- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Tarvikkeet »
- Agrekaatti- tarvitaanko? Millaisia kokemuksia?
Agrekaatti- tarvitaanko? Millaisia kokemuksia?
Hei,
kuulisin mielelläni, josko tässä porukassa on kokemusta agrekaatista ja sen käytöstä. Pohdinnassa on ollut ns. salkkuagrekaatti = kevyt versio.
Oma ajatus lähti siitä, että jos hyvin alkukeväällä ja myöhäisellä syksyllä on liikenteessä luonnon helmassa pidempiä aikoja ja tarvitsee lämmitystä (Truma), niin saisi tarvittaessa lisäsähköä. Autossa on kaksi aurinkopaneelia ja kaksi hupiakkua. Nillä kyllä hoitaa perussähkötarpeen, mutta Truma tunnetusti kuluttaa sähköä, jos pidempää sitä pyörittelee.
Kertokaapa kokemuksia, ajatuksista ja myös siitä mitä ei missään tapauksessa pidä tehdä.
Olisiko agrekaatti oikeasti ratkaisu yllä olevaan?
Kaikki kommentit ovat tervetulleita.
Niin. Jos sähköä kuluu enemmän, kun sitä panelit tuottavat on vain vaihtoehtona lisätä paneleita. Käyttää aggregaattia, tai ajella, jotta auto itse lataa akut.
Mutta jos syksyllä pitkään kulkee, ja halua paikallaan olla pidempään ilman tolppasähköä, on siihen aggregaatti paras vaihtoehto, koska mitä pidempään kulkee, sen vähemmän aurinkoa on paneleihin, ilmat jäähtyy, ja sähkön kulutus nousee, eli tarve kasvaa lisäsähkölle.
Siinä on se hyvä, että sitä tarvii käyttää vain tarpeellinen aika, ja sitten sammuttaa, ja se on siinä. Se on kotonakin sähkönä sähkökatkon aikana, vaikkapa kesällä pakasteen lisävirtana
Aggregaateissa on jos ei halua sen ääntä, niin pidempi virransyöttä roikka, ja kone kauemmas, tai vetypolttokenno aggregaattti, joka on hiljainen hajuton, mutta kalliin puoleinen
Tässäpä ne vaihtoehdot.
Tp
Itse näkisin, jos panelit ja kaksi akkua vaikka 100ah molemmat, ei lämmityksen lisäksi paljon muuta sähköä tarvitse niin kyllä enimmäkseen riittää.
Keväällä panelit tuottavat hyvin jo maaliskuusta/loppukuusta. Huhtikuussa sähköä tulee paneleilla jo yli tarpeen, kunhan auto ei ole pahasti varjossa.
Itse joudun joskus myöhään syksyllä käyttämään auton moottoria lisäsähkön tuottoon kun meillä pakastimen moottori huutaa inventterin kautta Hoosiannaa. Pakastin 100 L ja väliin sitä ruokitaan jatkuvasti enempi kuin se ehtii pakastaa.
Tämä siis silloin kun on loka/marraskuun vaihteessa pilvistä ja sateista.
Meillä tosin hupiakku on 225ah ja lisänä olen syksyllä pitänyt toista 80 ah akkua mukana.
Ei se auton moottori siitä kärsi vaikka sitä agrikaattina pitää. Ja toiseksi ainakin Fiatin kulutus tyhjäkäynnillä on melko minimaslista, sekä tuottaahan se samalla sitä lämpöä sisätiloihin.
Pieni salkkuagri on hyvä olla varalla, varsinkin talvireissaajalla.
Hei,
onko täällä salkkuagregaation omistajia kuulolla. Minkälaisia kokemuksia asiasta on ja mielläni kuulisin, että minkälaisia tuotemerkkejä on käytössä. Kertokaapa kokemuksista.
Ps polttokenno agregaatteja tutkin: ymmärsinkö oikein, että niistä kyllä "sähkö" saa, mutta jännite on 12 V.
Olen käyttänyt jo kolme vuotta liiterin myymää Darkside 1200v agrekaattia hyvin on riittänyt akkua lataamaan hinta laatu suhde kohdallaan, ainut että ei voi kuljettaa takatallissa hajun takia ,on peräpoksissa fillari telineellä, nyt laittoi 180v paneelin katolle ja AKUT 2× 95v katellaan pärjääkö normi kulutuksella kunhan korona helppaa et pääsee reissuun.
