa kuluttaa.

Pitäisikö autotekniikka pysäyttää vuoteen 1950?

Ville Säynäjäkangas 11.11.2022 16:51

Tuon jälkeen ei ole tullutkaan mitään oikeaa uudistusta autoihin. Sota-aikana kehitettiin kaikki oleellinen. Nykytekniikka olisi ollut täysin toteutettavissa 1950.
Kyseessä on kapitalistin kauhun tasapaino. Vähän parempi pitää aina seuraavasta mallista tehdä, mutta niin vähän parempi, että parannusvaraa jää vielä.
Ei ole vahinko, että viimeisen 100-vuoden aikana keskimääräiseen autoon on tullut yksi hevosvoima vuodessa lisää.

Toivo Koistinen 11.11.2022 19:08

Se on vähän miten ottaa. esimerkiksi voima. tarviiko henkilöauto oikeasti parin jopa neljänsadan hevoisen voimaa liikkuakseen.
Autosta on meilä tullut status symbooli, elikkä sen pitää olla näyttävä vaikka sen alkuperäis tarkoitus on vain liikkua paikasta toiseen.
Oikeasti perheautona toimi hyvin tavallinen sadan hepoisen kulkupeli, johon mahtuu tarvittava mukaan, kuten meillä vanhus. 90 luupäätä liikuttaa sitä, ja farmarina mahtuu mukaan, ellei nin peräkärri perään ja se kulkee mukavasti.
Kestää pitkään ajaa satoja tuhansia kilometrejä, kun huoltaa, elikkä autosta egologisin vaihtoehto, koska ihmisiässä noita oikeasti tarvi vain pari kappaletta, ja kolmantena ruumisauto
Autoahan voi korjata loputtomin, elikkä se kestää vaikka satavuotta
Voi teknikan kehittyessä päivittää vaikka ydinvoimalla kulkevaksi, kuten se harrastaja joka tojotan korollasta teki vetypolttokennoauton muistaakseni 8-90 luvulla
Tulee mieleen lada. Oliko jottain 70 hepoisen, ja kulki 380 000 kilometriä 29 vuuen aikana, ja olis jatkannu, jos olisin hitsuuttanu kynnyskotelon joka ruostu puhki, koska se oli katsastettu peli.
Tp


Mutta tuota apustarttia pitää harkita, kun lähtee kaamosreisulle, niin latoseisoja käynnistyy pakkasellakin, tosin siinä on kohtalaisen uusi akku, mutta pieni investointi mielenrauhaan
muokattu: 11.11.2022 19:10
Tapani Pokkinen 11.11.2022 20:59

Ei se vaikka 100.000€ ole mikään paha hinta hyvästä kulkupelistä, mutta sitä ihmettelen miksi jotkut laittavat kaikki rahansa johonkin 5000€ ropposeen?

Kari Rautiainen 11.11.2022 22:44
Antero Virkkala

Ville, olit ehtinyt väliin kun sävelsin omaa vastaustani. Meidän Sunlight on ollut ensin puolitoista vuotta liikkeen esittelyautona ja sen jälkeen vuoden meillä. Ostettaessa autolla oli ajettu tuhat kilometriä. Ei mielestäni ole odotettavissa oleva vika, että starttiakku meni näin nopeasti näin huonoksi (ilmeisesti yhden kennon oikosulkuun).

Lisäksi Telwin-boosterin kanssa ei apukaapelit kipinöi, koska apukaapelit kytketään ensin rauhassa paikalleen, sitten painetaan Telwinin käynnistysnappulaa ja sitten kaikessa rauhassa käynnistetään auto (tai ainakin yritetään). Jos tavallisen auton akun kytkee viallisen akun rinnalle, viallinen akku tyhjentää hyvän akun nopeasti, mutta ei tyhjennä Telwinin 12Ah:n akkua. Arvelisin toteutuksen olevan sellainen, että Telwin huomaa käynnistysyrityksen laskevasta napajännitteestä ja ryhtyy siinä vaiheessa antamaan lisävirtaa.

Sen verran noista apukaapeleista, että aika heppoisilta näyttävät kun poikkipintaa on vain vähän yli 5 neliötä, eli noin viidesosa perinteisten apukaapelien poikkipinnasta. Mutta kun pituuttakin on vain viidesosa, niin resistanssi (ja jännitehäviö) on likimain sama kuin perinteisillä kaapeleilla. Hentojen kaapelin eristeet voisivat sulaa jos käynnistystä jatketaan pitkään, mutta ohjeen mukaan käynnistys saa kestää vain kolme sekuntia kerrallaan.

Mun sunlight oli seissy talven bestparkin pihassa kaupan peruunnuttua. Oli esitelty kovasti vekotinta mahd ostajille. No ostin. Pikkasta alle 1000 kilsaa ajettuna ei sitte startannu yks aamu. Ei mitään virtaa, edes mittarivaloja. Best arveli akun pahasti syväpurkautuneen ja vaihtoi uuden akun.
No se on pelannu moitteetta nyt 4 vuotta kohta.

