Saksan tuontivaunun rekisteröintikatsastus
LEINONEN JYRKI
27.05.2007 23:05
Hei! Hain vaunun Saksasta ja hankin Suomesta jo kaasu- ja sähkötodistukset. Tarvitaanko rekisteröinnissä vielä muita asiapapereita? Miten on esim. vielä alustan- ja jarrujen yhdenmukaisuustodistusta..? Entä vetopää? Pitääkö olla hyväksyntäpaperit vai riittääkö EU-alueen hyväksyntä. Millä nimellä se löytyy Saksankielisestä vaunun rekisteriotteesta? Sammutin ja varoituskolmio on asennettuna jo vaunussa. Te, jotka olette hakeneet vaunun Saksasta, antakaapa tarkkaa tietoa ensikertalaiselle.
KOIVISTO REIJO O
28.05.2007 08:34
Terve!
Vaikka ei ihan tähän kuulukkaan, niin paljonko oli/on halvempi kuin vastaava suomessa?
NIEMELÄ PASI
28.05.2007 13:11
Tuon jarrun ja vetopään yhteensopivuus todistuksen tarvitset erillisenä paperina.
Kauppakirjan tarvitset myös.
HAAPANEN TIMO S
28.05.2007 17:41
Minkä vuotisen vaunun toit.Uusissa ei tarvita sähköpaperia,eikä -00 vanhemmissa aisan, akselin, eikä vetopään merkintöjä.Alkuperäinen rekisteriote ja kauppakirja, siis kuitti tarvitaan.
LEINONEN JYRKI
28.05.2007 21:00
Vaunu on uusi, vm 2006 Hobby. Hakukulujen, lisävarusteiden ja rekisteröinti- ym. muiden paperikulujen jälkeen hakupalkkaa jäi pyöreästi 25 % uuden Suomi-vaunun hinnasta.
Tarjoan huomenna vaunua rekisteriin Suomesta hankituilla sähkö- ja kaasupapereilla sekä vaunun alkuperäisellä Saksalaisella rekisteriotteella.
TIKKANEN MIRJA
28.05.2007 21:14
Meillä on 2007 Hobby, myyjä katsasti sen meidän puolesta. Näin vain vilauksen papereista ja joihinkin raapustelin nimiä. Minusta siinä oli saksalainen rekisteriote ja joku eu-todistus. Saattoi olla joku takuulappukin, vaunu tuli suoraan tehtaalta joten sitä paperia on meillä enemmän ja vähemmän koskien vaunua. Soita konttorille ennenku meet niin ei tarvi ajella eestakas. =)
HAAPANEN TIMO S
28.05.2007 21:23
Niillä pitäis mennä,sähköpaprukin on turha.
BÄRS RAINER
01.06.2007 11:01
Haitko vaunun omalla autolla ajaen vai oliko sinulla jonkin sortin kuljetuspalvelu? Entä olitko "löytänyt" vaunun etukäteen kotimaassa varkon avulla, vai metsästitkö sen vasta paikan päällä?
Minua kiinnostaisi kuulla noita käytännön kokemuksia, koska vaunun haku kiinnostaisi minuakin jossakin vaiheessa. Saksankielen taitoa ei vain juuri ole - ainakaan kaupantekoon riittävää.
KOIVUNEVA JUHA
01.06.2007 12:48
Itse toin myös toukokuussa vaunun Saksasta ja katsastin sen tänään. Minulle oli yllätys, että vaativat vielä aisan hyväksyntäpaperia, kaasu- ja sähkötarkastuksen lisäksi. Kuulemma tämän vuoden alusta moinen hyväksyntä vaaditaan, tiedä häntä. Onneksi joku virallisen näköinen saksankielinen papru vielä löytyi, jolla sain sitten rekisteröinnin läpi.
