Truma Combi 6E ei toimi

Kai Simonen 05.04.2021 12:44

Näyttää oleva vikaherkkiä nämä Truma Combi lämmittimet. Niin paljon löytyy tarinaa vioista ja vikakoodeista...
Hain meidän uuden Hobby vaunun kotiin, jo liikkeessä asentaja näytti Truman reset napin, jota saattaa joutua painelemaan, kun lämmitin sammuu. Hyvältähän tuo kuulosti...
Kotona testasin lämmitintä, toimi hyvin sähköllä. Sitten vaihdoin kaasulle, alkuun toimi hyvin. Tosin käynnistyksessä piti melkoista meteliä, sitten ääni hiljeni. Pakoputkesta tuli kuumaa ilmaa ja lämmitin tuntui toimivan. Kunnes pullosta loppui kaasu. Sitten alkoi ongelmat. Truman paneelissa näkyi virhekoodi E517 H. Vaihdoin täyden kaasupullon ja kuittasin paneelista rullaa painamalla vikakoodin pois. Lämmitin lähti käynnistymään, mutta sammui hetken päästä ja sama vikakoodi ilmestyi taas. Muutaman kerran jumppasin ja sitten lämmitin hiljeni. Näyttöön tuli uusi vikakoodi, E603 H. Sen jälkeen en enää saanut lämmitintä toimimaan, ei kaasulla eikä sähköllä. Samalla lailla yritin kuittailla vikakoodia pois. Mutta se ilmestyi aina uudestaan. Lopuksi otin kaikki sähköt pois, akkua myöten.
Kun laitoin sähköt takaisin päälle, oli Truman ohjauspaneeli pimeä. Eikä ole sen jälkeen herännyt. Lämmittimelle ei myöskään tule sähköä. Mittasin 12V liittimistä. Sulaketta tuolle laitteelle en ole löytänyt, kaikki löytämäni sulakkeet ovat ehjät, samoin lämmittimen oma 10A putkisulake. Missään ohjeessa ei ole sanottu, mikä sulake on lämmittimelle. Veikkaan kuitenkin, että vika on jossain muussa kuin sulakkeessa.
Huomenna arkipäivänä täytyy käydä myyjäliikkeessä kysymässä, mitä tehdään. Onneksi on takuu voimassa.
Edellisessä vaunussa toimi Truma S5004 hyvin, ei ollut ongelmia.
Onko muilla kokemuksia Truma Combi 6E lämmittimestä? Miten toiminut, mitä vikoja ollut?

Jan Makkonen 05.04.2021 13:00

Jos apua..

Jan Makkonen 05.04.2021 13:08

Olisiko liite nyt mukana.

Seppo Hedemäki 05.04.2021 13:51

Hei Kai Simonen Minulle kävi kyseisen lämmittimen kanssa samoin. Tilanne: Nestekaasu loppui kesken lämmityksen, josta seurasi virhekoodi. Vaihdoin kaasupullon uuteen ja käynnistin lämmittimen, lämmitin ei käynnistynyt josta seurasi virhekoodi. Olin matkalla joten aloin googlettamaan virhettä.
Sain ohjeen:

käynnistä laite ja odota 10-15min vikakoodin pitäisi poistua.
vikakoodin poistuttua käynnistä laite uudelleen.
Tämä toimi minulla. Ohjekirjasta en tätä ohjetta löytänyt. Kysyin myöhemmin henkilöltä joka lämppäreitä korjaa että onko hän törmännyt tällaiseen ongelmaan, ei ollut. Arveli että ko palautumisaika on tähän uuteen digitaaliseen ohjausyksikköön laitettu turvaksi että jos kaasun loppumisen yhteydessä mahdollisesti jää kaasuja laitteen sisälle.
Timo Haapanen 05.04.2021 14:41

Hobbyn autossa lämmitintä ohjataan myös auton omasta ohjauspanelista. Onko vaunussa samoin?

@timppa

Kai Simonen 05.04.2021 15:44

Hobby vaunussakin voi ohjata lämmitintä myös vaunun omasta ohjauspaneelista. Mutta nyt ei onnistu sekään, kun vaunun omassakaan ohjauspaneelissa ei ole lämmittimen symboolia... Sähköt ilmeisesti puuttuu koko lämmittimestä.
Saattaa olla hässäkkään syynä tuo Sepon mainitsema. En odottanut 15min kaasupullon vaihdon jälkeen, vaan rupesin heti kuittailemaan vikakoodeja ja lopuksi sitten kaikki sähköt pois. Taisi lämmitin tykätä kyttyrää ja meni sekaisin koko systeemi. Mahdotonta tietysti sanoa, kun perinteisesti noista ei löydy mitään kytkenkaavioita tai parempia ohjeita. Ehkä ne siellä myyjäliikkeessä saa laitteen pelittämään. Sen ainakin haluan tietää, mikä vaunun sulake syöttää lämmitintä, jotta tulevaisuudessa reissun päällä pystyy tarkistamaan edes sulakkeiden kunnon. En saanut seurattua syöttökaapelia perille saakka, kun täytyisi purkaa tieltä niin paljon tavaraa. Tutkikoon huolto.