Onkhan semmosta aggrkaattia, joka kun sammutta, antaa jäähtyä, ei käryäisi. Kysyn siksi, että jos tästäö selvitään normaaliin, niin saisi varmennusta matkaan pakkas retkelle, jouluna, vuuen vaihteessa.
Ei tarviisi laitta koukkua autoon, ja ottaa kärryä perään mihin sen.
Tp
Olen näitä vihaamiani pärryyttimiä nähnyt pyörätelineelle laatikkoon asennetuna. Vehjettä käytetään aina paikoillaan ollessa joten laatikossa olevat irroitettavat osat mahdollistavat käytön pienillä touhuilla.
@timppa
Moi
Minulla on Hondan EU 20i aggrekaatti. Loistava peli; kohtuu kevyt, varmatoiminen sekä hiljainen käyntiääni.
Käytän sitä pääasiassa talvella, kun olemme "leirissä" hiihtokeskusten parkkipaikoilla. Olemme siis niissä useita vuorokausia. Minulla on autona Flair ja siinä on isot ikkunat edessä. Tämän vuoksi minulla on auton etuosassa talviaikaan lisänä myös sähköpatteri. Hondan toiminnassa ei silloinkaan ole mitään ongelmia.
Juhani
Juhani
Teillä on varmaan myös kunnollinen ikkunapeite siihen tuulilasiin, joka yksinkertaisena on erittäin merkittävä lämmönhukkaaja, samoin aiheuttaa ilman peitettä kondensiota.
Toinen paikka joka lämpöä hukkaa ja saa aikaan erittäin ikävää vetoa on koelauta ja etenkin alaosa sieltä polkimien suunnalta kun istutaan kuljettajan penkissä iltaa.
Me hommattiin täältä Oulusta, Hovesport koelautapeite joka sulkee koelaudan ja Hymerin ollessa myös kuljettajan oven kuin porrasnousun.
Mikään kaunistus se ei tietenkään ole, mutta auton etupää muuttui täysin kun se lattiaa pitkin hohkaava veto loppui. Nyt auto on peitettä käytettäessä paljon tasalämpöisempi, eikä tarvitse pitää niin kovaa lämpöä yllä.
Keulapeite on hyvä, kun tulee laitettua. Mutta aggrekaatti varavoiman lähteenä loppujen lopuksi pieni lisä painoa, ja vain tarvitessa käyttöön, eli sanotaan vaikka virta vakuutus.
Ainoa hankaluus sen, ja sen poltoaineen säilytys. Se vaatinee taakse telineen, ja boksin, tai kuomukärryn perään. Tosin jos kärry, niin tavaroiden mukaan laitto ei nosta auton painoa yli kantavuus rajan koskaan, ja voi jättää kesällä pois, ja se on siinä.
Tietysti jos on kärrylle käyttöä, ja kotona mahollisuus säilyttää sitä. Kärrrystä on muullonkin hyötyä, ja sen koukun laitto on halvempi, kun taakakteline, ja boksi
Oma kone myös virtalähteenä, mutta siinä on se riski, että kuten meillä kerran, että kun 30 raatin pakkasessa aamulla pimeni asunto-osa, ja pistin koneen vebaston lämpiämään, niin se söi virran ajoakusta, että eipä jaksanu kone pyörähtää käyntiin, ja hinurin tilaus eteen, joka antoi virtaa, ja se siinä.
Aggrekaatin voi nykkiä käyntiin, ja se lähtee. No nämä on pohdintaa, ja toivottavasti ajatusta aloittajan mieteisiin, mikä on hänelle paras.
Tp
Kaasuhan se pelastaa tämänkin hajuongelman
https://caravan-lehti.fi/varusteet/uusi-salkkumallinen-aggregaatti-toimii-seka-kaasulla-ja-etta-bensalla/
Se ihme kyllä toimii höyrymäisellä kaasulla vaikka pakettiin kuuluu höyrystin moottorikaasukäyttöä ajatellen.
@timppa
Moi
On etupeitto ja lisäksi meillä on routamatosta tehdyt eristeet kojelaudan ja lattian välille.
Aggrekaatti kulkee takatallissa bensakanisterien kanssa. Kunhan vaan antaa agren olla käytön jälkeen jonkin aikaa olla ulkona samoin kuin kanisterien bensan lisäyksen jälkeen, niin ei mitään hajuja ole tullut talliin.
Juhani
Minulla oli muinoin 2 kw:n bensakäyttöinen, mutta oli käyttöön nähden kookas ja kovaääninen . Siirtyi mökille varavirraksi katkoihin. Sitten tuli parikymmentä vuotta sitten 600 W:n salkku-Endress jossa myös suora 12 V:n ulosotto. Jonkun kerran on ollut käyttöä.
