VW Tiguan 1,4 vetokyky

Veikko Sorvisto 16.09.2023 18:39

VW Tiguan 1,4 hybridi bensa/sähkö vetokyky 1800kg, siispä vaunun omapaino
1660kg . Riittääkö VW.n vetokyky todellisuudessa, kun moottorin koko
on kuitenkin aika pieni. Onko jollakin kokemusta tämänkokoisesta
Veturista?..

Juuso Nurmi 17.09.2023 21:39

Oman vaunun omamassa 1190kg ja olen vetänyt samalla hybrid Tiguanilla. Hyvin jaksaa vetää siihen asti kun sähköä on jäljellä akustossa. Kun se on pelkän polttomoottorin varassa alkaa moottorissa lämmöt nousemaan tappiin ja varoitukset vilkkumaan.

Jukka Pussinen 17.09.2023 22:22

Minulla on veturina Tiguan e hybrid, vaunun omamassa 1500, sallittu kokonaispaino 1800, jonka vaunu varmaan reissussa painaa. Kausipaikkalaisena olen tehnyt vain pari reissua. Hybridillä akku riitti muistaakseni vähän toistasataa kilometriä kesällä, kevättalven lukemia en muista. Minulla ei lämmöt nousseet. Etuvetoinen e hybrid on edellistä neliveto Tiguaniani huonompi vetoautona. Bensaakin palaa yli 14 l/100 km kun ajaa pelkällä polttomoottorilla, dieselillä pääsi alle 9 l.
Oman arvioni mukaan e hybrid soveltuu satunnaiseen matkailukäyttöön tai kevyille vaunuille. Aktiivimatkailijalle, eteenkin jos vaunun paino on vetokyvyn ylärajoilla, löytyy varmaan parempiakin vetoautoja.
Minulle e hybrid on ihan passeli, kun reissaamme vain satunnaisesti ja vaunu seisoo kausipaikalla.

Toivo Koistinen 19.09.2023 07:44

Paljonko tuommoisen hybridin todellnen kulutus on, jos kauppareissu on n 70 kilometria, ja paljonko ne trafin päästömaksut vuodessa, eli onko tämmöseen hybridi, vai perinteinen polttomoottori.
Kyselen suulla suuremmala, koska tuo vanhus on vasta 20v, ja alle 270 000 köpötellyt, ja hyvin huollettu, elikkä kestänee minun loppuiän, ja sithän ei niin korjaa, ja maksa tafia, että maksaa enemän kun uusi auto.
Mutta se kuume, se kuume vanahalla äijänkäppänällä
Tp

Jukka Pussinen 19.09.2023 21:48

Toivon kysymykseen ei pysty selvästi vastaamaan, koska asiaan vaikuttaa moni eri asia, kuten ajotyyli, auton akun kapasiteetti, bensan ja sähkön hinta ulkoilman lämpötila jne.
Mutta tein ajankuluksi laskuharjoituksen meikäläisen rauhallisella ajotyylillä. Tiguanilla pääsee +20 asteen kesäkelillä 11 kWh sähköllä 45 km ja talvella keskimäärin 30 km (reippaasti ajaen alle). Pelkällä polttomoottorilla bensaa kuluu keskimäärin 6.3 l/100 km. Yksinkertaisuuden vuoksi bensa maksaa 2 €/l ja sähkö kaikkineen 0,15 €/kWh.
Kesällä minun ajotyylilläni ja autollani Toivon kauppamatka maksaisi 11 kWh x 0,15 €/kWh + (70-45) km x 6,3 l / 100 km x 2 €/l = 4.8 €
Talvella hinnaksi tulisi 11 kWh * 0,15 €/kWh + (70-30) km x 6,3 l / 100 km x 2 €/l = 6,69 €

Toivo Koistinen 20.09.2023 08:10

Kiitos, ja mikä parasta, vastauksesa tuon kaavan ymärtäminen minulle, joka pääsi poikasa karkuun tuonelasta, mistä syystä käsityskyky ei ole kansanedustajaluokkaa oli hyvää aivoterapiaa.
Elikkä oikeasti kiitos.
Niin laskeskelin sitikkavanhuksen kulutuksella, joka on mitattu 25 000 kilometrin ajoilla parin vuoden aikana, eli 5,4L/100 km. Nin kun täällä on diisel keikkunut 2öörin kahtapuolta. 5,4L X 2 = 10,8 / 100 = 0,108 X 70 = 7,56 ööriä.
No etuna diisel autolla, että pidemmillä kaupunkireissuilla, jotka täällä on n 250 - 400 km luokkaa, sen kulutus on sama kilometrille aina.
No diisel vero vanhuksessa on iso, eli politiikan mukanen, että romuksi, ja kauppaan. Niin paljonko trafi perii sinulta veroa. Sitikalla näky olevan 554 ööriä se maksu.
Se ei kuitenkaa siltikään tue oiken kauppaan menoa, mitä olen hokenu, että auto kestää korjaillen oikeen tosimielellä ihmisen ajouran ajan, ja uuden hinnalla ajan niin pitkästi vanhuksella sen kaikkien kulujen kanssa, että pitää taas uida mustanvirran yli karkuun ajeleen sitikkavanhuksella.
Tosin varaosa politiikkakin on hankaloittava tekijä vanhoille koneille.
Mutta tämöstähän se.... Elämä
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.