Truma vedenlämmitin

Antti Laitila 10.04.2018 11:07

Onko kukaan kokeillut käyttää truman sähkötoimista vedenlämmitintä Invertterillä? Käsittääkseni vedenlämmitin on 300W, joten pitäisi toimia aika pienelläkin invertterillä. Vaatiikohan käyttöön siniaalto invertterin vai toimiiko halvemmalla muunnellun siniaallon tuottavalla?
Ajatuksena oli että jos puskassa ollessa saisi veden lämmitettyä invertterillä, joka ottaa voimansa esim auton tupakansytkästä.

Timo Haapanen 10.04.2018 15:50

Akku on tyhjä parissa tunnissa.

@timppa

Joni Helminen 10.04.2018 18:35

Auton tupakan sytyttimet on 10A sulakkeen takana, eli sitä kautta ei siihen saa noin paljon virtaa.

Inverteri suoraan kiinni akkuun omalla sulakkeella niin pitäisi pelata. Normaalit sähkövastukset eivät tarvitse siniaaltoa.

Timo Haapanen 10.04.2018 21:18

Mutta ei ehdi lämmittää mitään ennen akun tyhjenemistä.

@timppa

Antti Laitila 11.04.2018 10:32

Juu ajatuksena olikin että auto olisi käynnissä samaanaikaan kun vettä lämmitetään.

Tapio Pankka 11.04.2018 13:33

Ainakin saa moottorin karstottumaan jos paljon tyhjäkäynnillä moottoria käyttää. Sitten vikavalot palaa.

Mikko Tamminen 11.04.2018 20:38

Onkos se kaasu nin kallista ettei sitä voi käyttää?

Antti Laitila 12.04.2018 07:30

Trumatic puhallin lämmityksellä ja sähkövaraajalla vaikeaa lämmittää kaasulla.

Janne Hynynen 11.01.2021 21:51

Vanha kirjoitus, mutta samaa pohdintaa. Että asentaisiko invertterin vaunuun vai ostaisiko aggregaatin. Muuten pärjäisi hyvin invertterillä ja olisi hiljainen, mutta onnistuisiko tämä käyttöveden lämmitys satunnaisesti invertterillä. Vetoauto on ladattava hybridi, josta pitäisi kai riittää hyvin virtaa akulle (max.11kwh). Mutta en tiedä sitten kuinka paljon se sitä vaunulle antaa pistokkeen kautta.

Markku Hämäläinen 11.01.2021 23:28

10 litran lämmittäminen vie, jos oikein laskin n. 0,5 kWh, eli akusta n. 45 Ah
Kyllähän 90 Ah akulla sen kerran lämmiittä, mutta sitten akku onkin tyhjä, jos se ylimalkaan kykenee syöttämään 3,5 h lämmittimen vaatimaa 25 A virtaa.

Timo Haapanen 12.01.2021 08:58

Autosta vaunun akkuun tulee johtovetoa mutkineen helposti 7-8 m. Paksua tavaraa pitää olla noinkin isolle virralle. Paljonko pistorasia kestää, siellä on hennot paikat.

@timppa

Esa Ojala 13.01.2021 08:19

Tuossa vaihtoehto agrikaatille. Hiljainen, ei tarvitse nykkiä käyntii eikä kuskata bensaa.
Voi ladata vaikka ajon aikana tupakinsytyttimestä..
Maksaahan tuo hieman... mikäpä ei nykyään..
Kerran pari saa veden lämmitettyä / varaus

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/58073/qfcsd/EcoFlow-Delta-1300-kannettava-virta-asema

Timo Haapanen 13.01.2021 09:49

Ovathan nuo litium-Ion- akut hyviä mutta jos ajatellaan tuon tuota 1.26 kWh ( 1260 Wh ) ja kaasupullossa on 140 kWh niin mihin se sitten oikeasti riittää. Ampeerituntien mainitsemista esitteessä vältellään tiukasti.

