Agregaatti ?

SUONPURO PAULI 27.12.2006 13:32

Moikka.

Ajattelin hankkia tuon agregaatin tuottamaan virtaa silloin kun sitä ei jostain syystä ole muuten saatavilla. Nyt minua on jo peloteltu, jotta autosi takatilan laturi hajoaa, littu tv, digibox ym. myös kuulemma hajoaa. Kun en ole sähkömies niin jotain nyt en ymmärrä! Miksi agregaati sitten kaiken rikkoisi? Kun aikoinaan rakensin tätä pirttiä niin tuollainen laite papatti virtaa kaikkiin työkoneisiin ja laitteisiin siihen asti kunnes Wattenfall piuhansa liitti. Eikä mikään agregaatin ansiosta hajonnut! Onko matkailuauto nyt niin kranttu, että siinä menee kaikki rikki, jos on muuta kuin tolppavirtaa käytettävissä? Itse en tätä usko, siksi pyydänkin Teiltä uskolleni vahvistusta!

LIIMATAINEN HANNU 27.12.2006 14:13

No juttuhan on niin että on kovin monenlaisia agregaatteja, hyviä ja huonoja ja vielä hyvin huonoja. Siis virran 'laatu' on tärkeää, sen aaltomuoto (siniaalto) ja sen jännite ja jännitteen tasaisuus, hyvässä vehkeessä jännite se 230V, siniaaltoa, ei 'piikkejä' jännitteessä eikä virrassakaan. Huonossa ei pelitä mikään ja laitteet rikkoontuvat, ylijännitepiikkeihin, kanttiaaltoon jne.! Näistä se riippuu. Hyvä agregaatti toimii moitteetta ja laitteet pysyvät ehjinä.

Ps. Hyvää ei saa halvalla!

NOUSIAINEN MARTTI 27.12.2006 18:57

Onko se kanttiaalto ollenkaan paha? Invertterit tuottavat akkuvirrasta juuri kantti eli sakara-aaltoa ja sillä toimmii pc-tv jne. Agtrekaattien (huonojen lue halpojen) vika on juuri ylijännite ja miksei myös alijännite, joka on jopa pahempi joillekkin laitteille. Virtapiikit saadaan juuri invertteri tekniikalla pois, agrekaatistakin. Vai olenko ihan pihalla? No ostin juuri Honda 20i:n, kun en tiedä että olenko pihalla.

HYTTILÄ ESKO O 27.12.2006 19:21

Se HONDA pihalla, sinä sisällä. Nämä halpislaitteet hajottavat eletronisia laitteita "likaisella" sähköllä Se mikä kelpasi poraan ja piikkauskoneeseen ei kelpaa näille hienoille aparaateille. Muttakun kaikki ei ymmärrä, HALPA ja HYVÄ alkaa molemmat H:lla, siihen loppuu yhtäläisyydet, kaikissa asioissa.

TIKKANEN MIRJA 27.12.2006 19:55

Eikö vaunun sulakkeet suojaa näiltä jännitteiltä?

TERVO JARI 27.12.2006 20:47

Sulakkeet suojaa "ylikuormalta", ei "pieniltä" ylijännitteiltä . .

Yli ja ali jännitteelle kyllä löytyy suojia mutta se on oma tarinansa, kerrotaan seuraavassa jaksossa. . . .

Jari

NOUSIAINEN MARTTI 27.12.2006 22:11

Mirkku jos sinulla on agrekaatti voit pitää akut latingissa aina, niin mikäli se antaa 12 volttia, yleensä ne antaa. Sitten hommaat invertterin, niitä on monenlaisia ulostulo teholtaan. Jos et voi käyttää suoraa akkuvirtaa LCD:lle laita Invertterin kautta. Se on turvallista TV:lle ja PC:lle yms. Agrekaattia voit käyttää latauksen ohella esim. kahvinkeittimeen tai mikro uuniin jos tehot riittää. Kahvinkeittimiä on alle 1000 wattisia. Uuni vaatii mallista riippuen 1200-1500 wattia voi olla hiukan enemmänkin. Tällä kokonais systeemillä et tarvitse käyttää koko ajan agrekaattia hurisemassa tv:tä katsellessa. Näin sinulla on kuitenkin autarkki systeemi, niin kauan kun bensaa riittää. Invertterin teho kannattaa laskea vähän yläkanttiin. Meillä on 600W ja sillä toimii läppäri ja tv jopa videonauhuri samanaikaisesti. Tällaisella menolla kyllä akut purkautuu, mutta sitä vartenhan sinulla on agrekaatti.

