Alusta omatekoiselle vaunulle...
Pete Lämsä
07.12.2017 11:33
Moi!
Suunnitelmissa olisi rakentaa itse pieni ja kevyt taukotila/asuntovaunu renkaiden päälle. Kokonaispaino ei ylittäisi 750 kg eli jarruton traileri sopisi.
Mistähän saisi alustan/trailerin jonka päälle voisi alkaa suoraan rakentamaan? Normaaleista peräkärryistä käsittääkseni saa sivulaitoja pois jotta rakentaminen onnistuisi helposti.
Ainoa pieni ja kevyt lavettiperäkärry jonka päälle voisi kuvitella rakentavansa suoraan olisi JUNCAR H825´, josta saa kaikki reunat pois. (https://www.juncar.fi/webshop/juncar-h825-perakarry-alumiinilaidoilla-434710.html)
Onko neuvoja ja ideoita?
Kiitos!
Matti Asikainen
07.12.2017 15:06
Onnistuisiko venekärryyn, siinähän on pelkkä runko. Rullat voisi karsia pois tai tilata valmistajalta ilman niitä.
Toivo Koistinen
07.12.2017 15:29
Tuossa aloittajan kärrylinkisssä pisti silmään sen kokonais leveys. 161 senttiä. Jos rakentaa siihen, niin kuitenkin hieman leveämpi sen pitäisi olla ehkä, ja silloin täytyy tehdä lavan päälle runko, jolta pääsee seiniä tekemään.
Voipi olla haasteellista sen painon kanssa, jos sisustaa sitä, Koska kuitenkin korkeuden pitäisi olla seisoma luokkaa, niin käyöö raideleveys kapeaksi.
Miten lie poksissa sen kanssa.
https://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/2495093 Mutta mitenkä sitten tuo.
Toivopoika
Matti Janhonen
07.12.2017 20:56
Miksi ottaa reunoja pois. Tuolla maailmalla näkee kärryjä jossa tuo taukotupa/asunto-osa työnnetään kun käryyn kuormaksi. Näin itse kärrylle ei tarvitse tehdä mitään ja kun tuota asunto-osaa ei käytettä, kärryä voi käyttää normaalisti muihin tarpeisiin. Asunto-osan nurkin on laitettu tukijalat joiden varaan se jää seisomaan kun peräkärry vedetään alta pois.
Laidan korkeudelta asunto-osa on pokattu molemmin puolin kärryn levyiseksi ja ovi sisälle on takana ja varsinainen lattiapinta-ala on sama kun kärryn lavan pinta-ala.
On jopa malleja jotka on seiniltään saranoitu niin että koko rakennelma voidaan taivuttaa ajon aikana "pakaksi" ja koko komeus on vain n. metrin korkuinen.
Finfoamista, rimoista ja pintalevystä saa kovan ja kevyen rakenteen.
Tässä pakujen päälle rakennettuja joissa idea sama.
https://www.google.fi/search?dcr=0&tbm=isch&q=nord+star+wohnwagen+cabinet&spell=1&sa=X&ved=0ahUKEwi5wJD4w_jXAhWJJJoKHcjLDYQ
QBQghKAA&biw=1749&bih=768&dpr=1
Tässä taas rakennustarkastajalta karkuun päässyt sauna Manamansalosta
Raimo Hytönen
09.12.2017 11:51
Pitää ottaa huomioon myös verottajan olemassaolo. Kun nuo, lähinnä pick-upin päälle kiinnitettävät matkamökit alkoivat yleistyä 1980 -luvulla (käteviä mm:ssa erähenkilöille ja marjastajille) niin verottaja tarttui niihin kovalla kädellä, jolloin ne katosivat vähin äänin liikenteestä samoin kuin niiden arvokin. Toki niitä voi edelleen käyttää, jos suostuu maksamaan niistä (henkilö)autoveron, mikä tekee niistä suhteettoman kalliita. Ja jotta asia olisi mahdollisimman vaikea, kopin irrottamisen ja uudelleen kiinnittämisen jälkeen on tehtävä aina käyttötarkoituksen muutosta koskeva uusintakatsastus. Ja jos et tätä tee, niin kopin irrottamisen jälkeenkin alustaa verotetaan henkilöautoperusteisesti.
Tästä johtuen uskon, että jos ne alkavat yleistymään perävaunukäyttöisinä verottaja tulee jälleen puuttumaan asiaan - ehkä tavalla, joka saattaa myös perinteiset matkailuvaunut veronalaisiksi.
Suomessahan mikään ei saa olla yksinkertaista eikä halpaa.
Maissa, joissa ei ole autoveroa (mm:ssa Saksa ja Ruotsi) nuo ovat edelleen melko yleisiä. Samoin Norjassa, niitä koskevan erikoissäännöstön ansiosta.
muokattu: 9.12.2017 11:55
Toivo Koistinen
09.12.2017 14:30
Pic upit muuttuivat autoveron piiriin, ja sen puolesta noita koppeja voi käyttää, mutta trafi kielsi ne koska se katsoi ettei niden akselipainot toimi ajatellun mukaiseksi.
Olin yhteydessaä trafiin, ja kaveeri, joka on suunnitelemassa uutta liikenneuudistustya otti asian kannan, että ne kopit voisi palauttaa, kunhan muuten kiinnitys, ja akselipainot ovat kunnossa.
