vaunun katsastus

LAITINEN KARI 18.03.2007 19:20

kokeneemmat vois kertoa mitä kannattaa ottaa huomioon kun lähtee ensimmäistä kertaa katsastuttamaan vanhaa vaunua (kabe briljant 475 dl vm.85) itse en ole koskaan ennen vienyt vaunua katsastukseen, tätä vaunua ei ole katsastettu pariin vuoteen lainkaan(ollut ilmeisesti seisonnassa).

TIKKANEN MIRJA 18.03.2007 19:25

Itse katsoisin että on kunnon renkaat alla, sitten että jauhesammutin on tarkistettu, valojen ja vilkkujen toimivuus. Ei kai siinä mitään muuta kummallista pitäisi olla...=)

LAHTI ANTTI 18.03.2007 19:40

Jarrujen toimivuus, ei saa olla paljoa heittoa pitävyydessä o/v. Myös käsijarru. Valot, että kaikki toimii, ajovalot,vilkut,jarruvalo mahd.peruutusvalo. Sammutin alle vuoden vanha tarkastusleima oltava. Vetoaisan iskarin oltava kunnossa. Tässä nyt alkuun tarkastuskohteita. Ja tietenkin oltava rekisterissä ja vakuutettuna. Terveisin Antti.

OJALA SILJA 18.03.2007 20:19

Saa se vaunu muulloinkin kunnossa olla kuin vaan katsastuksessa, ja pitäiskin. Voi helevata sentään!

TIKKANEN MIRJA 19.03.2007 08:24

Jos uusi omistaja ostaa vaunun joka on seisonut monta vuotta niin eiköhän se ole oletettavaa että vikoja voi olla. Ja ottaisi se itseä kupoliin jos jonku pikkujutun takia pitäis uusinta katsastaa.

PALIN MATTI 19.03.2007 10:44

Mirja hyvä. Ei asentovaunuja uusintakatsasteta minkään "pikkujuttujen" takia. Se on tämä meän lainsäädäntö, joka sannoo, että asentovaunut pittää uusintakatsastaa kahen vuojen välein! Tämä uusintakatsastusvelvoite vaan joskus käsitetään, että sen vaunun ei tarvitsisi olla jatkuvasti samassa timmissä, kunhan vaan saadaan se rakennettua ylös sitä katsastusaktia varten. Turvallisempaa ja järkevämpää on tietysti huolehtia itse jatkuvasti sen vaunun kunnosta siten, että se on milloin tahansa ilman mitään esivalmisteluja ja tarkastuksia vietävissä katsastusmiehen syyniin...

Turvallisia kilometrejä teidänkin vaunukunnallenne...:-))

TIKKANEN MIRJA 19.03.2007 11:03

Kyllä meillä on vaunut ollu tähän asti kunnossa.

Olenko ainoa joka luki tuon aloituksen ymmärtäen sen siten että aloitteleva vaunuilija haluaa tietää mitä vaunussa pitää tarkistaa kun sen ottaa käyttöön ja käy tietysti ensin katsastuksella? Sitäpaitsi onhan meitä moneen junaan, ei kaikille ole sama millaset renkaat on tms. Jos vaunu on vaikkapa taivasalla säilössä voi renkaatkin olla niin lahot ettei niillä parane ajaa metriäkään.

KEMPPAINEN HENRY E U 19.03.2007 12:01

Kyllä sinä olit. Ja kerroitkin asiat pääpiirteissään. Hyvää kevättä.

HALMEENMÄKI JUHANI 19.03.2007 19:33

Jos vaunu on seissyt kuukausia, niin mitä ilmeisimmin hylky tulee jos ajat suoraan konttorille. Ja turhaan, koska rummuissa on pintaruostetta joka lähtee pois pikkasen pidemmällä ajolla johon kuuluu oikeita jarrutuksia, ei mitään kevyitä vauhdin hiljennyksiä. Siksi me katsastamme oman vaunumme loppukesästä, reissujen jälkeen ja jarrut näyttää niin hyvää.

Ja noita vaunun renkaita on vaikea ajaa loppuun, siis kulutuspinnaltaan. Runko pettää yleensä ennen. Eli jos sivuissa on pieniä halkeamia, väri harmaa tai näyttää wanhalle niin käypä rengasliikkeessä ja katsovat kuinka antiikkia ovat.

PURSIHEIMO TOPI 20.03.2007 01:12

Renkaat kuluvat loppuun kulutuspinnaltaan (hyvin epätasaisesti), jos sinulla on telivaunu. Halkeamat sivuissa ovat kokemukseni mukaan yleensä sisäpuolisissa sivuissa.