@timppa

Esa Ojala 13.01.2021 10:45
Timo Haapanen

Ovathan nuo litium-Ion- akut hyviä mutta jos ajatellaan tuon tuota 1.26 kWh ( 1260 Wh ) ja kaasupullossa on 140 kWh niin mihin se sitten oikeasti riittää. Ampeerituntien mainitsemista esitteessä vältellään tiukasti.

@timppa

Juu kyllähän kaasu on huomattavasti järkevämpi veden lämmitykseen jos vain mahdollista.
Tuo vaihtoehtona jos ei ole kaasua käytettävissä.
Tuosta laitteesta on ihan käytännössä saatavilla tuo reilut 1.2kWh, ainakin mitä ovat tuolla maailmalla testailleet.
Vastaa siis 200Ah lyijyakkua, kun ajatellaan että lyijyakun voi purkaa puoleen. Tuossa luultavasti n. 100Ah akku sisällä.
Siinähän jokainen voi miettiä mikä on itselle järkevin vaihtoehto.
Agrikaatti toimii niin kauan kun bensaa riittää ja viitsii sen ulos nostaa ja bensan kanssa läträtä.
Invertterillä tyhjenee hupiakku ja jääkö sitten muuhun käyttöön sähköä...
Tuo EcoFlow voi olla sisällä autossa ja sisältää jo hyvän invertterin ym. sekä pitkäikäisen akun (ehkä).

Timo Haapanen 13.01.2021 17:26

Toki näin on. Vertaus kaasun energiaan olikin -vaikka en sitä sen kummemmin miettinyt- aika osuva. Tuo 1260 Wh saadaan aikaiseksi n. kahden kaasudesilitran polttamisella, siis 0,2 litraa nestemäistä kaasua lämmittää vettä yhtä paljon kuin tuo varmaankin mainio vehje.

@timppa

Markku Hämäläinen 14.01.2021 16:57

Tuo EcoFlow Delta 1300 voisi olla mökillä aurinkopaneelien kanssa oiva laite, siinä kun on invertteri ja USB-liitynnät valmiina, tosin se on aika kallis.

Janne Hynynen 17.01.2021 09:24
Timo Haapanen

Toki näin on. Vertaus kaasun energiaan olikin -vaikka en sitä sen kummemmin miettinyt- aika osuva. Tuo 1260 Wh saadaan aikaiseksi n. kahden kaasudesilitran polttamisella, siis 0,2 litraa nestemäistä kaasua lämmittää vettä yhtä paljon kuin tuo varmaankin mainio vehje.

@timppa

Näköjään on myös aggregaatteja, jotka toimivat kaasulla/bensalla. Lähinnä lämpöisen veden tarve on käsien pesuun. Voisi mennä tietysti jollain pienellä aggregaatillakin. Mutta ehkä se on niin satunnainen tarve tällä hetkellä, että pärjää ilmankin. Ajattelin asiaa niin, että invertterillä olisi jotenkin saanut sen 5 litraa lämmitettyä vaunun akusta edes kerran. Auton akku pitää huolen siitä, että valoihin ym sitä vielä jää. Lämmitystä ei auton akulta ollut edes ajatus yrittää. Ehkä se voisi onnistua noilla teidän laskelmilla. Aurinkopaneelia täytyy myös kyllä harkita.

https://caravan-lehti.fi/varusteet/uusi-salkkumallinen-aggregaatti-toimii-seka-kaasulla-ja-etta-bensalla/

Timo Haapanen 17.01.2021 11:49

Truma therme lämmittää vettä ilmalla silloin kun lämmitetään vaunua. Hitaasti lämpenee.
https://www.vapaa-aika.com/product/5873/vedenlammitin-truma--therme-5-l-230-v300w

Mulla on auton nestekiertoinen lattialämmitys toteutettu Thermellä. Raikkaan veden sijasta sydeemissä on glykoli joka kiertää omalla pumpullaan lattian sisällä. Kun ilmalämmitys on päällä lämpenee lattia, toimii myös 300 W:n sähköllä.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.