Vaunujen todelliset painot.
LAHTI ANTTI
13.08.2007 15:43
Tuossa matkailuautot osiossa on paljon keskusteltu painoista ja varsinkin niiden tahattomasta tai tahallisesta ylityksestä.
Mutta miten on vaunujen osalta nämä painot?
Itse kävin viimekuun lopulla naapurikunnan jäteasemalla vaa´assa vaunun kanssa. Rek.otteen mukaan omamassa on 1120 kg ja kokonaismassa 1340 kg. Vaaka näytti 1320 kg kytkentämassan määrää, kun vaunu seisoi neljällä pyörällä siinä. Mukana vaunussa oli lomavarustus, katos putkineen, 2 kaasupulloa, TV, vettä noin 40 l. vaatteet, ruoat,grilli yms. pientä sälää.
Siis vielä jäi ymmärtääkseni pieni pelivara vaikka mukaville heräteostoksille.
Miten muilla?????
PURSIHEIMO TOPI
13.08.2007 16:14
Minulla on yleensä matkassa yksi alupullo ja vettä kuskaan mukana vain noin 10 litraa, koska tuskin leirintäalueelta toiselle siirryttäessä sitä enempää kuluu. Etutelttaa kuljetan vetoautossa paitsi putket etulaatikossa, ettei tarvitse kuunnella niiden kilinää. Noista saa jo noin 50 kg mukaville heräteostoksille.
LAHTI ANTTI
13.08.2007 16:57
Mutta paljonko on todellinen punnittu paino???
P.S Edelliseen kysymykseeni tarkennuksena, että juomavettä oli n.20 l., WC:n huuhtelutankissa n.10 l. ja veski oli puolillaan kevyempiä nesteitä. Kaasupullot teräksisiä.
LAHTI ANTTI
14.08.2007 00:13
Ei tunnu vastauksien määrä kovin suurelta. Johtuisiko siitä että ei tiedetä, mitä se perässä oleva vaunu todellisuudessa painaa?
Vai onko ujoutta aistittavissa ilmassa? Topi vastasi, mutta hänkään ei kertonut painoja.
Olette te aika velikultia. Autoista ja niiden virheellisistä painoista puhutaan, mutta ei kuitenkaan vielä yleisimmistä vaunuista. On se hyvä, että autoilijoita muistetaan pienillä maksumuistutuksilla ylikuormasta.
Oliko nyt riittävän selvästi sanottu?
PURSIHEIMO TOPI
14.08.2007 00:53
Kyllä mielessäni on keväisin käynyt vaunun punnitus. Tuo pai-ongelma on suurempi autoissa, koska sillä on vaikutus myös ajo-korttiluokkaan, tiemaksuihin ja sallittuihin ajonopeuksiin. Vaunuilijoilla ei tuollaisia ongelmia ole.
HAAPAKOSKI OSSI
14.08.2007 06:43
Tosiasia on, ettei suurin osa tiedä mitä todella vetää - en minäkään vielä, vaikka aavistelen jo - samanlaisen 1300kg kokonaispainoisen vaunun paino katsastuskonttorin puntarilla "puolityhjänä" reilun 1400kg.
Ja nyt puhutaan "uudenkarheasta" vaunusta, jossa ei oo 200kg vettä rakenteissa.
Ossi
KORHONEN KARI
14.08.2007 09:56
Aavistelet ihan oikke.Solifer 550 dl-89 painoi 1300 kg.Puolet romppeista vielä kotona.Jääkaapissa vain valot,näkkäripaketti ruokakaapissa,vaatteitakin pittää kotoa ottaa,fillari aisalle.Voi voi,ei ihme että tienpuoleisen renkaan sisäsyrjä kanvestilankoja vilkutteli 25000km jälkeen.Sillepuolelle taitaa olla painavimmat romppeet jo tehtaalla valmiiksi asennettu.
KERÄNEN OSMO
14.08.2007 19:05
Solifer 550 Jubilee, punnittu paino 1260 kg josta aisalle 70 kg. Mukana on 1 kaasupullo, ulkokalusteet (pöytä ja 5 tuolia) ulkogrilli, 10-15 l puhdasta vettä jääkaapissa jotain pientä sekä kuivamuonat yläkaapissa sekä petivaatteet. Ei varapyörää joka on yhteinen auton kanssa. Elikkä reilusti yli menee paino. Onko kukaan katsastanut vaunua isommalle painolle? Tuossakin 550ssä olisi mahdollisuus 1300 kg kokonaispainolle.
