- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuvaunut ja vetoautot »
- Uusi Caravan-lehti: Skoda ja Dethleffs
Uusi Caravan-lehti: Skoda ja Dethleffs
Kirjoitin allaolevan ensin tuonne Jäsenkeskustelu-puolelle, kun viittaan jäsenlehteemme, mutta vasta huomasin että tässä Etuteltan osassahan on meneillään tuota massa- ja painokeskustelua. Pahoittelut siis tekstin kopioinnista, kun ei kai noita keskusteluja voi oikein siirtääkään.
Isoja, painavia ja leveitä ovat nuo nykyvaunut. Uusimman lehtemme vaunutestissä on vaunun omamassa 1997 kg (kokonaismassa 2500) ja Skodan vetokyky 2000. Tarkoittaako tämä että numerojen perusteella, siis teoriassa, matkatavaroita voi lastata mukaan peräti 3 kg? Tokihan yhdistelmän vaunuosan ajopaino ratkeaa vasta tien päällä punnittuna ja myös aisapaino huomioituna, mutta eikö tässä olla sallittavuuden rajoilla?
Auton esittelyosan vaunun veto-osuudessa on pelkkää positiivista sanottavaa, ja en sitä epäilekään etteikö pelkkä voima ja vääntö riitä, mutta mitä kaikkea muuta voi tien päällä sattua?
Vaunun esittelyn positiivisuutta en kritisoi, koska tottakai isossa ja modernissa vaunussa on kaikki kohdallaan ja leiriytymisen jälkeen vielä parhaimmillaan. Mutta minua uudet vaunut eivät jaksa kiinnostaa, koska oma ikivanha vaununi on alle puolet massaltaan ja leveydeltään vanhaa tyyliä eli kapea (219). Vaunu on siis kevyt vetää, mutta V70:n vetokyky (1800) ei edes riittäisi tuon Dethleffsin kokeilemiseen, joten en voi tietää miltä se tuntuisi.
Samassa lehdessä olevassa käytetyn luxus-matkailuauton, Concorde, pikatestissä löytyi yllättävää kritiikkiäkin. Tuo todistaa että kyllä kalliitakin tuotteita voi arvostella, kun se tehdään rakentavasti. Tuo Concorde oli mm. verhoiltu uudestaan, joka muistettiin mainita ja joka tarkoittaa että seuraava omistaja on pyritty ottamaan huomioon. Artikkelista ja esittelyn kohteesta jäi näin positiivinen kuva kritiikistä huolimattakin.
Huomasin vasta myöhemmin että vaunun esittelyosuuden lopussa oli myös lyhyesti arvioitu vetotilannetta. Siinä oli mainittu plus-kohtina vaunun kaksiakselisuus, vaunun ATC-ajonvakautusjärjestelmä ja auton ESP-ajonhallinta. Sanamuoto oli "Vaunu tuli hämmästyttävän hyvin Skoda Octavian koukussa...".
Tässä on esimerkki siitä että nykytekniikalla pystyy kompensoimaan myös lähtökohtaisesti epäedullista tilannetta, tässä tapauksessa veto- ja perävaunun välistä massasuhdetta.
Minun mielestäni tuossa jutussa annetaan täysin väärä kokonaiskuva. Joo, nippanappa laillinen yhdistelmä on, mutta hyvin kaukana todellisuudesta. Suurin osa lukijoista vilkuilee vaan jutun pikaisesti ja jää sellaiseen käsitykseen, että keskikokoisella henkilöautolla voi vetää pitkää telivaunua.
Just tuon 2500kg kokoluokan vetoautoja on tosi vähän. Isojenkin henkilöautojen ja tonniluokan pakujen (mb vito, vw transporter, jne) vetomassat pysähtyvät aika lailla 2000 kiloon. Sitten isot pakut ja mörkömaasturit vetävät 3500kg. Toki 2500kg vetomassaisia autoja löytyy kun oikein hakemalla hakee, mutta todella vähän niitä on.
Matkailuautojen ja -vaunujen kantavuus pitäisi -minun mielestäni- olla 100kg/asuinosan metri, niin loppuisi nykyinen pelleily, jossa 90% matkakulkineista on laittoman rajoilla. Eikä tuo esittämäni kantavuus olisi mitenkään liioteltu, vaan mahdollistaisi normaalin käytön, ilman että asiaa tarvitsisi hirmuisesti miettiä. Tällä hetkellä tuo kantavuus taitaa toteutua vain peltikuorisissa retkiautoissa.
Ei ku kyllä se kantavuus pitää olla 100kg/ kokonaispituus metri.