PALIN MATTI 28.12.2006 00:35

Ei kaiken tarvitse olla niin vaikeaa, miksi sitä yritetään tässä tehdä, kanttiaaltoineen sun muine sulakkeineen... Isket sen polttomoottorigeneraattorin vain johtimella kiinni siihen samaan töpseliin, mihin vedät tolpastakin autoon ulkopuolisen 230 VAC syöttöjohdon. Ja ei kun asumaan! Tällöin auton oma keskuslaturi lataa niin hupi- kuin starttiakutkin ja kaikki 12 VDC-laitteet pelaa taas pitkään. Sitä 12 VDC -ulosottoa ei siinä generaattorissa asumiskulkinekäytössä tarvita lainkaan. Läppärille saat sähkön invertteriltä tai erillisen jännitemuuttaja-adapterin avulla savukkeensytyttimestä kuten ennenkin ja on puhdasmuotoista.

Muuten, uskoisin ja olisin jopa vahvasti sitä mieltä, että generaattorista tulee aina puhdasta siniaaltoista vaihtosähköä, koska se on pyörivä laite.

Tuossa ylempänä joku tarjosi sulaketta suojaamaan toimilaitteita ylijännitteeltä. No ihan niinhän se ei mene. Sulake suojaa sähkötehon siirtämisessä tarvittavia kaapeleilta ylisuuren tai rikkinäisen toimilaitteen aiheuttamalta ylikuormitukselta. Yli- ja alijännitesuojaukset ovat sitten yleensä rakennettu niihin toimilaitteisiin sisään.

Eli siis kaikessa yksinkertaisuudessaan: Kuvittele, että se agrikaattisi on vaan sellainen leirialueen sähkötolppa. Huolehdi vain, että tankissa riittää bensaa, ettei sammu kesken Salattujen Eläimien! :-))

NOUSIAINEN MARTTI 28.12.2006 11:29

Joo Matti olet harmittavassa määrin oikeassa. Minulle on jäänyt otsaluuhun joku vanha muistikuva. Kyllähän vaunuissakin on tietysti "naaras töpseli" seinässä. Mutta invertterin hankinta tuntuu olevan usein kynnyskysymys. Ei ollut tarkoitus tahallaan neuvoa monimutkasisemmin kun on tarpeen. Invertterihän on parhaita keksintöjä sitten partakoneen. Mutta huom! Jos invertteriin tulee enemmän kuormaa ei sitä voi/kannata ottaa "savukesytytin" pistokkeesta, vaan paras ottaa suoraan hupi akusta, sulake ja pääkytkin väliin.

TIKKANEN MIRJA 28.12.2006 11:41

Dodii, tulihan sieltä joku tyhjentäväkin vastaus ja jopa minä (tekniikan ihmelapsi) älysin jotakin. Otan silti ton vanhan matka tv:n mukaan, karsastan vieläkin vähän tota asiaa kun niin monet sanoo ettei edullisemmalla tee mitään.

Telkkaria me ei kyllä juuri ollenkaan käytetä mutta aamut on paljon rauhallisempia kun nuo termiitit voi katsoa lastenohjelmia..Ja on se hyvä sadepäivän varalle olla mukana.

Minä nyt sotkeuduin Paulin kysymykseen vähän liikaakin, sori vaan mutta samaa aihetta tässä olen pähkäillyt. Minäpäs kerron sitten maanantaina kuinka tuo meidän "tolppa" toimi =)

Hyvät uudetvuodet taas jälleen kerran kaikille!

NOUSIAINEN MARTTI 28.12.2006 12:22

Silloin jos pelkää auton säätöjärjestelmien pettämistä huonolla virralla ladatessa, kannattaa ladata agregaatin 12V litännästä akut, joihin on liitetty invertteri. Invertteri perään voi kyllä huoletta laitta puhelimen laturista lähtien kaikenlaista verkkovirta käyttöistä laitetta. Vaikka muna vispilän. Tietysti pitää ottaa huomioon invertterin antama teho ja akkukapasitetti. Kokemuksieni mukaan 600W invertteri toimii moittettomasti ainakin vielä n. 300 W kuormituksella. Akkuja on 2x 80 Ah geeli. Tarkempaa teoriaa ei käytössäni ole ollut. Tuo malliesimerkki pitänee muutenkin paikkansa, koska akkuja ei voi tolkuttomasti kuormittaa. Inverttereitä on kyllä saatavana vieläkin "julmempia" , mutta sitten pitää olla "julmemmat" akutkin.

