vaunun valoista.
LAITINEN KARI
06.01.2007 15:56
olen aloitteleva vaunuilia ja katsastuskuntoon hankkimaani vaunua laittelen. valoja tarkastellessani huomasin takana rekisterivalojen vieressä molemminpuolin on isot kirkkaat valot (ei siis punaiset) jotka palaa aina kun kytken vaunun kiinni autoon. onko kenties ollut mahdollisesti pakkivalot? mut nyt palaa oman autoni kytkennöillä kokoajan. auto on volvo v40 ja vaunu kabe briljant 475 dl. kertoisko joku nappaanko vaan pottimot pois vai mitä kannattais tehdä ettei taaksepäin aina palais kirkasvalo.
terveisin: kari/ 118374
HYTTILÄ ESKO O
06.01.2007 17:13
Ota polttimot pois taikka vaihda itse vetoautoon ja vaunuun 13 napainen liitin jolla saat kaikki vaunun sähkötoiminteet käyttöösi.
TERVO JARI
06.01.2007 17:27
http://www.nastopoli.fi/konte/vk_kytkenta.htm
http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1137;50109;97102
Jari
Ps. Puolan johdossa vikaa, sano se "Lehvaleesakin" aikoinaan, ja linnaahan se ties . . .
LAITINEN KARI
06.01.2007 18:05
mittasin auton liittimen kytkennät ja kakkosnapaan tulee jatkuva jännite 12v.
KORPPI SEPPO A J
06.01.2007 18:38
Kari. Sinulla on ilmeisestikin autossa vanhentunut pistorasian kytkentä. Ennen kakkosesta johdettiin vaunuun jatkuva virta esim. akun lataamiseksi. Nykyään siinä pitää olla takasumuvalo.Miksi se menee valkoisille valoille on arvoitus. Onko vaunussasi takasumuvaloja? Muuta en osaa tässä vaiheessa osaa sanoa.
HAAPAKOSKI OSSI
06.01.2007 21:04
Kyllä vikaa on sekä auton että vaunun kytkennöissä. Autossa on vanhan tavan mukaan laitettu kakkosnapaan jatkuva 12V ja vaunussa on oma kytkentä, jossa kakkosnapaa on käytetty pakkivalolle.
Ongelmista selviää, kun vaihtaa Jarin ohjeen mukaan 13-napaisen molempiin - silloin kaikki toimii uusien ja vanhojen vehkeiden kanssa. Tietysti autoon kannattaa ostaa vakiovarusteeksi 13-7 adapteri, jolloin saa aina kytkettyä normaalilla 7-napaisilla varustetut kärryt perään.
TERVO JARI
06.01.2007 21:37
Onko toll "periteisen 13 napasen ja West 13 napasen kytkennöillä eroo ? ?
Ettin itte Googlella aikani mutt en löytänny Westiin "napajärestys" kuvaa . . .
Jari
Ps. Jos sää "alan"miehenä löytäääsit ? ?
HAAPANEN TIMO S
07.01.2007 09:58
Sun kannattas selvittää mistä vuosimallista alkaen(vaunu+auto)täytyy vaunun takasumuvalon toimia.Jos sulla ei tarvi, voithan ainakin katsastaa polttimot poistamalla.
HAAPAKOSKI OSSI
07.01.2007 16:53
Eipä nyt tarttunut 13-napaista West kytkentää munkaan hakuihin - mielestäni keväällä sitä kyllä tarkastelin, kun vaihdoin autooni 13-napaisen rasian. Laitoin suorilta tuon perinteisemmän, koska vaunussa jo sellainen oli.
Westin perusjärjestyksen nastojen 1-7 osalta täytyy olla normaalin 7-napaisen kaltainen, koska nehän käyvät täysin ristiin, eli west pistokkeen pystyy laittamaan myös tavalliseen 7 napaiseen rasiaan, jolloin nastat 1-7 eli perusvalot toimii.
West pistoketta ja rasioita näyttää löytyvän jo teohydraulilta, mutta kytkentää ei sielläkään ollut.
HAAPAKOSKI OSSI
07.01.2007 17:08
Nyt tärppäs - laajensin hiukan hakukieliä ja jostakin hollanninkieliseltä??? sivulta löytyi kaikki mahdolliset kytkennät. Kaikissa 13-napaisissa on sama numerointi, eli perinteisimmän 13-napaisen (Jaeger) kytkentää voi käyttää pohjana.
TERVO JARI
07.01.2007 17:51
sillä tuota tietoa täällä tullaan vielä kaipaamaan . . .
