Vaunun kokonaismassa sama kuin vetoauton maksimi vetomassa - uhka vai mahdollisuus?

Mika Niemi 05.05.2019 09:49

Heip,

vaunun hankinnan kynnyksellä vielä tärkeä kysymys kokeneemmille kippareille. Maalisuoralla on kaksi hyvää vaihtoehtoa, merkki ja varustus melkolailla sama, mutta toinen on vain sen puoli metriä isompi malli eli hivenen tilavampi. Isona erona noilla on paino: pienemmän omamassa 1110kg ja kokonaismassa 1400kg, isommassa omamassa 1400kg ja kokonaismassa 1600kg.

Vetoautona Skoda Superb 1.4 TSI (150hv) DSG laatikolla, jossa maksimi jarrullinen vetomassa 1600kg. Käytännössä molempia voisi siis nykiä. Molempia olen koittanut pienen testilenkin nykäistä, enkä ongelmia huomannut kummassakaan, mutta "oikeasta" ajosta minulla ei ole kokemusta esim. maantiellä, jyrkässä mäessä (ylös tai alas), tuuliset olosyhteet yms. Kannattaako vaunun mitoitus siis tehdä alakanttiin auton maksimi vetomassaan nähden vai onko ne jo valmiiksi alakanttiin? Onko jotain nyrkkisääntöjä? Kysyn, koska turvallisuus ja mukavuus olisi kuitenkin kiva saada kaupanpäälle ja ettei maku heti lähde koko touhusta :) Jotenkin tuohon pienempän kallistuminen houkuttaisi jo pelkästään tuon DSGn takia.. Kiitos taas avusta!

Toivo Koistinen 05.05.2019 10:50

Minula kokemus noista raskaista kärryistä on, että ne kulkee perässä hyvin, mutta huonole tuulelle satuissan on niiden kanssa omat ongelmansa.
Aatteleppa asiaa niin, että otat mitan, ja siihen puoli metriä. Kuvittele se käsien väliin, ja mieti mitä siihen väliin mahtuu. Se on minun kampura kouran mitala reilu kaksi vaaksaa. Sen verran tilaa on lisää
Mutta se nostaa kokopainoa 200 kiloa Pienemmässä kantavuus on 290 kiloa, ja isommassa 200.
Itse vaunujen sisustus, käytettävyys, lämmitys, ja muut asiat kannattaa sitten miettiä, koska ne on isossa roolissa
Suositelen kokeilemaan kumpaakin yön yli, ja vähän enemän ajoa. En tulnne vetoautoa, joten siihen en ota kantaa, miten sen kansa pärjää nuo vaunut
Tp

Mika Niemi 05.05.2019 11:38

Tuo on kyllä ihan totta, kun asiaa hahmottelee oikean mitan kanssa, niin paljoahan tuohon puoleen metriin ei mahdu (lisää tuulipinta-alaa kyllä saa). Leveys taitaa olla myös sen 20cm isompi, joka lisää tuota massaa myös ja se näkyy kyllä myös sisätiloissa. Tuota kantavuutta myös mietin, että pienemmässä se on isompi, joten siitä ei kyllä haittaa varmasti olisi. Pienemmässä vetoauton massa säilyisi isompana kun taas suuremassa taitaa käydä toisin päin. Toisaalta hintaero on vain pari sataa eli ihan sama sinänsä kumman valitsee, mutta ei sitä isompaakaan viitsi veto-ominaisuuksien hinnalla hankkia..

Ville Säynäjäkangas 05.05.2019 23:12

Itse valitsisin nuista pienemmän, koska on kapeampi (pienempi ilmanvastus) ja enemmän kantavuutta.

Mika Niemi 06.05.2019 20:00

Samaan ratkaisuun olen itsekin päätymässä, että pienempi lähtee matkaan. Kyllä se vaan kaikin tavoin tuntuu järkevämmältä ratkaisulta jo pelkästään vetoauton kannalta plus tuolla on hyvä lähteä harjoittelemaan uutta harrastusta. Kiitos vastauksista!

Juha Hämäläinen 25.05.2019 10:03

Jos ei ole hirmuisesti kokemusta mistään painavan yhdistelmän vedosta, niin ottaisin kevyemmän ja harjoittelisin sen kanssa. Kun samanpainoinen perävaunu lähtee vemppaamaan, niin siinä on huono harjoitella mitä sen kanssa tekisi :)

Timo Kajava 29.05.2019 21:55

Tuo Superb on aikas isohko auto, joten kumpikin kävisi ilman mitään ongelmaa. Mutta omat mieltymykset ratkaisevat, tottakai.

Itse vetänyt Superb DSG:llä 1600kg täysleveetä vaunua pitkin suomenmaata sekä norjaa, ilman ongelmia. Nätisti tulee perässä.


Ps. Enemminkin kiinnittäisin huomiota kortin riittävyyteen.
muokattu: 29.5.2019 21:56

Liitetiedostot

2013-07-10-545.jpg

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.