Apua vaunun sähköjärjestelmän kanssa (tupla-akut + paneeli)
Miika Aitomaa
13.06.2023 11:43
Hei!
En tiedä, osaako tästä kukaan ottaa selvää, mutta yritetään... Hobbyn vaunu (vm. 2019) hankittu käytettynä keväällä, jossa on lisäakku ja erillinen aurinkopaneeli, jonka voi kiinnittää piuhan päähän ja suunnata haluamaansa suuntaan. Ongelmana on se, ettei ole mitään hajuakaan, miten järjestelmä toimii, koska myyjälläkään ei ollut tietoa.
(Oletetun) Alkuperäisen akun vieressä on kytkin, jonka päälle laittaminen aiheuttaa Hobbyn paneeliin virheilmoituksen, että vaunuun olisi samaan aikaa kytkettynä auto ja 230 V:n pistoke. Tämä on ilmeisesti jotenkin tekemisissä lisäakun kanssa, mene ja tiedä.
Lisäksi aurinkopaneelin säädin on sellainen, ettei ole mitään hajua sen toiminnoista eikä ohjekirjaa kyseiselle mallille löydy mistään. Ainoa asia mitä olen sillä saanut aikaiseksi on se, että nappia (joita on tasan yksi kpl) painamalla jälkiasenteisen tupakansytyttimen virrat katkeavat. Muuten säätimen näytössä (Work Mode) lukee luku 16. Pitemmällä painalluksella pääsee muuttamaan asetuksia, joista ei ole mitään hajuakaan mitä ne tarkoittavat.
Tekisi mieli purkaa kaikki pois ja laittaa akut vain rinnakkain, mutta jos joku osaa neuvoa, mikä logiikka järjestelmässä mahdollisesti olisi, sekin voisi auttaa asiaa. Onko keskusteluosiolla sähköasioihin perehtyneitä karavaanareita?
Kiittäen,
Miika
Ville Säynäjäkangas
13.06.2023 12:15
Aurinkopaneelin kytkentä on tosi yksinkertainen.
Kytkentäkaavio on piirretty tuohon säätimeen. Yksinkertaisimmillaan paneelilta säätimeen plus ja miinus sekä säätimeltä akkuun plus ja miinus. Muuta ei tarvitse.
Kuvan viimeinen plus ja miinuspari lampunkuvalla menee (ainakin) sinne sytkärille mistä virta katkeaa säätimen napista. Siis erittäin yksinkertaista.
Mutta,
Sitä ei tiedä jeesuskaan minkälainen sähkösäätäjä sitä on ollut hiplaamassa ja johtojen toisia päitä ei pysty ennustamaan.
Itse selvittäisin nykyisen kytkennän ja muuttaisin alussa kuvaamani kaltaiseksi, jos se on jotain muuta.
Miika Aitomaa
13.06.2023 12:24
Niimpä. Viritelmä oli alunperinkin nimenomaan kunnon sähkösäätäjän näköinen: lisäakku ikivanhassa kylmälaukussa ja johdot paljaana. Ensimmäisenä hankinkin uuden kotelon akulle. Ja tuo säädin on sellainen, ettei kirveelläkään löydy sille manuaalia.
Ei ole tietoa, onko lisäakku vain tupakansytyttimelle tai onko akkujen rinnankytkentä kunnossa, miksi virheilmoitus tulee Hobbyn paneeliin, mitä lisäkytkin tekee, onko säätimen asetukset kunnossa... Huoh.
Ville Säynäjäkangas
13.06.2023 12:29
Löytyi käyttöohjevideokin. Siitä katsomaan.
https://youtu.be/QCbK-7mo_Fw
Miika Aitomaa
13.06.2023 12:34
Kiitos, löysin tuon itsekin. Ja yllätys yllätys, napin painallukset eivät vastaa videolla olevia, eli valikko on erilainen vaikka laite näyttää samalta.
Onko Ville siis niin, että jos oletetaan, että akut on kytketty rinnakkain oikein, voin nyppästä viimeiset piuhat irti? Kun en tarvitse sitä rumaa tupakansytytinvärkkiä.
Ville Säynäjäkangas
13.06.2023 12:36
Oikeasti nuo kytkennät eivät ole mitään rakettitiedettä. Rohkeasti vaan tutustumaan ja seuraamaan johtoja!