VARIS VESA 28.12.2006 13:07

Miulla invertteris 1200W piikkiteho ja 1000W jatkuva teho. Hupiakku on 100Ah. Voidaan keittää 800W:n kahvinkeittimellä kahveet, mutta edellyttää tietenkin ajoa, mutta sehän on aivan normaalia kun siirrytään paikasta toiseen välillä pitkiäkin matkoja.(Joskus keitin päällä myös ajaessa).

KALLELA PENTTI 28.12.2006 16:24

Mitä suurempi invertteri on sitä suurempi laturi täytyy olla jotta saadaan tuotettua virtaa riittävästi...... muutoin akut on tyhjennetty nopeasti......

SUONPURO PAULI 28.12.2006 18:03

Moi taas.

Asiani selventämiseksi täytyy kertoa, että matkailuautomme on varustettu tuolla invertterillä. Eli kun olemme parkissa vailla verkkovirtaa tulee invertterin kautta normaali käyttöjännite, jolla toimii mm.tv,digibox,video/dvd,puhelimenlataus ym. kaikki joihin invertterin tuottama teho riittää. Nyt törmäämme asiaan miksi sitä agrekaattia tarvitsisin! Oma takatilan akku kun ei rajattomasti kestä purkamista ilman latausta ja jos lataan akkua tarkoittaa se auton käyttämistä, eikö? Ajoneuvojen tyhjäkäynti taitaa olla laissakin kielletty, jotenkin muistelisin näin. Näissä tilanteissa olisi fiksua vetäistä agrekaatti käyntiin ja turvata akun lataaminen sillä. Ilman tuota agrekaattia on siis pakko laittaa auto käyntiin ja lähteä ajamaan... Tarvitsisin agrekaattia vain takatilan akun lataamiseen. Vaan jos se auton akkulaturikin sillä tuhoutuu, kuten kerrottu on! Nyt en tarkoita sitä, että agrekaatti olisi se tulevaisuuden virranlähde ainoastaan. Ei, käytän sfc ja leirialueita aina kun mahdollista.Mutta kuten tiedätte välillä majapaikka voi olla kymmenien kilometrien päässä asutuksista ja siitä verkkovirrasta, vaikkapa lapin selkosilla. Kiitos asiallisesta palautteesta ja OIKEIN HYVÄÄ JA ONNELLISTA UUTTA VUOTTA 2007.

TERVO JARI 28.12.2006 18:17

köliikkeistä, jonka voi sähköasentaja asentaa vaunun sähkökeskukseen, nykyvaunuissa on vapaata DIN kiskoa sähkökeskuksessa sen verran että sinne semmonen mahtuu . . .

Alijännitteelle ei löytynyt noinvain vaihtoehtoa mutta kyllä semmonenkin on saatavissa, mutta tulee hintoihinsa , arvelisin. .Ei ole järkevä investointi, , mielestäni, mutta ylijännitesuoja OK. . . Ei ole semmonen kampe että tulisi joka päivä vastaan kun sähkökeskuksia kattelee. . .

Itselläni kotona on tuonllainen DIN kiskoonkiinnitettävä ylijännitesuoja joka suojaa ilmastointilaitetta/lämpöpumppua ukkosenvaralta.. . Ei maksa kuin 20-40 Euroo + asennus ( riippuu mistä/keltä hankit/asennututat )

Jari

NOUSIAINEN MARTTI 30.12.2006 19:44

Tosi reiluu. On ihan hyvät systeemit sulla. Aurinkopaneeleilla saa aikaan sen äänettömän latauksen ilman tolppasähköä. Kokemukseni on noin neljän vuoden ajalta ja olen tyytyväinen. Mutta sitten tuli "häkärä" että pitää saada keittää kahvit keittimellä ja lämmittää ruoka microlla. Panelit siis vain osittain korvaavat agrekaatin. Joo, pukki toi Hondan. Näihin tarpeisiin tarvittiin EU 20i.

KALLELA PENTTI 30.12.2006 21:14

Voihan generaattorin sijaan hankkia lisää käyttöakkuja.......

TERVO JARI 30.12.2006 21:26

Lyijyakuista tahtoo kertyä herkästi painoa reippaanlaisesti, mutta agrekaatista ei niinkään herkästi. . . Ja agrekaatti on hepompi jättää matkasta pois jos ei ole aina sen tarvetta . . .

Mutta jos laittaa tommossii akkuja rivin joita käytetään UPS:seissa ovatkohan jotain geeliakkuja tai vastaavia ovat keveitä.... Tuttu sähkömies laitteli rivin niitä retkeilyautoonsa ja 1000 w:tin inventterin ei kuulemma "hassumpi" järjestelmä. . . Hän kun työssään vaihtaa akkuja noihin UPS:seihin ja niistä jotka on menossa "roskiin" saa ottaa itselleen niitä jotka on vielä käyttökelpoisia . . Akut kun vaihdetaan UPS:seihin määrä ajoin . . .

