- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuvaunut ja vetoautot »
- Volvo S60 D5 163hv Automaatti
Volvo S60 D5 163hv Automaatti
Tarkoitus ei ole vetää tällä vaunua mutta noin yleisesti ottaen mikähän mahtaa olla heikoin lenkki(t) yllä olevassa autossa? Mitenkä moottorin kestävyys. Onko tämä Volvon oma diesel? Mitenkä Volvon dieseltekniikka, osaakos se tehdä kestäviä koneita? Entäs automaattilaatikko?
Mihin kannattaisi kiinnittää huomiota käytettyä katsottaessa (siis tämän auton osalta).
Millaisia kokemuksia teillä on tai olette kuulleet "luotettavista lähteistä".
Kyllähän siitä veturiksikin on, vääntöä löytyy 340Nm ja se on noin 2000 rpm. Laatikko on japanilainen Aisin AW 55-50 ja on ilmeisesti 5-vaihteinen.Samaa laatikkoa käytetään 40,60,70 ja joissakin 80 sarjan Volvoissa. Ei yleensä vikoja ole ollut. Toki täytyy muistaa öljyt vaihdattaa määräajoin.Koskee myös kaikkia muita laatikoita. Ei niissä mainittavia murheita ole ollut, mutta jos käytettyä aiot ostaa, niin on mielestäni hyvä selvittää auton huoltohistoria. Muistaakseni kone on Volvon oma tuote. Ovat oikein huollettuina pitkäikäisiä. Itselläni on S80 automaatti bensakoneella 170 hv. ja on vallan verraton ajettava. Toki vaunun kanssa bensaa saa palamaan mutta pääsee sillä kohtuullisellakin kulutuksella.Ehkä kannattaisi käyttää konttorilla kuntotarkastuksella niin sieltä usein selviää onko jotain vialla tai sitten ei. Onnea hankinnalle.
Vedän 254 cm leveää Soliferia S6o Volvolla. Auto on 2.4T eli niin kutsuttu pienpaineturbo (bensa) tehoa 200 hv vääntömomentti 285Nm alkaen kierrosluvusta 1850.Aisin Warner 5 portainen automaattilaatikko lienee sama kuin diesel mallissa. Voima riittää pitämään matkanopeuden viitosvaihteella. Dieselissä on vääntöa vielä enemmän joten vaununvetoon kone riittää paremmin kuin hyvin. Suurin ongelma ko. autolla on takajousituksen kantavuus.Auto ei ole kunnollinen veturi ennenkuin asennat taakse Boge Nivomat iskunvaimennus/jousipaketin.
S60 dieselit ovat Suomessa Volvon omalla moottorilla, joka on kaukaista sukua bensavitoselle. Uusikoppaista V70-farkkua tuli aivan alussa VAG-dieselillä, samoin S80 noin vuoteen 2000.
Kaverilla S80 D5 hänellä jokin ISO Burstner, kok.p 1800. Ei ainakaan valittanut mitään vaunun vedosta,tuli kuulemma hyvin perässä. Kulutus oli ollut ajotietokoneen mukaan n 11L/100 kun kävi italia/ranska reissun männäkesänä. Kyllähän laatikko lienee AW55 mutta on vääntävämmälle koneelle tehty kuin tuo 40- XXX sarjaisille oleva. Ts kestää isomman väännön. Tuo väännönkesto on olennainen asia automaateissa, sen vuoksi eräs tunnettu valmistaja Toyota ei toimita automaatteja lainkaan isokoneisiin dieseleihin. Kaverini (toinen)osti corollaverson ja ei saanut matickkia. Itselläni S80 mutta GM:n jenkkilaatikolla, autossani on 272hv ja 400 nM vääntöä ja sen vuoksi tulee eri lootalla kuin "pikkukoneiset" .
Sulla on sitten GM 4T 65E (92 tai 91) siinä.
Juu, suhtaudun hieman skeptisesti AWeen kestävyyteen noinkin vääntävässä dieselissä. Kuten Esko mainitsee niin Toyotan mielestä AW ei tee riittävän vahvaa automaattia... Ja ainakin turbiini on kulutustavaraa, etenkin jos annetaan mennä lukkoon eli "suoraksi".
