Tosi karavaanarin Vaunu vetoauto yhdistelmä
Kaj Nyyssönen
10.07.2021 12:59
Iso Mies Karavaanalueella on nyt yksi suurempi vaunu vetoauto yhdistelmä paikalla. Vaunuun kuljetaan takapäädyn kautta.
Muita kuvia Iso Mies tapahtumaviikonlopusta
https://photos.app.goo.gl/oG6C7G2TPc6y8RpW6
Toivo Koistinen
10.07.2021 16:54
Komea peli, ja tilava asustella vaikka vakituiseen. Väliajat voi sitten vetää millasta kärryä halua, ja tienailla kulkemis rahoja.
Tp
Sippo Nevalainen
10.07.2021 21:47
Tämmöinen oli aikoinaan Scan-Auton 'edustuskärrynä". 70 luvulla Vantaan lentonäytöksen aikaan sain kutsun kahveille. Firman PR henkilönä oli "Rouva Sininen", tarjoili kaffet ja lohivoileivät. Juttuseurana oli Saabin lentokonetehtaan koelentäjä. Oli paremmat plyyshi penkit ja sisustus muutenkin kohdillaan. Kori oli tehty juurikin tähän tarkoitukseen. Tietäneekö kukaan valmistajaa.
Sippo
Juhani Backman
11.07.2021 11:22
Kovin on pimeän oloinen koppi ku ei ikkunoita näy.
Toivo Koistinen
11.07.2021 11:58
Tuo Sepon kertoma auto on Urho Kekkosen entinen matkailuauto, jonka hän hankki lapin reissujaan varten.
Tp
Sippo Nevalainen
11.07.2021 13:02
Toivo KoistinenTuo Sepon kertoma auto on Urho Kekkosen entinen matkailuauto, jonka hän hankki lapin reissujaan varten.
Tp
Kyllä tuo yhdistelmä oli Scan-Auton omistama. UKK ei ole sijoittanut siihen lanttiakaan, kuten ei muihinkaan harrastuksiinsa. Ajan tavan mukaan Suomalaiset suuryhtiöt järjestivät retket. Saattaa olla että jollain Tenon reissulla tuo on ollut UKK:n käytössä. Muistini mukaan niitä ei ollut kovin monta.
Scan-Autolla oli myös helikopteri jota käytettiin joskus UKK:n kuljetuksiin, Kuuluisin reissu päättyi huonossa säässä vanhainkodin pihaan josta iltapäivälehdet repi isoja otsikoita.
Sippo
Aaro-Pekka Niemelä
11.07.2021 13:08
Toivo KoistinenTuo Sepon kertoma auto on Urho Kekkosen entinen matkailuauto, jonka hän hankki lapin reissujaan varten.
Tp
Alunperin auto siis uutena on ollut Tuotevälitys Oy :n käytössä ja sillä ajettiin lihaa josta hommasta siirtyi Kalajoen palolaitoksen käyttöön josta taas Scan Autolle.
Se lyhennettiin Tampereen Scanialla. Helsingin autokoritehtaalla tehty "asuntovaunu" tehtiin automyyjiä varten jossa tekivät autokauppaa kun liikkeitä ei ollut vielä silloin. Vuosi oli 1959. Urho Kekkonen on ollut vaunussa kestittävänä joskus ja ihmetellyt miksei siellä saa olla kyydissä ajonaikana. Asia järjetyi kuitenkin pikapuoliin.
Sitä ei ole tehty yksistään Kekkosen käyttöön. Scania on vuodelta 1966 ja kärry tehty vuonna 1959.. Yhdistyneet Scan Autossa 2000 luvulla.
Sippo Nevalainen
11.07.2021 13:17
Näimpä tämäkin selvisi. 70 luvulla veturina oli joku nokkamalli, tyyppiä en muista. Veturit on tainneet vaihtua ajankuluessa tarpeen mukaan.
Sippo
Aaro-Pekka Niemelä
11.07.2021 13:27
Sippo NevalainenNäimpä tämäkin selvisi. 70 luvulla veturina oli joku nokkamalli, tyyppiä en muista. Veturit on tainneet vaihtua ajankuluessa tarpeen mukaan.