NYBERG JYRKI L
15.08.2007 21:29
Moi Kari, nostappa vaunuasi sillai, että voit kokeilla renkaasta, tuntuuko akselissa (ei laakerissa) pystysuuntaista väljää, Jos tuntuu niin vika on akselilla olevissa nailon heloissa, helat on niilläkohdin, jossa ne kaksi rasvanippaakin on. Vaikka niitä rasvaa ihan ohjeiden mukaan, niin vaunun "ylipaino" kuluttaa ne loppuun, jolloin pyörät ovat sisäänpäin kallellaan ja se aiheuttaa juuri tuon sisäsyrjän kulumisen. Mulla oli aikoinaan tehtaan eka 550 DL, siihen ehti tulla akseleihinkin lovet, ennenkuin huomasin vian.
Tehtaan silloisen "takuuvastaavan" kommentti oli, "sä vedät liian paljon."
Helat pystyy itsekin vaihtamaan, tosin aika työläs homma, hintaa en pysy sanomaan, sain helat tehtaalta takuuseen.
Lennu
NYBERG JYRKI L
15.08.2007 22:03
Osmollekin juttua.
Omistin aikoinani Solifer 550 DL, sen vaunun, jolla oli hankittu tyyppitodistukset ja painot. Vaununhan piti olla mahdollisimman kevyt kokoisekseen, että saatiin paljon vetoautoja, (ostajia) kiinnostumaan vaunusta.
Kokonaispainoksi tuli 1060 kg
DL oli karvalakkimalli, joten minäkin rupesin sitä varustelemaan.
Suksiboxi, jätevesisäiliö, sähköpatruuna, kw-mittari, kasettiverhot, kaasu-uuni, varapyörä / teline ja mitä kaikkea sitä laitettiinkin.
Kun kolmannen kerran hajosi vaunusta rengas, niin vein vaunun vaaalle, olin lomareissulla, joten kamaa oli mukana normaalisti, vaunu painoi 1420 kg, ei ihme, että renkaita meni, kun alkuasennusrenkaiden kantavuus oli alle 1300 kg.
Laitoin vahvemmat renkaat ja menin konttorille, muistaakseni se akselin kantavuus rajoitti sen kokonaispainon noston 1300 kiloon, vai olisko ollu vetopään kiloluvut?
Itse katsastus oli simppeli homma, eikä maksanut reilu viistoistavuotta sitten paljoakaan.
En tiedä, pitääkö sääntö vielä paikkansa, mutta silloin sai perävaunukäytössä renkaan kantavuuden ylittää 10 prosentilla, kannattaa kysästä konttorilta, jos aikoo nostaa kokonaispainoa.
Eihän sillä nostolla ole oikeastaan muuta merkitystä, kuin että jos joskus joutusi vaakaan, niin olisi itsellä vähän parempi "omatunto".
Piironkiauton painojen kanssa painiva Lennu.
NYBERG JYRKI L
15.08.2007 22:10
Lueppa Osmo tuo akselihela-juttu, vois olla aiheellista tarkistaa tilanne.
Lennu
KORPPI SEPPO A J
16.08.2007 00:08
Rekisteriotteen mukainen kokonaispaino 900kg. Punnittu omapaino 1000kg.
Millähän oli tyyppikatsastettu?????
