Volvo v70 2.5 l b 20v+automaatti
WIKLUND MIKA
28.10.2007 15:48
Hankittiin emännälle otsikon mukainen volvo ja heräskin kysymys että voiko tuolla vetää vaunua tuollaisenaan vai tarviiko lisälauhdutinta tms?? kun nuo jenkki autot "vaativat" lisä- lauhduttimen ja eikä suositella vetää 4 vaihteella(jos on th700 laatikko)niin onko volvolla joitan samanlaisia kikkoja? tmika
LAHTI ANTTI
28.10.2007 17:03
Itselläni on S80 aut.enkä ole laittanut/tarvinnut siinä lisälauhdutinta. Myöskään Volvolla eivät pitäneet sitä tarpeellisena. Vaunun vedossa käytän 4-vaihdetta ja joskus D asentoa.
Laatikko on japanilainen Aisin AW 55-50.
Tärkeintä on muistaa vaihdattaa öljyt 80000 km. välein ja suosittelen tehtäväksi Volvo-liikkeessä. Silloin tulee oikea öljylaatu, mikä sinne kuuluu.
Onko se 140 vai 170 hv.?
Volvo käyttää em.laatikkoa miltein kaikissa malleissaan, paitsi 2,9 l. joissa on jenkkilaatikko. GM 4 T 65.
HALMEENMÄKI JUHANI
29.10.2007 09:53
Ja uusimpien kuusivaihteinen Geartronic on sitten TF-80SC eikä eroa 5- ja 6-sylinterisissä.
WIKLUND MIKA
29.10.2007 19:06
170 hv/20v ja laatikosta en tiedä mikä sen tyyppi on...menee keskiviikkona paikalliselle "pajalle" joka erikoistunut volvoihin (tehnyt huoltoja/kolarikorjauksia)vaihdetaan öljyt,suodattimet,j.remmi yms perus huoltoa....voishan sitä joskus kokeilla miten tuo vetää "vanhaa" hobbyä(prestige 619tfm vm 88) t m
THYNELL MIKA
02.11.2007 12:05
Ihan pilkkua viilatakseni tuohon kysymykseen lisälauhduttimen tarpeesta. Missä ylipäätään henkilöautossa on lauhdutin (pl. ilmastointi)? Lauhduttimen tehtävähän on muuttaa virtaava kaasu tai höyry takaisin nesteeksi. Moottoriöljy, vaihteistoöljy ja jäähdytinneste kiertävät jäähdyttimen läpi, jossa virtaavan aineen olomuoto ei muutu.
Sitten vastaukseen. Mikäli tarkoitat vaihteistoöljyn jäähdytintä, niin ei siitä varmaan haittaakaan ole.
t: toinen Mika
HALMEENMÄKI JUHANI
02.11.2007 18:29
Ja kun aletaan viilaamaan niin pelkkä jäähdytin ei ole hyväksi. Pitäisi nimittäin olla lämmönvaihdin...
Se jäähdyttimen toisessa päädyssä oleva automaatin öljyn kierrätyssysteemi kun on lämmönvaihdin, joka myös lämmittää talvella eikä vain jäähdytä: siksi se ei ole pelkkä jäähdytin. Ja jos asennetaan erillinen jäähdytin, niin kierto olisi syytä vaihtaa tuonne lämmönvaihtimeen talvikeleiksi. Tai kytkeä ainakin peräkkäin, ja niin että ensin jäähdytin ja sen jälkeen lämmönvaihdin.
JÄRVI TAISTO
07.02.2008 16:27
Olen vetänyt vaunua Volvo v70d-automaatilla kolme vuotta ja olin hyvin tyytyväinen oli helppo ajaa ja peruuttaa.Viime kesänä matkalla lappiin laatikko sanoi sopimuksen irti, pakki puuttui mutta eteenpäin mentiin normaalisti.Ei muuta kun auto korjaamolle,olihan levyt kuumuudesta turvonneet ja vähän muutakin häikkää. Turbiini ja levyt uusiksi ja lasku perään (2000 € )ja baanalle.Ohjekirjassa (v850)käsketään ottaa vaununvedossa pohjasuoja pois.Harkitsen lisäjäähdytystä laatikon öljylle.Oma mielipide on en suosittele.
KOSKINEN OLLI J
07.02.2008 18:19
Minulle kerrottiin v.2002 sinisellä tiskillä (Volvo huolto), että Volvon automaattilaatikko tarvitsee vaununvedossa jäähdytys-lämmönvaihtimen asennuksen, JOS sellaista ei autoon ole asennettu.
Mutta JOS sellainen autossa on, niin sitten sitä ei tarvitse asentaa.
Sama tietolähde kertoi että S80:ssä sellainen olisi vakiovarusteena, mutta kaikissa V70-malleissa ei ilmeisesti ole.