KOIVUNEVA JUHA
01.06.2007 12:58
Itse tein kaupat uudesta vaunusta (Hobby 560) aika simppelisti ja käymättä edes paikan päällä. Etsin ensin mobile.de -sivuilta sopivia vaunuja ja myyjäliikkeitä. Lähetin sitten tarjouspyynnön meilitse englanniksi noin kymmeneen liikkeeseen. Viisi niistä vastasi, joista valitsin yhden läheltä Travemundea. Sovin kaupat sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Myyjä lupasi toimittaa vaunun satamaan asti. Kauppakirjat yms. paperisota käytiin faxin välityksellä. Sitten vain rahat myyjän tilille, viikko odotusta ja kauppa oli selvä. Tilasin kyydin Finnlinesiltä Helsinkiin, otin kuljetusvakuutuksen ja ilmoitin aikataulun myyjälle, joka vei vaunun sovittuun aikaan satamaan. Kun vaunu tuli Suomeen, sain postitse Finnlinesiltä saapumisilmoituksen, jonka kanssa menin hakemaan vaunua. Rahtimaksu tiskille ja vaunu perään. Sitten kaasu- ja sähkötarkastus sekä rekisteröinti, jossa oli tulla yllätys kun vaativat vielä aisahyväksynnästä paperia.
Mutta kilvet on nyt hankittuna ja hieno vaunu kiiltelee pihassa :-) Koko lysti tuli useita tonneja edullisemmaksi kuin suomesta ostettuna.
HAAPANEN TIMO S
01.06.2007 16:39
Aisasta ei tarvita paperia jos siinä on hyväksymismerkintä, eikä lainkaan -00 vanhemmista vaunuista.
Myöskään sähköpaperia ei tarvita 16.10 -06
(päivämäärä on katsastusmiesten AKE:lta saama sisäinen ohje)
jälkeen maahantuodusta EU-tyyppihyväksytystä matkailuautosta tai -vaunusta jos sähkölaitteissa on EU-merkintä.
Kaikki katsastusmiehet eivät ole ajan tasalla pykälistä.Nämä tiedot sain tänään karavaanarikatsastusinsinööriltä.
Aika hyvällä mallilla on nämä asiat jo,täysin turhasta kaasupaperista on vielä päästävä.
BÄRS RAINER
01.06.2007 18:28
Ja ilmeisesti olet ollut vaunuunkin - siis merkkiin "Hobby" - tyytyväinen vaikka ostit sen näkemättä? Oliko miten vanha?
Tämä vaunujen "hyvyys" on nyt niitä turruttavia ikuisuusaiheita, mutta kun minäkin olen kuola silmissä katsonut juuri tuon pituista Hobbyn lastenkamarimallia.... Pitempään versioon ei auton paperit anna lupaa :-(
TIKKANEN MIRJA
01.06.2007 19:10
No tuu kattoon meille, asutaan vissiin samoilla tienoilla. Me soitettiin yksi puhelu, myyjä kysy mitä me vaunuun halutaan ja seuraavalla viikolla myyjä toi vaunun Liminkaan. Että eipä ollu hankalaa. Outoa että keväälläkään ei uutta Hobbya ollu Oulussa liikkeessä.
TIKKANEN MIRJA
01.06.2007 19:15
Niin, minä ostin myös sian säkissä. Hyvä oli sika. =) Ja kauppias kans. Kornia, oltiin keväällä tosiaan vaunuesittelyssä ja siinä meidän selän takana vaiheltiin numeroita ( tän meidän vaunumyyjän) En kehdannu puuttua keskusteluun mutta kyse on semmosista summista että köyhän pisti polvilleen...heh Ja vissiin oli sana levinnyt.
BÄRS RAINER
02.06.2007 08:12
Kiitos kovasti kutsusta, Mirja. Mielellän itulen, sitten kun asia on ajankohtainen. Juuri nyt ei uskalla massiivisen remontin kiireiden ja rahamenojen takia ostaa mitään isompaa kuin....