Kyllähän kyse on siitä että Toyotalla ei itsellään ole riittävän kestävää automaattia. Monet valmistajat ovat vaihtaneet AisinWarneriin kun muilta ei löydy kohtuuhintaan riittävän kestävää laatikkoa (ks. Volvo). Totuus on että automaatti kestää suuremman väännön kuin manuaali. Tietysti jos haluaa parasta niin ZF. Siitä ei automaatti parane. Ja teho sekä vääntöalue riittää varmasti kaikkiin "pikkuautoihin". Huipulla kai nuo armeijan laitteet.
Sorry, mutta Toyota(kaan) ei valmista itse vaihteistoa. Taitaa Mercedes olla ainoa ei-amerikkalainen autovalmistaja joka tekee automaattinsa itse?
Borg-Warner automaatteja todella kauan. Tuo firma myytiin Aisin yhtymälle aikoinaan jolloin nimi vaihtui Aisin-Warneriksi. Itsellä ollut mm 745Turbo jossa oli ZF 4-Hp *** jokin tuollainen loota. Ei koskaan mitään probleemia ei manuaalien kuin automaattienkaan kanssa.
Aisin automatic transmissions are manufactured by Aisin Seiki and Aisin AW, formerly known as Aisin-Warner, which was established in 1969 as a joint venture between Aisin Seiki and BorgWarner. The joint venture terminated in 1987. While Aisin Seiki manufactures a variety of automotive components including automatic transmissions for heavy duty vehicle applications, Aisin AW manufactures automatic transmisions for light vehicle applications, including Hybrid Electric Vehicle powertrains as well as NAV Radio. As of 2005, Aisin AW surpassed General Motors Powertrain Division as the largest producer of automatic transmissions in the world, producing 4.9 million units, with a market share of 16.4% of the global market for automatics.Toyota Motor Corporation and Aisin Seiki are the two major shareholders of Aisin AW with 51.9% and 42% respectively. Aisin AW, which was set up to be the sole source of RWD automatic transmisions to Toyota, subsequently developed FWD/AWD automatic transmissions. Aisin, as one of the major Toyota group suppliers, shares many designs and development activities with Toyota. See Toyota A transmission for a complete list of Toyota/Aisin models. Aisin AW supplies automatic transmissions to 35 automotive manufacturers around the world, virtually every major OEM. These include General Motors, Ford, Mitsubishi, Nissan, Porsche, Audi, VW, Hyndai among others.
JA
BorgWarner is a U.S. automotive parts supplier, known for its automatic transmissions and transmission components, (e.g., electro-hydraulic control components, Transmission Control Units, friction materials, and one-way clutches), turbo chargers, engine valve timing system components, and 4-wheel drive system components. The company has manufacturing facilities in the U.S., Europe, and Asia, and provides highly engineered drivetrain component solutions to all three U.S. automakers as well as a variety of European and Asian customers. The company is also notable for co-developing the first major non-diesel application of a variable geometry turbocharger with Porsche, the Variable Turbine Geometry (VTG) system, used in the 2006 911 Turbo. BorgWarner claims this technology will reach mainstream cars within 10 years.
JA
BorgWarner Provides 2007 Guidance Expects to Maintain Historical Growth Levels and Profitability
Eli ei BW olisi myyty, vaan ennemminkin jäänyt automaateissa "kehitysmaalapsensa" AWeen jalkoihin?