Viimeisen 15 vuoden aikana olen vaihtanut öljyt kerran, käyttänyt joka vuosi lämpimäksi. Ei juurikaan ole ollut käyttöä matkustaessa.
Jokaisella kun on persoonallinen tapa matkailla sellainen varmaan tarpeen alueiden ulkopuolella yöpyville, mutta caravanalueilla sellaisten tuntia pidempi käyttö pitäisi kieltää ainakin näiden yli 50 db:n laitteiden.
Mihin sinä Harri käyttäisit sitä 12 v gerneraattoria. Eikö se kätevintä olisi kuitenkin 230v, koska autohan muutta sisällään virran sopivaksi kaikkeen.
Lerialueilla voi olla samaa mieltä, jos on saatavilla tolppasähkö, niin miksi polttaa pensaa, vaikka tuommoinen hurina ei kyllä isosti haittaa, koska elämäähän se niissä on kaikineen.
Tietenki ehkä hiljasuuden aikana, vaikka minä olen hieman huono siihen arviointiin, koska minula on aikanaan asuntovaunussa kalliomurska aseman, ja juna-aseman vierellä, missä kulki Suomen raskain tavarajuna Venäjälle, perässään heidän vaunujaan kolomen veturin vetämänä, ja niihen vierelläkin uni tullut.
Olen kullu arvion, että heräisinkö ydinlatauksen äneen.
Mutta kumpi lie pahempi, se aggregaatin hurina, vai tuon mejänkin auton liukuovan availun, ja sulkemisen ääni. On meinaan voimaa siinä hurinassa, ja pamauksessa
Usko pois, on kokemus yli 8 vuuelta
Tp
Sitä minä olen väliin ihmetellyt, että miten tuo Toivo on moiseen louskuoveen hairahtanut kun muutoin on tuntunut ihan järkevältä ja maanläheiseltä käytännön immeiseltä.
Noh kaipa se vain siitä johtuu, jotta meidän jokaisen pitää ihan itse saada tehdä omat virheemme.
Toivo,
riittävän tehokkaan latausvirran aikaansaamiseksi. Syntyy pienempitehoisella polttomoottorilla. Samalla vain yksi yksikkö, kaikki tarvittava pelaa 12 V pl. kaasu.
Ehkä Toivo on kattonut tämän videon niin kun minä kun mietin tulevia vaihtoehtoja.
Vaikka aina palaa lähtöruutuun ettei niitä kolaroitavaksi osteta , mutta mutta , joskus pieniäkin kyydissä.
https://autotoday.fi/jarkyttava-video-nain-hengenvaarallisia-matkailuautot-ovat-nokkakolarissa/
Ei taivaan putoamista voi pelätä, tai ainakaan kannata.
Vähän niin kuin tämän koronan kanssa: tulee jos tulee, kas siinä vaiheessa kun puoletkin väestöstä on kantajina niin on ihan sama miten itse yrität sitä välttää tahi suojautua, jollet aivan autiolle saarelle muuta. Ja silloinkin saari pitää olla kaukana kaikesta muusta, ettei virus pääse ilmateitse tuulen tahi vaikka lintujen mukana, tyyliin kuin sienet osin valtaavat uusia kasvupaikkoja.
Alkovi, puoli-intergroitu tai peltikuorinen tietty hieman parempi nokkakolarissa, mutta ei mitään merkitystä kun nopeus tai vastaosapuoli kasvaa. Suurin turvallisuustekijä on aina ratin ja penkin välissä, ei vöissä tai auton turvavarusteissa.
Ei ollu kyllä mun mielestä koronatestivideon linkki minkä lähetin.Vähä parempia argumentteja odotin täällä tekniikkaosiossa,ettei nyt täällä olisi ko.riesasta , ja kai se taivaskin nyt pysyy omalla paikalla vaikka millä ajellaan kukin.
En muuta saareenkaan vaikka rannikolla asunkin, sen verran maakrapu olen, louskutan mielummin ovea niin kun Toivo.
Heitimpä näkökannan kun heitit epäilyä.
Tekniikka asiosta on kyllä mielenkiintoista vaihtaa mielipiteitä ilman sen kummempaa.
Ja turvatekniikasta mitens jos ratin ja penkin välissä on turvallinen ajattelevainen ennakoiva kuski ja kaikilla turvavarusteilla oleva auto, olisko paha.
