Uusi Poksi, tekeekö sillä mitään?
Heikki Strömmer
05.01.2020 13:44
Mulla veturina Dacia Logan 3-pyttyisellä 900 kuutioisella koneella. Paperin mukaan, sillä saa vetää 1110 kg:n painoista jarrullista kärryä. No asuntoautosta luovuttuani, hankin vanhan (-94) Cabby 510:n, jonka kokonaispaino on paperin mukaan 1100kg. Paperin mukaan siis kaikki ok. Mutta annas olla, kun vedin Dacialla Cabbyä, tuntui että Dacia hajoaa, jos ei heti, niin pian. Dacian 90 hepoa ei vaan riitä, kun vääntöä on vaivaiset 140 njuuttonia. Mitä siis pitäisi tehdä, kun muutoin olen autoon erittäin tyytyväinen, enkä vain sen takia haluaisi sitä vaihtaa isompaan, että voisin sillä Cabbyä sit joskus vetää. Kävin katsomassa KK Kivisellä uutta Poksi 126 NTL:ää, mut jotenkin tuntui että, joutuisin luopumaan kaikesta, jos vaihtaisin Cabbyn Poksiin. Ajatuksia otetaan vastaan.
Toivo Koistinen
05.01.2020 15:04
Sehän tekniika ratkasee. Kyllä ymärtää noila väännöilä, ja tehoilla, että jos vetää, niin se keppi keskellä jolla pensaa hämmenetään on oltava käytössä, eli ajo pienemmällä vaihteella, mitä normaalisti ajelee, ja mäessä aina pienempää.
Nykyautot verrattuna ladaan vaikka ovat kierroskoneita, eli kun 1200 ladalla jotain 60 hepoisen koneella vetelivät Norjan mäet, koska hitaammila välityksillä se oli vääntävämpi alakierroksillakin, niin kyllä se tälläkin, mutta ne vaihteet, että veto on optimi kierros alueella.
Poksista senverta, kun sitä uutta käytiin kahtomassa, niin perusvaununa, ja käytävä tilaltaan isompana matka-autoon, se vaikutti ihan hyvältä, mutta vain kahdelle hengelle maksimissa.
Mutta vaatii perhesopua se, koska diskotansit on suvun kanssa pidettävä leirin pihalla
Tp
Heikki Strömmer
05.01.2020 16:55
No ei sinne olekaan tulossa kuin vaimo ja pieni koira,itseni lisäksi. No Dacian kulutus on ilman vaunua 4,8 litraa / 100 km, noin ilman Cabbyä ja maantieajossa. Cabbyn kanssa 12,5 litraa ja vähänkin jyrkemmät mäet 65 -70 km/h. Vitosella ei jaksa kuin ihan tasaisella, eli nelosella käytännössä mennään.
Toivo Koistinen
05.01.2020 18:26
Ei se mitän, vaikka vitosella ei kuljekaan. Vaihteet ovat juuri sitävarten, että sillä ajetaan, mikä on hyvä kulloiseenkin tilanteseen.
Neuvon ottamaan poksi koeajoon, tai vuokralle, niin sillon se antaa selvyytä sopivuudesta, ja ajon sujuvuudesta.
Ei kanata sikaa ostaa säkisssä, voin sanoa kokemuksen rintaäänellä.
Tp
Heikki Strömmer
05.01.2020 19:33
Ei ollutkaan mikään helppo tehtävä etsiä vuokraamo, joka vuokraa Poksia. No yx löytyi Oitista. 410€ / Viikko. Mun mielestä melko suolainen hinta päivän kokeilusta. Eli eihän sitä nyt viikkoa tarvi vetää että selviää käykö, vai ei.
Juhani Backman
06.01.2020 00:24
Ei muuta kuin kauppaan ja ostoaikeissa ja kovin kiinnostunut ja kysyt et voiko autollani vetää ton painosta ja jaksaako, sit pyytää koe ajoon kun et oikeen usko, ei muuta kuin kunnon lenkki niin homma hoituu ja näkee veto kyvyn.
Toivo Koistinen
06.01.2020 06:40
Kyllä se perässä kulkee, ja ellei, se on siinä.
Minusta 410 ööriä toista kymppitonnin sijoituksen testaamisesa, että voi rauhassa katella, jopa yöpyillä, vaikka omalla pihalla, ei ole paha hinta.
Sekun on sitten kun nimi on lapussa hankala alkaa katumus harjoitukseen, jos ei ollukkaan se oikea, siinä palaa enemmän satasia.
