Vaunun esilämmitys kausipaikalla
SALOMAA TIMO
05.09.2006 16:24
Aion käyttää vaunuani tulevana talvella kausipaikalla lähinnä viikonloppuisin. Oletteko pitäneet talvella vaunussa pientä "esilämpöä" esim 11 astetta ja millaisia ovat sähkölaskunne? Antakaapa kommenttejanne mitkä ovat osoittautuneet hyväksi ratkaisuksi?
TERVO JARI
05.09.2006 17:11
vaunua roikassa asumattomana ? Kuis piät ylläpitolämpöä jos et saa "roikkavirtaa"?. Pitää olla reippaasti kaasua ja isot akut.
Jari
Ps. Ei kokemusta, mutta hieman "mutua" asiasta, ja himpanverran huhua.....
Eri alueilla "roikkavirran" saannissa erilaisia käytäntöjä/tapoja.
HUHTI TIMO A
05.09.2006 18:22
Tervehdys.Jo useamman talven vaunualueella viettäneenä muutama vinkki.Ensinnäkään ei kannata pitää vaunussa minkäänlaista peruslämpöä päällä jo pelkän hirvittävän kustannuksen takia.Jos kuvitellaan,että vaunu kuluttaisi vain 1kw/h ja sähkö maksaisi vaikka 0.25 €/kwh niin laskepa siitä.Meidän alueella on homma toiminut siten,että laitamme vaunun sähköpatruunan valmiiksi päälle ja pistoke irti tolpasta.Kun ollaan haluttuna ajankohtana tulossa,soitellaan kavereille kuka on ensiksi paikalla laittaa pistokkeen kiinni.Toinen hyvä vaihtoehto on caravan kontrol,jolloin lämmitystä voi ohjailla kännykällä.Lisätietoja saa vaunuliikkeistä.Mukavia talvihetkiä kivan harrastuksen parissa.
KORHONEN KARI
05.09.2006 18:42
Jos on paksu lompsa niin piä vaan.Esim Iso-Ylläksellä mittarisi luetaan kun meet ja taas kun lähdet.0,14 sent/kwh.Elikkä 1 kw tunnissa mennee kevyesti lauhaankin aikaan,joten ota ohjeet edellisestä puhheenvuorosta.Netistä löytyy sivut Ylläkselle jos sitä "parasta" paikkaa suunnittelet.
LAHTI ANTTI
05.09.2006 19:47
Timo. Vastausta kysymykseesi kausipaikan sähköhinnoittelun osalta en voi antaa, mutta kotona mulla on pakkasten alkaessa aina sähkölämmitys vaunussa päällä. Termostaatti pitää lämmön noin +8 asteessa. Ensinnä vaunu pysyy kuivana ja kun taas lähdetään mat- kaan ovat kaikki paikat jonkin verran lämpöisiä. Myös asumislämpö saavutetaan nopeammin. Kustannuksia tämä talvinen lämmitys tuo minulle noin 110-120e/talvi.Kilovatteja kuluu noin 2500. Tämä on siis kotona maksetusta sähköstä. Käytössä on ns. päivä/yösähkö. Vaunun pituus on 5,5 m.Toivottavasti tämä antaa sinulle jotain pohjaa laskea omat kustannukset kulutuksen pohjalta.
Terveisin ja mukavaa syksyn jatkoa. Antti.
IPATTI VEIKKO
05.09.2006 21:07
Kannataiskohan laittaa vaunuun Caravan Control laite jolla saat monen monta asiaa hoidettua. Käy sivulla www.telemic.fi
Laitteen hinnasta en osaa sanoa mitään, mutta tuntuu olevan joidenkin uusien vaunujen hinnassa jo sisällä.
SALOMAA TIMO
05.09.2006 21:41
Joo, jotain tämän suuntaisia kustannuksia arvelinkin. Voisi kuvitella, että vaunun rakenteille pienempi lämpötilanvaihtelu on pidemmän päälle parempi ratkaisu.
LASSILA PEKKA
05.09.2006 22:24
Pieni peruslämpö, juuri plussan puolella, on varmaan ihan hyvä ja mukavuutta lisäävä ratkaisu, jos sähkö on kohtuuhintaista (=kotipihassa). Viikoloppukäytössä tuppaa olemaan niin, että ensimmäinen ilta ja yö on usein kostea ja vilpoinenkin, jos vaunu on viikot kylmillään. Toinen päivä ja yö ovat jo paljon miellyttävämpiä, kun vaunuun lämmitettäessä tiivistynyt kosteus on haihtunut (tuulettunut) ja lämpö tasaantunut.