Näillä jutuilla on tapana rönsyillä, ainakin jos minä olen linjoilla niin silloin mennään ennemmin tai myöhemmin kalaan, metälle, marjaan tai sieneen, kuten tässäkin ylempänä.
Aloitushan koskee agrigaattia ja sen tarpeellisuutta esim puskaparkkeiluissa, ei suinkaan louskuovia tahi eri mallien kolariturvallisuutta.
Ja mitä itse yritin aiemmassa sanoa oli se, että eri mallien väliset erot kolaritilanteessa kovin vähäiset. Enempi vaikuttaa mikä on nopeus, auton kuormaus, vastaosapuoli ja se miten se vahinko yleensäkin tapahtuu.
Suurin vaikutus lienee tuurilla, kohtalolla tai sattumaksiko sitä kutsutaan ja ennenkaikkea sillä miten kuljettaja itse käyttäytyy.
Tottahan toki riski kasvaa mitä enempi ikää ja kilometrejä mittariin tulee, niin autoon kuin kuljettajaan. Mutta ei matkailuautomalli ole rekka tahi panssarivaunu.
Enemmän on siis merkitystä kuljettajalla ja sanotaanko tuurilla, kuin sillä minkä mallisella matkamökillä kun ajelee.
Toiset 25v kuljettajat ovat joutuneet jo 10× onnettomuuteen ja toiset vaikka ,+65v ei kertaakaan.
Syy alunperin oli käytetävyys. Meillä oli aiemmin senajan mallin pärekorit, ja nissä oli parisänky pitkittäin, että kun tuo puoliso ei olkovin pitkää sorttia, niin piti olla jakkara, jotta hällä petailu, ja komeroihin meno onnistuisi.
Nuo bulkkipeltikuoret taas on sängyiltään mitä ovat, eli erivuoteisissa taas piti istua katonrajassa kyyryssä, ja muut samaa mallia, kiikkua sinne hyllylle.
Kabela kyllä, mutta kun olisi pitänyt repullinen rahaa, ja ladon ovi korottaa, että sisään olisi mahtunu.
Sattumalta koska nettiä ei sillon ollu, etä olisi tarjontaa katellu, mentiin Oulussa likkeeseen mouruamaan kahvit, josa oli juuri tämmönen, josta ei koskan oltu kuulukaan, ja varsinkaan tietty, että tuon saa tilattua omalla piirustuksella mikä on vähä harmitannu.
Matalat pedit kahtapuolta, ja suilakan näkönen, että rouva ihastui, niin erehyn kaupoille, ja siinä se, elikkä ne oli pirun kalliit kahvit.
No vuosien saatossa muutamaa vika, joista osan olen montterannu, paitsi pari luukkua keittiössä ylhäällä, joihin olen kävelly pahki 976 kertaa, kun eivät aukea kattoon asti, on saranoimatta uudelleen.
Elikkä muuten hyvä, ja jos haluaa sen liukuoven saa mootorilla autodekiltä, eli hiljenee, mutta koska tuohonki tottuu, niin muiden on se vain kärsittävä. Pitää voimistelu kuntoa yllä.
On siinä hyvääkin. Myrskyllä sen kautta kulku, niin ei karkaa ovi käsistä, ja ahtaassa paikassa aukeaa, ja kulku onnistuu parkkipaikalla.
Lisäksi helteellä markiisin alla kun avaa täysille, ja kattoluukku, ynnä takaovi, minun patentilla, niin eipä taida perinteiset siihen tuuletukseen pystyä.
Mikä parasta, takana ei yhtään akkunaa, etteipä tarvi verhoja vedellä eikä paista aurinko niistä. Se on hyvä
Tp
Niin se Toivo on, ei täydellistä oo vielä tehty, eikä tulla tekemään.
Kaikissa on hyvät puolensa ja niitten heikompienkin kanssa tulee aina toimeen.
Ja tottuuhan sitä toiseen ihmiseenkin kun aikaa ja halua on.
Juur ajoin matkamökin pihaan aurinkoa ottamaan. Lämmetköön ja kuivukoon nyt siinä, tiiä jos vaikka pääsiäisenä sitä hieman ulkoiluttaisi, johonkin korpikuusen alle.
Keskiviikkona jakopään sekä vesipumpun vaihto tilattuna. Paha vaan kun syttyi pitkän seisomisen, 5kk jälkeen ruiskuvalo kun sen höpömökin käynnistin.
Se on moro.
