Vanhan soliskan Peitz-akselin helan vaihto?
BÄRS RAINER
20.08.2007 11:27
Olisiko tuosta vanhan Sollun Peitz-akselin akselihelan tarkistamisesta ja vaihtamisesta lisää juttua jossakin? Etsin jo tämän palstan viestit hakusanoilla akseli ja hela, mutta ei tärpännyt.
Vai olisiko jossakin jopa ihan oikea korjausohje?
Omassa -86 Solifer 552:ssa olen ihmetellyt kun telin toinen rengas on minusta himpun kallellaan yläreuna sisäänpäin. Olen ymmärtänyt että se saattaisi johtua kuluneesta helasta. Pyöränlaakerit ovat kunnossa ja kiristetty.
LAHTI ANTTI
20.08.2007 11:36
Näytti tuolla toisella palstalla olevan jotain vastausta sinulle kysymykseesi. Oletko edes käynyt lukemassa sitä?
BÄRS RAINER
20.08.2007 11:43
No juuri olin menossa mutta unohdin tarkistaa ennenkuin taas tänne palasin valittamaan....
No, eipä sielläkään oikein teeitse-ohjeita ollut.
Minä hiukan arkailen kysyä firmoista ohjeita siitä miten heidän tekemän homman voi tehdä maksamatta mitään heille...
Jatketaan etsimistä.
LAHTI ANTTI
20.08.2007 14:11
Rainer. Itselläni vaunussa on myös Peitzin akselisto tyypiltään KF 17 kantavuus 1800 kg. Ohjekirjassa suositellaan voideltavaksi akselisto (8 nippaa+2 aisassa) joka 2000 km. välein. Oletko itse muistanut tehdä tämän? Vaunun akselistossa ei ainakaan vielä tunnu mitään väljyyttä.
Valitettavasti en tiedä, mistä niitä ohjeita löytyisi, mutta oletko kysynyt näistä Caravan-huolloista, mitä sellainen homma tulee maksamaan?
Toivottavasti löydät etsimäsi tiedon. Jos itselle tulee jostain se vastaan, niin annan siitä tiedon.
Terv. Antti
TOIVONEN MARTTI
20.08.2007 16:25
Joskus aikaa sitten luin englanninkielisen opuksen, olisko ollut The Caravan Handbook, jonka olin kirjastosta lainannut. Voi olla että oli niitä englantilaiseen Haynes -korjausoppaat -sarjaan kuuluvia kirjoja. Oli hyviä kuvia ja selostuksia eri akseleista ja niiden huollosta. Kannattaa ehkä katsoa kirjastosta löytyiskös .
mot
NYBERG JYRKI L
21.08.2007 08:28
Moi, yritän muistella helojen vaihtoa, tosin siitä on jo yli 15 vuotta kun tein homman. Mulla oli vaunu solika 550 nostettu trukilla ylös, joten työskentelyasento oli ihanteellinen, mutta käy se maastakin käsin. Tunkilla pyörä kunnolla ylös ja tuet alle, ettei putoa työntouhussa vaunu päälle! Pyörä irti ja sitten näkyykin se lukitusmutteri, jolla se vääntösauva on kiinni, se auki ja akseli tulee vetämällä ulos. Muistaakseni iskari piti irroittaa.
Mittaa ensin rullamitalla niiden helojen paikka siellä akselin sisällä, että saa uudet samoille paikoille, rasvanipat pois ja kannattaa uusia ne nipat samantein.
Ulommaisen helan vedin (hakkasin)koukulla, jossa oli sellainen lyöntipaino apuna,ulospäin pois ja sisimmäisen helan löin syvemmälle akseliin sisään, näin mulle neuvo solikan tehtaan protopajan kaveri.
Uudet helat akseliputkeen oikealle kohdalle ja varovasti rasvanippojen reijästä poraten uudet reijät nailonheloihin, että pääsee rasvaamaan jatkossakin akselia.
Sitten taas rumpupaketti vääntösauvoineen takaisin ja lukitus hyvin kiinni.
Sama toisellekin puolelle, mulla ainakin oli kumpikin puoli täysin kulunut (ylipaino!)
En tiedä, onko ohje täysin oikea, näin mulle solikan tehtaan kaverit neuvo sen tekemään.
Näin saman vaunun heinäkuussa hesassa ja kyllä siinä näkyi vielä olevan pyörät tallella.
Pyydä puhelinnumeroani, jos tarvitset lisätietoa asiantiimoilta.
Lennu
BÄRS RAINER
21.08.2007 09:25
Antti, kyllä minä olen rasvannut kerran vuodessa keväällä, eikä tuota meidän vaunua niin tuhottomasti meillä vedetä. Mistä sinä tuon akselin tyypin näet?