HYTTILÄ ESKO O
07.02.2008 20:35
Oliko veturissasi vaihdelaatikon öljyn lisäjäähdytin, kaikissa käyttämissäni Volvoissa (pl viimeiset S80T6+S60D5) tuon asentaminen on pakollinen mikäli aikoo vaunua vetää, uudemmissa minulla se on vakiona. Mikäli et laittanut lauhdutinta taikka sitä ei ollut aiemmin laitettu niin sanon voi voi, peiliin voi katsoa. Ei tuo ole volvon juttu, eikä edes laatikon valmistaja ole volvo. Sama juttu muissakin mikäli ei ole luettu ohjekirjaa. Ps olen vetänyt automaattivaihteisella Volvolla vaunua lähes 20 vuotta.
WIKLUND MIKA
07.02.2008 20:55
vai niin on päässyt käymään...kokeilin pikku matkan syksyllä vetää emännän volvolla tuota meidän vaunua ja kyllä se suht ok perässä tuli mutta kun sitä on tottunut vetämään tuolla jenkeissä valmistetulla pakulla(vanilla olen alusta asti vetänyt kun caravan harrastusta aloiteltiin) niin luulempa että sillä jatkossakin mennään("hätä"tapaukset on eri juttu) mutta kiva kuulla toki muiden kokemuksiakin...KIITOS!! t m
PURSIHEIMO TOPI
08.02.2008 01:50
Minä olen vetänyt vaunuani Volvolla vuodesta 1994 asti. Kolme ensimmäistä olivat käsivaihteisia 2 kpl 850 ja s70. Sen jälkeen 3 automaattivaihteista V70. Missään en ole tarvinnut vaihteistoöljylle mitään lisäjäähdytystä vaikka olen ylittänyt Alppeja ja Pyreneitten vuoristoa kovallakin helteellä. Vuoden 2003 jälkeen tullaista lisäjäähdytintä ei ole edes varaosaluottelossa. Vaunua vedän etupäässä vaihteiston D-asennossa. Kyllä laatikko vaihtaa pienemmälle kun tarve on.
KOSKINEN OLLI J
09.02.2008 01:50
Vaihteisto kyllä vaihtaa tarvittaessa. Siis automaatti. Vanhaa Turuntietä kun joskus v.2002 vaunua vedin vakionopeussäädin kytkettynä, totesin että alamäet mennään vitosella ja ylämäet ensin nelosella ja sitte kolmosella.
...Itsekukin voi miettiä, miten monta ylä-ala-mäkeä on tuolla n.200km matkalla.
Ihan yksinkertaisella matematiikialla siitä ylä- ala-mäkien määrästä voi kertolaskun avulla selvittää, montako vaihtokertaa on menetetty laskennallisesta vaihteiston kestoiästä, pelkästään yhdellä Turun reissulla.
HALMEENMÄKI JUHANI
09.02.2008 11:35
Tässä on jäänyt useampikin asia mutuksi...
1) Öljynvaihto. Mitä raskaammat olosuhteet sitä useammin öljy pitäisi vaihtaa. Ja esim Vovoissa on mallivuosia joihin ei anneta lainkaan vv-suositusta, mutta silti vedossa öljy tulisi vihtaa säännöllisesti.
2) Öljynlaatu. Synteettinen öljy kestää paremmin etenkin lämpöä. Dexron-III on aina vähintään osasynteettistä.
3) Mikä lauhdutin? Se on ilmastointilaitteen osa... Liki kaikissa automaattivaihteisissa on lämmönvaihdin jäähdyttimen toisessa päädyssä. Sen tarkoitus on talvella nopeuttaa öljyn lämpenemistä, ja kesällä viilentää laatikon öljyä. Raskaissa oloissa se ei riitä, ja sen kanssa sarjaan kytketään lisäjäähdytin, joka on erillinen kenno. Ja niin, että lisäkenno on ennen jäähdytintä, tai lisäkenno on ohitettava kun tulee viileät säät.
4) Ongelmat automaatin kanssa tulevat esiin yleensä vasta kun on jo asiaa korjaamolle. Siksi moni luulee ajavansa & huoltavansa oikein, mutta laskun maksaa vasta seuraava omistaja. Manuaalissa esim rusahtelut alkavat pikkuhiljaa ja varottavat etukäteen.
5) Ylivaihteen käyttö. Vääntörasitus, liika kuumeneminen ja moottorijarrutuksen puuttuminen ovat yleisimpiä syitä, miksi useat autovalmistajat eivät suosittele ylimmän vaihteen käyttöä. Taas kerran: lasku saattaa koitua vasta seuraavalle omistajalle...
HYTTILÄ ESKO O
09.02.2008 19:37
Niinpä... Ehkäpä tuon vuoksi että öljyt vaihdettu säännöllisesti, käytetty tuota vaihteistoöljyä viilentävää esinettä ja osattu ehkä ajaakin järki kädessä. Ei ole ollut asiaa vaihteistokorjaamoihin. Kop Kop koputetaan päätä nyt kumminkin....
JÄRVI TAISTO
10.02.2008 09:46
Kyllä vaihdelaatikosta lähti pari letkua jäähdyttimen vasempaan reunaan, mutta pohjalevy oli paikallaan.Ajoin 3-vaihteella mäkisissä maastoissa D:llä tyynellä säällä ja tasaisella tiellä.Vaihdelaatikossa on anturi lämmön mittausta varten mutta erillinen näyttö puuttuu, mikä olisi suotavaa.