Met ollaan nyt ekaa kertaa ikinä reissussaa aggregaatin kera ja on se vaan jumantsuikkeli hieno peli.
Salkkumalli ja ottaa itekseen kierroksia kun on virralle tarvetta joten voi antaa puksuttaa itekseen sen aikaa kuin kuvittelee tarviivansa. Melko hiljainen on mutta kyllä se sielua raastaa häiritä luonnonrauhaa.
Nyt kun ei voi mennä paariin lounaalle niin ihan ehdoton kun saa nopsaan murkinan lämpöiseksi, saatika joskus kun ehkä on jälkikasvua niin silloin vasta onkin näppärä.
Meillä kun on aina pruukattu olla pimiässä että riittää virta varmasti niin nyt ei tarvitse.
Ja kenties voisin hommata pienen uppopumpun jolla saisi täyttää auton säiliön vaikka kaivosta.... Hih.
Uskon että myös tuonnemmilla pohjoisen puskaretkillä tarvitaan lataamiseen.
Kyseessä Timco 2000i eli 2 kVA kone. Pienempää en suosittele. Maksoi rapiat neljäsataa, ei mahoton. Korkista pumppaa ja ryyppyä ja toisella vedolla käyntiin.
Miinuksena toki vaivaa kun tuota ronttaa ulos ja sisään, sekä takapetillä haisee ihan pikkuisen ruohonleikkuri, kun ei mahdu kuin takatalliin. Ja pitää olla aikaa jäähdytellä ennen kuin nostaa sisään.
Tuon kokoiseen löytyy "ilmatiiviitä" laatikoita, bensan haju vähenee merkittävästi.
Tuon kokoiseen löytyy "ilmatiiviitä" laatikoita, bensan haju vähenee merkittävästi.
Onko vinkkiä hajun pitävistä laatikoista että voi pitää takatallissa ilman että aamulla on pää kipeä?
Retkeilyajoneuvoon olen kanssa aggregaattia suunnitellu mutta säilytys ainoastaan pyörätelineellä onnistuis.
Olisko mahdollista , sellainen tiivis kotelo jonka ilmastoinnin hoitais putkella takatallista ulos, onko heti tuhoon tuomittu ajatus.Onko takatalleissa miten ilmankulku rakenneltu, voishan tehdä läpiviennin johon saa liitettyä putken ja tulpattua sen kun ei tarvii,ettei pölyt tule sisään.
Yhden merkin käyttöohjeessa:
Jotta vältetään polttoaineen roiskuminen kuljetuksen tai tilapäisen varastoinnin aikana, aggregaatti tulee
kiinnittää pystysuoraan normaaliin toiminta-asentoonsa niin, että moottorikytkin on OFF asennossa.
Anna moottorin jäähtyä kunnolla ja käännä polttoainetankin korkin ilmaventtiili OFF asentoon.
VAARA! Kun aggregaattia kuljetetaan:
Älä ylitäytä polttoainesäiliötä (polttoainetta ei saa olla täyttöaukon kaulassa).
Älä käytä aggregaattia ajoneuvossa. Ota aggregaatti pois ajoneuvosta ja käytä sitä hyvin tuuletetussa
paikassa.
Kun aggregaatti lastataan ajoneuvoon, vältä paikkaa joka on suorassa auringonvalossa. Jos aggregaatti
jätetään suljettuun ajoneuvoon usean tunnin ajaksi, korkea lämpötila ajoneuvon sisällä voi saada
polttoaineen höyrystymään, mikä voi johtaa räjähdykseen.
Älä aja huonopintaisella tiellä pitkään aggregaatti kyydissä. Jos aggregaattia on pakko kuljettaa
huonopintaisella tiellä, tyhjennä polttoaine aggregaatista tätä ennen.
Näitä Zarges:in laatikoita hankin aikoinaan kun kuljetettiin pa-pumppuja ym. lentolaitteissa sisätiloissa. Eipä hajut haitanneet, niin kauan kun tiiviste pysyi ehjänä. Hinta vaan tippaa olemaan aika suolanen.
https://www.esska-fi.com/shop/Alumiini-kuljetuslaatikot-erikokoisia-ZARGES--955766408xxx-20690
Sippo
Mahtaisko armeijan ylijäämästä löytyä vastaavia tai mistä vois soveltaa.
Kahtelin noihen mittoja. Nin 2000 vattinen akrikaatti mahtus avonaisen lapin kansan päälle, eli ei ihmeen suuri ole.
p 513 mm L 296 mm k 426 mm
Sepon esittämissä laatikoisa vain jokaisesa on korkeus liian pieni.