PALIN MATTI
16.08.2007 08:44
Oisko se uus Kafi katsastettu kuivana? :-))
VARTIAINEN JOUKO G
16.08.2007 11:24
Onhan näistä vaunujenkin tyyppikatsastuspainoista, kantavuuksista ja kokonaismassoista kirjoiteltu maailman sivu. Mieleeni on jäänyt se perusasetelma, että vaunun valmistaja vie rutikuivan vaunun tyyppikatsastukseen jolloin sille saadaan paras mahdollinen "kuivapaino". Kaikki seuraavat samaan sarjaan valmistetut vaunut savat rek.otteeseensa nämä tyyppikatsastuksessa saadut arvot. Sitten kuvaan astuu myyjäfirma joka varustelee vaunun asikkaan tahdon mukaisesti. Ja senhän tietää että varustelun myötä matkatavaroiden määrää on suhteessa pienennettävä pitääkseen vaunun kokonaismassan enintään maximissa. Se vaan on harvassa ne vaunun omistajat jotka tietävät todellisen matkailuvaununsa massat. Vuosien myötä tilanne lisäksi muuttuu sen mukaan kuinka ahneesti vaunun kori imee kosteutta itseensä.
Tuli mieleen että kuinkahan moni vaunun vetäjä on yleensäkään joutunut tieliikennevalvonnan tarkastukseen. Silloinkin pääsääntöisesti tarkastetaan ajopaperit ja päälisinpuolin kytkentä sekä valojen toimivuus. Vaakalle joutuminen taitaa olla lähes - ellei olematonta. Kun tulevaisuudessa poliisipiirien määrää entisestään vähennetään niin kuinkahan käynee sen vähäisenkään valvonnan. Kyllä se moraalinen vastuu on viimekädessä käyttäjissä itsessään että annettuja rajoja edes kohtuudella noudatetaan. Jos sitten kärähtää tienpäällä huomattavistakin ylikuormauksista niin turhaa on kitistä ja syyttää saa vain itseään.
LAHTI ANTTI
16.08.2007 11:46
Jouko.
Puhun nyt vain omasta vaunustani ja sen painoista.
Kuten tuossa mainitsit, valmistajat vievät uuden kuivan vaunun tyyppikatsastukseen saadakseen mahdollisimman pienen omapainon. Tämä varmasti pitää paikkansa.
Mutta oma vaununi on vuosimallia -90 (Polar 550 GLE) johon on esim. kaasu-uuni lisätty uutena. Omapaino rek.otteessa on 1120 kg. Kokonaispaino 1340 kg. Nyt heinäkuussa punnittu kytkentämassa, siis akseleiden (telivaunu) kautta kohdistuva paino matkavarusteet päällä, oli 1320 kg.
Ilmeisesti kovin suurta vesikuormaa rakenteissa ei ole.
Mutta olen samaa mieltä kanssasi, että myös vaunuilijoiden olisi hyvä tietää kulkineensa todellinen paino. Siksi, vain vuoden näillä palstoilla olleena, otinkin sen keskusteluun. Ja tänä aikana on varmasti tullut monia,monia uusia mukaan.
Siksi ehkä "vanhoista" kirjoittajista tuntuu, että taasenko siitä puhutaan.
Terveisin Antti.
VARTIAINEN JOUKO G
16.08.2007 11:58
Tuo toteamukseni että on kirjoiteltu ei tässä yhteydessä ollut moitteeksi ollenkaan tarkoitettu. Kun aihe oli lämmin jo tuolta matkailuautopalstalta niin ihan hyvä että näistä kirjoitellaan myös vaunuväen näkökulmasta ja muistin virkistämiseksi uudelleen. Foorumimme käyttäjäkunta on on aikalailla lisääntynyt ja ei uudet ihmiset välttämättä osaa/hoksi käyttää aihehakua. Siksipä hyvä että näitäkin aiheita välillä lämmitellään.
Terveisin: G-mies ;)
LAHTI ANTTI
16.08.2007 12:27
Enpähän sitä moitteena ottanutkaan. Juuri siksi, kun autojen painoista on intensiivinen keskustelu, niin ajattelin siirrättää sitä myös tänne vaunupuolelle.
Terv.Antti
MIKKONEN MATTI
16.08.2007 13:22
Minä kun en noista empire- ja muistakaan hienoista tyyleistä tiedä, niin ajattelin aivan talonpoikaisesti pähkäillä sitkeää väitettä Kafin ja muidenkin vanhojen kulkimien vettyneiden seinien sisältämistä satojen litrojen/kilojen vesimäärästä.
