Solifer finlandia 2002 -87 sähkölämmitys ja valot lakkasi toimimasta
Jussi Moilanen
28.12.2020 18:44
Mikä vikana, kun soliferista lopetti toimimasta ainakin lämmitysjärjestelmä ja valot. Virtaa tulee ainoastaa pistorasioihin verkkovirran kautta.
Akku on täynnä. Sulake akun vieressä ehjä. Vikavirtakytkin vaatekaapissa on oikein.
Onko vika matti laturissa? Vai mitä luulette?
Heikki Ikonen
29.12.2020 17:53
Muisti jälki entisestä elämästä - aukaiseppa priimuksen musta ohjaus yksikkö, sisällä on muistaakseni lasi sulake tai jopa kaksi joka ohjaa yksikön toimintaa. H
Jussi Moilanen
29.12.2020 20:09
Ei ollut lasisulake palanut. Vika muualla, jossakin mikä vaikuttaa myös valoihin samalla.
Markku Hämäläinen
29.12.2020 21:22
Tuo laturin kytkentä ihmetyttää, mihin se on kytketty?
Sehän pitäisi olla kiinni suoraan akussa.
Samoin tuo johto joka lähtee sulakkeen akun puoleisesta päästä, siis ilman sulaketta.
Kai tuossakin vaunussa on joku sähkön jakopiste sulakkeineen, noissa kuvissa sitä ei näy.
Näyttääkö nuo ledit nyt akun tilaa?
Jussi Moilanen
30.12.2020 06:08
En tarkkaan tiedä minne on laturin johdot kytketty, mutta ei ainakaan suoraan akkuun.
Enkä tuota tuota johtoakaan ole tutkinut mikä lähtee sulakkeelta. Tuolla vaatekaapissa on kaksi vikavirtakytkintä.
Ledit näyttää akun tilaa silloin kun painaa tuolta kuvassakin näkyvästä napista valot päälle.
Mutta nythän se ei näytä mitään. vaunu pelaa nyt sillälailla niinkuin akkua ei olisi ollenkaan.
Timo Haapanen
30.12.2020 08:57
Vaihda nyt heti ekaksi tuo punainen lähtevä johto sulakkeen toiseen päähän, Markku tarkkana huomasi pahan virhekytkennän.
@timppa
Mikko Tamminen
30.12.2020 16:16
Liekkö tuolla tunturikytkimellä yhteyttä asiaan?
Mauri Laukkanen
30.12.2020 17:01
Tuossa yksi Soliferin kytkentäkaavio,on kai 89 malli,oletan että on suuntaa antava.
Eli ei tuotakaan tapausta voi etänä korjata,minusta?
No tuossa löytyi voi Svensonin sivuilta Artic mallin kokis,jonka pitäisi olla sanainen?.
http://hulanders.se/Husvagn/Husvagn/Solifer_500_1987_files/Solifer%20Arctic%201987%20opt.pdf
muokattu: 30.12.2020 17:07
Timo Haapanen
30.12.2020 17:44
Luulen että voi korjata etänä, Mikko kiinnitti huomion tunturikytkimen kelloon. Ellei sen toiminta ole aloittajalle tuttua se voi hyvinkin olla syyllinen.
@timppa
Mauri Laukkanen
30.12.2020 19:11
Olen ollut sähkön kanssa tekemissä melkein koko elämän.
Eli tämäkin Soliferi on jo sitä ikäluokkaa että sen vian hakeminen on amatti ihmisten työtä.
Laitoin kytkentäkuvia,että omistaja voi niden pohjalta tarkistaa perus asiat,sulakeet ja jännite tasot.
Kun vielä muistetaan as,autojen ja vaunujen paloturvallisuus ,sähkökytketöjen osalta,niin olen pessimisti korjauksien ja asennuksen suhteen TI-miehiltä/naisilta.
Tämä on minun mielipiteeni ja joku on taas varmaan eri mieltä,mokä on luonollinen asia.
Jussi Moilanen
30.12.2020 19:42
Joo tunturikytkin näkyy olevan kytketty pois käytöstä. Johtoja ei ole siellä paikoilleen. Vika ei myös korjaannu sillä että tuon punasen johon paikkaa vaihtaa toiseen päähän sulaketta. Ite veikkaan että kun laturi on pimentynyt niin jostain syystä ei päästä virtaa läpi minnekkään. Onko mahdollista?
Jussi Moilanen
30.12.2020 19:45
Perun puheet kytkimestä. Kyllä tunturikytkimelle menee johdot mutta ajastin kelloon ei.
Mikko Tamminen
30.12.2020 20:47
Käännäppä sitä kelloa tai laita se ohituskytkin eri asentoon!
Markku Hämäläinen
30.12.2020 22:01
Jussi MoilanenJoo tunturikytkin näkyy olevan kytketty pois käytöstä. Johtoja ei ole siellä paikoilleen. Vika ei myös korjaannu sillä että tuon punasen johon paikkaa vaihtaa toiseen päähän sulaketta. Ite veikkaan että kun laturi on pimentynyt niin jostain syystä ei päästä virtaa läpi minnekkään. Onko mahdollista?
Ei Matti laturin läpi mene akun sähkö, se lataa vain akkua, jos on kunnossa.
Jossakin pitää olla 12 V jakopiste jossa on sulakkeet.
Vikavirtakytkimet eivät liity 12 V järjestelmään muuten kuin akkulaturin kautta.
