- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuvaunut ja vetoautot »
- uusi Solifer 600T oikkuilee
uusi Solifer 600T oikkuilee
Tervehdys Oulusta! Perheemme osti joulukuussa-06 uuden Soliferin. Lähdimme sillä Joulun viettoon pohjoisemmaksi ja jo -8 asteessa wc:n kylmävesi ei toiminut, -12 asteessa lämminvesi sanoi myös caput. Tarkastelin vesijohtojen vetoa vaunussa ja huomasin, että takailmanottoaukon päällähän ne johdot kulkevat," lämpösuojan" antaa allaoleva patteri. Jokainen fysiikasta jotain tietävä osaa päätellä, että lämpötilan laskiessa kylmän ilman virtaus kanavassa vain lisääntyy eikä patteri suojaa jäätymiseltä. Vieressä menee viemärivesi siististi vedettynä, kuitenkin vanerilla suojattuna vaunun lämpimämmällä puolella.
Samalla reissulla jäi vaimolla käteen himmenninkytkin, taiteovi ja vielä pistorasian kansi. Kaasupullokotelon lukko toimii randomisoidusti.
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia? Itse olen pitänyt ko. merkkiä kohtuuhyvänä mutta meidän Joulun se pilasi totaalisti!
Laitoin viestiä maahantuojalle, vastinetta ei ole kuulunut.
t. Ilkka Ruonala 118547-0
Juuri oikea paikka on vesiletkuille kulkea patterin yläpuolella, oli sitten kulkimen merkki mikä tahansa. Ei ole tähän mennessä jäätynyt vaikka olen kulkenut vaunun kanssa yli 30 asteen pakkasessa ja eri merkeillä+malleilla.Mietis pikkasen jos ne vesiletkut olisi patterin alapuolella, ylöspäin nouseva lämpö ei voisi pitää mitään sulana tuon korvausilma-aukon kohdalla.Omassa Solkussa on sitäpaitsi suojattu kanava mikä vie korvausilman patterille lämmittäen sen ilman ensin. Ehkä paras vaunuistani on ollut kylmän suhteen tuo Solifer Nordica 6101iX jossa oli jokaisessa korvausilman sisääntulossa oma lämpöpatteri mikä lämmitti ko. ilman ennen sen vaunuunpääsyä. Kyllä mielestäni sinulla täytyy jossain muualla olla vika veden kierrossa. Oletko ennen kulkenut matkailukulkineella? Sinun numerosi ainakin viittaa ettei kokemusta ole kovinpaljoa. Lisäksi nuo lisälaitteethan ei ole koskaan vaununvalmistajien valmistamia,eli samat sähköpistorasiat ja nupit on melkein jokaisessa kulkimessa.Eikä itselläni ole koskaan noitten läppien ja nuppien kiinnityksissä ollut ongelmia. Sehän ei taas takaa ettei jollain olisi mennyt ko. osa rikki, tuntuu vain oudolta koska nuo nupit ja luukuthan ei ole mitään painon-nostorautoja. Tuo säleovi taas kuuluu valmistajan ongelmiin tietenkin . Ajattele jos uudesta "erään" merkkisestä on taas tippunut säleverhot ja tavalliset verhot,(oli nk. naittajalla muoviklipsit ammuttu kiinni jotka irtoavat kosketuksesta) sekä lentänyt kattoluukun yläpleksi taivaalle (asiasta varoitettiin ruotsin caravaning ogh husvagning lehdessä) ja haljennut etuikkuna itsekseen. Niin sitten olisi jo ajatukset taivaalla. :D
Jaa-a - alkaakohan se Ruåtsalaispainotus pikkuhiljaa vaikuttamaan Solikan laatuun. Sinänsä harmi kun merkillä on kuitenkin niin laaja kannattaja- ja käyttäjäkuntansa - johon kuulun itsekin.