Puhun taas kokemuksen hyvin syvällä rintaäänen murinalla, usko pois
Mutta vastakysymys. Kun sulla on tuo tasiva, niin minkäslainen autona se on sitten.??
Tp
Matti Asikainen
06.01.2020 09:54
Mahtaako jarruton Poksi ylittää Loganin sallitun vetokyvyn? Saanee niitä myös jarrullisena?
Timo Haapanen
06.01.2020 10:51
Näyttäisi kaikissa jarrut olevan
https://www.google.com/search?q=Poksi+caravan+Jarrut&rlz=1C1GCEA_enFI877FI877&sxsrf=ACYBGNRTsKOQFtwvWP7clkv8Lgvg39wVRA:1578300556225&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi-qoLgy-7mAhXQwqYKHcu1CdYQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1680&bih=907#imgrc=IePISXyiUpPGmM:
@timppa
Ville Säynäjäkangas
06.01.2020 11:38
Meillä on Poksi NTL vuosimallia 2017. Ollaan vaimon kanssa kovasti tyytyväisiä olleet poksiin kaikin puolin jos ollaan kahdestaan reissussa, mutta kaksi lastenlasta mukana ahtaaksi käy. 3-henkeä mahtuu hyvin nukkumaan. Bensa-automaattivaihteisen c-mersun perässä kulkee 11L/100km. Tosi keveä vetää. Välillä tahtoo unohtaa koko vaunun.
Meidän uutta vastaava Poksimme saattaisi olla myytävänä, koska tarvitsisimme yhden nukkumapaikan lisää, muuten aivan mahtavan näppärä vaunu. Moneen "vain matkailuautoille" matkaparkkiinkin ollaan päästy, koska isot matkailuautot vie saman tilan kuin pieni yhdistelmä.
Heikki Strömmer
06.01.2020 13:06
Toivo Koistinen. Dacia on yllättävän hyvä. Elikkä on mulla ollut joskus autojakin, kuten esim Land Rover Disco 3 HSE -07, tai Dodge Ram 5,7 litran bensakasilla -12. Tää mun Dacia on siis -17 mallinen Logan robottivaihteilla. Ei siis mikään "polkuauto", vaihtelee itsekseen, tarpeen mukaan. No äänieristeet on huonot. 100 km/h vauhdissa ei tarvi enää radiota avata. Hyvät tilat, iso tavaratila yms. Näin eläkkeellä ihan soiva peli.
Heikki Strömmer
06.01.2020 13:15
Matti Asikainen. Poksin 750kg:n kokonaispaino on vain joku Suomen juttu, Saksalaisessa esitteessä kokonaispainoksi on mainittu 850 kg. Eli on siinä jarrut. Al-ko:n alusta. No ei tarvi katsastaa, mut eihän sekään juuri muuta vaadi,kuin että valot palaa, siis takavalot. Ihmettelenkin mix se monen mielestä on niin mahdottoman hyvä juttu, ettei tarvi katsastaa.
Heikki Strömmer
06.01.2020 13:23
Ville Säynäjäkangas. Eipä taida kannattaa käytettyä ostaa. Uusi maksaa 14490€. KK Kivisellä on myytävänä -12 mallinen N 126, siis se vessaton malli, hintaan 10900€. Voin ostaa sen firman nimiin ilman alv:tä, jolloin uusi maksaa 11012,40€, eli uus -20 mallinen NTL maksaa 112,40€ enemmän,kuin 8 vuotta vanha vessaton N.
Heikki Strömmer
06.01.2020 13:29
Ville Säynäjäkangas. Mulla on myös nykyinen Cabby 510, jota Dacia ei jaksa vetää, siitä pitäis samalla päästä eroon. Semmoinen noin yksityisen kanssa onnistuu yleensä huonosti,vai mitä?
Heikki Strömmer
06.01.2020 13:42
Koistinen Toivo. Siitä oon kyllä sun kans erimieltä, kun sanoit että," sillä vaihteella mennään,millä jaksaa". Ennen eläkkeelle jäämistä, olin 40v rekkakuskina. Ei kyllä mikään ole niin raivostuttavaa, kuin mäkeä ylös lyllertävä asuntovaunuyhdistelmä, jonka ohi et pääse millään konstilla. Kyllä sen yhdistelmän pitää olla sellainen, että pystyt ajamaan rajoitusten mukaan, myös mäkeä ylös. Eikä olla tientukkona.