Jatkuva lämmön ja kosteuden vaihtelu ei varmasti ainakaan hyväile vaunun rakenteita Toisaalta vaunuhan on käyttöesine, jolla on oma elinikänsä. Kyllä vaunu normaalia lämmönvaihtelua kestää.
Joskus olen talviaikana jättänyt viikoksi 1 kw päälle ja termostaatin pienelle. Moni vaunualue tosin pyytää irrottamaan sähkökaapelin pois asumattomasta vaunusta, jotta lumityöt ja kesällä ruohonleikkuu sujuisivat jouhevammin. Onpa jossain pyydety irroittamaan kaapeli mahdollisen palovaaran takia.
Omalla vuosipaikallani isäntäväki käy soitosta kytkemässä lämmöt päälle esim. edellisenä päivänä tai tulopäivän aamuna. Isäntäväelle on tietysti jätetty vaunun vara-avain tätä varten.
HAVUKAINEN RISTO
05.09.2006 23:22
Kari eikös tuolla Iso-Ylläksellä ole se systeemi että soitetaan respaan henkilökunnalle jotka kytkee sähköt päälle. Vaikka edelisen päivänä jolloin tulet itse paikalle suht lämpimään vaunuun.
KORHONEN KARI
06.09.2006 08:38
Kyllä se niin oli,2003 piti lopettaa Lapin talvet,joten tämänpäivän käytäntö selviää soittamalla.
TIKKANEN MIRJA
06.09.2006 09:51
Sama oli ennen ainakin Iso-Syötteellä ja Paljakassa vieläkin. Paljakassa on soittoaika aamulla jolloin voi soittaa laitetaanko vaunu lämpiään ja sitte aluehoitaja kiertää alueen läpi ja laittaa lämmöt kelle laittaa...
LAAKSONEN ARI J O
07.09.2006 19:30
Olen jostakin takavuosina lukenut tai kuullut puhuttavan lämpötilaerotermostaatista. Homman idea on se, että pidetään asumattoman matkailuajoneuvon sisälämpötila muutama aste ulkolämpötilaa korkeampana. Tämän pitäisi pitää kosteuden poissa vaunun sisätiloista kohtuullisin kustannuksin.
Minulla ei ole asiata minkäänlaisia kokemuksia eikä tietoa...
Lämmityskustannukset luulisi pysyvän kohtuulukemissa, mutta onko ajatuksessa mitään perää eli vaikuttaako lämpötilaero vaunun sisällä kosteusarvoihin? Onko kellään tietoa/kokemusta?
SAARNIO MAURI
10.09.2006 19:06
Hiukan lämpötilaerotermostaatista. Käytin kyseistä laitetta m-auton talviseisonnassa pari ensimmäistä talvea (2001-2002 ja 2002-2003) ja laite toimi kuten oli luvattu. Säädin sisä/ulkolämpötilaeron noin 2-3asteeseen trimmeristä (säätövastus) pienen ruuvimeisselin ja sisä/ulkolämpömittarin kanssa.Laite piti sisälämmön hyvin sen säädetyn 2-3 astetta ulkolämpöä korkeampana, kun kävin sitä aina viikottain mielenkiinnosta tarkkailemassa pihalla. Käytin samalla varmuuden vuoksi kidesuolapanoksia (2kpl) kosteudenpoistoon. Lupasin myös raportoida sähkönkulutusta ja muutakin toimivuutta tällä palstalla, mutta sähkönhinnan melko kova nousu sai harkitsemaan muita vaihtoehtoja ja sähkölämmitys jäi pois talviseisonnasta. (Nöyrä anteeksipyyntö raportoinnin tekemättömyydestä). Nykyisin käytän tuuletettua pressukatosta ja suolapanoksia nuukuuttani. Kyllä kaksoiserotermostaatti+sähkölämmitin todennäköisesti ainakin jotain vaikutti, koska niiden käyttöaikana (2 talvea) suolapanokset suli suunnilleen puoliksi, ja sen jälkeen ne ovat sulaneet lähes tai aivan täysin.Vaikka olenkin luopunut lämpötilaerotermostaatista+sähkölämmöstä talvisäilytyksessä voi se kausipaikalla olla aivan toimivakin ratkaisu, kenties säädettynä vaikka hiukan suuremmalle lämpötilaerolle.Jos kiinnostusta ko. laitteeseen on niin ostin omani 12-01 hintaan 450Mk os. Annikki Virtanen Ky, Metsäpekkalantie4, 15610 Lahti. puh.03-7352058 fax.03-10146035.
LAAKSONEN ARI J O
18.09.2006 19:31
Kerro hieman tarkemmin laitteen toiminnasta.