Toivo Koistinen 12.11.2022 07:42

100 000 autoon en ota kantaa, sen päättää markkinavoimat
Miksikö 5000 ropposeen. Muistelen miten meille tuli ensimmäinen auto. Oli pakko saada, kun työhön kulkuun tarvittiin.
Takatuupapri uusi sokota pikkusen yli 8000 mk, osamaksulla käsiraha, ja osamaksulla auto, kun rahaa ei yksinkertaisesti ollu, ja 3 kk vekseli pankista olis pistänny 25 rosentin koron.
Myyjä ymmärsi perheen perustajan rahatilan, ja korko oli pienempi, ja pitkä maksuaika. Täsä liene vastaus osin. Toinen, miksi höpöautoon.
Sama syy, kun meillä ostaa asuntovaunun tilalle isältä "hassulla" telttaperävaunu. Oli haave päästä lomalla "harrastamaan karavaania" eikä enempään ollu varaa.
Sillä tehtiin kultaisimmat karavaanireissut.
Tp

Lauri Niittynen 12.11.2022 08:38
Tapani Pokkinen

Ei se vaikka 100.000€ ole mikään paha hinta hyvästä kulkupelistä, mutta sitä ihmettelen miksi jotkut laittavat kaikki rahansa johonkin 5000€ ropposeen?

Taisi tulla väärään ketjuun ja foorumiin. Ei kai se kenenkään muun asia ole vaikka laittaisi viimeisen miljoonansa kiinni matkailuautoon.

Mutta voi halvassa autossa olla parempi akku kuin uudessa tai kalliissa, niissähän viestien mukaan on ongelmia ollut. Itsekin maksoin huonoakkuisesta 38000, mutta tuli uusi akku tappelematta vaihdettua samaan hintaan.

Toivo Koistinen 12.11.2022 13:01

Onko niin, että nykysissä kuluu sähköä enemmän noihin systeemeihin mitä nykyautoissa on. sama kun ledajvalot, ettei lumikeleillä taho sulana pysyä ne.
Mutta jospa se transitin PHV systeemi valtaa alan, niin sähkö riittää, tai sitten mukaan aggrekaatti. Muistelen johonkin matka-autoon asennetun sellaisen kaasukäyttöisen.
No siinä sitten sen aggrekaatin, ja lämmityksen, ynnä jääkaapin, ja hellan ruokkimiseen kuluu pullo poikineen, jotka tyhjenee yöllä noin suurinpiirtein klo 02, 57..
Monmutkasta matkaelukulttuur sanoisi Esa Pakarinen.
Tp


Toisaalta akkukehitys ei liene loppuunkäyty, jos ihmiskunta jotenki joskus mahtuu pallolle asumaan, ja sähköautoilu lyö läpitte.
muokattu: 12.11.2022 15:09
Ville Säynäjäkangas 12.11.2022 17:22

Akkukehitys on tosiaan vasta alussa. Hyvinvointilänsimaalaisen ehdottomasti suurin ongelma on nykyisin virran loppuminen akusta ja akkujen huononeminen käytössä.
Kännykä, tablettitietokone, sähköhammasharja, akkupora, sähköpyörä, auto jne. kaikista on koko ajan virta lopussa ja akku vaihtokunnossa.
Hyvä siitä akkuhommasta vielä tulee, mutta ei ehkä kannata henkeä pidätellen sitä odotella.

Jouni Ratilainen 12.11.2022 17:45

Minulla on Noco 1500. Pidän sitä mukana matkamökissä reissulla. Sen verran olen testannut että kyllä se traktorin jaksaa käynnistää. Koskaan ei tiedä koska ja missä käynnistys akku sanoo sopimukseen irti. Saahan tuolla antaa myös apua jollekkin toiselle. Pari vuotta sitten näin leirintäalueella kun aamulla eräältä reissaajalta melko uuden auton akku ei halunnut lähteä pois. Siinä meni pari tuntia kun sitten Falk tuli avuksi. Kyllä tuollaisella on turvallisempi antaa lisävirtaa kuin autosta kaapeleilla.

Antero Virkkala 12.11.2022 17:53

Kari, kiitos, tuo oli arvokasta tietoa, että yritykselle syystä tai toisesta jäävien autojen akkuja ei aina muisteta latailla. Minulle on nyt uusi akku vaihdettu, mutta vaihdon maksajasta ei ole vielä yksimielisyyttä.

Ari Kuusisto 12.11.2022 19:37

Jos akku on pitkään aliladattuna se sulfatoituu ja kapasiteetti putoaa nopeammin kun se muutoin täyteen varattuna tekisi.
Kiinnostaa tietää mikä liike on kyseessä joka kiertää vastuutaan akun vaihdosta.
1000km ajettu auto, niin uuden veroisena sitä on kumminkin markkinoitu.

