taka-akselin laakerit
Jorma Kinnunen
12.10.2017 15:22
Onko tietoo jollain.Onko Hymer 554 vm90 matkailuauton taka-akselin laakerit kiristettävissä.On siis Fiatin alustalle rakennettu integroitu peli.käytin katsastuksessa ja kehoitti kiristämään laakereita jos voi.Ei niistä kuitenkaan pompannu.Leima tuli.
Matti Janhonen
12.10.2017 16:01
Oletan että taka-akselilla on tässäkin mallissa kartiorullalaakerit.
Laakereiden välissä on etäisyysholkki ja laakeri kiristyy oikeaan arvoonsa (välys) tietyllä momentilla muutteria käännettäessä.
Etäisyysholkin leveyttä hiomalla laakeri kiristyy jos kiristysmomentti on entinen arvo.
Hionta on tehtävä hiomakonella ja tarkasti, koska holkin leveys ei saa heittää yhtään, muuten holkki painaan laakerin sisäkoolia vinoon.
Joskut ohentavat etäisyysholkin vahvuutta sorvilla jolloin holkki puristuu hieman kasaan ja laakeri kiristyy, mutta se ei ole ihan sama asia.
Yksi edellä mainittuja tapoja parempi tapa on vaihtaa suosiolla laakerit ja sisäpuolen stefat uuteen ja samalla laittaa laakereihin oikea määrä oikeaa rasvaa.
Sauli Tenlen
13.10.2017 09:49
Tuskinpa siellä mitään holkkia on. Pyörä ylös ja rasvakuppi pois, sitten mutterista lukitus pois ja kiristys.
Vanhaa laakeria kiristäessä pitää kuitenkin jättää selvä välys, muuten se laakeri on kohta entinen. Mutterin lukitus ja uutta rasvaa kuppiin ja kiinni. Jos et ole ennen tehnyt ja arvelluttaa, niin meneppä lähimmälle korjaamolle. On pikkuhomma, eikä siis tule kalliiksi. Turvallista matkaa...
Matti Janhonen
13.10.2017 10:48
Jos ei ole niin niin silloin kiristäjän pitää osata asiaansa. Vanhat pinnaltaan huonot laakerit ja ylikiristys on huono yhdistelmä ja etenkin jos rasvoja ei vaihdeta. Niissä vanhoissa rasvoissa kun on kaikki se metalli joka laakeripinnosta on irronnut.
Uudet maksaa n. 40 e/kpl (molemmat laakerit) joten tuskin noiden kanssa kannattaa kauan tussaroida vaan vaihtaa uudet.
Vallankin nuo takapyörän laakerin on yksi Ducaton huonoista kohdista.
Toivo Koistinen
13.10.2017 18:59
Olen Janhosen kanssa samaa mieltä. Auto on tavallaan asuntokäytössä lähes kantavuus kuormassa, ja tahtoo olla, kun kiristää laakereita, niin niissä on koolien pinta kulunut jo hieman aallolle, joten ne joko kestävät, mutta mahdolisesti eivät, ja on ikävä yllätys tiellä niiden pettäminen.
Yleensähän ne alkavat murista, mutta ei aina.
Kun näke vaivaa, että alkaa aukomaan, niin en näe syuytä, miksi pihistää enää laakereissa muutamaa kymppiä, koska silloin kun uusii laakerit, stefat, ja voiteluaineet saa huolettomia kilometrejä paljon.
Taannoin kyseli tuntematon mies, kun näki mejän sitikan, että oletko vetoniveliä uusinut, kun hänellä on edessä.
Oli saanut neuvon, että osta kulunut nivelen puolikas, ja pistä kokoon, nin saat halvalla remontin.
Minä tuumailin, että kun minulla on kohta 200 000 ja ilmeisen jossain vaiheesa tulee sekin eteen, niin miksi alkaa hajottaan, ja kokoilen kappaleista, kun se vaihtamaton osa on seuraavana edessä, kun sekin on kulunut. Minä vaihdan koko akselin nivelineen, niin se vanhattaa auton, ja minut.
Toivopoika