Oletetaan vaunun kooksi 5 m pitkä, 2 leveä ja 2 korkea. On kaksi seinää, lattia ja katto sekä kaksi päätyä, yhteensä 48 m2 pyöristettynä 50 m2. Styroksin paksuudeksi oletetaan 30 mm, jolloin ulkopintojen tilavuus on n. 150 litraa, mikä tekisi tietysti 150 kg, jos se olisi kokonaan täyttynyt vedellä.
Styroxin tekijöiden virallisten testiohjelmasivujen mukaan normaalilaadun vedenimemiskyky on aina alle 5 % ja routalaadun alle 2 % sellaisessa testissä, jossa styroxinkappaleita pidetään veteen upotettuina 28 vrk. Kuvitteellisen vaunun styroxit voisivat sisältää vettä 5%:n tapauksessa 7,5 kg.
Kastuneet puut ja vanerit imevät vettä enemmän, mutta eivät nekään paina enempää kuin niiden tilavuus kokonaan vetenä.
JANHONEN MATTI
16.08.2007 14:49
Hyvä kaima! Se siitä myytistä.
KERÄNEN OSMO
16.08.2007 16:43
Tein kosteuskorjaukset edelliseen Solikkaan, 55T vm-80. Etu ja takapään styroksit oli tosi vettyneet. Vesi oli ikäänkuin levyn alaosassa. Harmi ettei tullut silloin punnittua niitä styroxeja. Sellainen muistikuva kuitenkin on että puolen neliön levy olis painanut kilotolkulla. Onhan tuollaisessa vedellä ollut aikaa mennä levyn sisään varmaan kymmenen vuotta. Takapään seinä suorastaan putosi syliin kun päästin nurkkalistat ulkopuolelta irti.
KERÄNEN OSMO
16.08.2007 17:00
Katsastin tuon nykyisen vaunun kolmisen viikkoa sitten. Oli puhetta tuosta kokonaispainon nostosta, 1300 olisi maksimi, se on valmistajan rajoittama ja ottaa kiinni kaikista kolmesta kohdasta eli vetopäästä, renkaista ja akselista. Renkaille on edelleen sallittu 10 % ylitys kantavuuteen kun nopeus on max 80 km/h Solikan nykyiset kumit antaisivat nostaa kokonaispainoa koska ovat kantavuusluokaltaan 90. Katsastaja tuntui tietävän akseliston ongelmat koskapa retuutti pyörästä raudalla kovin ottein, ei kyllä onneksi löytänyt mitään väljää.
Rengassääntö pätee muuten autoonkin sen osalta että suurin sallittu taka-akselipaino menee myös yli kantavuusluokan. 550 Jubileessa on nuo jätevesisäiliöt, suksiboxit, sähköpatruunat, kasettiverhot, KWht ja mikrot vakiona ja painoa sen mukaan, lisättynä isommalla akulla, antennivahvistimella jne.
KONTINAHO ALPO
16.08.2007 18:54
Timperinkynällä laskien jommalla tahi kummalla desimaali pilkku heittää
KERÄNEN OSMO
16.08.2007 19:05
Puolen neliön styroxin tilavuudeksi tulee; 501003=15000 kuutiosenttiä eli kansanomaisemmin 15 litraa. Jos tuosta puoletkin on vettä niin sehän painaa 7,5 kiloa. Kuten jo aikasisemmin totesin eipä tullut punnittua muta painavia oikeesti olivat, aikuisten oikeesti. Vaunussa tuo kosteusrasitus on ihan eri kuin 28 pv testissä.
LAHTI ANTTI
16.08.2007 19:08
Minäkin laskin vajaavaisella matikalla, että 75 l. sinne mahtuisi sen 4% mukaan. Eli samanverran kiloja.
PALIN MATTI
16.08.2007 21:09
50 neliömetriä 0,030 (=030 mm) metrin paksuista styroksia on tilavuudeltaan 1,5 kuutiometriä, eli suomen rahassa 1500 litraa.
Oman kansakoulun kolmannen luokan matematiikkani mukaan tällainen vesimäärä painaa merenpinnan tasolla noin 1500 kg!
Jos koko vaunu olis täynnä vettä, niin se painaisi 20 000 kiloa!
Niin, että kyllä niitä kiloja löytyy muualtakin kun Kääkän vyötäröltä. KJON!