Mikä lämmitin, oliko auton oma vai jokin siirrettävä?
Miten laitteet oli kytketty?
Asiasta kiinnostaa!
SAARNIO MAURI
19.09.2006 00:52
Olen joskus asentanut, muistaakseni 500W seinäkiinnitteisen virtauslämmittimen pöydän kohdalle seinään ja käyttänyt sitä lattialämmityksen lisänä syksyisin, kun ei vielä tarvitse kaasulämpöä. Lämmitin on tarkoitettu eteistiloihin ja muihin vastaaviin paikkoihin jossa tarvitaan ilmankiertoa.Normaalit asunnon lämmittimet on suljettuja säteilylämmittimiä ja toimivat nimensä mukaisesti säteillen tasopinnastaan lämmön huoneeseen.Virtauslämmitin on auki ala- ja yläpäästään josta ilma pääsee kiertämään, tosin näissäkin teho siirtyy pääosin säteilemällä, mutta ilma kiertää paremmin.Käytin tätä jo olemassaolevaa lämmitintä ja tehostin ilmankiertoa laitetuulettimella (Biltema), joka oli lattialla vanerinpalaan ruuvattuna.Teho (500W) on pieni, mutta ei parin asteen eroon paljon tarvitakaan.Laitetta (lämpötilaerotermostaattia) sai kahta versiota, varustettuna pistotulpalla ja rasialla, sekä ilman eli ns. sähkömiesversiona, minulla on jälkimmäinen.Yleismalli on helppo tapaus, pistotulppa seinään ja lämmittimen tulppa laitteen pistorasiaan, ulkoanturi ulos jostain sopivasta paikasta (ikkunasta), sisäanturi pois lämmittimen välittömästä läheisyydestä ja säätöä hakemaan.Hyvänä apuna on sisä/ulkolämpömittari (halpa laite riittää kun testaa ensin "heiton", eli ennen käyttöä laittaa mittarin ulos ulkoantureineen ja merkkaa paperille paljonko on sisä- ja ulkolämmön ero näytöllä ja ottaa sen huomioon termostaattia ruuvatessa.Oman laitteeni + pistorasian asensin istuinlaatikkoon lämmittimen puolelle, ulkoanturi pohjan läpi ulos ja sisäanturi istuinlaatikon toiseen (käytävänpuoleiseen) päähän, niin että anturi oli selkänojan yläpään korkeudella.Kannataa kokeilla ensin väliaikaisasennuksella ennen lopullista kiinnitystä.Toiminta on melko yksinkertainen,ulkoanturi "haistaa" ulkolämpötilaksi esim.-10 astetta ja sisäanturi myös -10 ja jos lämpötilaeroksi on säädetty esim. 3astetta, laite kytkee pistorasiaan jännitteen 230V, jolloin siihen kytketty lämmitin lämpenee ja lämmittää sisäilmaa kunnes sisäanturi saavuttaa lukeman -13 astetta ja laite katkaisee jännitteen p-rasiasta, kunnes sisälämpö putoaa vähän jolloin taas lämmitetään.On aivan sama mikä lämpötila on ulkona, laite yrittää pitää sisälämmön aina asetetun astemäärän verran korkeampana.Kovilla pakkasilla ilmassa ei ole enää kosteutta (se on jäätynyt hileiksi) jolloin ei ole enää kosteusvaurioiden vaaraa eikä haittaa vaikkei pieni lämmitin jaksaisikaan pitää säädettyä lämpötilaeroa (sähkölaskukaan ei paisu liikaa) mutta pakkasen lauhduttua kosteus pyrkii sisään ja siihen taas pienikin lämmitin riittää.Laitetuuletin pyöritti minulla sisäilmaa tauotta koko talven lämpötilasta riippumatta.Tuuletin sai sähkönsä muutaman euron virtalähteen kautta.Tuli vähän pitkä juttu, mutta onhan täällä tilaa ja kysy/kysykää lisää jos ei periaate selvinnyt.
LUOSTARINEN JARMO
19.09.2006 09:26
"kunnes sisäanturi saavuttaa lukeman -13 astetta"
-7 astetta olisi ehkä paremminkin se tavoiteltava lukema. ;)
HAVUKAINEN RISTO
19.09.2006 16:11
Kyllä se sama systeemi on tänäkin päivänä "soitto riitää"
LAAKSONEN ARI J O
19.09.2006 18:47
Kiitos, periaate tuli hyvin selväksi.
Ajatus on todella harkitsemisen arvoinen.
SAARNIO MAURI
19.09.2006 23:23
-13, joo ajatus pätki jo tuohon aikaan yöstä.Hyvä kun tuli ymmärretyksi kuitenkin.