Sähköllä!!
Esa Ojala
10.08.2021 15:20
Joko on aika vaihtaa patteriautoon :D
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/matkailuvaunu-sahkoauton-perassa-ei-pitkia-paivamatkoja/
Aaro-Pekka Niemelä
10.08.2021 15:39
Voi olla mutta vanhan auton kunnossapito on suurempi ekoteko. Sanottiin tv:n auto-ohjelmassa.
Toivo Koistinen
10.08.2021 16:14
Saman koulukunna miehiä minäkin, kun Aaro-Pekka. Tuo 18 vuotias vanhus on vetopaino vain 1100 joten poksin kiskoja, koska muita ei näytä olevan.
Mutta tosiaan ekotekona, ja huoltoyritäjien työlistäjänä ehdoton ekoauto vaikka kakslitra tiisselinä, mutta kyllä se vieläkin katastuksesa hyvä oli päästöiltä,
Elikä huoletuna korjailtuna kestää toiset 18 vuotta, koska minulla lada kesti 39 vuotta, ennekun kori lahosi.
Jos pistäsin paalin, ja tilaisin uuden nin siinäpä energiaa, malmia, ja muuta kuluisi, ennekun se ihme olisi pihalla.
Mutta aloittajale asiaa.
Jos akkutekniikka kehittyy, nin miksei, koska sähköveto itsessään on paras vetomali, jopa veturit, ja laivat sillä kulkee, ja joku keksii mistä sähkö, kun politiikka aikoo lopetttaa fossiilisen polttoaineen, turpeen hiilen, nin siihen hätään ei ydinvoimaloitakaan keritä tekemän, koska entiset Loviisan, ja Olkiluodon vanhimat pistetään ikiuneen, ja näyttää uuden teko kestävän meleko kauan.
Joku viisas laski, että pitäisi tehdä viisi uutta ydinvoimalaa v 2030 mennessä
Tosin reaalivaihtoehtona kuitenkin jos haluaa uutta, kai se sitten hybriidi volkkarin golf PHVE eli sähköveto.
bensamoottorinhan voi muutta kaasulle, tosin ilmasto raportti kieltäisi Suomelta maakaasunkin.
Mutta ehkä kun maatilakoko kasvaa, aletaan niissä tuottamaan lannasta biokaasua, sehän on vanha keksintö. Tosin aikanaan kiellettiin valtion toimesta, vaikka oli jo kaasu saab
Tp
Esa Ojala
10.08.2021 17:41
Saattas siinä päivä pari vierähtää, ennen kuin Pulmankijärven rantaan pääsisi etelän turisti tuolla yhistelmällä :D
Kari Kansanaho
10.08.2021 18:19
Ei oo vielä aika kypsä sähköveturille. https://www.is.fi/autot/art-2000008183449.html
Timo Haapanen
10.08.2021 19:27
Tubettaja Pajamiehellä on Tesla ollut pitkään. Nyt Teslaa viedään huoltoon. Videolla hyviä kommentteja jotka perustuvat tietoon
https://www.youtube.com/watch?v=6bO__IyoMTw
Pajamiehen metallityövideot ovat aika hyviä. Hyvät laitteet ja taitava mies.
@timppa
Tuomo Jokela
10.08.2021 21:41
Niinpä. Ja haluan nähdä myös sen sähkörekan tienpäällä kuinka sujuu max.64-tonniin kuorman veto esim. Helsingistä Sodankylään?
Aaro-Pekka Niemelä
10.08.2021 22:03
Tuomo JokelaNiinpä. Ja haluan nähdä myös sen sähkörekan tienpäällä kuinka sujuu max.64-tonniin kuorman veto esim. Helsingistä Sodankylään?
Se sähkörekka ajetaan pasilassa sähköjunaan ja viedään sillä rovaniemelle josta se ehkä tarpoo ominvoimin sinne sodankylään.