Itse lukisin kiinnostuneena ns: tavis vaunujen/autojen testejä. Nyt on tullut pikkuvaunuja ja niihin lehti voisi myös panostaa. Uudet ja usein myös nuoret jäsenet hankkivat pienen edullisemman kulkineen ja varmasti myös lukisivat niiden koeajoista ja muista testeistä.
samaa mieltä. ja myös pieniä käytettyjä, uutuuksien lisäksi. (sellaisia tavallisella autolla vedettäviä ;-) )
Kati, käytettyjen vaunujen esittelyjä ja jopa vertailutestejä on ollut takavuosina Caravan-lehdessä useita. Yhtenä niiden tekijänä/asiantuntijana on ollut sama toimittaja kuin tuossa tämän keskustelun koeajossa, ja nämä käytettyjen esittelyt ovat aina olleet erittäin mielenkiintoisia. Niitä ei valitettavasti ole ollut lehdessämme enää pitkään aikaan. Ehkä lehden linja on muuttunut, mutta asiaan vaikuttanee sekin, että käytettyjen esittelyiden rasite on sama kuin niiden kaupassakin, kyseessä on aina ainutlaatuinen yksilö, joka on vain hetken aikaa myytävänä jossain. Noissa uusien koeajoissa on sentään plussana jonkinlainen yleispätevyys (eli kohde on ainakin rahalla saatavissa), vaikka ei muuten herättäisikään mielenkiintoa.
Vaikka Caravan-lehden linja ei olisikaan muuttunut, on hauska vertailla vanhoja lehtiä nykyisiin, miten erilaisilta ne näyttävät. Jos löydätte arkistoistanne esim. numeron 4/98, on siinä mm. "Itserakentajien sankaritarinoita" (5 eri artikkelia remontoiduista vaunuista/autoista) ja "Haaveissa kiva kesävaunu. Mitä on tarjolla?" (halpojen käytettyjen vaunujen otanta caravan-liikkeistä ja esittely). Vaikka yli 20-vuotias lehti tuntuu ensin antiikkiselta, niin siinä on loppujenlopuksi todella paljon kiintoisaa luettavaa. Esim. remontointikuvaukset ovat melko ajatonta ja edelleenkin paikkaansapitävää informaatiota. Nykyään niiden luonteva sijoituspaikka on nettisivut, mikä tietysti köyhdyttää paperilehtien sisältöä, ellei osia jutuista julkaista myös paperilehdessä, kuten Caravan-lehti on ansiokkaasti tehnyt juttusarjan "Lentämättä maailman ympäri" suhteen.
Kyllä. Ei läheskään kaikilla ole mahdollisuutta eikä haluakaan panostaa todella kalliiseen vaunuun/autoon. Nyt on muutenkin aika toinen, vaunuilu on lisääntynyt ja nimenomaan liikkuva vaunuilu. Nuoremmat ja miksi ei vanhemmatkin haluavat liikkua ja se homma hoituu kevyemmälläkin kalustolla. Jos esittelyssä on vain noin 50-100000€ hintaluokan pelejä, on arkirealismi myös hukassa. Todella toivon pienempien vaunujen esittelyjä, käytettejyn ja uusien ka vetoautoina pienempiä autoja. En ole enää aikoihin kokenut mielenkiintoa lukea, nytkin lehdessä olevia kalustoesittelyitä. Ei ole yksinkertaisesti varaa hommata eikä ylläpitää sellaisia puhumattakaan että niillä reissaisi. Saa niitäkin esittelyjä olla mutta ei pidä muitakaan unohtaa
Siinä on hieman kahtia jakoa. Nykyään työssä käyvien ansiotaso kestää ostaa isoa, ja kallista hyvin monella.
Nytkin kun kaupungissa käytiin, nin kyllä liikku hulppeaa autoa, ja vaunuyhdistelmää tiellä
Vielä sekin, että Suomi on markkiana-alueena aika pieni verraten eurooppaan, ja maailmaan. Ei noita olisi myynnissä, ja tehtäsi ellei markkinat vetäisi.
Mikä tulevaisuudesa, kun moottori, ja polttoaine mallit muuttuu, on eri asia, mutta sehän ei koske meitä vähäsempi osasia.
Tp
No minä kun en tajua tuota Skoda kuumetta,mikä meitä Suomalaisia vaivaa.
Jos verrataan erimerkkisten autojen myyntilukuja vaikka Euroopassa,niin tuo Skoda ei ole
lyönunnyt läpi muissa maissa,miksi?.
Me Suomalaiset olemme outoa porukkaa ,omimme mielipiteitteme ja kuviteltimme ,että esim, Skoda on ylitse muiden,onko se sittenin vain WW- konsermin sivu tuote vai ei?.
Eikö se ole nin, että olipa merkki kun merkki, niin ei kaikkien mieleen. Mersu, bemari, audi, mitäniitä, ja aina jollain meistä on karvat pystyssä, kun semmonen näyttää tiellä perävalot.