Niin, ei se punaisen johdon siirto poista vikaa, mutta pienentää tulipalon riskiä.
muokattu: 30.12.2020 22:42
Anton Härkönen
30.12.2020 22:02
Aloittaisin vian haun sulakepesistä. Kosteus näin talviaikaan aiheuttaa hapettumisia. Seuraavaksi tarkastukseen mahdolliset releet, siis releiden kärkien toiminta. Hankalimpana on sitten johtosarjojen, kojeiden ja kytkimien liitosten tarkastus.
Tapani Salo
01.01.2021 08:51
Finlandia -97:ssa on vaatekaapissa sulakerima jossa on rivi posliinisulakkeita. Yksi niistä on laturin +navassa suoraan. Yksi on akun +-navassa suoraan, eli latausvirta joutuu kulkemaan kahden sulakkeen kautta mennäkseen akkuun. Iän myötä sulakkeiden jousipitimet väsyvät ja niitä on joutunut vähän kiristelemään. Jos akun sulake ei yhdistä, ei myöskään laturi anna virtaa (se ei täysin tyhjään akkuun latausta käynnistä) ja 12V puoli on kuollut.
Aaro-Pekka Niemelä
02.01.2021 17:52
Ainakin lämmitä riittää vaunussa, mittarin mukaan 26,7c. Solifer on oikea talvivaunu.
Mauri Laukkanen
02.01.2021 18:09
No pakko taas kehua Hymeri,minulla on 524SL,kun nyt joulun aikaan suku ahtautuu meille,niin ole nukkunut tuossa as,autossa.
Eli siinä on truman 6002EH sillä dikipaneliilla.
Nyt kun pakkasta on on ollut noin -5 ,nii ihme ja kumma lämmitin on sillä sähkökäytöllä 2kW joka on sen maksimi
sähköteho,niin sisällä on yli +20 ,eli aivan liikaa minusta kun nukutaan.
Siis jouduin pudotamaan lämpöä +18 asteseen niin oli hyvä koisia.
No Truman sähkökäytössä on sekin hyvä puoli,että se on melkein äänetön,verratuna kaasun käyttöön.
No taitaa tuo dementia minuakin vaivata,sen vastuksen max,teho taitaa olla 1.8kW
muokattu: 2.1.2021 18:16
Tapani Pokkinen
03.01.2021 10:45
Vaan aika typerä laite se truma on siinä mielessä, kun pelkällä sähkökäytölläKIN se puhaltaa pakoputkesta silkkaa lämpöä pihalle?
Anton Härkönen
06.01.2021 19:23
Vaan aika typerä laite se truma on siinä mielessä, kun pelkällä sähkökäytölläKIN se puhaltaa pakoputkesta silkkaa lämpöä pihalle?
Jaa, voi olla vanhemmissa malleissa. Mulla on 2020-mallia oleva Truma 6 diesel/sähkö-versio, ja se ei kylläkään sähköllä puhaltele piipusta pihalle kuumaa...
Tapani Salo
15.01.2021 08:57
Selvisikö alkuperäinen vika jossain vaiheessa? Olisi mukava tietää, siitä voisi olla kenties vinkkiä jollekin toisellekin.
Jussi Moilanen
06.02.2021 16:44
Ei ole vikaa löytynyt. Ajattelin että löydän sulakkeet vaatekaapista ja sieltä löytyisi vika. Mutta ei siellä ole sulakkeita.
Juhani Backman
06.02.2021 18:23
Jussi MoilanenEi ole vikaa löytynyt. Ajattelin että löydän sulakkeet vaatekaapista ja sieltä löytyisi vika. Mutta ei siellä ole sulakkeita.
Jos ei tosta kuvan johto hässäkässä vikaa löydy niin ainakin hengen lähtö voi olla liki ,tosta vois jo sähkärille antaa loparit,ja antaa sähkö hommat osaavalle ammattilaiselle niin vois alkaa toimiakki sähköt.
Markku Hämäläinen
06.02.2021 19:29
Jussi MoilanenEi ole vikaa löytynyt. Ajattelin että löydän sulakkeet vaatekaapista ja sieltä löytyisi vika. Mutta ei siellä ole sulakkeita.
Onhan tuossa sulake, vaikka asennus on mitä sattuu.
Lämmitysongelma saattaa olla sähkölämmityksen releboksissa.
Niissä on hapertuneta juotoksia.
Tarkoitan siellä on siis 230 V sulake
muokattu: 6.2.2021 19:31
Timo Haapanen
07.02.2021 22:50
Mittarissa taatusti palamaton taustalevy???
@timppa
Ja mittari on vain 10 A:n kuormaan. Tolpasta tulee 16 A
muokattu: 7.2.2021 22:54
Markku Hämäläinen
08.02.2021 12:02
Timo HaapanenMittarissa taatusti palamaton taustalevy???
@timppa
Tuossa on 230 V asennukset tehty kuin juosten kusemalla.
Mittari on asennettu ennen sulaketta
Mittari ei ole palamattomalla alustalla.
Johdot on kuorittu siten, ettei vaippa ylety koteloon.
Suojamaan kytkentä on epämääräinen
Tuo kytkentä pitäisi korjata ammattilaisen toimesta, ennen kuin vaunu palaa.
Jussi Moilanen
08.02.2021 17:51
Nyt löyty sulakeboksi. Ja oli sulake huonosti paikoillaan. Vika oli siinä. Nyt kaikki pelaa.
Tapani Salo
14.02.2021 13:22
Hieno juttu että kerroit mikä oli vikana. Joku saattaa löytää ratkaisun omiin murheisiinsa ilman suurempaa penkomista.