LEINONEN JYRKI
03.06.2007 20:09
Hei! Ensimmäinen viikonloppureissu tehty! Vaunu on siis rekisterissä. Vetopään ym. tyyppihyväksyntien merkintöjä oli hankala löytää, mutta avuliaan katsastusmiehen avulla siitä selvittiin. Hain vaunun omalla autolla ja aikaa kului 5 päivää: Turusta Seawindillä yli, Ruotsin läpi ajo, lautalla Tanskaan ja sitten vaunuliikkeeseen Hampuriin. Hampurista vaunun kanssa Travemündeen lautalle ja jälleen Ruotsin halki Seawindille...alunperin vaunuliike löytyi netistä ja otimme yhteyttä tulkkiin, joka avusti myös käytännön asioissa. Hän videoi vaunun DVD:lle ennen ostopäätöstämme. Hyväksyttyämme vaunun hän hoiti varausmaksun ja oli myös mukana saavuttuamme hakemaan vaunua. Ilman asiantuntevan tulkin apua vaunun rekisteröinti Saksassa olisi ollut todella hankalaa saksankieltä osamattomalle.
BÄRS RAINER
04.06.2007 08:35
Tuo oli oikein hyvä kuvaus! Mistä hankit tulkin? Oliko tuttu kaveri vai ihan joku kaupallinen firma paikallisen vaunuliikkeen läheltä?
JANHONEN MATTI
05.06.2007 12:02
Tulkki (mieluusti tekniikaa ja kauppasanastoa ymmärtävä) voi näin tekniikan aikaudella olla myös Suomessa.
Kun itse ostin ekan matkailuauton Saksasta niin tyttäreni joka sillon asui Bostonissa hoiteli tulkkauksen kännykän välityksellä Bostonista käsin. Ja hyvin asiat selvisi.
Kun kännykät eivät siihen maailman aikaan olleet Saksassakaan niin tavallisia kun nykyisin niin myyjässä tämä herätti vähän ihmetystä ja päänpyörittelyä tyyliin suomalaiset... suomalaiset....
MOUHU JUSSI
05.06.2007 13:33
H A L O O"Miksi ostajat eivät suoraan kerro ostamaansa vaunun hintaa?Minä yritin tältä vaanarilehden mainostamaltan kaverilta kysyä 400 satasen hobyn hintaa,niin hinta sama kuin olisin ostanut suoraan Utriaiselta Kotkasta.Jos ollaan rehellisiä niin hinnat esiin!Kukaan täällä ei ole laittanut todella oikeata hintaa esille.M I K S I:T:JUSSI.
TIKKANEN MIRJA
05.06.2007 14:43
No, 15000 euroa on semmonen tosi lähellä hinta meillä...
TIKKANEN MIRJA
05.06.2007 14:47
Kotiintuotuna ja katsastettuna..sammutin hommattu ja kaikki. Sen helpompaa ei ois voinu olla =)
HAAPANEN TIMO S
05.06.2007 17:29
Voihan niitä hintoja katsoa www.mobile.de Siitä klikaat Wohnmobile & wagen.
Täytä kentät vaunun tiedoilla.Klikkaa suche, ja siitä löytyy.
Jos haet vaunua pohjois-Saksasta,laita PLZ-kohtaan esim.21365 se on Aldendorfin postinumero.
Postinumeron vieressä olevaan kentään laita 100km,nyt kone hakee kaikki kaupat 100km. säteellä Aldendorfista.
Haet näistä kaupoista mieleisiäsi vaunuja,kirjoitat osoiteet ylös,menet www.fi.map24.com ja merkkaat vaunut kartalle järkevään järjestykseen.
Ja ei kun ostamaan.Kauppias varmasti rekisteröi vaunun puolestasi,jos sen aikoo myydä.Näin se toimii.
Ykkösellä alkava postinumero on vanhalla itäpuolella,kakkonen pohjoisessa ja siitä suurenee alaspäin,kuutonen on jo kaukana.
PUSSINEN ESA O
07.06.2007 21:38
Hei,
hinnat löydät linkistä http://www.hobbycaravan.de/caravan.php
tämä on Hampurissa oleva Saksan vanhin hobby myymälä.
Hintoihin lisätään ne tarvikkeet joita ostat vaunuun lisäksi, kuten esim. etuteltan tms.
Palvelu oli erinomaista, ei tarvinnut maksaa erikseen varausmaksuja vaan maksettiin vasta kun nähtiin vaunu ja todettiin tilauksen mukaiseksi. Maksu hoidettiin pankin välityksellä suoraan myyjän tilille. Tehtiin pankkiin valmiiksi maksumääräys (IBAN NRO) ja sovittiin pankin kanssa että soitamme kun saa maksun laittaa eteenpäin. Kaksituntia soiton jälkeen maksu näkyi myyjän tilillä ja he katsastivat vaunun meille ja lomamme vaunuillen Saksaa kiertäen alkoi.