Tp
Tuossa on vain yhden kauppiaan valikoima. Ko. valmistajalta löytyy kyllä aikamoinen valikoima eiköhän sieltä löydy lähes joka käyttöön sopiva laatikko. Saksalaisilla "tosi" karavaanareilla noita näkyy aikapaljon. Itsellekkin tekisi mieli ostaa tuolle pienelle Lidlin agrille, mutta se hinta.
Sippo
Tästä Arin linkistä lause '' Älä aja huonopintaisella tiellä pitkään aggregaatti kyydissä. Jos aggregaattia on pakko kuljettaa huonopintaisella tiellä, tyhjennä polttoaine aggregaatista tätä ennen.''
Jos kaasuttimen kohon venttiili täristessään päästää pensaa läpi niin kyllä haisee. Pensahana kannattaisi ensimmäiseksi laittaa vaikka ei kuljettaisikaan.
https://www.pihakone.fi/72109-polttoainehana-honda-gcv135160-p-22076.html
@timppa
En ole huomannut omassa Honda EU10i aggregaatissa polttoaineen katkua takatallissa. Sammutan aggren kääntämällä bensakorkin hengityksen hanan kiinni Kun se sammuu itsekseen ja jäähtymisen jälkeen nostan sen talliin. Voi olla että en ole niin herkkä bensan hajulle ?
@seppo
Noin sammuttaen tekee tankkiin alipaineen ja auttaa siihen asti kunnes tankin paine nousee taas ylipaineiseksi.Auttaa varmasti ettei rupea tuoksuun ainakaan pitkään aikaan, siihen ei ymmärrys riitä onko parempi olla tankki täynnä vai vajaa.
Taitaa olla se hana, mitä Timo suositteli. Poikas ajalta muistuu, kun mopossahan oli se, ja kun unohtu retkillä auki, ja aurinkoon. Siinäpä veivattiin sitten, ja lopussa märkä tuluppa irti.
En osaa sanoa, kun en käsissäni ole salkkukonetta pitäny, että miten hana. Kumma kun ei valmistajat ole asiaa hoitaneet.
Tp
Onko vinkkiä hajun pitävistä laatikoista että voi pitää takatallissa ilman että aamulla on pää kipeä?
Kyllä haju tarttuu laatikkoon sisälle. Silloin kun jonkin aikaa kuljetin ko laitetta mukanani niin otin laatikon heti pois takatallista ja piti myös järjestää lisätuuletusta talliin. En kuitenkaan koskaan saanut aikaiseksi ennen kuin huomasin etten tarvitse koko laitetta kuljettaa. Tuolla se on tallissa "varmuuden vuoksi" olemassa.
Kyllä haju tarttuu laatikkoon sisälle. Silloin kun jonkin aikaa kuljetin ko laitetta mukanani niin otin laatikon heti pois takatallista ja piti myös järjestää lisätuuletusta talliin. En kuitenkaan koskaan saanut aikaiseksi ennen kuin huomasin etten tarvitse koko laitetta kuljettaa. Tuolla se on tallissa "varmuuden vuoksi" olemassa.
Ei taida olla kuin pokksi fillari telineellä niin ei haju haittoja jota oo käyttänyt , nyt en enää kun on paneeli katolla ja 2×95 akkua niin on pärjätty.akre kans varastossa.
Näin minäkin sen aatelen. Ainoa konsti lie se tavara teline, ja siinä, tai kuomukärryssä.
Tuli ajatus, että jos kuomukärrryyn järjestää ulos kuomusta sen pakoputken haitari putkella, nin sehän saa siellä hurista.
Laittaa pehmustettuun petiin se sinne, ettei runkoääni kuulu, niin aika hiljanen on. Vaikka tuskin laitan, kun näin kauan olen ilman ollu panelia, ja aggregaattia, nin on mukava tuumaila mikä olis hyvä.
Eikä koskaan saa sanoa ei koskaan, kun yhden kerran, tai minulla toisen kerran
Tp
Esimerkiksi linkin Hondan leveys on 24 cm. ja paino 13 kg. Tälläisen saa sovitettua pyörätelineelle siten että se on mahdollisimman lähellä auton takaseinää ja pyörät mahtuvat aggresta ja sen painosta huolimatta samalle telineelle.
Jonkinlainen laatikko tietty vehkeelle niin saa olla siinä aina.
https://www.hondapower.fi/mallisto/generaattorit/eu10i-generaattori
@timppa
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.