Kyllähän se kestää...myös vaununvetoa. Vaihdoin juuri -01 D5 163hv V70 (380000km ajettuna) uudempaan geartronig vaihteistolla varustettuun, siis edelleen käytettynä ostettuun V 70 D5.seen, auton hinnasta, vuosimalli -04 ikää siis n. 3 vuotta on hintaa poistunut yli 50% mutta käyttöarvon en usko muuttuuneen juurikaan, kiitos edellisen omistajan ammattimaisesta säntillisestä ja tarkasta huollattamisesta merkkiliikkeessä. (ainakin tarkasti huoltoleimatusta?) Noh tämä nyt ei kuulu ihan tähän, ja monet auton asiat perustuvat pitkään asiakassuhteeseen, ei nimittäin ollut ensimmäinen auto minkä ostin tältä autokauppiaalta "puhelimessa", (6 tai 7 s) jos kiinnostaa voin kertoa lisää myöhemmin, mutta asiaan. Olen vaihtanut autoa mutta en juurikaan merkkiä, eli olen kyllä jäävi arvioimaan oikeastaan jopa Volvon valmistaman auton käyttöä vaununvedossa, kokemukset ovat hyvin subjektiivisia. Näitä rakkineite on ollut 244 6 diesel mallista alkaen aina 74kulmasesta dieseliin, 850 140 hv ja sitten näitä 70 kymppisiä 2 kpl, yksi V 90 automaatti 204 hv joka oli ensimmäinen "vaunua varsinaisesti tuntematon veturi" tiedätte tunteen että jotain roikkuu auton perässä vai onkohan käsijarru päällä? No tuon sitten vaihdoin V 70 D5 -01 (oli aito D5) (lamppuja meni rek.valo sekä keskusyksikkö vaihto 400€ niin ja takaluukun lukon sähköinen katkaisija, löyty tutun autokauppiaan hyllystä huollettu ei rahaa vaan omaa työtä, sekä "vepaston" huolto 2-300€, niin ja pyöränlaakeri olikohan 120€ , jarrulevyt 119€ itse asennettuna)ja muuta huonoa ei ollut kuin tuo "kovalaatikko" ei siinäkään mitään vikaa käyttäjä vaan ei pidä autonkepin heiluttamisesta sekä Moottorin vääntömomentti on mitätön aivan alakierroksilla, joutuu siis lähtemään "kytkimellä" minulla ei tosin mennyt yhtään kytkintä, mutta kuitenkin. Yhdistelmällä saa vaivattomasti korti "saksituksi" sen aikaisella 1300 kg vaunulla kevyestikkin, ja typerässä liikenne valo lähdössä vanhat nokivasarat ilman vaunua...noh niitä piti odottaa ettei alkaisi nolottaa...tm vast. Mutta nyt sitten katsotaan tämän automaatin toiminta eli ollan lähdössä ensiviiko lopulla kohti lappia, vaunu on nykyisin 1600 kg.n harraste elikkäs Hobby 560 palataan asiaan jos pelit kestää, ja vaikka ei kestäisikään, toivon nyt päässeeni eroon tuosta "kovanlaatikon" ja moottorityypin, mikä on yleistä nyky dieseleillä, tyhjäkäynnin tuntumassa ponnettomasta väännöstä eroon vaihtamalla geartronic vaihteistoseen...saa nähdä tuleeko nyt se eka kerta kun jäädään matkanvarteen? Vetäkää millä haluatte, mutta morjenstaa pitää! Niin ja se heikoinlenkki taitaa olla etuveto, mutta sen kanssa pitää oppia elämään, sekä ketjut mukaan!
"Ja ainakin turbiini on kulutustavaraa, etenkin jos annetaan mennä lukkoon eli "suoraksi"." … Eikös turbiini "lukkiudu" ihan itsestään kun tilanne on sellainen että veto kevenee. Ei kai tuota mitenkään estää voi? Mielestäni viisivaihteinen AW lukkiutuu 3, 4 ja 5 -vaihteella, mutta lukkiutuminen tapahtuu vain silloin kun valitsin on kyseisessä asennossa. Vaihteen ollessa "lukittuna" momentinmuunnin ei välitä voimaa, joten ymmärtääkseni lukkiutumiseen olisi vaihteiston keston kannalta ennemminkin pyrittävä ???
Olisi jos kiinteä yhteys olisi paremmin tehty. Nyt se on aivan liian heiveröisesti toteutettu, eikä ainoastaan tuossa lootassa... Yleensä lukko ei ole 100% kuin suurimmalla vaihteella, eli pykälää pienempi kuin suurin säästää turbiinia. Ja toisaalta lukkoa ei myöskään ole yleensä suunniteltu järeäksi siitäkään syystä että raskaan vaunun veto on erikoistapaus, joka voidaan sulkea pois kieltämällä suurimman vaihteen käyttö.