Toivo Koistinen
06.01.2020 14:11
Onhan se totta, että pitäisi, mutta jo kolmosella nuo nykyautot menee lähes 80 vauhtia, eli ajotavastakin riippuu. Pieni vauhin lisäys enne mäen nousua, niin hyvin kulkee neloisella Suomen valtatie mäet.
Meitä vanhoja ukkoja on henkilöautoillakin, jotka ajelemma 7-80 välillä sitä mäkeä, niin on siinä monta hermostuksen aihetta, jos aattelee, että jokamäessä on asuntovaunumies, tai vanha äijä lakin lippa pystysssä horisemassa.
Oletko koskaan kuullut lausetta. P...leen rekat, aina tietä tukkimassa. Minä olen ajellu nosturilla, jonka sallittu nopeus oli jousittomana muistakseni 45 km / h.
Arvrooppas piruuttas, kun semmonen leveä iso hirvitys jyrää, mitä ajattelee kansa tien käyttäjät. . Mitähän se semmonen tervehys, josa on vain yksi sormi. mahtaakohan niilä olla tapaturmassa menny muut..
Säälittää semmonen vamma. Mikälie kone jolla ne leikkoo niitä
Kyllä se meillä itselläkulakin pitäisi oppia, että 80 /h ei ole alin nopeus, vaan ylin, ja koska olen kaikenlaista ajellu ympäri Suomea, joskus isonkin painon, ja leveyden kanssa, niin sitä oli pakko oppia ennekoimaan mitä muut puuhaavat
Riiheläkö se saneli Yhteispelillä se sujuu liikenne.
No aiheesta ohi, mutta jatketaan taas tasivasta, ja poksista. Kiitos komenteista sen asian kanssa. Entä onko kellä dasian dusterista.?
Näyttää aika siistin näköseltä mitä olen nähny, harmi vaan ei automaattina. Kohtahan ei dieseleitä ole, ja pensakoneet vaatii vaunuhommisa kai uutta ajattelua
Tp
Timo Haapanen
06.01.2020 15:55
Ennustan Heikin kohtalon. Nyt vaihtaa vaunun pienenpään. Sitten seuraavaksi vetoauton isompaan ja sen jälkeen myös vaunun isompaan. Ehkä sitten vielä kerran vetoauton isompaan.
@timppa
Heikki Strömmer
06.01.2020 17:21
Timo Haapanen. Ennustan että ennustat väärin. Varmaankin / luultavasti vaihdan vaunun pienempään. Auton olisin jo nyt vaihtanut isompaan, ellei se tulisi huomattavasti kalliimmaksi, kuin vaunun vaihto pienempään. Dacian suurin vika on se että, vaihdossa siitä saa suunnilleen saman rahan kuin puolimädästä lantusta. Sillä kannattaa siis vain ajaa ja ajaa, kunnes siitä aika jättää. Vaununa se nykyinen -94 mallinen Cabby, on parempi kuin, uusi Poksi. Hiljainen Alden lämmitys jne. Pitää siis joko luopua karavaanimatkailusta lopullisesti, tai vaihtaa Cabby pienempään. Pitää miettiä.
Markku Hämäläinen
06.01.2020 18:55
Meidän ensimmäinen caravankampe oli Sprite 400 jota vedin Finn Datsun 1200:lla
Nelosella se meni 90km/h ja kolmosella 110km/h.
Joskus piti ohittaa ylämäessä hitaampia caravaanareita.
Tuli sillä yhdistelmällä käytyä Tanskassakin.