Joo, ne viimeiset liittimet eivät ole välttämättömiä.
muokattu: 13.6.2023 12:39
Ville Säynäjäkangas
13.06.2023 12:59
Eikä kannata hirveästi tuhlata aikaa ja energiaa nykyisen säätimen käyttöohjeiden metsästykseen, kun uuden pwm säätimen saa kaupasta kympeillä ja käyttöohje tulee mukana. Lisäksi saa vielä oikein lcd näytön, mistä voi seurata akkujännitettä.
Miika Aitomaa
13.06.2023 13:04
Ville SäynäjäkangasEikä kannata hirveästi tuhlata aikaa ja energiaa nykyisen säätimen käyttöohjeiden metsästykseen, kun uuden pwm säätimen saa kaupasta kympeillä ja käyttöohje tulee mukana. Lisäksi saa vielä oikein lcd näytön, mistä voi seurata akkujännitettä.
Totta.
Miika Aitomaa
13.06.2023 16:31
No niin. Sen verran selvisi, että säätimeltä tosiaan lähtee piuha vain sille tupakansytytinvärkille ja aurinkopaneelit on kytketty oikein. Akkupiuhat on kytketty säätimelle lisäakulta, jonka navoilta lähtee piuhat, oletettavasti rinnan kytkennällä, alkuperäiselle akulle.
Pari asiaa tässä kuitenkin vielä on ongelmana.
Miksi toinen lisäakulta tulevista piuhoista ei ole alkuperäisen akun navassa kiinni? (keltainen) Mikä se sellainen rinnan kytkentä oikein on?
Mitä tekee kytkin, jonka seurauksena Hobby ilmoittaa virheestä, että vaunuun olisi kytketty auto ja 230 V samaan aikaan? Kytkin on kiinni sinisellä piuhalla samassa navassa, jonne tulee lisäakun punainen piuha. Jätin kytkimen nyt Off-asentoon.
Liittenä kuva alkuperäisestä akusta, josta lähtee niin monta pientä piuhaa, ettei minulla ole enää mitään hajua niistä. Kytkimeltä sininen piuha jatkuu lattiaan ruuvatun valkoisen kotelon alle.
Ville Säynäjäkangas
13.06.2023 21:59
Arvaan, että kytkimeltä lähtevä sininen johto yhdistyy jotenkin auton akulta tulevaan johtoon.
Ehdotus: Ekaksi kytkimeltä lähtevä sininen johto poikki ja teippaa pään umpeen. Toiseksi koko kytkin johtoineen roskiin. Kolmanneksi normaali rinnankytkentä akkujen väliin.
Miika Aitomaa
14.06.2023 00:03
Kiitos Ville kommenteista!
Liitteenä piirtämäni kytkennät siltä osin, mitä sain selville, jos se selkeyttää asiaa...
Anteeksi! Kytkentakaaviossa on virheellisesti jännitemittarit siinä, missä pitäisi olla virtalähteet eli akut. Lisään korjatun piirroksen toiseen kommenttiin.
muokattu: 14.6.2023 10:45
Timo Haapanen
14.06.2023 08:59
Mun käsittääkseni säätimen oikeanpuoleiset johdot ovat täysin turhaa kyketty ja sotkevat asian. Kannattaisi kytkeä akut rinnan käyttämäsi max kuormituksen mukaisilla johdoilla. Säätimestä johdot -toiseen akkuun ja +toiseen. Johdot tykkänään pois lampun kuvan alta. Panelin johdot ennallaan.
Käytännössä ei matkishommissa käytetä säätimen työkytkentää vaan akkuja ladataan aina ja työtä ohjataan vaunun/auton omasta ohjauspanelista.
Säätimessä on ajastin. Sillä saa esim. ulkovalot katkeamaan määrätyn ajan jälkeen. En tiedä katkaiseeko se koko säätimen vai ainoastaan työosuuden. Säätimestä varmaankin löytyy asento jossa se ei katkaise.
