Volvo V70 -99 ja Nivomat

VAINIO RISTO K 03.03.2008 15:11

Olenko ymmärtänyt oikein, että Nivomat- järjestelmä ei tarvitse muuta kuin vaihtaa vanhojen iskunvaimentimen tilalle tämä Nivomat- iskunvaimentimet? Eikö tarvitse vaihtaa mitään muuta? Näin ainakin saa kuvan ZF:n nettisivuilta. Miten tämä korkeussäätö (asetus) toimii? Netistä näyttää löytyvän vaimentimia Volvoon hintaan 91,70€ kappale eli melkein tavallisen hinnalla. Ihmettelen vaan näitä hintoja vanhoissa keskusteluissa, joissa on saatu rahaa kulumaan jopa 700-1000€, kun on asennettu Nivomatit alle.

HYTTILÄ ESKO O 03.03.2008 15:24

Iskunvaimentimessä on sisäänrakennettu pumppumekanismi sekä venttiilit. Järjestelmä tasaa korkeuden ensimmäisen 200-300 metrin aikana. Sarjaan kuuluu ainakin volvossa 2x jousi , 2x vaimennin ja asennustarvikkeet . En ole nähnyt vaimentimia ZF:n valmistamana. Sehän kai tekee lähinnä vaihdelaatikkoja ym. Näitä valmistaa Boge/Sachs yhtymä. Onhan muitakin toteutuksia esim ulkoisella lisäjousella varustettuja, jotka yrittävät päästä samaan ratkaisuun. Niistä ei kuitenkaan käytetä nimitystä Nivomat

VAINIO RISTO K 03.03.2008 15:34

Joo, taitaa ZF olla ostanut kyseiset firmat pois kuleksimasta pois. Kyseessä on siis Sachsin Nivomat. Onko tuo jousen vaihto tarpeen? Volvolla heti tyrkyttävät jousia ja iskareita. Hintaa tulee silloin tarpeeksi. Nyt, jos ostan kaksi Nivomat-iskaria Volvoon niin maksaa itse asennettuna noin 180€ ilman jousten vaihtoa taakse. Toimiiko sitten systeemi, kun alkuperäisessä paketissa pitäisi vaihtaa uudet löysät jouset alle.

HYTTILÄ ESKO O 03.03.2008 15:47

http://www.vaivaton.com/product/1045-1-12526A85A3636ACABC8E6AE3BFB1F49F Siinä käytetään sanaa nivomat, sallinet epäilyni että olisi kysymys samasta tuotteesta ?

VAINIO RISTO K 03.03.2008 16:04

Joo, taitaapa olla vaan Nivomatin korvaaja tämä Super Touring eli ilmeisesti tavallinen iskari. Kumma, kun varaosaliikkeen kaveri ei sitä sanonut vaikka juuri tästä kyselin.

HYTTILÄ ESKO O 03.03.2008 16:42

Eiköhän ajo-ominaisuuksista tule jotain ihmeellistä jos jättää jäykemmät jouset alle. Näkeehän tuolla vetureita mssä perse on kohti taivasta....

LAHTI ANTTI 03.03.2008 17:05

Risto.

Lue vähän alempaa osio Volvo S80. Siellä myös puhetta Nivomat järjestelmästä.

HALMEENMÄKI JUHANI 03.03.2008 17:51

Super Touring on tavallinen iskari. Boge ei tietääkseni enää myy Nivomatia, vaan niitä saa ainoastaan Sachsina. Molemmat merkithän omistaa ZF Trading, ja tuotteet ovat 1:1 samoja pakettia & tarraa lukuunottamatta. Kunhan vaan osaa valita samaa sarjaa siis. Boge on merkkinä pienemmällä markkinaosuudella kuin Sachs, mutta kaksi merkkiä on kauppapolitiikkaa. Näin saadaan esim kaksi eri maahantuojaa ja jakelukanavaa ilman että myytäisiin samaa merkkiä. Ja Nivomatin kanssa kuuluu olla normaalijousta löysemmät jouset, ei kannata kokeilla kunnossa olevilla vakiojousilla jollei halua autostaan 70-luvun hotrodia...

VAINIO RISTO K 03.03.2008 22:10

Entäs nämä Monroen Level-Light iskarit? Volvoon ainakin valmistajan sivuilta löytyy sopiva malli. Näissähän on progressiivinen polyuretaanijousi asennettuna iskarin varteen. Onkos jollakin näistä kokemuksia? Juhani varmaankin tietää näistä jotain.

HALMEENMÄKI JUHANI 04.03.2008 20:06

Hyvin harvinainen konstruktio valmiina pakettina. Ja saman voi muuten tehdä itsekin. Eli ei muuta kuin varaosaliikkeestä pohjauskumi ja iskarin varteen, esim Volsuissa se on juuri tuollainen polyuretaaninen ("tiukkaa vaahtomuovia") irto-osa.

Toisaalta monessa autossa on jo tuo rakenne tehtaalta saakka, sitä vaan ei huomaa kun pohjauskumi on suojakumin sisällä piilossa.