Heikki Strömmer
06.01.2020 20:04
No jos vanhoja muistellaan, niin mun / meidän eka oli käytetty 495 Hobby, jota vedettiin Land Rover Defenderillä. Lantikka oli optimoitu 150 hevosvoimaiseksi. Sillä yhdistelmällä käytiin Sisiliassa ja " oikaistiin" Pariisin kautta takaisin. No pienihän se 495 oli, joten vaihdettiin se uuteen Hobby 610 Exelsioriin, jossa oli Alde, vaikka Hobby Olikin. Auto vielä vaihdettiin mukavampaan Land Rover Discovery 3:n. Sillä yhdistelmällä käytiin kerran Kroatiassa. Huomattiin sillä reissulla että ilmajousi-auto ja kaks akselinen vaunu,jossa tavaratila etupäässä on huono yhdistelmä. Vaihdettiin sit vaunu uuteen Solifer Artic 560:n, jolla kans käytiin Kroatiassa. No sit ajateltiin että onhan se vaunuyhdistelmä hankala, vaikka itse olinkin rekkakuski. Vaihdettiin vaunu käytettyyn Hymer-Ford matkailuautoon ja auto Dodge Ram 2500 pitkälavaiseen 4x4 kuorma-autoon, jossa oli 5,7 litran bensa V8 390 hepoa. Se olikin mun nuoruuden viimeinen ponnistus. Sit tuli emännän kans vääntöä, että mix mulla pitää aina olla auto pippelin jatkeena? Sit vaan myytiin Dodge pois ja ostin tilalle käytetyn Dacia Sanderon 4:llä tonnilla. Matkailuautolla käytiin kerran Norjassa ja samalla reissulla sukuloimassa Ruotsissa. Siä ihastuttiin niinpaljon koiraan että, hankittiin oma. Samalla tulikin ne pitemmät reissut heitettyä. Matkailuautosta mä en tykännyt, se oli ahdas, ja hytti kun oli suoraan pakettiautosta, oli se talvella tosi kylmä. Niinkuin asuntovaunu ilman yhtä seinää. Lämmitä sitä sitten, ja viä Trumalla. Se myytiin keväällä. Tilalle sit toi käytetty Cabby, jonka kokonaispaino on 1100kg Auto vaihdettiin -17 malliseen Dacia Loganiin, jolla saa vetää 1110kg. Mut ne on vaan numeroita. Cabby on ihan liian painava Loganin perään.
Markku Koskela
27.05.2021 21:16
Mulla ollut isoja vaunuja ja kaikkea siltä väliltä. Liikutaan vaimo minä+koira paljon, ei olla kausipaikoilla. Vaihdoin joku vuosi sitten poksiin, sama tunne, joudun luopumaan monesta. Nyt asia toisin, olen saanut enemmän. Nyt on hyvä reissata, vaunua kääntelee ilman autoakin kevyesti, mahtuu melkein minne vaan ja tulee perässä kivasti. Säilyttää arvonsa ja totta on, mistään en luopunut.
Tapani Pokkinen
27.05.2021 22:21
Oikein Markku, asenne kohdallaan. Joillain puurokin on väärän väristä.
Tapani Pokkinen
27.05.2021 22:21
Oikein Markku, asenne kohdallaan. Joillain puurokin on väärän väristä.
Markku Koskela
28.05.2021 12:23
Poksista piti mielipiteet olla mutta daciaan mentiin. No, poksin vetoon se ainakin käy, voima riittää. Sekin makuasia.
Toivo Koistinen
31.05.2021 09:54
Tuumailin, kun kohta dieselit hävi'', nin tuleeko kahenlaista mallia. Ne issookoneiset monisata hepoisiset hypriitit, ja mitäniitä kiskoo isoja vaunuja.
Sitten pieniin pensakoneisiin on tuo poksi ja kun jos tulee muitakin keveitä vaunuja niiden vedeltäviksi.
pariskunnalle minusta mitä niitä katellu on poksi, niinkun retkiauto samaa sorttia.
Kätevä vedellä, ja liikutella. Kortteeraaaman mahtuu.
Tp
Markku Koskela
31.05.2021 10:28
Olet Toivo oikeassa, pieni vaunu ja pieni veturi, kätevää on. Valmistajat on huomanneet, pienillä vaunuilla on erityinen markkinarako, kysyntää tilastojen mukaan on. Mitä vetoautoihin tulee, koskee se isompia vaunuja. Nyt on siinäkin asiassa muutoksen tuulet puhaltamassa, sähköllä ei ainakaan vielä vedetä, hybridillä kyllä. Mitä ne kestää? Onko hybristä mitään hyötyä vetohommissa? Vääntö diisseliä ohuempaa. Mielenkiintoista seurata mikä suuntaus tulee olemaan.
Toivo Koistinen
31.05.2021 14:12
Sitä hybridi juttua olen ihmetelly, kun noita lukee, niin kun sähkö loppuu, ja alkaa kone lataan akkuja ajaissa, nin kuormitus kasvaa, ja kulutus julmasti.
Onko niistä oikeasti vaunu veturiksi, vaiko ihan oikea polttomoottorikone, ja diiselin vääntö on siinä omaa luokkaansa.
Tp
Ari Jokinen
31.05.2021 15:59
Päästiin jo Poksista hybrideihin..
Hybridi ei lataa akkuja ajon aikana bensamoottorilla. ( Paitsi joissain autoissa on siihen painike , mutta siinä ei ole mitään järkeä.) Akkuja ladataan töpselistä jos on pug-in , muuten jarrutuksen ja moottorijarrutuksen aikana sähkömoottori toimii generaattorina. Eli maantiellä mennään melkein kokonaan bensalla mutta kaupungissa jopa puolet ajasta sähköllä. Alkuunlähtöön auttaa sähkömoottori jossa on täysi vääntö heti nollasta alkaen.