Se katkaisin on johdonsuoja/sulake. Tuollaisenaan se pitkien vapaiden johtojen välissä ei lisää turvallisuutta. Siirtäisin sen panelilta säätimelle menevään johtoon, samalla saisi panelille katkaisumahdollisuuden. Säädin ei tykkää jos taivaalta tulee eikä akkuja ole kytketty.
https://www.taloon.com/johdonsuojakatkaisija-ensto-jsk-1-nap-6-ka-b25?shopping=1&utm_source=google&utm_term=&utm_campaign=&utm_medium=cpc&utm_content=s|pcrid|400058753516|pkw||pmt||pdv|c|&gclid=CjwKCAjwp6CkBhB_EiwAlQVyxa1XdF721Y1l2b6LqCNEq26lGF3VJ5BxouDqtNGFKsdl2_Ila83BIRoCTmcQAvD_BwE
Akkujen välisessä +johdossa kannattaa olla sulake molempien akkujen vieressä. Vaikka siellä johdot ovat puisten, sähköä johtamattomien osien vieressä voi jotain joskus tapahtua.
@timppa
Miika Aitomaa
14.06.2023 10:46
Tässä korjattu kytkentäkaavio.
Vaikuttaa Timpan kommentin perusteella siltä, että kaikki pitäisi purkaa ja laitta uusiksi... Voi hellanlettas tätä touhua.
Timo Haapanen
14.06.2023 11:08
Ei se iso homma ole kun laitteet ovat jo paikoillaan. Kuvaamallani tavalla on varmaan 99 % matkavehkeiden paneleista kytketty.
Lopuksi kiinnittäisin panelin katolle. Paljon käytetään irtopaneleita mutta katolla paneli on aina töissä vaikka pienemmällä teholla kuin suunnattu maassa oleva. Töissä aina, sekunti siitä kun auto on sammutettu aloittaa paneli ja jatkaa auton käynnistämiseen asti.
@timppa
Ville Säynäjäkangas
14.06.2023 14:31
Ei ole tosiaan iso homma ja karavaanarin kannattaa ehdottomasti tutustua tekniikkaan. Nämä kopit on merkistä riippumatta laatutasoltaan 60-luvun englantilaisia autoja vastaavia. Pikku huoltohommaa joutuu koko ajan tekemään.
Eilenkin piti jääkaappia huoltaa, kun pakoputkesta oli nokikarstaa tippunut polttimen päälle, eikä mitätön liekki jaksanut jäähdyttää kaappia. Ahtaat oli paikat ja onnettomat ristipääruuvit hieman viitteellisillä kierteillä. Lopulta kun rystyset verillä aikani kiroilin, niin alkoihan jääkaappi kylmenemään.
muokattu: 14.6.2023 14:39
Miika Aitomaa
15.06.2023 11:29
Käydään tänään illemmalla läpi kytkentöjä sähkömiehen kanssa. Voi olla, että virheilmoitus Hobbyn paneeliin tulee siitä, että rinnankytkennästä puuttuu toinen napojen kontakti. Ei taida kukaan keksiä syytä sille, miksi toinen navoista olisi kytkemättä?
Voisi uuden aurinkopaneelien säätimen myös hommata, kuten Ville ehdotti. Jos aurinkopaneeli on aina valmiina katolla, osaako se säädin lopettaa virransyötön, jos vaunu on kiinni 230 V:n jännitteessä tai autossa? Vai tarviiko sitä virransyöttöä paneeleilta tällöin lopettaa?
Ja kannattaako säätimen olla sellainen, johon kytketään kaksi akkua, vai laitetaanko säädin vain toiseen akun napoihin kiinni, kuten nykyisellään?
Ville Säynäjäkangas
15.06.2023 13:25
Säädin osaa lopettaa latauksen, jos tolpasta tulee 230v tai auton laturista 12v.
Riittää että säädin kytketään vain toiseen akkuun.
Timo Haapanen
15.06.2023 15:06
Ei säädin välitä akkujen määrästä. Virta kyllä kulkee rinnankytkennässä sinne toiseenkin akkuun mutta kun on aika pitkät johdot akkujen välissä eikä akut ( ehkä ) ole samanlaisia keskenään kannattaisi kytkeä säätimeltä tulevat johdot niin että + on toisessa akussa ja - toisessa.
Mun mielestäni tuolla säätimellä pärjää kyllä. Sitten kun kytkennät ovat oikein ei tarvitse tehdä mitään, on verkkovirrassa tai ei, mitään toimenpiteitä ei ole.
Se Hobbyn virheilmoitus katoaa oikealla kytkennällä.