Sippo
Just. Olis kiva tietää millä tuota himmeliä on kiskottu uutena.
Sippo Nevalainen
11.07.2021 14:08
Myyntimiesten käytössä veturina lienee ollut uusin ja tehokkain malli, olettaisin.
Sippo
Kaj Nyyssönen
11.07.2021 19:21
Miksi siellä vaunun puolella ei saanut olla - oli että ei ollut puheyhteyttä vetoauto - peräkärry välillä. Sehän järjestyi heti Kekkosen ihmettelyn jälkeen. Joten myöhemmin Kekkonen sai matkustaa peräkkyssä ja jutella pehmosia turvamiehen kanssa joka oli nupissa.
Tapani Pokkinen
11.07.2021 19:39
Yhden kerran olen tuon HERRA Kekkosen saanut läheltä tavata, 1972 k6n olin tätini luona Enontekiön Hetassa. Tätini soitti, laita vaatteet reppuun, taxi tulee hakemaan hotellille.
Hotelli Hetasta pakattiin ruuat ja juomat suksikoneeseen ja lennettiin Porojärvelle.
Lehdessä luki, että Tauno Mäki laittoi herraseurueen ruuat. Se ei pidä ihan paikkaansa. Minun muistin Tauno Mäki kävi maistamassa porokeittoa ja tuumasi " vielä hyppyselinen suolaa "
Itse pesin perunoita ja keräsi likaisi astioita.
Toinen kerta oli linnanjuhlissa, 1979, mutta silloin en päässyt puheväleihin.
Kannoimme viikon linnan tavaroita kellariin ja itse juhlissa oli sama homma kuin Porojärvellä. Keräsimme likaisia astioita ja otimme takkeja narikassa vastaan. Palvelin kumipäänä Kaartin pataljoonassa Meseliininkadulla..
Arimo Raeste oli tuolloin linnanvoutina eikä päästänyt meitä yöksi takaisin kassulle.
Olimme kuulema siinä kunnossa, että olisimme joutuneet takaisin naapuriin, päävartion putkaan.
Aamulla taasen siivousta ja linnan tavaroita takaisin paikoilleen.
Tuolla opin myös sikaarin polton, kaikissa Havannalaisissa linnan leimat.
Aaro-Pekka Niemelä
11.07.2021 19:39
Kaj NyyssönenMiksi siellä vaunun puolella ei saanut olla - oli että ei ollut puheyhteyttä vetoauto - peräkärry välillä. Sehän järjestyi heti Kekkosen ihmettelyn jälkeen. Joten myöhemmin Kekkonen sai matkustaa peräkkyssä ja jutella pehmosia turvamiehen kanssa joka oli nupissa.
Koska ihmisiä ei saa kuljettaa perävaunussa aivan niinkuin nykyisinkään ei saa.
Erikoisluvat on sitten erikseen.
Kaj Nyyssönen
12.07.2021 14:59
Kun rakennetaan hevoskuljetuskoppi tavalliseen kuormaautoon niin puheyhteys kuljettajaan tarvitsee olla jos miehistö on sielä kopissa useimiten se järjesty isolla reijällä nupin ja kopin välissä. Näköyhteyttä ei vaadita muissa kuin linja-autoissa.
Hannu Jylhä
12.07.2021 22:06
Joskus riitti yhteys kuormatilan ja ohjaamon välille. Yhteudeksi riitti summeri ja nappi
Toivo Koistinen
13.07.2021 09:04
Sillonhan tuo tulisi tarpeen, jos lotossa, että teettäisi asunnon puolikkaaseen, ja puolison kanssa istuilis soffalla konjamikaljamuki kourassa, kun safööri kuljettaisi rekkaa kohti auringon laskua.
Mutta kun noita oli joskus kaupan, niin aatelin, että olishan se komea retki, ja miksei,,, asunto. Ajon aikana ei huolta, koska eiköhän se meilllä usealla ole laivan päällikkö ohjaamossa.
Tp