Tiiveystakuu
Heikki Paldanius
19.12.2017 06:51
Hankin Polar 590 lb asuntovaunun uutena v 2012, jolle myönnettiin 7 vuoden tiiveystekuu. Syksyllä havaitsin halkeaman ( n.5 mm.)ulkoseinässä etuikkunan yläpuolella. Otin yhteyttä liikkeeseen josta ostin vaunun, he olivat pienen patistelun jälkeen yhteydessä valmistajaan, joka laittoi uuden etuseinän takuuseen korvauksetta. Myyjäliike ilmoitti välittömästi että he eivät asenna seinää paikoilleen takuutyönä, vaan minun pitäisi maksaa asennustyö (n1500euroa). Ihmettelenkin mitä virkaa on teettää takuun antaneella myyjäliikkeellä jokavuotinen tiiveystarkastus joka sisältyy takuuehtoihin, ja jonka asiakas maksaa ja sitten kun takuun pitäisi vastata jostain niin he pesevät kätensä eri verukkeilla. Neuvotteluissa ei ole päästy yksimielisyyteen korvausvelvollisesta ja tällä hetkellä uusi seinä odottaa liikkeessä kuluttajariitalautakunnan päätöstä asennustyön maksajasta. Käsittelyaika saamani tiedon mukaan on puolesta vuodesta kahteen vuoteen.
Heikki Paldanius
Kokkola
Matti Janhonen
19.12.2017 14:25
Etteivät vain aio rahasta samasta työstä kahdesta suunnasta, vaunun valmistajalta ja asiakkaalta.
Oletko ollut yhteydessä asiasta tehtaan takuukorjauksista vastaavaan henkilöön ja informoinut häntä liikkeen ilmoituksesta.
Ei ollenkaan harvinaista, että autoliike kaventaa tehdastakuun vain tehtaan osatakuuksi ja rahastaa asiakasta asennuksesta.
Jopa sitä on sattunut, että suomalainen maahantuoja "myy" tehtaan takuuajasta osan takaisin tehtaalle, saadakseen autot myyntiin halvemmalla. Tämä on usein syy siihen, että autojen takuuajat ja ehdot on samalla tuotteella eri pituisia eri maissa.
Toinen tapa kasvattaa kassavirtaa on "käpälöidä" huoltokirjan tekstiä ja tihentää takuuseen liittyvää huoltoväliä.