Vaunun huojunnan vähentäminen vedettäessä
Henri Lehtinen
13.03.2025 22:13
Vaihdettiin tuossa loppukesästä vaunu uudempaan ja suurempaan, kun alkoi tuota tilantarvetta lastenvuoksi olemaan kokoajan enemmän ja enemmän.
Vanhana vaununa oli Hoppy 650, -03 ja uutena nyt Hoppy 720 -19.
Tuon uuden vetokäyttäytyminen on huomattavasti levottomampaa vaikka kokonaispainossa eroa ei ole kuin 300kg ja ei pituudessakaan kuin 70cm. Vanha oli vielä varmaan usein ylikuormalla.
Ainoa asia minkä tiedän, niin tuon uudemman kanssa aisapaino jää huomattavasti kevyemmäksi kuin edellisellä.
Edellisessä punnitsin välillä 135kg aisapainoa, kun tässä uudemmassa ei ollut kuin joku 45kg.
Vanhassa sitä kuulakuormaa tuli helpolla, sillä parivuoteen alle oli sivuluukusta helppo työntää tavaraa ja aisalla oli usein vielä 2 pyörääkin mukana.
Tuota vanhaa kehtasi hyvin vetää hetkellisesti vaikka 110km/h, mutta tuon uuden kanssa ei oiken pysty edes 90km/h marssivauhtia pitämään, sillä heti se alkaa "keräämään" sellaista hitaasti kasvavaa heilahtelua.
Mutkassa tai loivassa kaarteessa se loppuu, mutta pitkällä suoralla kertautuu kertautumistaan niin, että välillä pitää joko hidastaa kunnolla tai sitten kaartamalla koittaa se liike tappaa.
Ohittavat isommat autot myös saavat tuon heilunnan voimistumaan.
Eli tilanne on se, että pelivaraa ei ole juuri lainkaan ja ajaminen on todella stressaavaa.
Vanhalla tuli yleensä kesässä matkailtua yli 5000km ja vetäminen oli pääasiassa mukavaa.
MItä ehdotuksia tulisi mieleen kokeilla tuon käyttäytymisen parantamiseksi?
Vaunun rengaspaineita en syksyllä tullut tarkastaneeksi, mutta silmämääräisesti niissä toki oli ilmaa "kunnolla"
Aisapainolla on varmaan joku merkitys, mutta eikö tuollainen 45kg jo jotain ole.
Tähän uudempaan se tavaroiden lisäpaino tulee paremmin keskelle ja ei näin ollen nosta tuota kuulakuormaa samalla tavalla.
Toki sinne testiksi voi jotain säkkejä laittaa kaasupullokoteloon.
Vinkkejä saa antaa, jotenkin tuota käytöstä pitäisi saada parannettua.
Jarmo Leinonen
14.03.2025 05:57
Lisää aisapainoa, niin eiköhän meno rauhoitu. Suositus lienee 70-80kg. Oma kokemus kertoo että mieluummin hieman liikaa kuin liian vähän.
Urho Niskanen
14.03.2025 12:23
Joo kyllä tuo 45kg aisapaino on todella pieni, saisi olla lähempänä sataa kiloa.
Jos vaunussa on jo kitkavetopää ja ne kitkapalat on oikeassa säädössä
niin ei pitäisi huojua.
Heikki Ikonen
14.03.2025 12:54
Mitätön 45kg aisapaino "kuolee" ko ajoviiman vastus osuu vaunun keulaan ja joka kallistaa vaunun aisaa ylös päin, pito karkaa takapyöriltä ja hupskeikkaa.
Mitä kovempi matka vauhti sen kovempi vääntö asialla ylös. 🤔 H
Henri Lehtinen
14.03.2025 13:52
Täytyy käydä kokeilemassa jollain lisäpainoilla kaasupullokotelossa.
Töistä löytyy 25kg muovisäkkeissä erilaisia massoja, niin niillä on helppo testata.
Pyöräteline tuohon asialle olisi tarkoitus asentaa, mutta siihen tulee tässä vaiheessa vain 2 lastenpyörää, niin ei niistä loputtomasti painoa tule.
Aikuisten sähköpyörät kulkee auton katolla.
Akku tuossa on etupäässä, mutta senkin vaihdoin litiumin, niin paino tuli vähän varmaan alaspäin ja niitä lisäämällä taas tulee aika kallista kuormaa.
Joku kaasupullokoteloon mahtuva kaasugrilli pitäisi hankkia, siitä saa vähän painoa, mutta ei nyt loputtomasti siitäkään. Täytyy ehkä miettiä jotain lisävesitankia tai vastaavaa, siitä saisi painoa halvalla ja vähän hyötyäkin.
Pino puutavara pyörien ja jalkojen alle on toinen mitä täytyy mukan lisätä.
Sen kun paloittelee sopiviksi paloiksi, niin saa soviteltua hyvin sinne kaasupullokoteloon.
No pitää ensin testata ja sitten toimia jos testitulos on hyvä.
Akselien takana ei ole kuormana juuri kuin lastenvaatteita ja pehmoleluja yms. kevyttä, että sitäkautta ongelmaan ei oikein pääse tarttumaan.
Akselit pitäisi olla taaempana selvästikin.
Juhani Backman
14.03.2025 15:39
Rengaspaineet myös tarkistukseen.
Jouko Piispanen
15.03.2025 09:52
Rengaspaineet tietysti aina pitää olla asetusarvoissaan. Sitten kannattaa myös auto kuormata siten , että tulee painoa taka-akselille.
Sauli Tenlen
18.03.2025 09:27
Renkaat vaikuttaa paljon huojumiseen, jos on vetelät rungot niin huojuu varmasti.
Lisää painetta auttaa, mut laadukkaat renkaat pitää olla...
Sauli Tenlen
18.03.2025 12:12
Renkaat vaikuttaa paljon huojumiseen, jos on vetelät rungot niin huojuu varmasti.
Lisää painetta auttaa, mut laadukkaat renkaat pitää olla...
Ville Säynäjäkangas
18.03.2025 12:50
Ehdottomasti pitää olla C-renkaat. Jos ei ole, niin sitten renkaat vaihtoon.
Ari Jokinen
18.03.2025 19:35
En nyt löytänyt pidempää versiota tuosta videosta jossa demotaan aisapainon merkitys.
Tulee se tuostakin ilmi..
https://riemurasia.fi/video/Painopisteen-sijainnin-merkitys/222576