Vetokyky/vetopaino

Juha Kettunen 15.11.2021 13:37

Veturina MB GLC 300 de 4matic A business EQ Power koukussa Tabbert Vivaldi 685 DF.
Hulppea yhdistelmä !
Mersun perävaunumassa on 2000 kg
Tabbertin omamassa 1966 kg ja kokonaismassa 2500 kg.
Eipä paljon voi kamppeita mukaan ottaa, muuten tulee perävaunumassan kanssa ongelmia.
Olenko oikeassa ?

Harri Halinen 15.11.2021 15:04

Tulee mahdollisesti jos tarkastaja ajattaa puntariin ja sallittu kokonaispaino ylittyy. Matka ei kuulemma jatku Saksassa ennenkuin vaaka näyttää sallittuja lukuja. Näistä vaunupunnituksista on kirjoiteltu mutta monikymmenisten vuosittaista matkojen aikana muttei punnituksia ole kohdalleni sattunut enkä ole niitä vaunuja koskien ohikulkiessa nähnyt. Tarkista kuitenkin kunkin ajomaan paikalliset säännöt, koska näissäkään ei Euroopan alue noudata yhtenäisiä sääntöjä.
En osaa neuvoa mistä voisi asian kattavasti ja takuuvarmasti tarkistaa.

Ville Säynäjäkangas 16.11.2021 18:12
Juha Kettunen

Veturina MB GLC 300 de 4matic A business EQ Power koukussa Tabbert Vivaldi 685 DF.
Hulppea yhdistelmä !
Mersun perävaunumassa on 2000 kg
Tabbertin omamassa 1966 kg ja kokonaismassa 2500 kg.
Eipä paljon voi kamppeita mukaan ottaa, muuten tulee perävaunumassan kanssa ongelmia.
Olenko oikeassa ?

Käyppä katsastuskonttorilla tai kaatopaikalla punnitsemassa vaunu.
Saksalaiset kun ilmoittaa omapainon ilman mitään. Siis kaasupullot, akku ja kaikki lisävarusteet puuttuvat. Matkavarusteissa yhdistelmäsi on laiton aina.

Vetoahan se ei estä. Eikä niitä kukaan puntaroi tien päällä, mutta jos sattuu pahempi onnettomuus, niin voit olla aivan varma, että vakuutusrahat jäävät saamatta.

Mikäli ajelet ilman onnettomuuksia, niin ei ole ongelmaa.

Juha Kettunen 16.11.2021 23:48

Sen takia tämä kysymys, kun omassa lehdessämme Caravanissa oli tämä "koeajo"
Ei ollut edes 1 kerta, kun koeajettiin laiton yhdistelmä.
Kyseinen koeajaja väittää lailliseksi. Päätoimittajan luulisi olevan hereillä ja tietoinen
mitä lehteen laittaa. Ei ole tarkoituksenmukaista antaa väärää informaatiota.
Joku jopa saattaa uskoa ja joutuu ongelmiin.


Tiedoksi keskustelijoille: Ei ole minun yhdistelmäni, vaan Caravan-lehden testiyksilö
muokattu: 17.11.2021 11:11
Ville Säynäjäkangas 17.11.2021 10:54

Harmi kun mersuusi on lipsahtanut sähköveto mukaan. Ilman sitä GLC:n vetomassa on 2500kg.

Juha Kettunen 17.11.2021 11:10

Tiedoksi keskustelijoille: Ei ole minun yhdistelmäni, vaan Caravan-lehden testiyksilö

Aulis Ahonen 17.11.2021 16:42

Saa tota yhdistelmää ajella tiellä kun vaunun omapaino on pienempi kuin Mersun vetopaino.Mitään varusteita ei voi olla mukana.T:AA.

Hannu Jylhä 25.11.2021 20:50

Vaunun omamassaanhan lasketaan vesisäiliö täynnä ja kaasupullot 90% täynnä. Lisäksi punnittaessa vaunu kevenee aisapainon verran. Jos vesisäiliö oli vedettäessä tyhjä ja mukana vain yksi kaasupullo asiapainon ollessa 75 kg jää vetopainoksi noin 1800 kg. Saksalaiset eivät minun tietääkseni ole kikkailleet noiden painojen kanssa. Solifereita kuulemma vietiin aikoinaan tyyppikatsastukseen niin, että riisuttiin kaikki irtain patjoista alkaen. Oli sitten sopiva vaunu paperien mukaan pikku Datsunin perään.

Ville Säynäjäkangas 25.11.2021 23:35

Saksalainen painokikkailuvaunu esimerkki löytyy esimerkiksi meiltä.
Fendt vuosimallia 2017. Rekisteriotteessa omamassa 1314kg ja kokonaispaino 1500kg.
Säiliössä 10 litraa vettä, ilman matkatavaroita ja toinen kaasupullo tyhjänä sekä auton vetokoukussa kiinni, niin tällöin katsastuskonttorin vaaka näytti 1455kg. Omapaino on ilmoitettu ilman akkua (koska saksassa lisävaruste) ja ilman kaasupulloja. Tietenkin aisalla olevaa pyörätelinettä ei ole omapainossa.

Katsastusmies sanoi, että näin se yleensä kaikkien matkailuajoneuvojen kanssa on.

Hannu Jylhä 26.11.2021 00:02

Meillä Hobby 540 WLU. En tarkkaan muista omamassa, mutta kokonaispaino 1500 kg. Järvenpään katsastuskonttorilla oli painoa 1380 kg matkavarustuksessa ilman ruokia yhdellä kaasupullolla. Vaunuun on asennettu vielä moveri joka painaa arviolta 20 - 30 kg. Aisapaino lienee 50 kg paikkeilla. Taitaa olla merkkikohtaisia eroja.