Sitikkariepukin, kun kyselleet joskus, miten ihmeessä siihen sorruit, eihän se edes ole auto, mutta kyllä se ajomukavuuella mossen päihittää
Taitaa ainoo Suomessa, kun 80 luvun alussa sain lavamossen piiskattua vauhtiin, ja puoliunessa kuleksivasta mersusta pyyhälsin ohitte.
Kyllä kaveria nauratti, ja käsitervehystä toivotti, kun sitten ajeli minusta ohi.
Ei ollu kateeellinen.
Niin alkuperäseen, kyllä skoda on hyvä auto siinäkun muutkin. melekeen sukulaismies ajellu semmosella kakslitralla jo loppuun puol miljoonaaa, ja vielä katsasti sen.
Mettämies ammatiltaan, niin kyllä näkee päältä, että on se ollu siinä virassa, mihin se on tehty, kun kymmenet vuet rymynny senkanssa kaikki Kemin, Simon, Tervolan mettätiet.
Yhä kulukee se, kuten meillä sitikkavanhus kohta 20 ajastaikaa. Elikkä nämä on autoja suurimmalle osalle meistä, ja ei senkummempaa.
Tp.
PS
Sodan kakslitra tiisseleitä näkyy, ja volkkarin caddyjä olevan juurikin kakslitra tiisseleillä että pikkusen kuumetta, jos vielä yhen auton laittaisi tässä loppuelämässä
Testaaja Juhani Halmeenmäki !
Testasit Caravan-lehteen Detlef Beduin 690 ja veturina Scoda Octavia Scout.
Hyvä testi, mutta: vaunun massa 1997 kg/2500 kg, Skodan vetokyky 2000 kg.
Lastia saa ottaa 3 kg + vetokoukun rasite, noin 70 kg. Olenko
väärässä, kun luulen,
että Scodalla ei tuota vaunua saisi vetää ?
Ja näin minulle vastattiin:
Hienoa, että lehti luetaan tarkkaan.
Olet väärässä jos vaunuun lastataan tavaraa alle tuo 70 kg. Myös vesisäiliöiden täyttö vaikuttaa: koeajossa säiliöt oli tyhjiä, joten lastauskyky olikin jo pitkälti toista sataa kiloa. Yhdistelmä oli siis selkeästi laillinen.
Sikäli tämä kilokeskustelu on mielestäni turhaa, että loppujen lopuksi tärkeimmän ratkaisun tekee kuljettaja. Miten lastata, paljonko ja minne, huomioiden myös tasapaino, jota harva ajattelee.
Monet vaunut voi lastata ylipainoisiksi, koska läheskään kaikilla vaunuilla ei ole satojen kilojen kuormausmahdollisuutta. Toisaalta on vaunuja, joissa on hyvin iso kantavuus (usein lisävarusteena ostettu), jolloin myös ajokorttisäännösten kanssa saa olla tarkkana.
Mutta se tärkein pointtihan on siinä, että Scoutin potentiaalista ostajaa kiinnostaa enemmän se, jaksaako auto 1 950 kg taakan kanssa, eikä se, jaksaako auto kuormaamattoman omamassaltaan 1 600 kg mutta kokonaismasssaltaan 2 000 kg vaunun kanssa.
Ja tuskinpa noita täsmälleen samanlaisen koeajoyhdistelmän hankkijoita tulee ensimmäistäkään. Scoutit kyllä tulevat saamaan koukkuihinsa hyvinkin monen kokoisia perävaunuja.
Jatkoin vielä, mutta en saanut vastausta ???
Olet oikeassa, testitilanteessa ollut yhdistelmä oli laillinen.
Toki lastaus ym vaikuttaa yhdistelmän vetoon ja turvallisuuteen.
Mutta laillisesti Scout ei tuota vaunua saa vetää. Kyytiin
voi lastata ainoastaan ostotapahtumassa tyhjentyneen lompakon.
Muu lastaus mikä ylittää "koukku"painon tekee yhdistelmästä laittoman.
Kysy vaikka katsastajilta.
Kai se on viisainta pysyä auton rekisteriotteen käskemässä kokonais painossa.
Vanhuksessa kun on 1100 kilon paino, niin eipä taho olla sen perään vaunua, kun poksi, ja siinähän ei kantavuus ole kun muutaman kymmenen kiloa.
Tp
Toivo on nyt oikealla asialla. Vaunujen painot on nousseet niin että on jo ongelmaa löytää sopiva vaunu. Itsellä myös tuo1100kg vetopaino, auto ois melkein vaihdettava jos muita merkkejä kuin poksi katselee. Kantavuus, jos lain kirjainta noudattaa on toinen ongelma. Ei ole varaa kuin nimellisesti, muutama kymmenen kiloa tavaroille, se takaa lähimatkailun suosion.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.