Tuskinpa siitä on kyse, sillä itselläni on ruåtsalais valmisteinen vaunu. Ikää jo 16 v. ja rapiat.Eikä ole ollut ongelmia. Mutta se ei ole tehty keventäen materiaaleja.:-)
Kiitos Esko kommenteista! Paikallisessa merkkiliikkeessä tutkailimme uusien mallien vesijohtojen vetoa ja totesimme, että useimmissa uusissa malleissa vesijohdot on suojattu tuloilmalta paremmin. Ongelman tutkinut LVI-insinööri totesi, ettei patterin teho riitä pitämään johtoja sulana ko. ilmakanavassa. Vaunu on nyt huollettavana ja vesijohdot vedetään tuloilmakanavan vaunun puolelta viemärijohdon vieressä, tuloilmakanavan ja johtojen välissä on vaneri suojana ja johdot ovat tuolloin "lämpimässä tilassa". On totta, että olen noviisi karavaanari, mutta ihmettelin pikkuvikojen määrää ja ilmaantumistiheyttä ja vielä sattui Joulureissu :-( Kokonaisuutena olemme olleet kuitenkin tyytyväisiä vaunuun, on lämmin, lasit eivät huurru ja veto-ominaisuudet hyvät. Lisäksi Oululaisen JP-Caravanin palvelu on ollut erinomaista. Viime kesänä vuokrasimme parille reissulle vaunuja ja huomasimme, mitä asioita pitää huomioida vaunua ostaessa. Lisäksi on onneksi tällainen keskustelu- ja ongelmanratkomisfoorumi vielä olemassa :-) t. Ilkka
Voisihan sitä näinkin ajatella. Heikennetään tarkoituksella solikan laatua ja imagoa, jotta saadaan "omien" merkkien markkinaosuutta paremmaksi. Toisaalta solikan tyyppiominaisuuksiin kuului jo Suomessa suuret laatuvaihtelut ja etenkin tuotantoajan loppupuolelle osui turhan paljon ns. maanantaikappaleita. Olisiko niin, että ketjun aloittajan käsiin on osunut tälläinen ruåtsalainen maanantaikappale?
P.S. Olen joskus vetänyt solikkaa, enkä pitänyt sitä kovinkaan laadukkaana vaunumerkkinä - pikemminkin päinvastoin (Artic).
Sorry vaan Ilkka, että tärkein asia unohtui. Tervetuloa joukkoon mukaan. Toivottavasti matkoistanne tulee miellyttäviä. Ja jos sinulle tulee ongelmia vaunu- tai autoasioissa, niin anna kuulua niistä täällä. Kyllä sieltä joukosta aina myös oikeaa tietoa tulee. Hyvää Loppiaisen jatkoa sinulle ja perheellesi!
Kun olen lueskellut näitä kirjoittamiasi juttuja niin Hytösellä ei omasta mielestään ole mitään hyvää ollutkaan, olisitten mistä asiasta vaan kysymys. Lisäksi on olemassa ihmisiä joiden mielestä uunimakkara on parempaa kuin entrecote :D . Ensinnäkin sama omistaja on ollut soliferin ja polarin tehtaalla aiemminkin. Tekopaikka vaan siirtyi Vantaalta Doroteaan soliferin osalta. Itselläni on 2007 mallinen ruåttalainen Sålkku ja ei tuossa ole mitään huomauttamista laadun suhteen vielä löytynyt.Vaunu on ollut meillä reilun kaksi kuukautta käytössä. Esim kylppäri on nykyään viimeisenpäälle verrattuna aiempiin. http://www.solifer.com/index2.phtml?page_id=1012&10003_id=10091&10003_childModule=Sisakuvat&10003_showProduct_t=pubShowProduct&
Ja muutamia muitakin kohtia on tullut vastaan parannettuina.
Moikka.Me ostimme uuden finlandia 560 n viime keväänä.Pakkas ominaisuuksia ei ole voitu testata kun täällä etelässä vain vettä satelee.Täytyy pitää mielessä tuo teidän tapaus jos alkaa letkut jäätyä kun talvi tulee. Kyselit kokemuksia;Minulla on jotenkin ristiriitainen olo kun vaunusta todella pitää ja se tuntuu laadukkaalta, mutta sitten on paljon ns.pikkuvikoja. Jääkaappi pimeni ensimmäisenä,syynä 12V johtojen putoaminen kytkinrimasta.Kun tutkin sähköjohtoja tiskipöydän alla tuli mieleen että joku puolalainen on ne vetänyt.Sokeripaloja siellä täällä ja niihin hierretty liian paksuja johtoja eikä johdoille mitään kiinnikkeitä. Lattialämmitys etuosassa on hailakka jos ei sulje takaosan pattereita. Pesuhuoneen ja vaatekaapin ovet pullistuu,parin oven lukkonupin ympärys hela irronnut. Pistorasian kannet taitavat yleensä nyrjähdellä tosi helposti,niin meilläkin.Kaasupullokotelo halkeillut alhaalta.
Tehtaalle laitoin myös palautetta mutta eivät ole vastanneet joten se ei lienee heidän politiikkansa.
Kaikesta "pienestä"huolimatta se on kyllä mieluinen vaunu.Ja hyvä ja kevyt vetää 1.8 Nissanilla kulutus 13 L kun mennään nopeusrajoitusten mukaan.