Jari

KALLELA PENTTI 30.12.2006 21:37

Tottahan se on että lyijyakut painaa..... ja geeliakut tmv. ovat aikalailla arvokkaampia hankkia..... kun ei ittellä toi paino sillee ongelma..... niin ei tuu aina ajateltua loppuun saakka.... :-) (paino sanalla aina)

TOIVONEN MARTTI 31.12.2006 08:48

Niissä taitaa vain olla se vika että ovat kovin tarkkoja latausjännitteelle. Ei kuulemma saisi ylittää 13 volttia ja siihen taas tarvitaan joko hyvin viisas laturi tai sitten jonkinlainen jännitteen rajoitin. Ilmeisesti tuollainen 14,4 aiheuttaisi liikaa kaasunmuodostusta ja tulisi ilmavaivoja...

Upsithan ylläpitolataavat akkujaan ilmeisesti hyvinkin varovasti koko ajan ja akut on tähän käyttöön sovitettuja. mot

TIKKANEN MIRJA 01.01.2007 15:07

Nonniin. Vietettiin sitten 4 yötä sähköttä, erämaassa, tv on ehjä samoin kaikki muukin. Tuo aggregaatti on paras ostos mitä ollaan tehty =) Kahvinkeitto oli jännää ku ei saanu olla mikään päällä ku 1000 w keitin tarvi kaikki virrat... Mutta tuli todettua että pientä ja halpaakin voi käyttää, meillä on Fern merkkinen laite 1,1 kw ja maksoi 129 euroa. Kulutus oli vajaat 0,5 litraa tunnissa. Jos tuli liikaa kuormaa niin aggregaatti nakkas automaattisulakkeen pois päältä...

KALLELA PENTTI 01.01.2007 23:16

Tarkottaaks toi jotta pieni o kaunista..........:-)

MOUHU JUSSI 02.01.2007 11:01

Hyvä Mirja.Meinaan tuosta agregaatti asiasta.Tästä ei ole kuin vuosi pari kun täällä oltiin kovasti näitä agregaatteja vastaan.Nyt näyttää yhdellä jos toisella olevan näitä "atomivoimaloita"Se on iso helpotus kun on se varavoima aina mukana.Onko se Mirjan vempele kaks vai nelitahtinen?Edullinen on ainakin.Mutta pääasia jotta virta kulkee.T:JUSSI

TIKKANEN MIRJA 02.01.2007 11:19

Juu, me oltiin kesällä mahtavalla paikalla vuonolla kalastelemassa...Ja kun loppui akut niin loppui. Jos ois ollu aggregaatti ei ois tarvinnu lähteä mihinkään... =) Ja jos sataa kaatamalla koko päivän vettä niin kuin viimekesänä pohjoisessa satoikin niin on se mukavaa katsella telkkaria tms. Olen aina ollut virtalähteitä ja telkkareita vastaan ( siis siinä mielessä etten mökille ainakaan niitä suvaitse) mutta pakko se on taipua. Miks matkailumukavuutta ei sais parantaa jos siihen on mahdollisuuksia...Eikä mekään sitä telkkaria vahdata, viime kesänä ei ollu töllötin ees matkassa. Mutta jostain kumman syystä nykyään me aletaan olla molemmat uutisten orjia. Tuntee itsensä tyhmäksi jos ei ole lukenut lehtiä/nähnyt uutisia. =)

MOUHU JUSSI 02.01.2007 18:22

Jees.Jotkut vaan ovat aina vastarannankiiskejä kun on jostakin uudesta kymysys.Se on vaan tekosyy jotta agregaatti pitää kovaa ääntä.Ja moneen kertaahan on todettu,jotta niitä käytetään silloin kun ei "tolppa"virtoo ole saatavilla.Ja nyt kun vaanareilla pitää olla se 25metrin piuha,niin silläkin tarpeen vaatiessa saadaan kone vietyä vähän syrjään.Tälläistä pörinää tänään.T:JUSSI

TIKKANEN MIRJA 02.01.2007 18:59

Juu, ei mekään aiottu koskaan laittaa 250 leveää vaunua, ilmalämmitystä tai aggregaattia mutta jostain kumman syystä tuossa ne ny pihassa on. Atomivoimala on ainaki meillä tosi hiljainen, siellä se huussin takana hyrskytteli. Jos ois lunta enemmän vois olla ettei ääntä ois ees juurikaan kuulunu..

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.