Markku Koskela
31.05.2021 17:03
Mitä jo mennään poksiin. Mitä kannanottoja löytyy. ???
Toivo Koistinen
31.05.2021 19:39
Onhan se nin, mutta en sitä ymmärrä miksi hybridissä on kaksi voimanlähdettä, kun sen saman voi tehdä yhdellä.
Sähkömoottoriveto niin iso kun tarvitaan, ja se sinun sanoma täysi vääntö nollasta sataan.
Akusto antaa virtaa, ja kone joka generaattoria pyörittää tai töpseli lataa akkuja.
Poksisteillahan on oma kerho, josta saa aitoa kokemusta. Minulla on näyttelyssä sisällä käyntien yhteydessä ja samalla kanssakulkijoiden kertomaa
Tp
Ville Säynäjäkangas
01.06.2021 09:28
Markku KoskelaMitä jo mennään poksiin. Mitä kannanottoja löytyy. ???
Parin vuoden kokemus NTL mallista.
Plussat:
Todella helppo vetää, vaikka keskustojen vanhoissa pikkukujissa. Ikinä ei tarvi miettiä, että uskallanko tuonne mennä.
Kevyt liikutella käsin vaikka nurmikolla, ei tarvi moveria. Teltan voittaa helposti. Pisin reissu oli 4200km ja 4 viikkoa. Hyvin pärjäsi.
Miinukset:
Kantavuus onneton. Pyöriä hankala saada kyytiin. Ainakin NTL mallissa kaikki painava on takana, jääkaapi, kemssa ja raikasvesisäiliöt. Helposti tulee liian pieni aisapaino. Itse siirsin raikasvesisäiliön kaasupullokoteloon. Pitkittäisvuoteet oli hivenen lyhyet (185cm) meille. Joka aamuinen/iltainen pöytä-sänkyjumppa alkoi tympiä.
Yhteenveto:
Kannattaa kuitenkin kokeilla jos vähänkään kiinnostaa. Halpa hankkia ja helppo myydä halutessaan eteenpäin.
Jos nyt ostaisin Poksin, niin valitsisin ehdottomasti NT mallin. Siinä on jääkaappi keskellä vaunua, painopisteen kannalta parempi. Enemmän kaappitilaa. Poikittaisvuode on riittävän pitkä (193cm). Lämmityslaite on Truman perinteinen takkamalli, joka toimii myös ilman sähköä ja pikkuvaunussa keskellä pistelämmitin toimii riittävän hyvin.
muokattu: 1.6.2021 10:05
Markku Koskela
01.06.2021 13:51
Kieltämättä omat puutteensa poksissa on. Meillä tämä rk320, vähän parempi toiminnolta kuin perinteinen malli..Nyt tämä on tullut tompland merrkillä. Kävin katsomassa ja nyt puuttuu kaappitila. Meillä kaapit on myös ylhäällä, kiinteä lavuri, bidee ym.
Heikki Strömmer
14.11.2024 08:41
Niin siinä sitten kävi, että Cabby vaihtui uuteen NN Poksiin, ja robottivaihteinen Dacia kolmepyttyisine koneineen 150 heppaiseen automaatti Dusteriin.
Toivo Koistinen
14.11.2024 15:18
No miltä tuntuu nyt poksi, joko olette yöpyilleet, miten vessahommat, eikös se ole vessaton malli, ja mitenkä onko TV antelnni, ja perinteinen TV, vaiko tietämiskone töllö homma.
Käytiin syksyllä parinpäivän ruskaretki Sodankyläsä päin, ja oli vuokralla kulkurin TK 30. On samanmoinen kun poksin vessamalli, ja pitkittäispetit takana kahtapuolta pöytää.
Sillä kyselen, kun joskus pikku kuumeta, että jos semmonen seisomaan latoon.
Niinja millaselta tuntuu se dasia, kun jos kerran vielä elämässä...
Tp
Seppo Lokasaari
14.11.2024 17:43
Toivo KoistinenNo miltä tuntuu nyt poksi, joko olette yöpyilleet, miten vessahommat, eikös se ole vessaton malli, ja mitenkä onko TV antelnni, ja perinteinen TV, vaiko tietämiskone töllö homma.
Käytiin syksyllä parinpäivän ruskaretki Sodankyläsä päin, ja oli vuokralla kulkurin TK 30. On samanmoinen kun poksin vessamalli, ja pitkittäispetit takana kahtapuolta pöytää.
