Solikan sähkölämmitys ongelma

HAAPANEN MARTTI 03.02.2007 15:44

Tervehdys, kuten otsakkeesta jo näkyi, tietoa otettaisiin kiitollisena vastaan. Kyseessä nippa nappa "sisäänajettu" vaunu, eli Arctic 55 TTL vm-82.Ongelma:Sähkölämmitys lähtee pelittämään, ihan jees, mutta n. 1 1/2vrk:n päästä, paukauttaa lämmöt pois, eikä enää lämmön laskiessa lähde uudestaan päälle... Vaunuun kuulemma joskus vaihdettu "säätöpotikka" Olisikohan mahdollista, että tämä vääränlainen? Vaikka vaunu aivan kylmä, käännettäessä säädintä 0:ta kaakkoon, sammuttaa jossain kohtaa merkki valon, eli valehtelee lämmön olevan kohillaan, ylöspäin jatkettaessa valo syttyy uudestaan. Kertokaa, oi viisaat!

HAAPANEN TIMO S 03.02.2007 19:13

Sulla on niin perhanan osuva sukunimi,että on pakko yrittää auttaa.Kun se noinkin pitkän aikaa toimii,ei vika varmaankaan ole sähköpatruunassa vaan termostaatissa.Tää on pelkkä arvelu.

HYTTILÄ ESKO O 04.02.2007 13:06

Tuntuu se termostaatti toimivan,kun lampunkin sytyttää ja sammuttaa. Kun otat yleismittarin tai puulikynän kouraan voit kokeilla tuleeko 12v herätinvirta patruunalle. Mikäli se kytkeytyy / katkeaa termostaattinuppia käännettäessä, on kunnossa tuo puoli. Siellä patruunassa on rele joka vetää/päästää termostaatin ohjaamana. Jos releen kärjet on palaneet karrelle se ei kytke isoavirtaa vastukselle. Joissain malleissa muistaakseni jopa vaihdettavat. Ps mikäli ainoa sähkömiehentaito on sama kuin Lucaksella joka on ainoa sähkömies kuka on päässyt kirkon katolle, pyydä tällöin apua joltakin asiaa osaavalta.

IPATTI VEIKKO 04.02.2007 14:07

Ensinnäkin millainen s-patruuna on Primus vain alde. Prumuksen patruunaan tulee ohjauskeskukselta koleme lankaa. Patruunan päässä relekotelon päällä on pyöreä pistoke vanhassa mallissa. uudemmassa on abikoliittimen vastakappale (urospuoli). Jos patruuna ei lämpiä, on muutama mahdollisuus, relekotelossa oleva rele on rikki tai molemmat ovat rikki. Niiden kärjet palavat usein ajan saatossa ja eivät enää yhdistä jännitettä. Helpoin konsti on tarkistaa seuraamalla sähkömittaria, 1000 watilla se pyörii hitaammin kuin 2000 watilla. Jos et saa toimiin ota yhteys topseli@luukku.com niin saat hommasta kuvia.

KOSKINEN OLLI J 04.02.2007 14:45

Joo. Jos lämmitys toimii kaasulämmityksellä kuten pitääkin, ja vika ilmenee vain sähköpatruunakäytössä, ei liene vika termostaatissa vaan ennemminkin sähkölämmityspatruunassa.

KALLIO ANTTI 10.04.2007 20:04

morjesta vika ei sit vältämättä ole suuri joskus ei katso sitä kaikkein tyhmintä vikaa eräissä termostaatti kytkimissä on liian suuri lamppu w määrä joka valehtelee termostaatille lämmön kokeile sitä

IPATTI VEIKKO 12.04.2007 08:02

Kyll mä etsisin vian sähköpatruunan päässä olevasta relekortista, siellä olevan releen kärjet eibät anna sähköä eteenpäin. 1 napin painallus = 1000W ja kv-pumppu alkavat pyöriä ja 2 napin painallus kytkee sen toisen 1000W päälle. Yksinkertainen varmistus on se, että jos vaunussa on kwh-mittari, niin 1 napin jälkeen mittari pyörii, mutta sen 2 napin jälkeen mittarin pyörii nopeammin. Tarkistuksen voi myös suorittaa laittamalla A-mittari pistorasiaan ja ottamalla vaunun (tai vain s-patruunan) sähkö siitä. Sellainen tavallisen taatelintallaajan mittarin saa vaikka marketista eikä maksa edes paljoa.

STRÖM KURT 16.05.2007 22:13

hei mitta termustatin anturan.joka on vaunun sisällä. ne ovat näissä yllensä rikki

IPATTI VEIKKO 17.05.2007 11:13

Siellä on muuten kaksi relettä, ensin kytkeytyy rele 1 jonka takana on 1000W ja kv-pumppu (tämä kytkeytyy oikealla napilla Prmuksen taulussa). Se toinen nappi ohjaa vain sitä toista relettä. Karrelle palaneet käret ovat oiva syy releen vaihtoon. Alunperin patruunoissa oli 6A releet, suosittelen tilalle 10 tai 16a virralle tarkoitettuja releitä, käret kestävät paremmin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.