Markku Hämäläinen 05.04.2021 17:52

https://www.truma.com/dam/jcr:33e2c678-9bd6-4eda-9532-6ed5bbd0ae38/truma-heating-combi_d6-e-operating-instructions-FI.pdf


Tuli näköjään diesel versio. Tuossa kaasuversion ohje https://www.truma.com/dam/jcr:5d7e4d16-2df2-4a01-96fa-2cf61b9e665a/truma-heating-combi-e-operating-fi.pdf
muokattu: 5.4.2021 19:36
Kai Simonen 10.04.2021 12:55

Truma Combi lämmittimen ongelma ratkesi takuuhuollossa. Olivat neuvoneet painamaan väärää reset nappia, jos vaikka kaasupullon vaihdossa tulee vikakoodeja.
Lämmittimen kytkentäkotelon sisällä olevaa punaista kuittausnappia ei saa mennä painamaan. Kun painelin sitä, koko systeemi meni sekaisin, piirikortti ja termostaatti meni vaihtoon. Heidän piikkiin, itse ei tarvinnut maksaa mitään.
Ainoastaan toisessa reunassa olevaa pientä ruskeaa kuittausnappia saa painaa kevyesti, pitäen pohjassa kymmenisen sekuntia. Tämä resetoi vikakoodit. Samoin sitten Truma:n omasta ohjainpaneelista voi jakoavain kuvan alta valita Reset kohdan ja sitä kautta resetoida laiteen vikakoodien jälkeen.
Lämmittimen sulake taas on vaatekomeron valkoisen kotelon (lataussäädin) kannen alla. 7,5A. Tässä kotelossa on ulkopuolella näkyvillä muutamia sulakkeita, mutta ne eivät ole lämmittimelle.

Truma Combi:n ominaisuutena on, että se saattaa kytkeä veden lämmityksen päälle itsestään, kun käynnistää vaunun lämmityksen. Jos laitteessa ei ole vettä sisällä, lämmitin alkaa suoltamaan ihan mitä vain vikakoodeja.
Eli pitää aina tarkistaa vaunun lämmitystä päälle kytkettäessä, että laite ei kytke itse vedenlämmitystä samalla. Jos vettä ei ole sisällä. Pitää kirjoittaa nämä kaikki itselle ylös Truman ohjeeseen :)
Nyt lämmitys toimii hienosti, sekä kaasulla että sähköllä.

Mauri Laukkanen 10.04.2021 18:01

No nyt ei kaikki asianomisen hekilön esiis tuomat faktat pidä paikaansa,eli ei sitä Trumaa saa sekisin kuitaamalla ,esim, sen ylilämpösuojan.
Jonka ko,hekilö oli tehnyt,siis nyt on ollut jokin vika truman älyssä,siis siinä kiinteä ohjelma,jota ei millään kuittaus napilla saada sekaisin,sen verran olen vastaavia purkkeja ohjelmoinut.
Eli hyvä selitys kyseiseltä huolto firmalta,onneksi maksoivat työt ja varaosat.
Truma on hyvä laite,sen turvallisuuteen on panosttettu paljon ja se toimii,mutta kun vehkeet on ihmisten tekemiä,niin kaikki on mahdollista.

Kai Simonen 10.04.2021 20:24

Hyvä kuulla, että tuo Truma Combi piäisi olla toimiva laite. Eikä niin vikaherkkä, kuin itse rupesin epäilemään.
Itseäni epäilyttää tuollaisten piirikorttivempaimien kestävyys, mutta sellaisiahan kaikki laitteet tahtovat nykyään olla. Tavallisissa autoissakin.

Erkki Anttila 11.04.2021 07:33

Laitan ohjeen vaikka aloittajajalla vika jo korjaantui. Tuossa kuvassa resetpainike jota painettaessa vikatilan saa poistettua. Anna ensin lämmittimen jäähtyä 20 min. ajan. Paina sen jälkeen noin 10s ajan.


Ps. Suojakannen alla oleva piirilevy. Vikatilassa pitäisi vilkkua punainen ledvalo, joka pitäisi syttyä vihreäksi resetpaikiketta painettaessa 10s ajan.
muokattu: 11.4.2021 07:38
Erkki Anttila 11.04.2021 07:35
Kai Simonen 11.04.2021 10:11

Tuo on myös hyvä tieto, että pitää lämmittimen antaa jäähtyä ennen resetointia. Alkuperäiset lämmittimen ohjeet on melkoisen vajavaiset, siellä ei näistä vikatilojen kuittaamisista ja niiden kanssa toimimisesta kerrota.
Mutta näinhän sitä saadaan tietoa lisättyä ja jaettua :)
Oudoltahan sekin kuulostaa, että ei saisi painaa ylilämpökuittausnappia... Kaikenkaikkiaan vaikuttaa siltä, että parempi aina odotella hetkinen, ennenkuin ryhtyy kuittailemaan vikakoodeja. Eikä samantien painele kaikkia mahdollisia nappeja moneen kertaan, niinkuin itse ensimmäisellä kerralla tein.

Petri Ahonen 08.12.2023 15:53

Löysin tämmöisen vanhan keskusteluketjun, mikä ilmeisesti tarkoittaa, että Trumat ovat toimineet hyvin ;) Ketjusta oli apua, sillä lämmitin ei suostunut lähtemään käyntiin, vaan ilmoitti tuota E517H koodia, sitten ilmoitti, että pitää odotella 10minuuttia ennenkuin RESET on mahdollistista (jäähtymistä). Resetoin vikakoodin ja yritin startata, sama uusiksi, ei kun odotellaan, kaasuhellalla tutkin, että kaasua on. 10minuutin jälkeen uusi resetointi ja starttiyritys, ja sama vikakoodin taas uudelleen ja 10minuutin odotus. Siinä odotellessa löysin ja lueskelin tätä viestiä ja löysin ohjeen Truman reset-napista ja 10sekunnin painamisesta. Tuon jälkeen kokeilin neljännen kerran startata trumaa kaasulla, nyt onnistui. Periaatteessa voisi olettaa, että Truman resetoinnista oli hyötyä. Tuossa Truman inet ohjaimessakinon on siellä "jakarin" takana joku RESET, mutta täytynee, vastoin kaikkia odotuksia, lukaista käyttöohje, sitten joskus.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.