Sähkötöpselistä
PELLI JUHANI
13.07.2007 11:59
Autossa ja vaunussa onpi se 7 napainen... se vanhempi kytkentärasia kuitenkin.
Siihen on nykyisin ympätty mm. sumutakavalolle kytkentä...ilmeisesti samaan napaan, jossa ennen oli vapaavirta.
Voisko joku ystävällisesti kertoa miten nykysäännöksin voisi vetää virran autosta vaunun akkua lataamaan...ilman, että vaihdetaan se 13 napainen kytkin..
Yritin haeskella sivuilta aiheesta, mutta eipä sattunut silmään.
BÄRS RAINER
13.07.2007 13:33
Terve.
Tuota on puitu jokusen kerran tälläkin palstalla, ja ratkaisu on laittaa diodi vaunun johtoon joka estää akun virran syöttämisen takaisin . Haepa vaikka sanalla "diodi" tämän keskustelupalstan kirjoitutksista. Ja käytä tuota "Viestihakuun >>" linkkiä otiskon vieressä kun katost aihelistaa. ÄLÄ käytä sivun oik. ylänurkassa olevaa hakua, joka on jotain "aivan muuta" (kukaan vain ei tiedä mitä :-)
Vaan kun luen kysymyksesi uudelleen, niin ethän sinä tätä tainnut lainkaan kysyä?
Mahtaakohan kukaan välittää, vaikka sinä siitä 7-napaisen sumarinastasta (ent. virransyöttönastasta) rakennat virransyötön vaunullesi?
IPATTI VEIKKO
13.07.2007 17:26
Jos autosi on aika uusi ja siinä on sumuvalot, ja myös vaunussasi on sumuvalot, on vaunu sumuvalojen oltava kunnossa ja siis toimittava. Paras konsti on vaihtaa se pistoke 13-napaiseksi, saat sekä perävaunun akun latauksen toimimaan sekä sen sumuvalon toimimaan. Vielä jää muutama karva varalle.
Joskus parikymmentä vuotta sitten mittailimme auton ja vaununvälillä kulkevaa latausvirtaa ja se oli 13 yhdistelmässä luokkaa 1,0 - 1-3 ampeeria siisi mitättömän vähän.
PELLI JUHANI
14.07.2007 13:14
Eli tarkoittanee, että jätetään vaunun akun lataaminen siiheksi, kun ollaan kiinni taas verkkovirrassa?
WIKLUND MIKA
14.07.2007 22:50
teeren!!Mää laitoin releen/katkasian+sulakkeen tuon johdon väliin(muistaaxeni meillä on sininen johto)Katkasia on kojelaudassa ja täytyy vaan muistaa pysähtyessä laittaa se off asentoon....mut tän pystyi tekeen 80 puolen välin jälkeiseen autoon uusista en tiedä,enkä uskaltas mennä ropaan ilman lisä infoja.....t pikkumigueli
P.s on muutes hyvä kun peruuttaa "naulalaatikko"kärryä pihaan jossa on pakkivalot niin näkee pimees pakitella/lastata meil kun on omavalmiste umpikoppi kärry johon on laitettu " ylimääräsiä valoja" ajatellen lastausta yms....
HAAKSI PETRI
16.07.2007 09:00
Aluksi käytin samaa systeemiä kuin Mika Wiklund, eli katkaisija rasian jatkuvan jännitteen johtoon. Rasian kautta kulkevat johdot ovat kuitenkin poikkileikkaukseltaan niin pieniä, että häviöt muodostuvat turhan suuriksi.
Nyt olen ratkaissut virransyötön vetämällä akun navalta 6mm² johdon vaunuun saakka, ambilla liitos pistorasian lähellä ja maajohto myös ambi-liitoksella muttei sentään akusta saakka.
Alkuun syötin virran suoraan vaunun akkuun, mutta tuolloin ei vaunun akkua saa koskaan täyteen koska latausjännite ei nouse riittävän korkeaksi, aika hyvin sähkö kyllä silti riitti. Nyt syötän autosta tulevan virran invertterille josta edelleen vaunun laturille. Tällä tavoin vaunun akun saa ladattua kunnolla täyteen saakka vaikkei hyötysuhde aivan loistava olekaan. Kaikki markkinoilla olevat invertterit eivät kuitenkaan sovi tällaiseen käyttöön, joten toimivuus pitää varmistaa.