Erkki Salonen 29.07.2024 13:03

Onko kokemusta Mitsubitsi Outlanderin vetokyvystä pidemmällä matkalla

Seppo Lokasaari 29.07.2024 20:23
Juha Kettunen

Veturina MB GLC 300 de 4matic A business EQ Power koukussa Tabbert Vivaldi 685 DF.
Hulppea yhdistelmä !
Mersun perävaunumassa on 2000 kg
Tabbertin omamassa 1966 kg ja kokonaismassa 2500 kg.
Eipä paljon voi kamppeita mukaan ottaa, muuten tulee perävaunumassan kanssa ongelmia.
Olenko oikeassa ?

Eikö asia ole niin, että rekisteriotteista katsotaan tuo perävaunumassa ja vaunun osalta kokonaismassa??? eikä mitkään punnitukset tien päällä auta.
Tuota vaunua ei mielestäni saa vetää tuolla autolla.

Onko tosiaan uusimmassa caravan lehdessä kirjoitettu noin?

Matti Nyman 29.07.2024 21:51

Traficomin sivuilta löytyy tällainen juttu:
Suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan 825 kg perävaunua voi vetää autolla, jonka suurin sallittu hinattava massa on 550 kg. Tällöin perävaunun pyörien kautta maahan voi kohdistua enintään 550 kg.

(Puiteasetus (EU) 2018/858)

Seppo Lokasaari 29.07.2024 22:06
Seppo Lokasaari

Eikö asia ole niin, että rekisteriotteista katsotaan tuo perävaunumassa ja vaunun osalta kokonaismassa??? eikä mitkään punnitukset tien päällä auta.
Tuota vaunua ei mielestäni saa vetää tuolla autolla.

Onko tosiaan uusimmassa caravan lehdessä kirjoitettu noin?

Kysyin asiaa henkilöltä, joka työkseen tienpäällä näiden asioiden kimpussa on, eli seuraavasti:

Eikös matkailuvaunun osalta katsota kokonaispaino rekisteriotteesta, eikä omapainoa? tietenkin autonkin osalta vetopaino ja autonpaino?

Vastaus -> Juuri noin

Heikki Ikonen 30.07.2024 09:01
Seppo Lokasaari

Kysyin asiaa henkilöltä, joka työkseen tienpäällä näiden asioiden kimpussa on, eli seuraavasti:

Eikös matkailuvaunun osalta katsota kokonaispaino rekisteriotteesta, eikä omapainoa? tietenkin autonkin osalta vetopaino ja autonpaino?

Vastaus -> Juuri noin

Loppu viimein perävaunun painon / laillisuuden ratkaisee puntari, onko yhdistelmä laillinen vai ei??
Kolarin tullen käännetään, kaulitaan ja punnitaan siis selevitetään syitä kolariin.

Ajoneuvolla jonka kytkentä paino on 900kg saa vetää tyhjää, rek otteen mukaan omalta painoltaan 500kg kärryä vaikka sen kokonas paino rekisteri otteen mukaan on 1000kg. Tässä tapauksessa perävaunun puntari paino on 500kg.
Tässä tapauksessa keski akseli perävaunun puntari paino (=kokonais paino) ei saa ylittää 900 kiloa.

Ajokortti vaatimus määräytyy ajoneuvojen papreiden mukaan.

Noin tuo on männy, liekkö muuttunu, eppäillä sopii, mutta voin antaa periksiki...? ;) H

Ville Säynäjäkangas 31.07.2024 08:44

Niin se on, että perävaunun massa katsotaan puntarista, eikä sen rekisteriotteen kokonaispainosta.

Ajokorttivaatimus katsotaan ilman puntaria pelkistä rekisteriotteista.

Seppo Lokasaari 31.07.2024 22:33

Vielä itselleni rautalangasta, eli kysyin:

Ajokorttivaatimuksissa tieto suoraan otteesta eli jos yhdistelmän kokonaispaino ylittää 3500 kg vaaditaan pikku-e. Kytkentäasioissa jossain tapauksissa asia voidaan varmistaa punnitsemalla. Jos esim auton tiedoissa on pv:n suurin sallittu kok.massa 1600 kg niin siihen saa kytkeä perävaunun jonka kok.massa on vaikka 2500 kg. Mutta laillinen se on ainoastaan 1600 kiloon asti.
Niin sitä saa kuormata vain tuohon massaan asti. Voihan perävaunu olla esim. tavarankuljetusperävaunu joka painaa tyhjänä(omapaino) esim. 300 kg. Sitten sitä saa kuormata niin paljon kuin autoon hyväksytty suurin sallittu pv:n kokonaismassa sallii tai perävaunun kokonaismassa rajoittaa, jos on jämerämpi veturi.

Toivo Koistinen 01.08.2024 09:09

Mulle poliisi kertoili, kun olin sorakasetin kansa puntarilla, että yhdistelmän kokonaispaino ei saa ylittää sen sallittua, eikä kärryn, eikä veturin myöskään sallittua omaa painoaan..
Mulle kävi niin, että veturi oli sallitussa, mutta kärryssä liikaa vaikka yhdistelmän kokonaispaino ei ylitynyt, niin siitä tuli ylikuormamaksu.
No siitä on kolomisenkymmentä vuotta aikaa.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.