LEHTINEN PERTTI
16.08.2007 22:10
Kaksi painoa ovat toisiaan vastaan. Jos vaunun akselipaino on korkea, voi sitä kevittää kun kuormaa painoa eteen, aisalle. Korkea aisapaino on hyvä, liiankorea on paha.
Itse päätin tehdä pienen laskentaohjelman Exceliin, millä sijoitin kaikki merkittävät massat, kuten etuteltan, vararenkaan, kaasupullot jne. oikeille paikoilleen suhteessa vaunun kuvaan ja siitä Excel laskee sitten massakeskiön ja sen perusteella kertoo myös tulevan aisapainon. Aikas näpsäkkää tehdä kuormaussuunnittelu. Tuo taulukko sopii kuitenkin sellaisenaan vain Kabe Briliantiin mittojensa takia. Sehän on tunnetusti aisapainoltaan "JYKEVÄ" vaunu.
LAHTI ANTTI
16.08.2007 23:34
Veli-Mella.
Sait sen 1,5 kuutiota eli 1500 l. Tästä jos lasketaan se 5% veden määrän imeytyminen niin se on se mainitsemani 75 kg.
Tuus Veli-Andrei.
HALMEENMÄKI JUHANI
17.08.2007 07:47
Kyllä noissa ihan suoraan myös fuskattiin. Eli kevyt vaunu on helpompi myydä kun vetoautoksi kelpaa useampi auto, näin sata kiloa vähemmän massaa paperilla oli monta tonnia rahaa. Esimerkiksi patjat voidaan siihen tyypitysvaunuun tehdä ohuemmasta vaahtomuovista, ja ontoksi. Samoin seinät ja kalusteet: kaikki extra pois.
Isojen Kafien massat oli niin poskellaan että sokeakin näkee vääriksi. Runsas varustelu mutta paljon kevyempiä kuin kaikki muut...
PALIN MATTI
17.08.2007 08:13
Hyväveli Andrei, Ehän mie tuota sun laskelmaas kiistänykkään. Se oli tuo Osmo, joka oli saanu turhan pienet lumerot omala laskukaavallaan, eli: "Puolen neliön styroxin tilavuudeksi tulee; 501003=15000 kuutiosenttiä eli kansanomaisemmin 15 litraa. Jos tuosta puoletkin on vettä niin sehän painaa 7,5 kiloa".
Tuota mie vähän parantelin. Elikkä se "puolet vettä" painas aikusten oikeesti 750 kg! No eihän se virhearvio sinänsä suuri ollu. Mitä nyt satakertanen heitto.
Tuo rakeisen styroksin vejenimukyky voi kyllä ajan saatosa olla lähempänä sattaa rosenttiaki. Mieki kerran korjasin yhen vanahan vaunun keulan, ni purkaessa huomasin alimmat styroksilevyt aika painaviksi. Semmonen 500 x 300 x30 mm kappale paino 3,5 kg. Palijonkohan saat sille vesipitosuueksi? Eppäilen, että on vähän enämpi ku viis rosenttia. :-)
LAHTI ANTTI
17.08.2007 10:30
Veli-Mella.
Ympäri käydään ja yhteen tullaan.Loppupäätelmänä voimme todeta, että vanhat Kafit ovat yleensä melko vesipitoisia. Saattaa olla 75-150 l./kg vettä rakenteissa ja sitä kautta myös paino nousee.
Tätä asiaa juuri hain aloituksellani. Olisi syytä vaunuilijoiden käydä vaa´assa selvittääkseen vaunun todellisen painon. Se voi usein yllättää.
Tuus Veli-Andrei
MIKKONEN MATTI
17.08.2007 11:07
Laskelmassani on pilkkuvirhe. Hallintomenettelylain mukaan lasku- ja kirjoitusvirhe on aina voitava korjata, ellei siitä aiheudu kohtuutonta haittaa. Oikeassa ovat siis ne, jotka sanovat,että esimerkkivaunun ulkovaipan onkaloihin voi sijoittua enintään 75 kg vettä.
BÄRS RAINER
17.08.2007 11:59
Tämä on nyt hiukan off-topic aiheeseen, mutta olisiko tuosta akselihelan tarkistamisesta ja vaihtamisesta lisää juttua jossakin? Etsin jo tämän palstan viestit hakusanoilla akseli ja hela, mutta ei tärpännyt.