Sillä kyselen, kun joskus pikku kuumeta, että jos semmonen seisomaan latoon.
Niinja millaselta tuntuu se dasia, kun jos kerran vielä elämässä...
Tp
Sinulla on Toivo aikalailla rahaa kiinni ladossa olevassa autossa, että sillä rahalla saat vaunun ja veturin. Vakuutusmaksut ovat minimaalliset matkailuautoon nähden, eikä tarvitse edestakaisin ottaa pois liikenteestä.
Toivo Koistinen
14.11.2024 19:23
Lato on tyhjä lukuunottamatta sitikkavanhusta. Kävi niin, että näytti nämä elämän mutkat lopettelevan kaikki reissut, ja möin sen. No asiat taas muutuivat paremmiksi, luojalle kiitos.
En laita enää kallista autoa, vaan vuokrailen noille muutamalle reissulle vuodessa mitä mahollisesti tehhään.
Mutta on joskus ollu, että jos poksin laittasi, niin käy minkä käy, koska se on heleppo pistää auton perään, jos haluaa vaikka päivän parin kaffireissulla, tai viikon, ja siellä seiskööt muun ajan.
Onhan sillä aikaa. Sillä kyselen.. Näitä vanahan äijänkäppänän mietteitä.
Tp
Eero Bruun
14.11.2024 20:14
Saahan noita pokseja käytettynä. Ja sinulla on lato, missä säilyy turvassa sateilta. Ei kai ne paljon maksa ja voi tuunailla mieleisekseen. Ei kaikilla ole tuollaista sadesuojaa.
Toivo Koistinen
15.11.2024 09:27
Nimenomaan Mulla on tosiaan hyvä tuulettuva lumi, ja sadesuoja aina käytössä.
Tp
Heikki Strömmer
03.12.2024 02:44
Poksin kans on ollut ongelmia uudesta lähtien. Ollaan siellä yks yö " nukuttu". Siis ei nukuttu, kun lämppäri ei toiminut, ja jääkaappikin, joka kävi kovan kohinan kera, sammuili välillä. Piti mennä viikon Poksi reissulle, mut se yks yö Tampereella riitti. Palattiin sit vähin äänin takaisin ja vietiin Poksi huoltoon. Lämppärissä oli termostaatti väärällä puolen lämmitintä, jolloin se paloi vain pilottiliekillä. Jääkaappiin vaihdettiin uus poltin kokonaan. Uuteen jääkaappiin, uus poltin siis. No sit sai Poksi seistä lähes vuoden mökin pihassa. Vaimo ei lähde sillä enää mihinkään. Piti nyt syksyllä sitä lämmittää, että kosteus poistuisi, vaan eipä toiminut lämppärin puhallin enää. Takaisin huoltoon siis. Oli piirikortti palanut. Kaks kertaa on siis koitettu lämmittää, ja molemmilla kerroilla lämppärissä jotain vikaa.
Se on vessaton, mut parisängyllä varustettu se NN. Lämppärinä Truma 3004 puhaltimen kera. Vessana on porta potti, josko tulee yöllinen hätätilanne. On tullutkin mut ei vessa asioihin liittyen, vaan uuden vaunun vikoihin. Cabbyä on tullut jo ikävä.
Dacia on toiminut ihan hyvin. Siinä on kaksoiskytkin automaatti. Oon vetänyt Poksia n 85 km/h. Vaihde manuaalille ja vitoselle ( 6 ) niin kierroksia on n 2200 ja kulutus vajaan 9/ 100km. Siihen oon ihan tyytyväinen.
Toivo Koistinen
03.12.2024 07:52
Koetahan korjautella poksia, jospa se siitä lopussa alakaa pelaileen, ja kiitos kokemus kertomasta.
Tp
Meillä oli ruskaretkellä vuokralla kulkurin TK 30 vaunu, ja siinä kyllä asiat pelasi.
muokattu: 3.12.2024 09:27
Ville Säynäjäkangas
03.12.2024 10:03
Poksissa ei ole siis ollut vikaa, vaan Truma-Dometic osastolla. Poksi ei tee lämppäreitä eikä jääkaappeja, niinkuin ei tee Cabbykään.