En sitten tiedä mikä on tilanne.
jarruttomaan perävaunuun voi laitta kuomun, tai muun rakenteen, kunhan leveys, ja pituus ei kasva sen laitojen yli, ja paino pysyy alle sen sallitun, minkä auton rekisteri oteeseen on merkitty jarruttoman kärryn vetoon.
Toivopoika
Pete Lämsä
10.12.2017 15:25
Kiitos vastauksista. Nyt löysin itse mielenkiintoisia trailereita jotka sopivat hyvin tälläiseen. Niitä löytyy hakusanalla paljutrailerit. Tässä yksi esimerkki.
http://www.tekno-kouru.fi/vaunumallisto/paljukarry.html
Osaako joku sanoa miten muutoskatsastushommat menevät? Onko homma niin yksinkertainen, että ostaa trailerin, rakentaa homman kasaan massoja ja mittoja mukaillen ja vie koko tekeleen muutoskatsastukseen?
Trailerisaunat näyttävät olevan hinattavia laitteita. Sellainen kait olisi järkevintä tehdä? Osaako tästä joku neuvoa enemmän?
Toivo Koistinen
10.12.2017 17:27
Jos alle 750 kilosen rakentaa, niin käsittääkseni sitä ei tarvi katsastaa, mikäli rakenteet eivät lisää äärimittoja.
Mutta kaikkein paras tieto löytyy katsastus asemalta. Sinne kannattaa olla yhteydessä jo enenkun alkaa ostamaan alustaa, ja rakentamaan mitään
Jos haluaa sitten kaasu, ja sähkövarustuksen kannattaa, jos oma taito ei riitä laitattaa ammattilaisella.
Tuumailin joutessa, ja tämä ei ole tarkoitetu kysyjälle mielipiteenä, vaan aivan omana ajatusleikkinä.
Miten mahtaa käyttäytyä peräkärryn päälle rakennettu kantikas koppi seisoma korkeudella sivutuuli puuskissa, koska rakennelma on lavakorkeudelta nouseva.
Kiinnostavaa olisi laskekskella hinta, mitä seinä elementeistä, ja alumiini kulma listoilla rakennettu asunto koppi maksaa, jos sen sisustaa kuten asuntovaunun, kaikkine laitteineen.
Akkunathan saa asunto varaosa kaupasta, samoin kattoluukut, ja muun kalusteen osina
Siinä minusta säästää, koska vaunutehtat rakentaa, toimittaa myyntiin, ja myyjätkin on osansa potista ottavat.
Jos vertaa esimerkiksi poksiin, joka olisi tuommoiselle vertailu pohja, ja semmoinen taitaa kympin yläpuolella olla uutena
Täällä filmivanerista teki kaveri moottorikelkan parireen päälle kopin, ja siihen kamina lämmityksen, mutta ei ole tullut hintaa kyseltyä.
Toivopoika
Matti Asikainen
11.12.2017 08:00
Rakennustarvikkeiden valintaa tehdessä kannattaa kiinnittää huomiota myös niiden painoon ja laskea, mitä rakennelma painaisi, ettei tule valmiina yllätystä.
Pete Lämsä
11.12.2017 10:39
Jep. Tarkkaan olen laskeskellut pianoa ja juuri ja juuri sen saa alle 750kg (50mm uretaani). Eli suosittelen kokeilemaan omia suunnitelmia, mahdollista se on! Huonekorkeus jopa 220 cm toisesta päästä. Ja laskelmani oli alusta koolle 3mx1.85m. Eli siinä olisi jo tilaakin jonkun verran.
Ikkunat ja oven teen itse. 4mm plexilasi x 2 ikkunoihin ja kevyet tulee. Valmiit uudet ikkunat maksaa jopa yli 500 euroa (60x90) eli säästöä tulee siinä. Ja ovi myös.
Pitää kysellä katsastusasemalta...tai käydä siellä paikan päälle (eivät näytä vastaavan kysymyksiin).
Eli painoa olen tietysti laskeskellut enkä pianoa! Ei saa pianoa tuohon kilomäärään, heh!
muokattu: 11.12.2017 10:40
Pete Lämsä
11.12.2017 10:43
Painoa saa muuten noista valmiista trailereista pois niin, että vaihtaa painavan 18mm filmivanerin kevyempään (jopa 6.5mm voisi riittää). Se on aikamoinen kilomäärä jo esim. 5 neliöllä tärkeitä kiloja muuhun käyttöön. En yhtään ihmettele miksi vaunuvalmistajat käyttävät ohuita vanereita pohjavanereina...paksummat lisäävät heti kiloja roimasti.
Pete Lämsä
11.12.2017 10:46
Tässä vielä rakentamiseen sopivia trailereita jos joku sellaista etsii:
https://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1623216#yritys=jtmotors
Toivo Koistinen
11.12.2017 11:38
Mielenkiintoinen projekti tuo. Kertoilehan täällä edistymsestä, ja pistä vaikka kuveja. Mutta tehe omaa tahtia, ei meidän.
Toivopoika
Perttu Kaasinen
12.12.2017 13:41
Tori.fi on myös peräkärryjä myynnissä monen laisia sieltäkin voi katsella,eikös leveys lasketa täysimittaisena siis lokasuojan reunasta reunaan ja näissä tehdasvaunuissakin on tuo lattia kevytvaneria.
Muistan ensimmäisen spriten että lattia oli lasivillalla eristetty niin kuin seinätkin ja lattian alla oli paksumpi musta muovi vähän kuin paksua jätesäkkiä, seinätkin oli sisältä kovalevyä mutta mukavampi sekin oli kuin teltta oltiinpa pakkasellakin siellä.