Omassa -86 Solifer 552:ssa olen ihmetellyt kun telin toinen rengas on minusta himpun kallellaan. Tuo voisi selittää asian.
KERÄNEN OSMO
17.08.2007 16:24
Eikös puoli neliömetriä ole esimerkiksi 50*100 senttimetriä ja jos paksuus on kolme cm niin ei se tee levyn sisätilavuudeksi kuin 15000 kuutiosenttimetriä eli 15 litraa tuon palasen tilavuudeksi. Puolet tuosta on 7,5 kiloa. Itse styroksin paino tässä jää nyt huomioimatta mutta kevyttähän se on kuivana muttei vettyneenä.
LAHTI ANTTI
17.08.2007 16:42
Mutta mihin se paino sieltä katoaa, vaikka tavaroita siirretään etu- tai takapäähän? Ei mihinkään! Kyllä se sama massa on edelleen mukana kokonaispainossa. Ja se näkyy vaa´assa samanlaisena on se edessä tai takana.
PALIN MATTI
17.08.2007 18:24
Mistä sie Osmo sen puoli neliötä keksit tempasta? Ja miksi siittä pittää sitte ottaa vielä puolet?
Tuosa alakuperäsesä esimerkisä oli kaiman määritelly vaunule mitat ja laskenu sille pyöristyksineen pinta-alaksi 50 neliömetriä!
Siinä oli kaimala vaan käyny häverikki, ku oli saanu lopputuloksessaan sen 30 mm vahavusen styroksin tilavuueksi vain 150litraa, vaikka oikeesti on sitä tilavuutta 1500 litraa.
HAAPAKOSKI OSSI
17.08.2007 19:18
Jos painoa siirretään etupäähän, siirtyy siitä isompi osa koukulle, jolloin akselipaino pienenee.
Ossi
LAHTI ANTTI
17.08.2007 20:01
Mutta kun se vetokoukkuun kohdistuva, sallittu paino on yleensä max.75 kg. Ei se hirveitä määriä kestä sinne etupäähän tavaraa siirtää.
Toki joskus olen nähnyt sellaisia aisapainoja, että aisat ovat notkolla ja juuri ja juuri nokkapyörällä saadaan sen verran ylös, että voidaan laittaa koukkuun kiinni. Ei puhettakaan, että pystyisi käsin nostamaan sen kiinni autoon.
Täytyy sanoa, ettei siinä päätä paljon pakota kun näin toimii.
HAAPAKOSKI OSSI
17.08.2007 20:09
Näinhän se on - mutta kysyit, mihin se paino katoaa kun tavaroita siirrellään - sinne se menee aisalle, jos akselipaino vähenee.
LAHTI ANTTI
17.08.2007 20:27
Siirtyyhän se toki, kuten sanoit sinne aisan päähän, mutta ei se kokonaisuudessaan mihinkään häviä. Kun se on kuitenkin siellä vaunun sisällä.
Ja miksi pitäisi akselipainoa vähentää? Yleensähän raskain lasti suositellaan vaunun keskelle akselin kohdalle. Muuten voi olla varsinainen "pommi" ajettavaksi raskaasti perä- tai aisapainoinen vaunu.
KERÄNEN OSMO
20.08.2007 19:05
No kun se levynkappale oli sen kokoinen minkä kerran soliskasta irrotin ja sen painopiste oli sen tuntuinen että vettä olis ollu enimmäkseen alaosassa, siitä se puolet...
MIKKONEN MATTI
21.08.2007 12:15
Se oli tahaton häverikki tuo laskuvirhe, mutta asia siinä muuttui kovasti. Veden paino voisikin olla 7,5 leiviskää. Mutta silti tuollainen maksimissaan lähes senttaalin ja käytännössä vain osa siitä lisäpaino ei maata kaada.
Nyt tässä jää ikäänkuin vastausta vaille se, että onko styroksin vedenimemiskyky kuitenkin isompi kuin tuo 5 %. Sehän tarkoittaisi, että vettä täytyy päästä niiden umpisolujen sisällekin.