Pääkielenä sakasa, mutta Renè puhuu myös englantia.
Vaunun haimme 2004 ja uutena,Hobby 460 Ufe sisälsi 12v järjestelmän, etuteltan(460x240) ja satelliittipaketin (lautanen ja vast.otin), kaasuhälyttimen, saksan kaasupullot 2kpl, hinta oli 14300 euroa. Sama vaunu Oulussa, tarjous 19150 euroa. Kannatti hakea hieman kauempaa.
Kesän jatkoa
t. esa
LAAKSONEN ORA
10.06.2007 01:15
Hei,
Mites noi takuu asiat toimii nois tuonti vaunuissa???
BÄRS RAINER
10.06.2007 09:44
Juu, tuota minäkin olen miettinyt. EUn sisällähän ei PITÄISI olla ongelmia, mutta Suomalaisilla maahantuojilla ei liene suurta motivaatiota hoitaa muiden maahantuomia vaunuja...
Mites tuo takuukuoltojen maksupolitiikka muuten pelkaa? Saako firma tai maahantuoja maksun joka vaununsta erikseen, vai onko se könttäsumma?
Kuluttajaviranomaisilla olisi myös varmaan asiansa sanottavana.
HAAPANEN TIMO S
10.06.2007 10:09
Hobbyn tehdas näyttää hommansa hoitavan.
TIKKANEN MIRJA
10.06.2007 10:10
5 vuoden kosteustakuu ja olikohan vuoden takuu "muuten". Tietääkseni homma toimii ihan hyvin, jos ongelmaa vaunu liikkeeseen ja lasku tehtaalle/myyjän kautta tehtaalle.
Kosteustakuun takia käytämme vaunun joka vuosi tarkastuksessa ja hommataan siitä asianmukaiset todistukset.
TIKKANEN MIRJA
10.06.2007 10:23
Mitenkähän muuten nuo katsastusasiat, pitääkö uusi vaunu katsastaa joka vuosi?
LAAKSONEN ORA
10.06.2007 11:05
Eli jos ja kun haen vaunun saksasta ja siihen tulee jotain ongelmia niin joudunko viemään vaunun taas saksaan huoltoon vai onnistuuko huolto suomessa esim. vaunuja maahan tuovalla liikkeessä??
Siis takuu aikana ilmenevistä vioista on kyse.
TIKKANEN MIRJA
10.06.2007 11:09
No Suomeen tietenkin. Minä vien suoraan Oulun Lomavaunulle (maahantuoja) jos ongelmaa tulee.
Jos meinaat uutta vaunua hakea niin hintaero on niin pieni että kannattaa miettiä hakeeko itse vai tuottaako vaunun. Asiantuntija kun hakee niin siinä hoituu kaikki. Ei tarvi ihmetellä paperisodan/katsastusten kanssa.
LAAKSONEN ORA
10.06.2007 11:47
Juu tarkoitus oli vaihtaa toi solikka tost, ku ei toi tila oikee riitä enää. Meinattii tota hobbyn 560kmfe mallia käytettynä mut nyt ko lukee näit ni taidan tosissaan ruveta selvittää josko saksasta uusi. Ainut mikä hankaloittaa ni ei toi saksan kieli oo oikee hallus eli täytyy ruveta ettimää jos löytäis jonkun joka sen tois
TIKKANEN MIRJA
10.06.2007 12:07
http://karavaanari.info/index.php
Käyppäs tuolla lukasemassa keskustelupalstan juttuja...
PELANNE JUKKA
10.07.2007 13:22
Maahantuodun uuden asuntovaunun osalta vaaditaan edelleenkin sähkölaitteiden tarkastustodistus. Tuo 16.10.06 annettu ohje koskee vain matkailuautoja. Tämä tieto on saatu tänään AKE:lta ja olin paikallla, kun asiaa AKE:lta kysyi Haukiputaalta Putaan Katsastuksen katsastusinsinööri.