Jari
HYTÖNEN RAIMO
07.01.2007 21:52
Ei siellä takana pitäisi olla muita kirkkaita valoja kuin peruutusvalot. Niiden pitäisi palaa vain peruutusvaihde kytkettynä, joten virtakytkennöissä on vikaa.
PIHLAJASAARI ARI
08.01.2007 11:52
Täällä suomeksi: http://caravanuutiset.com/?p=146
TERVO JARI
08.01.2007 17:41
Itsekkin kävin tsekkaan tuolla, mutta näköjään hutiloiden, sillä tiesin että siellä oli kerran nuot kuvat mutta se saitti teki kerran "naamanpesun" ja kun en sitä hetkessä löytänyt niin ajattelin että kuvat meni "pesuveden mukana viemäriin".
Jari
HAAPAKOSKI OSSI
08.01.2007 19:17
Kiitoksia Arille paremmasta "kaivuutyöstä".
Nyt kun kytkennät on selvillä ja joku innostuu jonkinmoista 13-napasta asentaan, niin vinkkinä - kannattaa etsiä tuohon oikeaa 13-napaista kaapelia, jossa on 52,5 neliöinen ja 81,5 neliöinen johdin. Täällä Ylivieskassa autosähköliike ei sellaista tuntenut, mutta johtoa löytyi Vianorin varastosta.
Tuon johdon värit vastasivat ostamani 13-napaisen jaegerpistokkeen ohjetta ja oikeinpäin johdon laitettuani (väärän pään värit peilikuvana) johdot kiertyvät nätisti paikoilleen ilman yhtään risteämistä - pistokkeen alla on niin vähän tilaa, ettei johtimet mahdu isommin sekoileen.
Noihin muihin johto ei istu yhtä nätisti, mutta suosittelen kuitenkin sitä, koska 2,5 neliöiset on tarkotettu latausvirralle (10), jatkuvalle virralle(9) ja kolmelle maajohdolle(3, 11 ja 13)
VAINIO RISTO K
09.01.2007 07:52
No, milläs konstilla saitte auton takasumuvalot sammumaan, kun vaunu on kytketty autoon?
Minun -97 Mondeosssa tarvitaan (14)/13-napainen rasia, jossa on erillinen "mikrokytkin", joka tunnistaa vaunun ja deaktivoi auton takasumuvalot (vanha rasia on tämmöinen 8/7- napainen rasia).
Ongelma vaan on se, ettei mistään liikkeestä tunnu saavan tämmöistä rasiaa vaikka Brinkin ja Bosalin luetteloissa semmoinen esiintyy.
KORHONEN KARI
09.01.2007 09:47
Siis vaunussasi ei ole sumuvaloa(?)joten pistä diodi siihen vaunun siniseen johtoon,siihen jatkuvaan virtaan,tällöin jännite kulkee vain vaunuun päin eikä autoon.Autossasi on 2-navassa vaunun sumuvalolle syöttö,päällä silloin kun koelaudan nappulasta sen kytket,tai katkaise johto auton rasiassa jos sumuvalosyöttöä et missään (tavarakärry?)tarvitse.
RUONALA ILKKA
09.01.2007 11:03
Labrasääntö nro 7: Savun hälvettyä tarkastetaan kytkennät ;-)
Kun noita 13 liittimisiä kytkentöjä on ainakin 3, mikä niistä on ns. virallinen ja hyväksytty. Omassa vaunussa (uusi Solikka) on uusi moninapapistoke, mutta autossa (Land Rover Discovery -02) vanhanmallinen. Adapterin kun laittaa väliin syttyy lantikan takasumut. Vedän myös peräkärryä, jossa erillinen sumuvalo ja vanhanmallin pistoke. Tämä kytkentä pelannut.
AJATTELIN NYT PÄIVITTÄÄ PISTOKKEET, osaako kukaan sanoa mikä on Soliferin kytkennän nimi niin vedän piuhat sen mukaan.
t. Ilkka
HAAPAKOSKI OSSI
09.01.2007 12:32
Jos nyt kysymyksesi oikein ymmärrän, haluat saada auton sumuvalon sammumaan silloin kun vaunun perässä palaa sumuvalo, ettei loimota vaunun etuseinään.
Minä laitoin omassa kytkennässä autoon vaihtoreleen, joka ottaa ohjausjännitteensä takasumuvalosta ja maadoittuu diodin kautta pistorasian nastaan 12 - vaunun puolella nasta 12 on kytketty maahan 3.