@timppa
Teijo Jokinen
16.06.2023 15:16
Jos säätimen vaihtaa nin tilalle ottaisin hieman kalliimman MPPT-säätimen. Niin tarkkaan en ole vielä mittaillut, että onko tuotossa huima ero, mutta speksit kyllä lupailee parempaa lataustehoa. Mene ja tiedä.
Ville Säynäjäkangas
17.06.2023 12:27
Meillä on 160w Brightsolar paneeli ja PWM säädin. Ilman kuormaa paneelin jännite nousee auringonpaisteella 22 volttiin, mutta heti kun on kuormaa paneelin jännite laskee 14 volttiin. Eli säätimen tyypillä ei ole ainakaan tässä tapauksessa mitään merkitystä, kun ei ole tarvetta säätää. PWM säädin on vanhempaa ja yksinkertaisempaa tekniikkaa. Ei niin hienostunut, mutta ilmeisen luotettava.
Mielestäni MPPT säädin puoltaa paikkaansa silloin, kun paneeleita kytketään sarjaan, jolloin jännite nousee selkeästi ainakin tuplaksi verrattuna akkujännitteeseen. Tällöin säätötarvetta on oikeasti.
muokattu: 17.6.2023 12:30
Timo Haapanen
17.06.2023 20:06
Mun mielestäni aloittajan yhdellä panelilla puhutaan mitättömistä erosta säätimen tekniikassa. Käytännössä vielä pienimmista kuin teoriassa lasketuissa. Kokemuksia on molemmista.
@timppa
Miika Aitomaa
18.06.2023 13:28
Kiitos kommenteista! Hyvää keskustelua myös säädintyypeistä. Jätän ainakin toistaiseksi nykyisen siihen sellaisenaan, koska paneelin ollessa kytkettynä, sieltä tuli virtaa akuille. Vielä kun raskisi panostaa tämmöiseen taiteltavaan paneeliin: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/668140/EcoFlow-Solar-Panel-110-W-aurinkopaneeli
Nyt on akutkin kytketty rinnan ihan vain liittämällä ne miinusnavatkin kiinni. Kaikki näyttäisi toimivan niinkuin ennenkin. Edelleen jää mysteeriksi, miksi miinusnapa oli irti... Tämän seurauksena aurinkopaneelihan latasi vain sitä toista akkua, josta ei muu ottanut virtaa kuin se tupakansytytin.
Kytkimestä / sulakkeesta. Sähkömiehen kanssa katseltiin, että koska se laittaa Hobbyn luulemaan, että vaunu on kiinni autossa, voisiko sillä olla jotain tekemistä auton akun lataamisen kanssa. Sitten seurattiin, missä sinisen piuhan pää oli kiinni ja sieltä boksilta lähti isompi piuha jääkaapin taakse. Tästä välähti mieleen, että onko kytkimen idea se, että sen avulla voidaan käyttää jääkaappia 12 V jännitteellä akkujen kautta. Nimittäin kun kytkin on päällä ja laittaa jääkaapin 12 voltille, alkaa Hobbyn paneelissa virta kulumaan useita ampeereita. Testasin sitten, pitääkö se jääkaapin kylmänä niin eipä juuri... Eli luulin ratkaisseeni kytkimen mysteerin mutta käytännössä sillä ei jääkaappi kylmänä pysy vaan lämpötila nousee esijäähdytetyssä jääkaapissa parilla asteella tunnissa. Toivottavasti jääkaappi pysyy kylmänä vetoauton kanssa, aika näyttää.
Ville Säynäjäkangas
18.06.2023 15:40
Ensisijaisesti kaasulla toimiva absorbtiojääkaappi vie niin paljon 12v sähköä, ettei sen käyttäminen ole oikein mistään kotoisin. Kaasulla jäähdyttäminen on paljon helpompaa.
Timo Haapanen
18.06.2023 16:10
Saattaa olla jos on iso kaappi ettei sitä ole ollenkaan tehty jäähtymään 12 V:n jännitteellä. Iso kaappi voi ottaa 250 W eikä sellaista tehoa saada siirtymään autosta pitkiä johtoja käyttäen. Vaunun akku tyhjenee tunnissa jos siitä ottaa.
Juuri Hobby ( voi olla että muutkin ) käyttää autosta vain ylläpitovirtaa. Kaasukäyttö on paljon parempi.
@timppa