Truma 3004 toimii pelkällä kaasulla. Ei siinä mitään piirikortteja ole.
muokattu: 3.12.2024 10:08
Juhani Backman
04.12.2024 18:14
Eihän Poksissa mitään vikaa ole varmaan sen enempää kuin muissakaan,jokaisella on oma käyttötarkoituksena ja tarpeensa
Eero Bruun
09.12.2024 20:19
Ajoin äsken Kuopion J.Rintajoupin pihan kautta. Olipa pitkä vaunu Adria Alpina 903 HT vm. 2017 vedetty 0km. Hinta 35070 euroa. Hieno, mutta järisyttävän pitkä.
https://www.rintajouppi.fi/matkailuautot-ja-vaunut/adria/alpina/WWB789/
Toivo Koistinen
10.12.2024 08:01
Mahtava on liikkuva kesähuvila. Mulla olis pikku ongelma sitikkavanahuksen kanssa. Takasisälokasuojat huonot, muttakun en mistään uutta saa.
Osaako kukaan täällä kertoo apua. Surkeaa nykymaailma, kun vanhoihin hyviin vehkeisiin ei saa varaosia
Malli on citroen xsara farmari diesel. Kiitos.
Tp
Eero Bruun
10.12.2024 20:27
Nyt koukkasin Kuopion Bestcaravanin pihan kautta. Muutama matkailuauto jäljellä. Piha oli viime käynnillä täynnä varsinkin vaunuja?
Toivo Koistinen
11.12.2024 07:06
Varmaan alkaa muutosta perheissä siihen suuntaan, että kun on jo talossa henkilöauto, niin siirtyvät vaunun käyttäjiksi lomareissuillaan
https://www.nettikaravaani.com/hobby/540/1645835 https://www.nettikaravaani.com/sunlight/v69/1627452
Otin nuo esimerkit summassa, jotta saa käsitystä hinnan erosta.
Työssä käyvä pariskunta, nin kesäloma hoituu vaunulla.
Tp
Seppo Svärd
11.12.2024 07:47
Tarjolla on jo täyssähköautoja joilla on vetomassaa +1500 kg. Jos vaunun kanssa pääsee yhdellä latauksella n.200-250 km niin pidän sitä varteenotettavana vaihtoehtona. Matkailuauton verot+vakuutus maksaa kohta n. 150€/kk. Sähköauton käyttö n. 200€/vuosi+vakuutus. Sähköautolla vaunun veto maksaa murto-osan diesel matkailuauton kuluista. 1500 kg vaunun sisätilat ovat tilavammat kun monen matkailuauton. Lisäksi pääsee eroon kahden auton loukusta.
Toivo Koistinen
11.12.2024 20:24
Vaunu sisätilat ovat paremmin käytössä, kun auton.ja talviolosuhteissa lämmön jakautuminen tasaisempi. Se on totta. Olen työni puolesta majillut asuntovaunussa paljon, parhaimmillaan aikanaan yli vuoden.
Mutta tuo sähköauto. Jos sillä pääsee vain 200-250 km latauksella, niin ei toimi meillä, kun esimerkiksi Ouluun on liki 150 km, ja Tornioon n 120 km, niin ei riitä se kaupunkiasiointireissuun.
Jos sähköautojen määrä lisääntyy, niin ei riitä latauspaikat, koska lataus aikaa on melekosen pitkä aina yhdelle autolle.
Kyllä se niin on, että kuten meillä yli 21v sitikka, jossa vetokyky maksinissa 1100 kg, niin jos laskee sen käyttökustannukset, ilman polttoainekuluja, niin empä usko saavani samanlaisen vaunun vetoon sillä rahalla sähköautoa.
Sitikkavanhus, kuten huoltokorjaamon mies sanoi. Noilla huolloilla tuo auto vanhattaa sinut. Toisinsanoen jos on hankinut hyvän auton jolla vetää, niin hyvällä huollolla sillä ajaa pitkään, ja vetelee vaunua.
Nettikaravaanissa katellu retkiautoja, niin siellä myynnissä 400 000- 500 000 km ajettuja, se on halvin tapa, vaikka ympärivuotisen ajoon
Elikkä kone on kone, ja sitä voi käyttää pitkän, kun pitää huolen, ja korja jos vikaa. Mutta liiketalous, ja talouskasvu on opettanut, että osta, aja parivuotta, ja vaiha uuteen.
Tp
Seppo Svärd
12.12.2024 08:32
Toivo KoistinenVaunu sisätilat ovat paremmin käytössä, kun auton.ja talviolosuhteissa lämmön jakautuminen tasaisempi. Se on totta. Olen työni puolesta majillut asuntovaunussa paljon, parhaimmillaan aikanaan yli vuoden.