Toivo Koistinen
11.08.2021 06:57
Aaro-Pekka kiteytti Suomen linjakuljetukset lyhyesti. Tuossa on järki. Yhdellä junalla kulkee hyvin monta rekkaa, tai paremminkin perävaunua, ja konttia pitkin maata. Sejos mikä on egolokiaa, ja säästää pääteitä
Ne sähköveturit sitten ottaa ne mukaansa jakoon. Rautatietähän suunitelaan jopa Kirkkoniemeen, ja mualle pohjoseen puun kuljetusta varten, ja Kolariinhan jo pääsee
Jopa Haaparannalle on vireillä sähkörata, ja siten Ruotsia pitkin eurooppaan, kun Ruotsi kehittää omaa rataverkkoaan
Aattelin tuota sähkövetoa, nin panoltaan se kuten teslassa monisataheppanen kone, ja jos vertaa kuorma-auton kone, ja vaihteistoa, nin akkua saa olla, ja niitä kehitetään, niin panonsa verraten shen saahaan kyllä kapasiteettia.
Tonnin verran suolaa, hiiltä, ja hiekkaa akkuna.
Esa kyseli miten pian turisti pääsee Pulmankijärvelle. Onkos turistilla kiire. Nojoo utopioitahan nämä minun juttelut on, mutta kukapa tulevan tietää, jos ihmiskuntaa on, ja sillä onko mahollisuus ajella sillon lomille, ja lennellä maailman ympär.
Tp
https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/kuljetukset/dhl-ja-volvo-pilotoivat-pitkien-matkojen-sahkorekkaa Eihän ihan utopiaa minun juttelu ollukkaan
muokattu: 11.8.2021 06:58
Timo Haapanen
11.08.2021 08:10
Sitten kun sähköautolla pääsee tuhat kilsaa kelillä kuin kelillä alkaa ajaminen olla normaalia. Onhan se kamallaa ajamista jos koko ajan mennään kuin viimeisellä pensalitralla.
@timppa
Heikki Ikonen
11.08.2021 09:22
Kansalaiset joiden oman liikkumisen suurin ongelma on että JULKINEN liikenne ei toimi 5-15 minuutin välein, he ovat huutamassa suurimpaan ääneen sähköllä liikkumisen perään. En vastusta sähköä, mutta MAKSUMIEHEKSI EI SAA JÄTTÄÄ MAASEUDULLA ASUVIA. Maalla ei ole julkista liikennettä, ei ainakaan sellaista kuin suurissa taajamissa. Täällä on pakko tankata dieseliä vielä kymmeniä vuosia, jos aikoo käyvä töissä, mutta millä hinnalla, (Levi 9.8-20 DIK yli 1.60e/l). Luvattu, mutta ei saatu "Vappu sa... ei auta" herra h....a kavereineen. H
Toivo Koistinen
11.08.2021 09:44
Murroksen aikaa on nyt. On liikehdintää kaupungista maallepäin, kun koronat kurittaa, ja etätyöt mahdollistaa.
Miten se ja polttoaine hinta vaikuttaa julkisen liikenteen kehitykseen.
Mejän kunnassa on kutsutaksi liikenne toimiva, ja on tuossa lähellä perhe, jolla ei autoa, ja ovat varsin tyytyväisiä sen palveluun. Eivät autoa aio koskaan, kun sillä auton pidolla ajelee melekeen taksilla kauppareissut.
Niinhän se on, miten elämän laskee. Ostaako 50-100 000 tonnin auton, vai vuokraako lomalle.
Mutta että tuhat kilometria sähköllä, on pikkusen yläkanttiin, tosin en pane hantiin jos semmonen, ja alle puolen tiiman lataus, kun istuksii huoltamolla kaffitauolla, nimittäin eisitä semmosta matkaa enää vanhamies jaksa iliman taukoo ajella.
Eitaida olla polttomottoriautoa, joka kulkee tankillisella niin pitkästi, ja kyllä se pitää senkin kanssa pulmankijärvelle mennessä katella huoltamo, enneku tankki tyhjenee.
Tp
Hemmo Lehtonen
11.08.2021 17:55
Biodieselin hintoja tossa Turuss katselin: 1.88€ kun tavis samalla asemalla 1.41 €? Kyllä paljon tarvii hinta muuttua että musta tulee niin vihreä. Tuskin elän enää silloin kun meidän harrastus sähköistyy...
Petri Ahonen
11.08.2021 18:44
Hemmo LehtonenBiodieselin hintoja tossa Turuss katselin: 1.88€ kun tavis samalla asemalla 1.41 €? Kyllä paljon tarvii hinta muuttua että musta tulee niin vihreä. Tuskin elän enää silloin kun meidän harrastus sähköistyy...