KEMPPAINEN HENRY E U
21.08.2007 13:31
Kyllä se on. Vesi menee nimenomaan sinne soluihin ja ei tule pois.
PALIN MATTI
21.08.2007 14:39
Näihän se juuri on. Ja semmosta läpivettynyttä tyroksia ei ees kannata alakaa millään kuivaamaan. Se vesi ei lähe sieltä pois ennään millään.
Silloki, ku mie sitä vaunua purin, ni siinä kävi ihimettelijöitä sen yhen pienen tyroksipalan painoa kokkeilemasa. Luulivat, että mie olin sinne jonku lyijylevyn piilottanu sisäle.
LEMMETYINEN JARI
29.08.2007 14:53
Itselläni Cabby 67 M
Rek.otteen mukainen kokonaispaino 1800 kg
Katsastuksessa kokonaispaino 2020 kg,
eli ylikuormaa riittävästi normaalilla retkivarustuksella ilman telttaa ja putkia.
KIVIOJA JARMO
29.08.2007 22:30
minä en oo ajanu ko lehmiä ja laskenu housuun
Kai Simonen
01.11.2020 18:49
Kävin katsastusasemalla punnitsemassa oman vaununi, Hobby 560KMFE vm 2018:
Tyhjä vaunu painoi 1430kg. Vasemmalla renkaalla 765kg ja oikealla renkaalla 665kg. Vaunu oli tyhjennetty kaikesta irtotavarasta. Ei akkua, kaasupulloja, vettä. Rekisteriotteessa lukee omamassa 1422kg.
Reijo Koski
05.11.2020 19:02
Kyllä mielessäni on keväisin käynyt vaunun punnitus. Tuo pai-ongelma on suurempi autoissa, koska sillä on vaikutus myös ajo-korttiluokkaan, tiemaksuihin ja sallittuihin ajonopeuksiin. Vaunuilijoilla ei tuollaisia ongelmia ole.
Ei vaikuta millään tavalla ajokorttiluokkaan, tiemaksuihin tai sallittuihin ajonopeuksiin, koska ajoneuvoluokka ei muutu ylikuorman myötä.
Timo Haapanen
05.11.2020 20:17
Varmaan on Topi jo miettinyt kommenttiaan joka kantilta kun kirjoitti sen vuonna 2007.
@timppa
Rauno Riitinki
07.11.2020 11:05
Omasta kokemuksesta (kaksi Kabea) vaunujen todelliset massat ovat aivan jotakin muuta, kuin mitä teknisissä tiedoissa kerrotaan. Safir ja Royal kumpikin punnittu konttorilla. Safir oli puolityhjänä, säiliöt tyhjinä, just ylärajoilla. Uusi Royal samoin, vain täydellä vesisäiliöllä, mutta muuten melkein tyhjä, 1900kg maximin ollessa 2000kg. Sanoisin, että kannattaa punnituttaa oma höpömökki. Ainakin on silloin itse tietoinen missä mennään. Mahdollisessa valvonnassa ei taida auttaa selitykset. Minusta tässä on ihmisten oikeusturvakin koetuksella.
Hannu Jylhä
07.11.2020 21:24
Loppukesästä käytin vaunun katsastuksessa ja painoa oli 1310 kg (hobby 540). Muistelen, että rekisteriotteessa on vähän vähemmän. Kokonaispaino on 1500 kg. Toki oli vain yksi pullo ja ei vettä, mutta oli myös tuolia, pöytää ja pussimarkiisia seinineen. Minusta nykyään painot pitävät aika hyvin paikkansa. Sitä vain ihmettelen, että jossakin julkisissa on todella pieni kantavuus, jopa alle sata kiloa.
Kai Simonen
11.11.2020 19:49
Niinpä, jos vaunun kantavuus on 100kg luokkaa, sinne ei pysty juuri mitään pakkaamaan mukaan. Kilot tulee yllättävän pienestä tavaramäärästä täyteen. Punnitsin meidän omat mukana kulkevat tavarat, vaatteet, astiat ja muut vastaavat. 6 isoa kassillista, 63kg. Ei sitten enää hirveesti mahtuisi mukaan ruokaa ja juomaa... Polkupyöristä puhumattakaan.