PS.taiteovi jäi käteen myös meillä,rauhallisuus auttaa sen kanssa,kaasupullokotelon laitan aina lukkoasentoon heti avattuani,kyllä se sitten yleensä sisään jää kämmenellä kun lojauttaa.
Jos oikein miettii niin ainakin pesuhuoneen ovessa on metalliputki jossa on pieni esijännitys. Ilmeisesti ovesta saadaan jäykempi tuon putken ansiosta.Vaatekaapin ovessa en muista onko siinä ko. putkea. Ovet ainakin pysyy hyvin kiinni,tuossa vaatekaapissa on valaistus joka syttyy kun ovea raottaa, sen vuoksi se tulee suljettua aina. No 2007 vuosimallissa on KAHDENvuoden takuu joten onpahan aikaa paikkojen hajota. Edellisestä 2002 mallisesta S6+:sta ei hajonnut mitään muuta kuin pari yläkaapinoven lukitusta 4 vuoden aikana,nehän oli silloin muovia ja nykyään metallia Vaunua käytettiin paljon,vetoakin tuli 6-7 tuhatta per vuosi ja puolisen vuotta vaunulla joka vkl, talvisin harvemmin mutta kerrankuussa kumminkin.
Sama vika rahikaisella,mutta vika korjattu siirtämällä vesiputket kulkemaan viemäriputken viereen. Edellisessä vaunussa s4 oli lisä patteri näitten ilmareikien kohdalla,jonka laitoin myös nykyiseen vaunuuni 560.
Kiitokset "tervetulotoivotuksesta" - viime kesänä jo huomasin vuokravaunuilla liikkuessamme, että karavaanariporukasta saa apua pyytämättäkin (vaikka tarraa ei vaunussa ollut) ja yleinen fiilinki tuntuu olevan korkealla. Harrastuksessa kuin toisessakin sattuu vastoinkäymisiä. Oma probleema on nyt korjattavana - mutta aion vaatia valmistajalta vastineen, siihen koen olevani oikeutettu. Solikan esite lupasi vaunuun ns. ledivalot u-ryhmän verholautoihin mutta eipä niitä siellä ole. Paikallinen myyjä kertoi lisäksi, että 630 vaunuun luvattu ilmastointilaite ei kuulu toimitukseen.
Onneksi karavaanareissa on paljon ns. tee se itse miehiä (joihin itsekin kuulun) ja apua saa kun sitä pyytää :-)
t. Ilkka SFC 118547-0
Hei Leevi! Valitettavaa kuulla, että toisillakin ko. vikaa ollut. Meidänkin myyjä otti aloitteestani korjausstrategiaksi saman kuin teillä. Nykyinen ilma-aukon patteri ei teholtaan riitä lämmittämään putkia. Muuten meillä vaunu ollut lämmin eikä esim. ikkunahuurtumista ole ollut (joka kertoo toimivasta ilmanvaihdosta) Leppoisia matkoja! t. Ilkka
Siinäpä se Raimo - nimittäin Solkun veto-ominaisuudet pääsivät vasta Artickeja seuraavasta mallistosta oikeuksiinsa. Tämän pääsin itsekin kokemaan kun meillä oli ensin Artic-500 vaunu joka sitten vaihtui GLS-550:ppiseksi. Vedettävyydellä oli selkeä ero - mutta se siitä.
Joo,kaikissa ovissa on se metallitanko jotain jännitystä tai tukevuutta kai antamassa.Ovet ovat kaarella siten,että ylä ja ala kulmat ovat kiinni ja lukon kohdalla on 2cm rako.Tää ei haittaa,eipähän ovet lonksu kiinni ollessa.
Ikävämmän näköinen on kun ne oven ns.peilit pullistuu,ylempi vaunuun,alempi wc hen päin.Ilmeisesti ilmankosteuden vaihtelut aiheuttaa sen,syksyllä ilmaantui.
Ajattelin,että voihan tässä olla sitä kun on eka uusi vaunu niin on tosi "herkkänä".Aikaisemmissa joku toinen oli korjannut pikkuviat.
Myönnetään pyynnöstä, että ihan hyvä vaunuhan se solikka on, mitä nyt pitää sisällään pieniä vikoja, kuten sukunimikaima tuossa jäljempänä kertookin...
Omat kokemukseni samantyyppisiä, hutiloidusta asennuksesta johtuvia inhottavia sähkövikoja, jokaisen vähänkin pitemmän matkaan jälkeen pöydänjalkaa oli korjattava hitsaamalla, kaasupullokotelon kansi halkeili ja kattoluukku vuoti sateella. Siis niin hyvä vaunu, että maltoin luopua siitä se suuremmitta tunnontuskitta.