Juhani. Mikäli ymmärsin oikein lukemani, joka ei aina ole taattu, niin Volvon AW 55-50 laatikolla olisi kestävyyden kannalta paras käyttää 4-vaihdetta. Ei siis D-asentoa. Polttoaineen kulutuksen suhteen sillä ei ole suurempaa merkitystä, siinä ei ole suurta eroa. Mutta ilmeisesti kestävyyden? Onko näin?
Suurimmalla vaihteella vedettäessä automaattivaihteiston turbiini "lukkiutuu" tasaisella tiellä ja alamäissä. Ylämäessä lukitus irtoaa moottorin vääntömomentin kasvaessa. Ylämäen jyrkentyessä yhä, kytkeytyy toiseksi suurin vaihde, turbiinin edelleen välittäessä voiman. Tien kääntyessä alamäkeen vaihteisto vaihtaa suuremmalle ja hetken kuluttua suurin vaihde lukittuu. Tien muuttuessa ylämäeksi lukitus irtoaa jne. jne.
Tämä jatkuva vaihteiston toiminnan sehlaus voidaan välttää käyttämällä vaununvedossa toiseksi suurinta vaihdetta, jolloin se on lukittuneena lähes jatkuvasti.
En ymmärtänyt tuota, ettei lukittuminen olisi 100% muilla kuin suurimmalla vaihteella? Näyttäisi mittareita katsellessa siltä että lukittuu täysin kun vaihteenvalitsin on 3 tai 4 asennossakin...?
Jep, juuri noin. Tuossa puolen kilometrin päässä on turbiinikorjaamo, tällä hetkellä yleisimmät korjattavat ovat Volvoista ja Mersuista. Jos näkisitte kuinka heiveröinen se turbiini ja lukko ovat niin uskoisitte.
Siis äskeinen oli LAHTI ANTTI viestiin.
Yleensä lukitus on tosiaan 100% vain suurimmalla pykälällä. Nykyisin päästöjen pienentämiseksi ja kulutuksen vähentämiseksi myös muilla "isoilla asennoilla (vaihteilla)" on lukitusta, mutta ei täyttä. Lukitus saattaa tuntua "lyövän päälle", mutta ei täysillä, jättäen pelivaraa pienen luiston muodossa. Ja se luisto ottaa rasitukset pehmeämmin. Lukitusta voisi kaukaisesti verrata manuaalin kytkimeen, jota ohjataan laatikolla eikä polkimella.
Oliko suuri yllätys että yleisimmät korjattavat automaattivaihteistot ovat peräisin automerkeistä joita on eniten automaattivaihteistolla varustettuna liikenteessä?
Suhdeluku ei silti ole oikea, kyllä automaatteja on muissakin. Noissa kahdessa merkissä kyse on myös nimenomaan uudemmista, autoista joilla ei muilla merkeillä ole ongelmia etenkään noin tuoreina.
Tämä siis sillä pätevyydellä sanottu että asuu 500m päässä turbiinikorjaamosta?
Heh heh, varsinainen näsäviisas sananvääntäjä! Pitääkö pyytää kirjallisena sinua varten tutkimustulos? En ala täällä mainitsemaan yhdenkään firman nimeä, en positiivisessa enkä negatiivisessä mielessä. Ja ihan sinua jänkkäriä varten sitten taustaa. Ko firman omistaja sattuu olemaan hyvä tuttavani, autoharrastaja ja työpaikkani on liikesuhteessa hänen toisen yrityksensä kanssa. Lisäksi tuon mukavan sijainnin ansiosta on mukava turinoida hieman työasioiden vierestäkin. Alansa ammattilainen, jonka kanssa on noita turbiineja kauhisteltu. Mutta omapahan on asiasi: riko laatikkosi, mutta älä sitten itke julkisesti. Sinänsä aika kumma juttu että juuri Volvolla ajavat eivät millään usko että siinä(kin) on rajoituksia eikä kestä mitä tahansa.
No, joo. Enpä nyt ala tota Vollen laatikkoa tuolta irroittelemaan ja kirveellä hajottamaan;)
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.