Solifer Artic 480
Marko Viljanen
19.01.2025 01:14
Menin ostamaan kaikessa innossani Solifer Artic 480 matkailuvaunun. Ollaan oltu jo vuosia reissussa retkipakullamme, mutta osittain kiitos uusien verojärjestelyiden, päädyin nyt hankkimaan vaunun auton kaveriksi. Koska aikaisempaa vaunukokemusta ei ole, niin kanssamatkailijoiden neuvot olisivat nyt tarpeen. Meistä varmaan moni on Soliferin vaunujen ystävä, mutta onko jotain erityistä, jota minun tulisi ottaa huomioon yleisesti vaunuilusta niin koti- kuin ulkomailla? Vaunun kokonaismassa on 1200 kg, tuleeko vaunu säyseästi esim. Kia Niron perässä?
Harri Halinen
19.01.2025 10:30
Ensimmäisen Articin hankin hyvin kauan sitten, varsin pian sellaisten ilmestyttyä. Vaunut ovat olleet helppoja vedettäviä aivan nelikymppisistä isompiin yli viisimetrisiin. Oikein kuormatttuna jopa hyviä.
Parhaimmat tulivat Ruotsista kun etukulmarakenteet vaihtuivat käsittääkseni jykevämpiin "palkkeihin" rimaratkaisujen jälkeen.
Myös Aldeen siirtyminen Primuksen jälkeen oli hyvä ratkaisu. Kalusteet on alusta lähtien tehty tukevammin kuin monissa muissa merkeissä.
Oli muinoin varsin tukeva, joten muutamiin merkkeihin en uskaltanut edes istuutua normaalisti vaan varoen, sen sijaan Soliferiin sai istuutua normaalisti koko painolla. Vain jossain mallissa jouduin vaihtamaan isomman istuinvanerin paksummaksi.
Heloituksista eikä sähköasioissa tullut mihinkään mallin ongelmia. Alustasta ei erikoista sanottavaa.
Kun en tunne Niroa en osaa sanoa viimeiseen kysymykseesi vastausta.
Marko Viljanen
19.01.2025 20:11
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Vaunu on tosiaan 2008 mallinen ja juuri tuon laadun, lämmityksen ja vikavapauden vuoksi tartuinkin tähän vaunuun. Pitänee siis toivoa itselleen huolettomia kilometrejä 😊
Seppo Svärd
20.01.2025 18:00
Varmaan sinulla on hybridi Kia? Siinähän taitaa vetomassa olla 1300 kg. Sähkö Kialla ei saa vetää kuin 300 kg kuormaa.