Toisaalta, mitäpä se minulle kuuluu, koska ajan nykyisin matkailuautolla. Se kuitenkin on varmaa, että en siinäkään katselisi päivääkään kaksi senttiä longollaan olevia kaapinovia. Peraatteenani kun on ja on aina ollut se, että ostan kapineen käyttöä enkä jatkuvaa sepittämistä varten.
Olis jo melkein houkutus ryhtyä vääntään vuoden parin takaisia Solikka-aiheita kun muuan kotkalaiskaravaanarin kanssa välillä väänsimme juttua. Mutta kyllähän ne löytyy hakusanallakin joko täältä tai sitten vanhalta arkistofoorumilta. Itellä jokatapauksessa just 16 v täyttänyt Solikka ja olen edelleen tyytyväinen siihen. Pitää saaha iso lottopotti että alkasin vaunua vaihtamaan meinaten että pitää olla paljon joutilasta rahhaa enneku tuo nykynen Solkku mihinkään toiseen - edes saman merkkiseen - vaihtus. Että on näitä esimerkkejä kunnon kestokulutushyödykkeistäkin. Täällä vaan nyt pyrkii nämä muutamat "ongelmatapaukset" olemaan esillä joita aina on suurina erinä valmistettavissa hyvissäkin tuotteissa. Myöntäkää pois ;)
Koskaan ei ole kattoluukku vuotanut minkään merkkisissä kulkineissa.Ai niin minulla ei ole painepesuria . Kaasupullokotelon kantta eikai yleensä saa rikki kuin peruuttamalla linkkuun ja siinä rytäkässä halkeaa. Ainoat sähköviat ovat olleet palaneet polttimot,oli sitten kysymyksessä ko. merkki tai jotkin aiemmat. En tiedä olenko hyvätuurinen vai onko muu syy. Tuntuu lisäksi oudolta jotta ne -80 luvulla hutiloiden työtä tehneet suomalaiset/vantaalaiset on nyt Ruåtsin lapissa tuhoja tekemässä. Lisäksi ovat siivilöityneet juuri Såliferin tehtaalle. Samassa tehtaassa tehdään Pålaria ja samassa maassa Kabea ja Cabbya. Kas kun ne yhteen merkkiin on keskittyneet. Eipä tuolla väliä, itse olen tyytyväinen kulkimeen ja sillä hyvä.
Vastauksena edelliseen, että kyllä aika moni paikka kestää Hytöselläkin, esimerkiksi pinna. Enkä minäkään omista painepesuria, joten siitä ei kattoluukun vuotamisessa ollut kysymys. Kannattaa muistaa myös se, että olen moittinut vain kalustoa tai palvelua - en ketään henkilökohtaisesti. Olen edelleenkin sitä mieltä, että epäkohtiin on puututtava olivatpa ne millaisia hyvänsä - ei ne parane ainakaan hymistelemällä.
Jos solivieteri olisi se maailman paras vaunu, niin kaikkihan sen ostaisivat, sitä valmistettaisiin Suomessa ja kaikki olisivat tyytyväisiä. Mutta kun ei ole, eikä valitettavasti moni muukaan suomalaisen työn tulos - esimerkiksi rakennusala suoltaa valmiiksi homeisia rakennuksia jo ennen käyttöönottoa (vrt. Jyväskylän poliisitalo jne, jne, jne...). Mainittakoon, että Soliferiin tehdään alan korjaamoilla eniten kosteusvauriokorjauksia, joskin se johtuu merkin yleisyydestä, mutta kuitenkin???
Ennen pitemmälle menevää kommentointia kannattaa käydä lukemassa tuo keveintä viiden hengen vaunua käsittelevä saitti, ei sielläkään solivieteriä juuri kehuta. Ainakin hinta-/laatusuhde mättää pahemman kerran, sillä jos samat ominaisuudet ilman niihin liittyviä vikoja saa jopa 16 000 euroa (lähes satatuhatta mummoo!!!) halvemmalla, niin kyllähän jossakin on mätää. Mutta jos haluaa tuon verran maksaa tyhjästä, niin siitä vaan - ei se minua kirpaise, kuten olen jo todennutkin.
Sanoin vaan ettei lukemissani sinunkirjoituksissa ole mikään kokeilemasi tavara ole nk "kehuttu" , ehkä joku on ollut mutta mennyt ohi. Painuu syvälle mieleen esim viiatin laatikko. Jos vertaat pahvilaatikoita talvivaunuihin niin ajattele kaks kertaa uudelleen,oikein hörinää kuului jo yleisöstäkin. Asia loppuun käsitelty. Mutta ei voi kuin todeta hyvää alkavaa vaunuiluvuotta kukin kulkimissanne.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.