HALMEENMÄKI JUHANI 04.03.2008 20:16

Idishän tuossa on olla "progressiivinen lisäjousi" eli mitä enemmän iskari menee kokoon, sitä tiiviimpää on polyuretaani ja sitä enemmän jousitus jäykistyy.

VAINIO RISTO K 05.03.2008 14:39

Mitäs muita ratkaisuja on käytetty kuin Nivomat tai Monroen Level-Light? Kokemuksia? Nivomatin hinta sinisellä näyttää olevan kohtuullisen kova, osat 827€ + työt 120€, joten taidan passata tämän tarjouksen.

LAHTI ANTTI 05.03.2008 16:19

Autooni S80 annoin laittaa taakse Monroe Reflex-vaimentimet, kun vanhat sanoivat työsopimuksensa irti. Niihin ainakin olen ollut tyytyväinen.

Toki S80:ssä on kai jonkin verran jäykempi jousitus kuin V70:ssä. Näin ainakin olen monesta kirjoituksesta ymmärtänyt.

Myös vetokoukku vaikuttaa siihen, roikkuuko vaunu auton perässä vai ei. Sen myös annoin vaihtaa, ja vaunun asento muuttui parempaan suuntaan. Bosal on nyt perässä olevan kiinteän koukun merkki. Nuppi nousi noin 5 cm. korkeammalle verrattuna entiseen. Nyt vaunu tulee hyvässä asennossa perässä.

Noin 70 kg:n aisapainolla etupää on muutaman sentin alempana takapäätä.

HALMEENMÄKI JUHANI 05.03.2008 19:32

Progressiiviset kuormajouset (ei siis vahvistetut = "aina jäykät") jos haluat tehdä jousitukselle jotain etkä raaski Nivomatia. Iskari on heilahduksen vaimennin, ja jousi kantaa sen massan. Paitsi Nivomat, ilmaiskari ja nuo muut harvat erikoisuudet kuten se Loadleveller. Koukku ja vetokita on tosiaan tärkeää olla samalla korkeudella, mutta siihenhän vaikuttaa myös vaunu.

VAINIO RISTO K 05.03.2008 21:52

Nämä progressiiviset jouset ovat kyllä siitä vekkuleita värkkejä, että ainakaan tähän mennessä yhteenkään omistamaani vetoautoon niitä ei ole voinut saanut mistään (taitaa muillakin olla sama ongelma päätellen aikaisemmista keskusteluista). Näistä aina puhutaan, mutta ostaa niitä ei voi mistään. Aina löytyy vain tavallisia kuormajousia, joista Juhani esimerkiksi mainitsi.

HALMEENMÄKI JUHANI 06.03.2008 18:37

Sandman Nupnau on Mad'in maahantuoja, mutta toimittaa valitettavan harvalle jälleenmyjjälle. Veikkaan että menekki nousisi hurjasti jos olisivat joillain Koivusen kaltaisella isolla tukkurilla.

VAINIO RISTO K 31.03.2008 14:50

No niin, nyt sitten taas on selvitelty oikein urakalla tätä progressiivistä kierrejousta Volvoon. Lopputulos jälleen kerran se, että semmoisia ei ole saatavilla (ei edes Madilta, on tavallinen jousi niidenkin). Taitaa olla jo varmaan kymmenes vaunun vetäjä johon niitä etsin ja en löydä. Laitettu sitten tavallinen kuormajousi. Madallussarjoista on semmoisia saatavana,mutta enpä ole semmoisia laittamassa. En yhtään taas ihmettele, kun joku toinenkin kyseli näillä sivuilla Toyotaan progressiivistä jousta ja ei löytänyt niitä. Onkos joku saanut näitä yleensäkään mihinkään autoon?

HYTTILÄ ESKO O 31.03.2008 15:14

Ei ole löytynyt , ei ole etsitty. Paremmin toimii Nivomat. Siinähn iskari ja jousi on nk pareja jotka toimivat yhteen. Ei roiku perä, ei pompota takamus. Noista edellämainituista voi nauttia katselemalla ja kokeilemalla....

HALMEENMÄKI JUHANI 31.03.2008 21:38

Meillä on, tosin Toyota, johon ei valitettavasti Nivoja saa kuten ei muihinkaan Pärssonillisiin. Kirottu skotti...

VAINIO RISTO K 01.04.2008 08:13

Se hinta, se hinta! En varmaan ole ainoa, joka vierastaa Nivon hintaa. Kuten autosta näkee se ei ole uusin malli vaan melkein 10 vuotta vanha, joten ei ole hirveästi hinkua laittaa autoon 1000€ jousiin.

HYTTILÄ ESKO O 01.04.2008 08:52

Jouset ja iskarit kaikkine nippeleineen ja kuvitettuine ohjeineen. n 650€ , asennus maksoi oman työn. Noita kuviteltuja hintoja kun miettii niin moni hyvä asia jää kokematta. ps sielläkin saa tinkiä, ei ole apteekki eikä alko kysymyksessä.

VAINIO RISTO K 01.04.2008 18:58

No sulla on vaan paremmat alennukset! Kolmesta Volvon putiikista kysyin tarjoukset ja hinta oli se noin 800€ osille. Apteekin hyllyltä vaikuttaa. Ei oikein tunnu lähtevän halvemmalla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.