LAHTI ANTTI 20.03.2007 10:11

Mihinkä Topi perustat moisen väitteesi? Itselläni on telivaunu enkä siinä ainakaan ole moista ilmiötä havainnut. Ajossa sivuttaisvääntö (heiluminen) on huomattavasti vähäisempää kuin yksiakselisessa. Ihmettelevä Antti.

JOUKAINEN MIKA 20.03.2007 11:30

Myös aisan "työntöjarrun liukuvat" osat kannattee tarkistaa (haitarikumin kunto) ja rasvata (tyypillisesti kaksi tai kolme rasvanippaa). Toimivatkaan jarrut eivät pelaa jos tuo liukuosa ei liiku lainkaan...tai liikkuu huonosti (kokemusta tuostakin).

(Jos taas jarrut ovat liiankin herkät vika saattaa olla siinä vaimentimessa.)

LAITINEN KARI 20.03.2007 17:49

kiitos kaikille vastauksista, renkaat vaihdoin jo uusiin kun toinen räjähti moottoritiellä hakiessani vaunua edelleseltä omistajalta :)

PURSIHEIMO TOPI 22.03.2007 14:23

Väitteeni perustan käytännön kokemukseen. Minulla oli telivaunu 13 vuoden ajan ja joka vuonna (paitsi -98) teimme pitkät Euroopan keikat. Jos ajat vuoristoteiden serpentiinejä niin pakosti kurveissa joko takimmaiset tai etummaiset renkaat laahaavat sivusuunnassa. Ajapa jollakin parkkialueella tiukka ympyrä ja pysähdy ja käy katsomassa, miten renkaat ovat vääntyneet sivusuunnassa. Eräällä matkalla jouduimme vaihtamaan 3 rengasta lähinnä kulumisen takia. Nykyisessä yksiakselisessa kulutuspinnat eivät kulu. Vain sivujen vaurioitumisten takia renkaat kertaalleen vaihdettu. Vaunua vedetty ainakin 50000 km.

LAHTI ANTTI 22.03.2007 15:39

Telivaunulla en ole Alpeilla ajanut, yksiakselisella kyllä. Mutta moniko vaunuilija yli 50000 jäsenestä menee etelään serpentiiniteille? Minä puhuin kotimaassa tapahtuvasta matkailusta, vaikka en sitä erikseen maininnut. Ja täällä en sitä ilmiötä ole kertaakaan kokenut. Myös yleensä ajan maanteitä pitkin, enkä parkkipaikalla ympyrää. Siinä matka ei pahemmin edisty! Ja on vähän tylsääkin rinkiä kiertää. Kevään jatkot.

PURSIHEIMO TOPI 23.03.2007 01:02

Tuo parkkialueella ajettavan ympyrän oli tarkoitus osoittaa sinulle miten teli käyttäytyy jyrkissä käännöksissä.

LAHTI ANTTI 23.03.2007 09:29

Kyllä minä sen tiedän. Siksi en ajele parkkipaikalla ympyrää ☺ ☺ ☺

PURSIHEIMO TOPI 24.03.2007 01:11

Taidat olla huumormiehii?

PALIN MATTI 24.03.2007 14:41

Mie piän Antti ettet sie myöskään aja aina suoraan joka risteyksestä, mikä tielles tullee. Jokkainen asvaltoitu kaupunki- tai maantieristeys on yks serpentiinin kaarre. Ja se käy toella teli- tai kaksiakselisen vaunun gummien päälle ihan vaan kuluttavassa mielessä. Tästä fysiikan ilmiöstä met emmä pääse mitenkään erroon. Se vaan on niin! KJON!

LAHTI ANTTI 24.03.2007 18:00

Niinhän se Matti on. Kyllä mä nyt sen tiedän. Mutta on aivan eri asia ajaa täällä kotimaassa maanteitä pitkin esim. 1000 km. kuin etelän serpentiiniteillä sama matka. Kyllä siellä jo 100 km. matkalla tulee enemmän niitä mutkia kuin täällä 1000 km. matkalla. Uskallan väittää näin kokemuksen perusteella. Joten täällä renkaiden kestävyys ja kulumattomuus on aivan erilaista. Kahden telivaunun kokemuksella.

Tuus Antti.