Mutta tuo sähköauto. Jos sillä pääsee vain 200-250 km latauksella, niin ei toimi meillä, kun esimerkiksi Ouluun on liki 150 km, ja Tornioon n 120 km, niin ei riitä se kaupunkiasiointireissuun.
Jos sähköautojen määrä lisääntyy, niin ei riitä latauspaikat, koska lataus aikaa on melekosen pitkä aina yhdelle autolle.
Kyllä se niin on, että kuten meillä yli 21v sitikka, jossa vetokyky maksinissa 1100 kg, niin jos laskee sen käyttökustannukset, ilman polttoainekuluja, niin empä usko saavani samanlaisen vaunun vetoon sillä rahalla sähköautoa.
Sitikkavanhus, kuten huoltokorjaamon mies sanoi. Noilla huolloilla tuo auto vanhattaa sinut. Toisinsanoen jos on hankinut hyvän auton jolla vetää, niin hyvällä huollolla sillä ajaa pitkään, ja vetelee vaunua.
Nettikaravaanissa katellu retkiautoja, niin siellä myynnissä 400 000- 500 000 km ajettuja, se on halvin tapa, vaikka ympärivuotisen ajoon
Elikkä kone on kone, ja sitä voi käyttää pitkän, kun pitää huolen, ja korja jos vikaa. Mutta liiketalous, ja talouskasvu on opettanut, että osta, aja parivuotta, ja vaiha uuteen.
Tp
Ilman vaunua nykyaikaisella sähköautolla pääsee 450-600 km. Pikalatausasemilla latausaika on parhaimmillaan 0-80% n. 20 minuuttia. En väitä että tämä sähköauto+vaunu yhdistelmä on halvin vaihtoehto mutta yli 100k€ matkailuautolle, josta maksetaan parisataa euroa kuukaudessa veroja ja vakuutuksia vaikka sillä ei ajettaisi metriäkään,verrattuna se on minusta ajattelemisen arvoinen vaihtoehto. Lisäksi laki vaatii latausasemien asennusvelvollisuuden moniin julkisiin paikkoihin. Jotain kehityksestä kertoo myös se, että öljymaa Norjassa sähköautojen määrä on ylittänyt bensa-autojen määrän. Mutta jokainen tietenkin harrastaa tätä karavaanihommaa omalla tavallaan, tarpeittensa ja lompakon paksuuden mukaan.
Toivo Koistinen
12.12.2024 10:14
Kyllähän se, ja jos akkusysteemit kehittyy, että kuten lueskelin, että jopa 1000 km latauksella, niin miksei. Tosin jos ne sähköautot syrjäyttää polttomoottorit, niin mihin bensa, ja diesel pistetään.
Fossiilisen jalostuksella jos halutaan lentokone kerosiinia laivapolttoainetta, ja voiteluainetta, on tehtävä dieseliä, ja bensaa.
Toinen siten jos sähköautoja jokapaikkaan, niin mistä sähkö. Isoja kysymyksiä, isoja ovat.
Mutta kuten ittelläkin vähän kuumetta automaattilaatikkoon, että jos kerran vaihtaisi, nin ostakko pieni retkiauto, millä ajella kaikki ajot, muttakun kummallakin kiinnostus reissaamiseen on hiipunnu, nin mitenkähän.
No sitten henkilöauto, vaikka se sähkönen, jos miten hintakehitys, koska voisin laitattaa talon ja navetan katoille panelia lujasti, ja sillä sähköautoa.
Sitten poksi perään ja seisomaan latoon. No sillon ei kannata enää miettiä mitä maksaa, ja kannattaako, vaikka se retkkiauto kaikkeen ajoon, koska mitä maksaa, ja mikä asia, niin laskupää loppuu.
Helepointahan vuokrata auto, tai kuten syksyllä pieni vaunu
Monmutkasta on sanoi Esa Pakarinen.
Sitten eläkelläisten reissailu. Me iso ikäluokka aletaan olla siinä mallissa, että eimeitä paljoa kohta joille ei merkitte, eikä kiinnosta nuo reissuvehkeet yhtään mitään.
Pääasia on elää mukavasti elämän loppumatka .
Tp
Ville Säynäjäkangas
12.12.2024 17:59
Sähköautossa on aivan ehdottomasti oltava sänky. Silloin pärjää pienemmälläkin kantamalla, kun voi parinsadan kilometrin välein mennä laturille pötköttelemään ja kahvia keittelemään. Koska ollaan laturilla, niin sähkölämpöä riittää ja keittolevystä ei virta lopu. Halutessaan voi katsella vaikka elokuvia tai youtubea. Näin se sähköautoilu pitää ajatella.