Tämä on vanha vaunun joka on minulla vasta toista kesää, niin käytön jäljet varmaan näkyvät. Ja toisesta akselistakin oli yksi nippa poikki, joten sitä ei varmaan ole ihan äsken rasvattu.
Ei sitä vanhaa vaunua ostaessa osaa edes arvata millaisia kulumia ja vikoja niissä voi olla.
Pyydän muuten anteeksi ristiinkirjoitteluani kahdella palstalla tästä aiheesta.
BÄRS RAINER
21.08.2007 09:30
Kiitos valaisevista neuvoista. Kuulostaa sellaiselta hommalta että jos se ei sitten kotona jostain syystä onnistukaan, niin vaunu seisoo pukeilla ilman pyöriä ja akseleita ja pitäisi saada se siirrettyä korjaamolle. Asiaan kuuluu tietysti se, että juuri silloin sataa aivan varmasti talven ensilumet :-)
Olisi mielenkiintosta nähdä nuo vääntösauvat ja niiden kuntokin. Ovatko ne muuten oikeat vääntösauvat vai tällaiset ontot kumipuslajoustimet?
http://www.valeryd.se/longlifeLivsviktig.asp?mchoise=longlife
Nuo sinun viesttiä edeltävässä viestissä olevat Haynesin karavaanikirjat minulla onkin, pitää tutkia niitä.
Kiitos vielä kerran.
LAHTI ANTTI
21.08.2007 09:48
Kyllä Peitzin akselistossa on teräsvääntösauvat. Ei mitään kumipuslia. Ja vääntösauvat on lukittu akseliputkeen melko lähellä akselin puoliväliä. Olisiko ollut kuusiokolo ruuveilla?
NYBERG JYRKI L
21.08.2007 10:39
Antti vastaskin jo kysymykseen, vääntösauva siellä on. Kyseles piruuttas joistain vaunujen huoltovirmasta työn+osien hintaa ja vaikka Vallilan takomosta hesasta, niin voi miettiä, kannattaako itse ruveta äheltämään.
Sitten kokonaan toiseen asiaan, mulla oli puoliintegroitu matkailuauto, kuusi vuotta vanha, alkon alustalla, takaakselissa oli vääntösauva jousitus.
Olin juuri ajellut satoja kilometrejä ja olin paikallani eräällä leirialueella kun kuului kova pamaus ja auto heilahti.
Vasemman takapyörän vääntösauva pamahti poikki. Laitoin kakkosnelosen akselin"väliin", että pääsin ihmisten ilmoille. Ilmeni,ettei sitä vääntösauvaa pystynytkään vaihtamaan, kun sitä pätkää ei saanut akseliputkesta pois.
Mistäänpäin eurooppaa ei löytynyt hajoittamoilta ehjää akselia joten jouduin tilaamaan Alkolta koko takaakseliston, toimitusaika 3-4 kuukautta ja maksoi töineen lähes 3000 euroa.
Tosin vaihdoin auton, että pääsin suunnitellulle euroopankiertueelle, remontti vaan jäi mun maksettavaksi.
Lennu
NYBERG JYRKI L
21.08.2007 11:54
Vielä vähän jutua, mun vaunu oli yksiakselinen, mutta samanlainen operaatio se puslien vaihto varmaan on kaksiakselisessakin. tosin ne ei joudu läheskään niin koville kun yksiakselisissa vaunuissa.
Oleko vilkaissut akselistoa, ettei vaan olisi ajettu johonkin kovaan kiinni ja akseli olisi vääntynyt?
Jos vain yksi rengas kuluu, niin viittaisi johonkin muuhun vikaan kuin helojen kulumiseen. Tosin, jos se nippa on poikki juuri sen pyörän akselilta, niin se saattaisi selittää sen kulumisen, jos akseli ei oli saanut rasvaa ties koska.
www.teohydrauli.fi sivuilta löytyy apuja ja voihan sinne soittaakin. Caravantukun sivuilta löytyy valtuutettuja akselihuoltoliikkeitä ja kuplavolkkaria osaava asentajakin sen varaan pystyy tekemään.
Se akselin tyyppikilpi on yleensä keskellä akselia sellainen pieni lätkä, josta tosin saattaa olla tiedot jo kuluneet pois.
Lennu
LAHTI ANTTI
21.08.2007 18:26
Oletko huomioinut, että joka pyörän kohdalla on 2 rasvanippaa.Runkopalkin ulkopuolella ja toinen sisäpuolella. Ei riitä jos vain ulommainen voidellaan. Siellä kun on kaksi puslaa ja molempiin oma rasvanippansa. Nippoja on siis yhteensä 8 siellä alustassa. Ja 2 vielä vetopäässä.
Terv. Antti.
BÄRS RAINER
22.08.2007 09:54
Jep, kyllä se juuri tällä tavalla käyuttöohjeessakin ohjeistettiin. Piti varsin ostaa kunnollinen rasvaprässi vain tätä hommaa varten.