Lauri Niittynen 13.11.2022 07:29
Ville Säynäjäkangas

Akkukehitys on tosiaan vasta alussa. Hyvinvointilänsimaalaisen ehdottomasti suurin ongelma on nykyisin virran loppuminen akusta ja akkujen huononeminen käytössä.
Kännykä, tablettitietokone, sähköhammasharja, akkupora, sähköpyörä, auto jne. kaikista on koko ajan virta lopussa ja akku vaihtokunnossa.
Hyvä siitä akkuhommasta vielä tulee, mutta ei ehkä kannata henkeä pidätellen sitä odotella.

Enää en ihmettele miksi länsimaille menee niin heikosti.

Antero Virkkala 13.11.2022 18:04

”Jos akku on pitkään aliladattuna se sulfatoituu ja kapasiteetti putoaa nopeammin kun se muutoin täyteen varattuna tekisi.”

Tämän kyllä tiesin. Vaikka olen ollut asuntoautoilija vasta vuoden, aivan vastaavat kokemukset on yli 30 vuoden ajalta veneistä, joiden akkuja olen käynyt talvisin latailemassa. Mutta minun akuutissa ongelmassani ei ollut kyse kapasiteetin putoamisesta. Sellaisen asian kyllä huomaisi siitä, että käynnistyminen muuttuu vähä kerrallaan tahmeammaksi. Minun tapauksessani ajoin auton myyjäliikkeen pihalle huoltotoimenpiteitä varten, ja kun tulin autoa hakemaan, auto ei reagoinut käynnistysyritykseen mitenkään. Melko nopeasti starttiakku meni sitten sellaiseksi, että sen rinnalle kytkettyä hyvääkään akkua ei pystynyt lataamaan yli 10,5 volttiin. Oli ilmeisesti yhden kennon oikosulussa. Kulumisen ja rikkoutumisen erolla on merkitystä esim. siltä kannalta mitä sanotaan KKV:n (Kilpailu- ja kuluttajavirasto) sivustolla: ”Uudessa autossa ilmenevä tekninen vika on yleensä virhe. Esimerkkejä teknisistä vioista: auton osa rikkoutuu, eikä rikkoutuminen johdu normaalista kulumisesta, käyttövirheestä tai tapaturmasta”.

”Kiinnostaa tietää mikä liike on kyseessä joka kiertää vastuutaan akun vaihdosta.”

En tässä yhteydessä mainitse myyjäliikettä nimeltä, koska toistaiseksi on kyse huollon työnjohtajan näkemyksestä eikä yrityksen ”virallisesta” kannasta. Olimme keskustelleet sähköpostitse. Työnjohtajan näkemys on, että akkuja ei korvata takuuna. Minun näkemykseni on, että takuu voi korkeintaan laajentaa myyjän virhevastuuta mutta ei voi supistaa sitä. Osoitin hänelle muutamia kohtia KKV:n sivustolla. Viimeisimpään viestiini hän vastasi: ”Ok, laitan asentajalle tiedoksi tämän.” Ymmärsin tämän niin, että yritys vaihtaa akun virhevastuun puitteissa, ja ajoin auton huoltoon. Autoa hakiessa hän uudelleen väitti, että akun vaihto ei kuulu takuusta korvattaviin vikoihin. Minä sanoin, että en ole luvannut maksaa akkua, joten ottakaa akku sitten pois. Asia jäi sitten odottamaan myymäläesimiehen töihin paluuta ensi viikolla.

”1000km ajettu auto, niin uuden veroisena sitä on kumminkin markkinoitu.”

Tarkemmin sanottuna ei KKV:n sivustolla eikä tämän myyjäliikkeen myyntisopimuksessa ole muita vaihtoehtoja kuin uusi tai käytetty. Ei ole sellaista kuin ”uuden veroinen” tai ”esittelyauto”. Auto on selvästi myyty meille uutena. Myynti-ilmoituksessa luki ”ajamaton” eikä autolla ennen meitä ollut aiempia omistajia tai rekisteritunnusta. 1000 km oli mittarilukema kun auton ostimme. Kun auto hyytyi huollon pihalle, mittarissa oli n. 6000km. Mutta KKV:n sivustolla sanotaan myös: ” Auto on virheellinen jos … auto ei kestävyydeltään ja muuten vastaa sitä, mitä kuluttajalla on autolta perusteltua aihetta olettaa”. Kun vaihdatin akun Skodaani (jossa myös start/stop), Skodalla oli ikää 6 vuotta ja takana 130000km, joten mielestäni minulla oli perusteltua aihetta olettaa, että akku kestää kauemmin kuin yhden vuoden ja 6000km.

Toivo Koistinen 14.11.2022 08:26

Monta on mallia noissa poostereissa. Mikähän lie paras kohtuu hintanen, ja onko niissä eroja.
Tp

Esa Ojala 14.11.2022 10:05
Toivo Koistinen

Monta on mallia noissa poostereissa. Mikähän lie paras kohtuu hintanen, ja onko niissä eroja.
Tp

https://www.testivoittaja.net/apukaynnistin-testivoittaja/

Tuolta sivulta testien yhteenvetoja..

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.