Hemmo on ihan oikeassa siinä, että tuosta bio-riiselin hinnasta suoraan näkee sen, kuinka innokkaasti ovat päättäjämme arkadianmäen teatterissa, menossa kohti fossiilivapaata liikennettä. Yleensä "saastuttavampi" maksaa enemmän, mutta ei meillä Suomessa. Toki pitäisi realiteetitkin ottaa huomioon tässä ilmastovouhotuksessa. Puhutaan liikenteen päästöistä, joka on 20% co2 päästöistämme, ja tuosta 50% on henkilöautojen osuus, johon melkein kaikki päätäjiemme mielenkiinto kohdistuu, eli sen rajoituksiin ja rankaisemiseen. Suomen autokannan sähköistäminen maksaa autoilijoille noin 100Miljardia ja sillä rahalla saadaan alle 5% väheneminen, koska EI OLE OLEMASSA PÄÄSTÖTÖNTÄ SÄHKÖÄ, ja Suomen oma energiantuotanto ei riitä, joten tarvitaan kivihiilisähköä tuolta idän suunnalta.
Tuomo Jokela
11.08.2021 21:27
Olen aikoinaan käynyt TEKUN autopuolen (ja ollut myös työelämässä autokorjaamon työnjohtajana) ja TIEDÄN näistä asioista yhtä sun toista. Ei tule maailma pelastumaan vaikka Suomessa ei olisi AINUTTAKAAN polttomoottoriautoa.
Ainoa toimiva vaihtoehto olisi vetyauto. Ei tule kuin vettä pakoputken päästä.
muokattu: 11.8.2021 21:33
Sippo Nevalainen
11.08.2021 22:50
Tänään tipahti postilaatikkoon uusin MOOTTORI lehti. Lehdessä oli artikkeli " Henkilöauto helppona maalitauluna ". Jutussa muutama selventävä taulukko josta kävi ilmi jälleen maamme kasvihuonepäästöistä. Vihreiden silmätikut Henkilöautot ja Maatalous , molemmat alle 10% kokonaispäästöistä. Näitä kuristamalla mailma pelastuu, lopulle yli 80 % ei niin väliä. Polttomoottori autot paaliin ja sähköautoja tilalle, niiden valmistaminen kun ei tuota vihreiden mukaan mitään haittoja ja sähköä saa töpselistä.
Sippo
Toivo Koistinen
12.08.2021 05:39
Lentolikenten, sotakoneiden todella turhiin päästöihin ei kukaan poliitikko koske kepilläkään. Se on itsemurha ammatissa.
Poitiikka juokse vaalirahoittajain talutusnarussa, ja sekin tätä ohjailee, ja sen on keksittävä jokin näyttävä keino siihen.
Ainoa todellinen päästön vähennys on, eli turhan ajamisen, lentämisen ja muun lopettamine, mutta siihen ei kansa suostu, eli kaikki ei ole politiikan syytä
Tosin sähköautot, diiselin kielto, ja vastaava ei ole yksin Suomen poliitinen keino, vaan EU politiikan komentoa.
Sähköuton sisäänajossa kyllä on sikäli, että päästöt tieltä, ja kaupungista siirtyy voimaloihin, jos hyvää puolta hakee.
Muutenhan se on järjetöntä, ellei sittten jokin "hiekka-akku" joka kulettaa kymmenen minuutin latailun jälkeen 500-1000 kilometriä mullista maailmaa
Sähköautohan ei tarvi öljynvaihtoo koneeseen
Maaakaasun kiellosa jos mitään hyvää, joka ei toteudu, koska eurooppa Sakksa edellä tarvii Venäläis kaasua.
Mutta maatilabiokaasun talteeen ottoa vauhdittaa, ja kun maatilakoko kasvaa vain, niin se siinä auttaa.
Tp
Pasi Niemelä
13.08.2021 10:44
Tulee mieleen että onko hieman tarkoitushakuinen testi. Ovat ottaneet testiin sähköauton, jonka sähkön kulutusta on moitittu testeissä. Lopputuleman tietää jo ennen testiä.
Ilman tätä testiäkin varmasti kaikki on samaa mieltä että sähköautot eivät ole vielä soveltuvia tähän harrastukseen.
Ville Säynäjäkangas
14.08.2021 16:10
Hymeri on keksinyt ihan hauskan idean.
Vaunuun iso akusto ja sähkötyöntöapu. Vetomassaksi saa vaikka 100kg riittämään.
https://www.erwinhymergroup.com/en/press/news/dethleffs-ehome-coco