Eli kun vaunu perässä ja takasumari päällä rele vaihtaa takasumarin pistorasialle, katkaisten samalla auton oman takasumarin. Tämä ei tietysti sitten toimi normaalin 7-napaisella kytketyn kärryn kanssa, mutta mulla ei oo kärryssä takasumaria.
Toinen rele mulla on latauspiuhassa eli ohjaus laturilta ja vaunu latautuu vain silloin kun auto lataa.
HAAPAKOSKI OSSI
09.01.2007 12:41
Eikös ne kaikki ole yhtä oikeita ja hyväksyttyjä nykyään - riippuu siis siitä mikä ketäkin miellyttää.
Onko tuo "uusi Solikka" ollut sinulla alusta pitäen? Vaikuttaa nimittäin siltä, että joku on vaihtanut sen 13-napaisessa pistokkeessa latauspiuhan kakkosnapaan. Toimiiko vaunussa takasumari millään veturilla? Tai sitten adapteri on jokin spesiaali, jossa tuo risteäminen tehdään - mulla on sellainen lyhyt noin 3-4cm pitkä adapteri ja ainakin siinä navat 1-7 menee suorina läpi.
RUONALA ILKKA
09.01.2007 13:24
Kiitos Ossi, solikka on ollut alusta pitäen eli viime joulukuusta. Muilla vetoautoilla ei ole kokeiltu. Pitäisi muutenkin kytkennät tarkastaa, esim. toimiiko vaunun akun lataus. Ajovalot ja vilkut ovat toimineet kuten pitää adapterilla. Taidampa vaihtaa Lantikkaan uuden liittimen, joka sopii soliferiin ja samalla uusi liitin perävaunuun. Keskustelussahan on tullut jo valmiit kytkennät ja vinkit johdoista -kiitokset siitä asianosaisille !!!
t. Ilkka
HAAPAKOSKI OSSI
09.01.2007 13:41
Jos kytkentä on alkuperäinen, kannattaa mitata se adapteri, meneekö siinä 2-nastat yhteen.
Jos adapteri on ok, täytyy vaunussa olla virheellinen kytkentä, joka kannattaa korjauttaa takuuseen Soliferilla.
Tuliko se adapetri muuten vaunun mukana? Jos kyllä, silloinkin ongelman selvittelyn voi laittaa myyjän piikkiin. Omien kytkentämuutosten tekeminen on helpompi aloittaa kun lähtökohta on kunnossa.
HALMEENMÄKI JUHANI
09.01.2007 17:31
Mielestäni jos vedetään useampaa erilaista tai -ikäistä kärriä viisain valinta autoon on se 7+6 West-rasia, eli "vanha johon on lisätty reunakontaktit". Silloin vanhakin kärri sopii suoraan, samoin uusi jossa tuo 7+6. Uuden kärrin mahdollista 13-napaista bajonettiliitintä varten joutuu tekemään adapterin, mutta kaikki toiminnot on käytettävissä kun autossakin on ne kytketty rasiaan. Ja omaan vaunuun sama 7+6 jollei jo valmiina.
HAAPAKOSKI OSSI
09.01.2007 19:49
Makuasia.
Jotta saat kytkettyä kaikki nykyisin yleiset perävaunut, tarvitset kuitenkin adapterin 13-napaisesta Jaegerista 13-napaiseen WeST pistokkeeseen, jollaista ei taida kaupasta yleisesti löytyä. Tietysti myös Jaeger-7napa adapteri myös riittää, mutta silloin jää lisäosat käyttämättä, vaikka ne on autossa tarjolla.
Koska tuo Jaeger on meillä suomessa ehtinyt yleistyä ja on siten kaikissa uudemmissa vakiona, on se mielestäni parempi vaihtoehto. Tavallinen 7napa kytkeytyy pistokeadapterilla ja samaan adapteriin passaa "hätätapauksessa" myös WeST.
RUUSKA JUHA
11.01.2007 22:21
Tervehdys kaikille,
On vielä yksivaihtoehto jota ei ole ainakaan tässä viestiketjussa mainittu. Itse ratkaisin ongelman asentamalla kummatkin 7-nap ja 13-nap. vetoautoon. Ei nimittäin tarvita mitään turhia adaptereita huonontamaan kosketuksia. Ja jos haluaa tehdä kytkennät huolella, niin kannattaa unohtaa ryöstäjäliitokset ja juottaa johtimet kiinni. Eipä tule turhia jännitehäviöitä.
KALLIO ANTTI
10.04.2007 20:41