LAITINEN KARI 28.04.2007 12:28

No niin, tänään on vihdoin saatu vaunuun leima ja ois myös tarkoitus lähteä ekaa kertaa reissuun. Suuntana ois vapun vietto salakalliossa. Nähdään siellä!! :)

KORHONEN KARI 29.04.2007 10:44

Milloin käskivät tulla seuraavan kerran,2008 vai 2009 loppuunmennessä?Omani olisi pitänyt myös viimevuonna katsastaa mutta hyvinhän tuo seisoi ilmankin tuossa pihassa.Jos ennen 1/5 katsastutan sen,menee se edelliselle vuodelle ja ensivuoden loppuun mennessä taas katsastettava.Vapun jälkeen kun menen on seuraava kerta 2009 lopussa.Menikö oikein?

HAAPANEN TIMO S 29.04.2007 16:55

Eikös se ole koko kalenterivuosi samaa katsastusaikaa.

HALMEENMÄKI JUHANI 29.04.2007 16:58

1.5. on tosiaan rajapyykki, mutta vain jos edellinen leima meni pitkäksi. Eli jos meinaa "säästää" ja leimata 3 vuoden välein niin pitää mennä vasta Wapun jälkeen. Muuten luetaan viime vuoden leimaksi.

HAAPANEN TIMO S 29.04.2007 17:25

Jaahans.Ne on keksiny tollasen talviseisokista tulijoita varten.

KORHONEN KARI 30.04.2007 09:12

Näi soo,ja sesonki hiihtokeskuksissa loppuu yleensä vappuna jolloin vaunut on vietävä pois.Taitaa olla katsastamattomia vaunuja pirusti liikkeellä.

PALIN MATTI 04.05.2007 09:21

Huomioikaa myös tämä: Mikäli asentovaunun lakisääteinen katsastusmääräaika on mennyt umpeen, eikä vaunua ole siihen mennessä katsastettu, on se sen jälkeen hinattava katsastuspaikalle! Mitään poikkeuslupia tähän ei tulla viranomaisten taholta myöntämään.

HAAPAKOSKI OSSI 04.05.2007 09:46

Ja nyt tuon vasta kerrot!!!

nimim. asensinko "moverin" turhaan???

PALIN MATTI 04.05.2007 09:58

Niinpä. Ihan vasta mie itekki tuon asian kuulin! Se on tuo tiedottaminen valtiovallan taholta näköjään ihan anhittomissa. Sai Liittoki oikiastaan puuttua tämmösseen asiaan!

TIKKANEN MIRJA 04.05.2007 10:04

Ja paljonkohan tämä päätös tuli veronmaksajille maksamaan....

AHONEN AULIS 04.05.2007 16:55

Jos ja kun se katsastus on mennyt vanhaksi,niin sitä vaunua ei saa vetää mihinkään ilman siirtokilpeä.Katsastusasemalle sen voi viedä,jos on varattu asemalta katsastusaika.Terv:AA.

KORHONEN KARI 04.05.2007 20:28

No niihän me tietysti tehhään,kaikki joiden vankkurit on katsastamati,niii...luulisin...

LAITINEN KARI 04.05.2007 21:23

miten muuten vaunu voidaan viedä katsastukseen kuin hinaamalla?? :)) vitsi vitsi!!

MÄÄTTÄNEN TIMO T 04.05.2007 21:58

Mitä eroa on hinaamisella ja vetämisellä?

PALIN MATTI 05.05.2007 12:10

No lähinnä tulee mieleen matkan pituus. Esim. ruohonleikkuri vedetään käyntiin, ei hinata. En ole myöskään koskaan kuullut kenenkään sanovan: "Hinaa käteen"! Ennen sähköisten kellokoneistojen keksimistä piti kellokin aina välillä vetää, ei hinata.

Tässä näitä eroja näin alkuun...

PS: Kirjoitukseni, johon kysymyksesi osoitit, oli tarkoitettu puhtaasti huumoria ymmärtävän kansanosan viihteeksi. Ihan niin kuin tämä vastauksenikin sinulle :-))

VARTIAINEN JOUKO G 06.05.2007 11:47

Aiheeseen vielä jälkijunakommentti että jos se esim. vaunu on ollut seisonnassa varsinaisena katsastusajankohtana eli vuoden lopulla ja on tarkoitus ottaa käyttöön vasta kesämatkailukauden alussa, niin ekös tämä seisontatodistus anna oikeuden hinata vaunu katsastukseen ennen varsinaista käyttöönottoa. Näin tuli itse tehtyä vielä silloin kun liikuimme teidentukkona.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.